Εφαρμογή του Προγράμματος Σπουδών «Δράσεις Ενεργού Πολίτη» στο Νηπιαγωγείο, το Δημοτικό, το Γυμνάσιο και το Λύκειο

Θέμα: Εφαρμογή του Προγράμματος Σπουδών «Δράσεις Ενεργού Πολίτη» στο Νηπιαγωγείο, το Δημοτικό, το Γυμνάσιο και το Λύκειο και Δράσεων Τοπικής Ιστορίας και Τοπικής Γεωγραφίας στο Δημοτικό και το Γυμνάσιο
Θέμα: Εφαρμογή του Προγράμματος Σπουδών «Δράσεις Ενεργού Πολίτη» στο Νηπιαγωγείο, το Δημοτικό, το Γυμνάσιο και το Λύκειο και Δράσεων Τοπικής Ιστορίας και Τοπικής Γεωγραφίας στο Δημοτικό και το Γυμνάσιο
1. Εισαγωγή
1.1. Από το σχολικό έτος 2024-2025 (146472/ΓΔ4/06-12-2024) εφαρμόζεται σε όλες τις τάξεις της Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης το Πρόγραμμα Σπουδών (ΠΣ) «Δράσεις Ενεργού Πολίτη».
1.2. Το ΠΣ «Δράσεις Ενεργού Πολίτη» δημοσιεύτηκε στο ΦΕΚ 6048/Β'/01-11-2024 με τίτλο Πρόγραμμα Σπουδών «Δράσεις Ενεργού Πολίτη» του Νηπιαγωγείου, του Δημοτικού, του Γυμνασίου και του Λυκείου. Σκοπός του ΠΣ είναι να προετοιμάσει πολίτες με δεξιότητες κριτικής σκέψης, συνεργασίας και κοινωνικής υπευθυνότητας οι οποίοι συμβάλλουν ενεργά στη δημιουργία μιας βιώσιμης κοινωνίας, βασισμένης στην αειφορία, την κοινωνική δικαιοσύνη και την περιβαλλοντική προστασία.
1.3. Το ΠΣ «Δράσεις Ενεργού Πολίτη» κατηγοριοποιείται σε τέσσερις (4) ηλικιακές ομάδες:
1.3.1. Νηπιαγωγείο - Α΄, Β΄, Γ΄ Δημοτικού.
1.3.2. Δ΄, Ε΄, ΣΤ΄ Δημοτικού.
1.3.3. Γυμνάσιο.
1.3.4. Λύκειο.
1.4. Το ΠΣ «Δράσεις Ενεργού Πολίτη» υλοποιείται μέσω της πραγματοποίησης δράσεων ενίσχυσης της ενεργού πολιτειότητας
1.4.1. σε συγκεκριμένα γνωστικά αντικείμενα που προσδιορίζονται στις § 1.8, §1.9, §1.10, §1.11, §1.12 και §1.13,
1.4.2. σε κάθε άλλο γνωστικό αντικείμενο πέρα των προηγουμένων,
1.4.3. στις σχολικές δραστηριότητες,
1.4.4. στις εκπαιδευτικές εκδρομές, επισκέψεις και περιπάτους και
1.4.5. στις ημέρες αφιερωμένες σε θέματα αειφορίας και ενεργού πολιτειότητας, όπως η Ημέρα Αθλητισμού, η Παγκόσμια Ημέρα Περιβάλλοντος, η Διεθνής Ημέρα Μνήμης των Θυμάτων του Ολοκαυτώματος και η Πανελλήνια Σχολική Ημέρα Φιλοζωίας.
1.5. Ο/Η εκπαιδευτικός, βασίζεται στις παιδαγωγικές αρχές και τους στόχους σύμφωνα με τα ισχύοντα ΠΣ.
1.6. Για κάθε δράση ενίσχυσης της ενεργού πολιτειότητας αφιερώνονται δέκα (10) διδακτικές ώρες γνωστικών αντικειμένων ανά διδακτικό έτος.
1.7. Στο πλαίσιο των γνωστικών αντικειμένων της Ιστορίας, της Μελέτης Περιβάλλοντος και της Γεωγραφίας της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης, καθώς και των γνωστικών αντικειμένων της Ιστορίας και της Γεωλογίας-Γεωγραφίας όλων των τύπων Γυμνασίου γενικής παιδείας και ειδικής αγωγής, είναι ιδιαίτερα σημαντικό να αναδειχθούν η Τοπική Ιστορία και η Τοπική Γεωγραφία μέσω δράσεων, σε συνάρτηση και με τους 17 Στόχους της Βιώσιμης Ανάπτυξης. Επομένως, σε κάθε σχολική μονάδα, ανά σχολικό έτος, θα υλοποιείται υποχρεωτικά μία (1) δράση Τοπικής Ιστορίας και μία (1) δράση Τοπικής Γεωγραφίας, σε όποια τάξη κρίνεται παιδαγωγικά αναγκαίο από τη σχολική μονάδα, σύμφωνα με τα ισχύοντα Προγράμματα Σπουδών. Στα Δημοτικά Σχολεία, οι δράσεις εφαρμόζονται στα μαθήματα Ιστορίας (Γ΄, Δ΄, Ε΄ και ΣΤ΄ τάξη) και Μελέτης Περιβάλλοντος (Γ΄ και Δ΄ τάξη) – Γεωγραφίας (Ε΄ και Στ΄ τάξη) στα 6/θέσια και άνω σχολεία, ενώ στο Γυμνάσιο εφαρμόζονται στα μαθήματα Ιστορίας και Γεωλογίας-Γεωγραφίας. Οι δράσεις αυτές προσμετρώνται στον συνολικό αριθμό δράσεων ενίσχυσης της ενεργού πολιτειότητας που εφαρμόζονται ανά βαθμίδα και τάξη σε κάθε Δημοτικό και Γυμνάσιο, με ευθύνη των Διευθυντών/τριών των σχολικών μονάδων.
1.8. Δράσεις Ενεργού Πολίτη στο Νηπιαγωγείο
1.8.1. Στο Νηπιαγωγείο, ο/η εκπαιδευτικός, με βάση τις παιδαγωγικές αρχές και τους στόχους του ΠΣ του Νηπιαγωγείου, πραγματοποιεί τρεις (3) δράσεις, σύμφωνα με τις ανάγκες των μαθητών/τριών του/της.
1.8.2. Στα Ειδικά Νηπιαγωγεία, ανάλογα με τις ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες και δυνατότητες των μαθητών/τριών, τις ανάγκες του πλαισίου και το ΠΣ που εφαρμόζεται [Πλαίσιο Αναλυτικού Προγράμματος Ειδικής Αγωγής (ΠΑΠΕΑ), ΠΣ γενικής εκπαίδευσης ή συνδυασμός των παιδαγωγικών αρχών, των μαθησιακών αποτελεσμάτων και των εκπαιδευτικών στόχων των ανωτέρω προγραμμάτων], οι Δράσεις Ενεργού Πολίτη μπορούν να πραγματοποιούνται στο πλαίσιο των Εργαστηρίων Δεξιοτήτων, των θεματικών πεδίων ή ενοτήτων του ΠΣ που εφαρμόζεται, καθώς και στα ως άνω αναφερόμενα περιβάλλοντα και εκπαιδευτικά/μαθησιακά πλαίσια. Ο σύλλογος διδασκόντων/ουσών αποφασίζει για τον αριθμό των Δράσεων Ενεργού Πολίτη που θα εφαρμοστούν, ανάλογα με τις ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες και δυνατότητες των μαθητών/τριών και τις ανάγκες του εκπαιδευτικού πλαισίου. Επισημαίνεται πως σε κάθε διδακτικό έτος θα πρέπει να υλοποιείται τουλάχιστον μία (1) Δράση Ενεργού Πολίτη.
1.9. Δράσεις Ενεργού Πολίτη στο Δημοτικό
1.9.1. Στην Α΄ και Β΄ Δημοτικού πραγματοποιούνται τρεις (3) δράσεις 10 ωρών η καθεμία, ανά σχολικό έτος, αξιοποιώντας διδακτικές ώρες από τα γνωστικά αντικείμενα: «Εργαστήρια Δεξιοτήτων» και «Μελέτη Περιβάλλοντος».
1.9.2. Στη Γ΄ και Δ΄ Δημοτικού πραγματοποιούνται τρεις (3) δράσεις 10 ωρών η καθεμία, ανά σχολικό έτος, αξιοποιώντας διδακτικές ώρες από τα γνωστικά αντικείμενα: «Εργαστήρια Δεξιοτήτων», «Μελέτη Περιβάλλοντος» και «Ιστορία».
1.9.3. Στην Ε΄ και Στ΄ Δημοτικού πραγματοποιούνται τρεις (3) δράσεις 10 ωρών η καθεμία, ανά σχολικό έτος, αξιοποιώντας διδακτικές ώρες από τα γνωστικά αντικείμενα: «Εργαστήρια Δεξιοτήτων», «Κοινωνική και Πολιτική Αγωγή», «Φυσικά», «Γεωγραφία» και «Ιστορία».
1.9.4. Στα 4/θέσια, 5/θέσια και ολιγοθέσια Δημοτικά Σχολεία, ο Σύλλογος Διδασκόντων/ουσών δύναται να αποφασίζει το είδος και τον αριθμό των δράσεων που θα υλοποιηθούν.
1.9.5. Στα Ειδικά Δημοτικά Σχολεία οι Δράσεις Ενεργού Πολίτη εφαρμόζονται στα γνωστικά αντικείμενα που ορίζονται στην εγκύκλιο με αρ. 146472/ΓΔ4/06-12-2024, ΑΔΑ: 9ΩΠΟ46ΝΚΠΔ-ΡΒΚ, παρ. 3.6 μόνο στην περίπτωση που ακολουθείται το ΠΣ της γενικής εκπαίδευσης που συνδέεται με τα συγκεκριμένα γνωστικά αντικείμενα. Στην περίπτωση που εφαρμόζεται το ΠΑΠΕΑ ή συνδυασμός των παιδαγωγικών αρχών, των μαθησιακών αποτελεσμάτων ή των εκπαιδευτικών στόχων των ανωτέρω προγραμμάτων, ο Σύλλογος Διδασκόντων/ουσών αποφασίζει σε ποια διδακτική ενότητα, σε όλο το εύρος του ωρολογίου προγράμματος και σε ποιο περιβάλλον, από τα προαναφερόμενα, θα πραγματοποιήσει τις δράσεις. Επίσης, με απόφαση του Συλλόγου Διδασκόντων/ουσών ορίζεται ο αριθμός των δράσεων, ανάλογα με τις ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες και δυνατότητες των μαθητών/τριών και του εκπαιδευτικού πλαισίου, στο οποίο εφαρμόζονται οι δράσεις. Επισημαίνεται πως σε κάθε διδακτικό έτος θα πρέπει να υλοποιείται τουλάχιστον μία (1) Δράση Ενεργού Πολίτη
1.10. Δράσεις Ενεργού Πολίτη στο Γυμνάσιο
1.10.1. Στην Α΄ Γυμνασίου (Ημερήσια Γυμνάσια, Πρότυπα/Πειραματικά Γυμνάσια, Πρότυπα Εκκλησιαστικά Γυμνάσια και Μουσουλμανικά Ιεροσπουδαστήρια Θράκης), πραγματοποιούνται δύο (2) δράσεις 10 ωρών η καθεμία, ανά σχολικό έτος. αξιοποιώντας διδακτικές ώρες από τα γνωστικά αντικείμενα: «Φυσική Αγωγή», «Εργαστήρια Δεξιοτήτων», «Γεωλογία-Γεωγραφία» και «Ιστορία».
1.10.2. Στη Β΄ Γυμνασίου (Ημερήσια Γυμνάσια, Πρότυπα/Πειραματικά Γυμνάσια, Πρότυπα Εκκλησιαστικά Γυμνάσια και Μουσουλμανικά Ιεροσπουδαστήρια Θράκης), πραγματοποιούνται δύο (2) δράσεις 10 ωρών η καθεμία, ανά σχολικό έτος, αξιοποιώντας διδακτικές ώρες από τα γνωστικά αντικείμενα: «Εργαστήρια Δεξιοτήτων», «Γεωλογία-Γεωγραφία» και «Ιστορία» .
1.10.3. Στη Γ΄ Γυμνασίου (Ημερήσια Γυμνάσια, Πρότυπα/Πειραματικά Γυμνάσια, Πρότυπα Εκκλησιαστικά Γυμνάσια και Μουσουλμανικά Ιεροσπουδαστήρια Θράκης), πραγματοποιούνται δύο (2) δράσεις 10 ωρών η καθεμία, ανά σχολικό έτος, αξιοποιώντας διδακτικές ώρες από τα γνωστικά αντικείμενα: «Κοινωνική και Πολιτική Αγωγή», «Εργαστήρια Δεξιοτήτων» και «Ιστορία».
1.10.4. Στην Α΄ και Β΄ τάξη Εσπερινού Γυμνασίου πραγματοποιείται μία (1) δράση 10 ωρών ανά σχολικό έτος. Η δράση μπορεί να ενταχθεί σε ένα από τα παρακάτω γνωστικά αντικείμενα: «Εργαστήρια Δεξιοτήτων», «Γεωλογία-Γεωγραφία» και «Ιστορία».
1.10.5. Στη Γ΄ τάξη Εσπερινού Γυμνασίου πραγματοποιείται μία (1) δράση 10 ωρών ανά σχολικό έτος. Η δράση εντάσσεται σε ένα από τα εξής γνωστικά αντικείμενα: «Εργαστήρια Δεξιοτήτων», «Κοινωνική και Πολιτική Αγωγή» και «Ιστορία».
1.10.6. Στην Α΄ και Β΄ τάξη Μουσικού και Καλλιτεχνικού Γυμνασίου, πραγματοποιείται μία (1) δράση 10 ωρών ανά σχολικό έτος. Η δράση εντάσσεται σε ένα από τα γνωστικά αντικείμενα «Γεωλογία-Γεωγραφία» ή «Ιστορία».
1.10.7. Στη Γ΄ τάξη Μουσικού και Καλλιτεχνικού Γυμνασίου, πραγματοποιείται μία (1) δράση 10 ωρών, ανά σχολικό έτος σε ένα από τα παρακάτω γνωστικά αντικείμενα «Φυσική Αγωγή» και «Ιστορία».
1.10.8. Στην Α΄ Γυμνασίου ΕΑΕ (Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης) πραγματοποιούνται από μία (1) έως δύο (2) δράσεις, 10 ωρών η καθεμία, ανά σχολικό έτος, στα γνωστικά αντικείμενα: «Φυσική Αγωγή», «Εργαστήρια Δεξιοτήτων», «Γεωλογία-Γεωγραφία» και «Ιστορία».
1.10.9. Στη Β΄ Γυμνασίου ΕΑΕ (Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης) πραγματοποιούνται από μία (1) έως δύο (2) δράσεις, 10 ωρών η καθεμία, ανά σχολικό έτος, στα γνωστικά αντικείμενα «Εργαστήρια Δεξιοτήτων», «Γεωλογία-Γεωγραφία» και «Ιστορία».
1.10.10. Στη Γ΄ Γυμνασίου ΕΑΕ (Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης) πραγματοποιούνται από μία (1) έως δύο (2) δράσεις, 10 ωρών η καθεμία, ανά σχολικό έτος, στα γνωστικά αντικείμενα «Κοινωνική και Πολιτική Αγωγή», «Εργαστήρια Δεξιοτήτων» και «Ιστορία».
1.10.11. Στην Α΄, Β΄, Γ΄ και Δ΄ τάξη του Γυμνασίου των ΕΝ.Ε.Ε.ΓΥ.-Λ., πραγματοποιείται από μία (1) έως δύο (2) δράσεις, 10 ωρών η καθεμία, ανά σχολικό έτος, στα γνωστικά αντικείμενα «Ζώνη Δημιουργικών Δραστηριοτήτων» ή «Ιστορία» ή «ΓεωλογίαΓεωγραφία (Α΄, Β΄ και Γ΄ τάξεις).
1.11. Δράσεις Ενεργού Πολίτη στο Λύκειο
1.11.1. Στην Α΄ τάξη Ημερήσιου ΓΕ.Λ., Πρότυπου ΓΕ.Λ., Πειραματικού ΓΕ.Λ., Πρότυπου Εκκλησιαστικού Λυκείου, Μουσικού ΓΕ.Λ., Καλλιτεχνικού ΓΕ.Λ., Λυκείου Ε.Α.Ε. και Μουσουλμανικών Ιεροσπουδαστηρίων Θράκης, πραγματοποιείται μία (1) δράση 10 ωρών, ανά σχολικό έτος, στο γνωστικό αντικείμενο «Πολιτική Παιδεία».
1.11.2. Στη Β΄ τάξη Ημερήσιου ΓΕ.Λ., Πρότυπου ΓΕ.Λ., Πειραματικού ΓΕ.Λ., Πρότυπου Εκκλησιαστικού Λυκείου, Μουσικού ΓΕ.Λ., Καλλιτεχνικού ΓΕ.Λ., Λυκείου Ε.Α.Ε. και Μουσουλμανικών Ιεροσπουδαστηρίων Θράκης, πραγματοποιείται μία (1) δράση 10 ωρών, ανά σχολικό έτος, στο γνωστικό αντικείμενο «Εισαγωγή στις Αρχές της Επιστήμης των Η/Υ».
1.11.3. Στη Γ΄ τάξη Ημερήσιου ΓΕ.Λ., Πρότυπου ΓΕ.Λ., Πειραματικού ΓΕ.Λ., Πρότυπου Εκκλησιαστικού Λυκείου, Μουσικού ΓΕ.Λ., Καλλιτεχνικού ΓΕ.Λ., Λυκείου Ε.Α.Ε. και Μουσουλμανικών Ιεροσπουδαστηρίων Θράκης, πραγματοποιείται μία (1) δράση 10 ωρών, ανά σχολικό έτος, στο γνωστικό αντικείμενο «Φυσική Αγωγή».
1.11.4. Στην Α΄ τάξη Εσπερινού Λυκείου, πραγματοποιείται μία (1) δράση 10 ωρών, ανά σχολικό έτος, στο γνωστικό αντικείμενο «Πολιτική Παιδεία».
1.11.5. Στη Β΄ τάξη Εσπερινού Λυκείου, πραγματοποιείται μία (1) δράση 10 ωρών, ανά σχολικό έτος, στο γνωστικό αντικείμενο «Φυσική Αγωγή».
1.11.6. Στη Γ΄ τάξη Εσπερινού Λυκείου, πραγματοποιείται μία (1) δράση 10 ωρών, ανά σχολικό έτος, στο γνωστικό αντικείμενο «Θρησκευτικά».
1.11.7. Στην Α΄ τάξη Ημερήσιου και Εσπερινού ΕΠΑ.Λ. και Π.ΕΠΑ.Λ., πραγματοποιείται μία (1) δράση 10 ωρών, ανά σχολικό έτος, στο γνωστικό αντικείμενο «Πολιτική Παιδεία».
1.11.8. Στη Β΄ τάξη Ημερήσιου και Εσπερινού ΕΠΑ.Λ. και Π.ΕΠΑ.Λ., πραγματοποιείται μία (1) δράση 10 ωρών, ανά σχολικό έτος, στο γνωστικό αντικείμενο «Εισαγωγή στις Αρχές της Επιστήμης των Η/Υ».
1.11.9. Στη Γ΄ τάξη Ημερήσιου και Εσπερινού ΕΠΑ.Λ. και Π.ΕΠΑ.Λ., πραγματοποιείται μία (1) δράση 10 ωρών, ανά σχολικό έτος, στο γνωστικό αντικείμενο «Εισαγωγή στις Αρχές της Επιστήμης των Η/Υ».
1.11.10. Στην Α΄ τάξη Λυκείου ΕΝ.Ε.Ε.ΓΥ.-Λ., πραγματοποιείται μία (1) δράση 10 ωρών, ανά σχολικό έτος, στο γνωστικό αντικείμενο «Πολιτική Παιδεία».
1.11.11. Στη Β΄ τάξη Λυκείου ΕΝ.Ε.Ε.ΓΥ.-Λ., πραγματοποιείται μία (1) δράση 10 ωρών, ανά σχολικό έτος, στο γνωστικό αντικείμενο «Ζώνη Δημιουργικών Δραστηριοτήτων».
1.11.12. Στη Γ΄ τάξη Λυκείου ΕΝ.Ε.Ε.ΓΥ.-Λ., πραγματοποιείται μία (1) δράση 10 ωρών, ανά σχολικό έτος, στο γνωστικό αντικείμενο «Ζώνη Δημιουργικών Δραστηριοτήτων».
1.11.13. Στη Δ΄ τάξη Λυκείου ΕΝ.Ε.Ε.ΓΥ.-Λ., πραγματοποιείται μία (1) δράση 10 ωρών, ανά σχολικό έτος, στο γνωστικό αντικείμενο «Εισαγωγή στις Αρχές της Επιστήμης των Η/Υ».
1.12. Στα Εργαστήρια Ειδικής Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης (ΕΕΕΕΚ), ο Σύλλογος Διδασκόντων/ουσών μπορεί να αποφασίζει και να υλοποιεί στο πλαίσιο του ωρολογίου προγράμματος δράσεις που συνδέονται με την Τοπική Ιστορία και Γεωγραφία και ταυτόχρονα συμβάλλουν στην αυτονομία των μαθητών/τριών που φοιτούν στα ΕΕΕΕΚ. Στο πλαίσιο αυτό, και προκειμένου να διασφαλιστεί η ισότιμη πρόσβαση και η ενεργός συμμετοχή των μαθητών/τριών με αναπηρία ή ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, κρίνεται σκόπιμο να πραγματοποιούνται οι απαραίτητες διαφοροποιήσεις και εύλογες προσαρμογές κατά την εκπαιδευτική και μαθησιακή διαδικασία.
Επισημαίνεται πως σε κάθε διδακτικό έτος θα πρέπει να υλοποιείται τουλάχιστον μία (1) Δράση Ενεργού Πολίτη.
3. Εφαρμογή
3.1. Οι χρόνοι εφαρμογής δράσεων ενίσχυσης της ενεργού πολιτειότητας μπορεί να συμπληρώνονται από χρόνο εκπαιδευτικών επισκέψεων και άλλων τυχόν διδακτικών αντικειμένων/μαθημάτων κατά την κρίση των διδασκόντων/ουσών.
3.2. Οι δράσεις ενίσχυσης της ενεργού πολιτειότητας σε κάθε διδακτικό αντικείμενο ή μάθημα είναι σημαντικό, όπου είναι εφικτό, να συνδέονται με το Πρόγραμμα Σπουδών και τις οδηγίες διδασκαλίας του συγκεκριμένου μαθήματος. Στόχος είναι οι μαθητές/τριες να αναπτύσσουν δεξιότητες κριτικής σκέψης, συνεργασίας και κοινωνικής υπευθυνότητας πάνω σε θέματα του αντικειμένου, με έναν τρόπο που συμπληρώνει τη διδασκαλία στην τάξη.
3.3. Οι δράσεις ενίσχυσης της ενεργού πολιτειότητας μπορεί να εμπίπτουν σε ένα ή σε περισσότερα θεματικά πεδία του ΠΣ ανά τμήμα, τάξη ή/και σχολείο και πρέπει να προσαρμόζονται ως προς τον ειδικότερο σχεδιασμό τους και το ειδικότερο θέμα τους ανάλογα με τις ηλικίες των μαθητών/τριών.
3.4. Η εφαρμογή της/των δράσης/εων ενίσχυσης της ενεργού πολιτειότητας μπορεί να πραγματοποιηθεί καταρχάς, σε επίπεδο τμήματος. Συνιστάται η συνεργασία ανάμεσα σε εκπαιδευτικούς περισσότερων τμημάτων με μαθητές/τριες διαφορετικών ηλικιακών ομάδων, ιδίως δε, από όμορες ή/και απομακρυσμένες σχολικές μονάδες, προκειμένου να αυξηθεί η εμβέλεια της αλληλεπίδρασης ανάμεσά τους.
3.5. Για την εφαρμογή του ΠΣ «Δράσεις Ενεργού Πολίτη» προτείνεται να αξιοποιηθεί το υλικό από την ειδική ψηφιακή πλατφόρμα του ΙΕΠ: https://act.digitalschool.gov.gr/ στην οποία περιλαμβάνεται το ΠΣ «Δράσεις Ενεργού Πολίτη», ο οδηγός εκπαιδευτικού «Δράσεις Ενίσχυσης της Ενεργού Πολιτειότητας», οι Δράσεις Ενίσχυσης της Ενεργού Πολιτειότητας, τα Εργαστήρια Δεξιοτήτων και οι Σχολικές Ημέρες.
3. Εφαρμογή 3.1. Οι χρόνοι εφαρμογής δράσεων ενίσχυσης της ενεργού πολιτειότητας μπορεί να συμπληρώνονται από χρόνο εκπαιδευτικών επισκέψεων και άλλων τυχόν διδακτικών αντικειμένων/μαθημάτων κατά την κρίση των διδασκόντων/ουσών.
3.2. Οι δράσεις ενίσχυσης της ενεργού πολιτειότητας σε κάθε διδακτικό αντικείμενο ή μάθημα είναι σημαντικό, όπου είναι εφικτό, να συνδέονται με το Πρόγραμμα Σπουδών και τις οδηγίες διδασκαλίας του συγκεκριμένου μαθήματος. Στόχος είναι οι μαθητές/τριες να αναπτύσσουν δεξιότητες κριτικής σκέψης, συνεργασίας και κοινωνικής υπευθυνότητας πάνω σε θέματα του αντικειμένου, με έναν τρόπο που συμπληρώνει τη διδασκαλία στην τάξη.
3.3. Οι δράσεις ενίσχυσης της ενεργού πολιτειότητας μπορεί να εμπίπτουν σε ένα ή σε περισσότερα θεματικά πεδία του ΠΣ ανά τμήμα, τάξη ή/και σχολείο και πρέπει να προσαρμόζονται ως προς τον ειδικότερο σχεδιασμό τους και το ειδικότερο θέμα τους ανάλογα με τις ηλικίες των μαθητών/τριών.
3.4. Η εφαρμογή της/των δράσης/εων ενίσχυσης της ενεργού πολιτειότητας μπορεί να πραγματοποιηθεί καταρχάς, σε επίπεδο τμήματος. Συνιστάται η συνεργασία ανάμεσα σε εκπαιδευτικούς περισσότερων τμημάτων με μαθητές/τριες διαφορετικών ηλικιακών ομάδων, ιδίως δε, από όμορες ή/και απομακρυσμένες σχολικές μονάδες, προκειμένου να αυξηθεί η εμβέλεια της αλληλεπίδρασης ανάμεσά τους.
3.5. Για την εφαρμογή του ΠΣ «Δράσεις Ενεργού Πολίτη» προτείνεται να αξιοποιηθεί το υλικό από την ειδική ψηφιακή πλατφόρμα του ΙΕΠ: https://act.digitalschool.gov.gr/ στην οποία περιλαμβάνεται το ΠΣ «Δράσεις Ενεργού Πολίτη», ο οδηγός εκπαιδευτικού «Δράσεις Ενίσχυσης της Ενεργού Πολιτειότητας», οι Δράσεις Ενίσχυσης της Ενεργού Πολιτειότητας, τα Εργαστήρια Δεξιοτήτων και οι Σχολικές Ημέρες.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου