«Μη γίνεσαι πλεονέκτης, γιατί τον πλεονέκτη τον αποστρέφεται ο Θεός». Αββάς Ισαάκ

Σάββατο 24 Αυγούστου 2024

 Ποιες αλλαγές θα βρουν το Σεπτέμβριο οι μαθητές Γυμνασίου, Λυκείου και Δημοτικού

Βιβλία, απουσίες, ποινές-Στόχος του υπουργού Κ. Πιερρακάκη είναι το νέο σύστημα, πρόσβασης στα ΑΕΙ να εφαρμοστεί για τους μαθητές που το το σχολικό έτος 2026-27 θα είναι Α' Λυκείου

Το esos παρουσιάζει όλες τις αλλαγές που θα συναντήσουν οι μαθητές Γυμνασίου, Λυκείου και Δημοτικού από τον Σεπτέμβριο, κατά το σχολικό έτος 2024-25.

Κατ΄αρχήν να ξεκαθαρίσουμε, ότι:

Α. Τα νέα βιβλία (πολλαπλό βιβλίο) δεν θα είναι έτοιμα ούτε αυτή τη χρονιά . Το υπουργείο Παιδείας έθεσε σε εφαρμογή τη διαδικασία συγγραφής των νέων βιβλίων από το 2020.Τα νέα σχολικά βιβλία του νηπιαγωγείου, Δημοτικού, Γυμνασίου και Α΄Λυκείου που θα παραδοθούν στους μαθητές τον Σεπτέμβρη του 2026 , τα οποία  τα συγγράψουν πάνω από χίλιοι εκπαιδευτικοί. Για δε τη Β΄Λυκείου τα νέα βιβλία θα εκδοθούν το σχ. έτος   2027-28 και τη Γ' Λυκείου το 2028-29

Β.  Εθνικό Απολυτήριο: Στόχος του υπουργού Κ. Πιερρακάκη είναι το νέο σύστημα,  πρόσβασης στα ΑΕΙ να εφαρμοστεί για τους μαθητές που το το σχολικό έτος 2026-27 θα είναι Α' Λυκείου , δηλαδή θα το εγκαινιάσουν οι σημερινοί μαθητές  (2024-25)  της Β' Γυμνασίου. Ο υπουργός Παιδείας Κ. Πιερρακάκη σχετικά δήλωσε πρόσφατα, ότι "η επόμενη νομοθετική παρέμβαση θα αφορά στην πρωτοβάθμια και τη δευτεροβάθμια εκπαίδευση που θα μας επιτρέψει να μεταβούμε στο «Εθνικό Απολυτήριο».

Μαθητές Δημοτικού  

Για το σχολικό έτος 2024-25, η αποχώρηση των μαθητών του Δημοτικού Σχολείου που παρακολουθούν το πρόγραμμα του αναβαθμισμένου Ολοήμερου Δημοτικού Σχολείου λαμβάνει χώρα στις 15:50, με το πέρας της δεύτερης διδακτικής ώρας της 2ης ζώνης, ή στις 17:30, με τη λήξη του προγράμματος. Επιπλέον, δύναται η αποχώρηση να λαμβάνει χώρα και στις 14:55 με το πέρας της 1ης διδακτικής ώρας της 2ης ζώνης.

Βιβλία το σχολικό  έτος 2024-25

Το esos  ήδη έχει δημοσιεύει τις αλλαγές που θα έχουν τα σχολικά βιβλία που θα παραλάβουν  οι μαθητές και εκπαιδευτικοί τον Σεπτέμβριο, για το σχολικό έτος 2024-25.

Δείτε εδώ όλες τις αλλαγές

Δείτε εδώ τη λίστα με τα βιβλία που θα παραλάβουν το Σεπτέμβριο οι μαθητές και οι εκπαιδευτικοί

Η απόφαση για τις απουσίες των μαθητών/τριών

Η  παρακολούθηση των μαθημάτων δεν περιορίζεται αποκλειστικά στη φυσική παρουσία αλλά περιλαμβάνει και την έγκαιρη προσέλευση στα μαθήματα που περιγράφονται στο Ωρολόγιο Πρόγραμμα, σύμφωνα με τη νέα υπουργική απόφαση για τς απουσίες των μαθητών/τριών Γυμνασίου και Λυκείου , η οποία θα ισχύσει από το νέο σχολικό έτος 2024-25 (σ.σ. αναμένεται να την υπογράψει ο υπουργός Παιδείας),  την  ήδη παρουσίασε κατ΄ αποκλειστικότητα το esos.

Ο ρόλος των γονέων και των κηδεμόνων ενισχύεται, καθώς αυτοί έχουν τη συνολική ευθύνη για την εκπλήρωση των υποχρεώσεων των μαθητών/τριών στην εκπαιδευτική διαδικασία.

Επανέρχεται η διάκριση δικαιολογημένων και αδικαιολόγητων απουσιών.

Οι απουσίες καταχωρίζονται στο Βιβλίο Φοίτησης (απουσιολόγιο), και αφού αθροιστούν κατά τετράμηνο και χαρακτηρισθούν δικαιολογημένες ή αδικαιολόγητες καταγράφονται συνολικά στα Ατομικά Δελτία των μαθητών/τριών, ώστε να γνωστοποιηθούν στους γονείς/κηδεμόνες τους. 

Στην απόφαση δεν περιλαμβάνεται  η "δεκαπεντάλεπτη ανοχή" την πρώτη ώρα , όπως προβλέπονταν στο αρχικό προσχέδιο.

1) Η φοίτηση χαρακτηρίζεται επαρκής ή ανεπαρκής με βάση το γενικό σύνολο των απουσιών που σημειώθηκαν κατά τη διάρκεια του διδακτικού έτους. 

2) Επαρκής χαρακτηρίζεται η φοίτηση μαθητών/τριών εφόσον: 

α) το σύνολο των απουσιών που σημειώθηκαν κατά το τρέχον διδακτικό έτος, ανεξάρτητα από τον λόγο στον οποίο οφείλονται, δεν υπερβαίνουν τις σαράντα (40).

β) το σύνολο των απουσιών δεν υπερβαίνει τις εκατό δεκατέσσερις (114), από τις οποίες οι πάνω από τις σαράντα (40) είναι δικαιολογημένες ή οφείλονται σε λόγους υγείας. 

3) Ανεπαρκής χαρακτηρίζεται η φοίτηση μαθητή/τριας, που σημείωσε πάνω από  τις σαράντα (40)  αδικαιολόγητες απουσίες ή πάνω από τις εκατόν δεκατέσσερις (114) εκ των οποίων οι εβδομήντα τέσσερις είναι δικαιολογημένες. 

Οι μαθητές/τριες των οποίων η φοίτηση χαρακτηρίζεται ανεπαρκής είναι υποχρεωμένοι/ες να επαναλάβουν τη φοίτηση τους στην ίδια τάξη.

Μαθητές με αναπηρία και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες

Για μαθητές με αναπηρία και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες η φοίτηση θεωρείται επαρκής όταν το σύνολο των επιπλέον απουσιών δεν υπερβαίνει το τριάντα τοις εκατό (30%) των προβλεπομένων από το οικείο αναλυτικό πρόγραμμα σπουδών με βάση το ωρολόγιο πρόγραμμα και οι επιπλέον από τις προβλεπόμενες κάθε φορά απουσίες οφείλονται αποδεδειγμένα στη συμμετοχή τους σε προγράμματα αποκατάστασης και θεραπείας που πιστοποιούνται από τον φορέα υλοποίησης (σύμφωνα με την παρ. 3 του άρθρου 6 του ν. 3699/2008(Α’ 199).

Παραμένουν, όπως ίσχυαν, οι προβλέψεις για τις απουσίες που εξαιρούνται κατά τον χαρακτηρισμό της φοίτησης και οι οποίες οφείλονται σε σοβαρά χρόνια προβλήματα υγείας ή και σε σοβαρά και επείγοντα περιστατικά και απαιτούν μεγάλο χρονικό διάστημα ανάρρωση. 

Αθλητές/τριες 

Επιπλέον, προστίθενται:

Η διευκόλυνση των μαθητών/τριών, οι οποίοι ως αθλητές/τριες συμμετέχουν σε πανελλήνιους αθλητικούς αγώνες ή διεθνείς αθλητικές διοργανώσεις που έχουν εγκριθεί από αθλητικές ομοσπονδίες αναγνωρισμένες από το  Υ.ΠΑΙ.Θ.Α. με τη δυνατότητα υπέρβασης του ορίου των εκατόν δεκατεσσάρων (114) απουσιών μέχρι και εβδομήντα (70) επιπλέον απουσίες.

Σε περίπτωση θανάτου συγγενούς 

Η δυνατότητα να μην προσμετρώνται απουσίες μαθητών/τριών έως τριών (3) εργάσιμων ημερών σε περίπτωση θανάτου συγγενούς τους έως και β΄ βαθμού (γονείς/αδέλφια).

Σοβαρές ψυχικές παθήσεις

Η δυνατότητα ένταξης των μαθητών/τριών που πάσχουν από σοβαρές ψυχικές παθήσεις στην κατηγορία των κατ΄ιδίαν διδαχθέντων μαθητών/τριών.

Ενημέρωση  και   ευθύνη των γονέων

Στη νέα Υ.Α. δίνεται μεγάλη σημασία στην ενημέρωση καθώς και στον ρόλο και την ευθύνη των γονέων.

Συγκεκριμένα προβλέπεται ότι για την τακτική παρακολούθηση της φοίτησης των μαθητών/τριών ευθύνονται εξ ολοκλήρου οι γονείς/κηδεμόνες τους. Όσον αφορά την ενημέρωση των γονέων, θεσπίζονται αυστηρές διαδικασίες επικοινωνίας ως εξής:

 25 απουσίες: Ο/Η υπεύθυνος/η καθηγητής/τρια κάθε τμήματος, αφού ενημερώσει τον/τη Διευθυντή/ντρια του σχολείου ότι ο/η μαθητής/τρια συμπλήρωσε ήδη είκοσι πέντε (25) απουσίες δικαιολογημένες ή αδικαιολόγητες, είναι υποχρεωμένος/η να ενημερώσει τους γονείς/κηδεμόνες του/της μαθητή/τριας άμεσα και να πληροφορηθεί τους λόγους απουσίας του/της με κάθε πρόσφορο μέσο, όπως με τηλεφώνημα, με μήνυμα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου που αποστέλλεται από την ηλεκτρονική διεύθυνση του σχολείου προς την ηλεκτρονική διεύθυνση που έχουν δηλώσει οι γονείς/κηδεμόνες/ο-η ασκών-ούσα την επιμέλεια στο σχολείο, στη σχετική υπεύθυνη δήλωσή τους, ή με μήνυμα στο κινητό τηλέφωνο των γονέων/κηδεμόνων/του-της ασκούντος/ούσας την επιμέλεια (SMS), ή με επιστολή. 

Απουσιάζει γα τρεις συνεχόμενες ημέρες: Εάν ο/η μαθητής/τρια έχει απουσιάσει τρεις συνεχόμενες ημέρες ο/η εκπαιδευτικός- υπεύθυνος/η του τμήματος επικοινωνεί άμεσα με τους γονείς/κηδεμόνες/τον-την ασκούντα-ασκούσα την επιμέλεια του/της μαθητή/τριας (με ηλεκτρονικό ταχυδρομείο, SMS ή με επιστολή), πληροφορείται τον λόγο των απουσιών και ενημερώνει τον/τη Διευθυντή/ντρια του σχολείου. 

Μετά την πρώτη ενημέρωση των γονέων/κηδεμόνων, σύμφωνα με τα παραπάνω, ο/η εκπαιδευτικός τους ενημερώνει τις πρώτες πέντε (5) εργάσιμες ημέρες κάθε μήνα, εφόσον υπάρχει μεταβολή στον συνολικό αριθμό απουσιών. Οι γονείς/κηδεμόνες/ο-η ασκών/ούσα την επιμέλεια ενημερώνεται και για κάθε άλλο θέμα που αφορά τη σχολική κατάσταση του/της μαθητή/τριας. 

Όταν η επικοινωνία με τους γονείς δεν είναι εφικτή ή εάν οι ως άνω αρνηθούν την επικοινωνία: Είναι σημαντικό να σημειωθεί ότι, σε περίπτωση που η επικοινωνία με τους γονείς δεν είναι εφικτή ή εάν οι ως άνω αρνηθούν την επικοινωνία, το σχολείο έχει προβλεφθεί να λαμβάνει όλα τα απαραίτητα μέτρα, ακόμα και να αναζητήσει εξωτερική βοήθεια, αν αυτό κριθεί απαραίτητο. 

Ενημέρωση αστυνομικών ή άλλων αρχών: Ενδεικτικά, μπορεί  να προσφύγει σε υποστηρικτικές εκπαιδευτικές δομές ή κοινωνικές υπηρεσίες καθώς και να εξετάσει την αναγκαιότητα ενημέρωσης αστυνομικών ή άλλων αρχών για την εφαρμογή της παρ. 3 του άρθρου 2 του ν. 1566/1985 (Α’ 136), όπως ισχύει. 

Αυτό ενδεικνύει τη μέριμνα που υπάρχει για την ευημερία των μαθητών και την έγκαιρη αντιμετώπιση τυχόν θεμάτων που μπορεί να προκύψουν.

Βεβαίωση για λόγους υγείας: Ο γονέας/κηδεμόνας/ο-η ασκών-ούσα την επιμέλεια κάθε μαθητή/τριας που απουσίασε για λόγους υγείας από το Σχολείο περισσότερο από δύο μέρες, είναι υποχρεωμένος/η να προσκομίσει ή να αποστείλει ηλεκτρονικά το αργότερο μέχρι και τη δεκάτη (10) εργάσιμη μέρα από την επιστροφή του/της μαθητή/τριας στο Σχολείο, βεβαίωση δημόσιου νοσηλευτικού ιδρύματος ή οποιουδήποτε ιδιώτη γιατρού, που να πιστοποιεί το είδος και τη διάρκεια της ασθένειας. Η βεβαίωση αυτή μπορεί να χρησιμεύσει ως δικαιολογητικό για τις αντίστοιχες απουσίες. Μετά την ανωτέρω προθεσμία κανένα δικαιολογητικό υποβαλλόμενο εκπρόθεσμα δεν γίνεται δεκτό σε καμία περίπτωση. Κάθε βεβαίωση υποβάλλεται μαζί με αίτηση και καταχωρίζεται στο πρωτόκολλο απαραιτήτως.

Υπεύθυνη δήλωση του γονέα/κηδεμόνα: Για τη δικαιολόγηση απουσιών δύο ημερών λόγω ασθένειας ή άλλων σοβαρών οικογενειακών λόγων αρκεί υπεύθυνη δήλωση του γονέα/κηδεμόνα/ του-της ασκούντος-ούσας την επιμέλεια του/της μαθητή/τριας,  και προσκομίζεται από τον ίδιο ή αποστέλλεται ηλεκτρονικά αποκλειστικά σε αποκλειστική προθεσμία  δέκα  (10) εργάσιμων ημερών μετά τη επάνοδο του/της μαθητή/τριας στο Σχολείο. Με τον τρόπο αυτό τα ως άνω πρόσωπα μπορούν να δικαιολογήσουν τις απουσίες το πολύ 5 (πέντε) ημερών αθροιστικά για όλο το διδακτικό έτος.

Απουσίες μεμονωμένες ή συνεχείς: Σε καμιά περίπτωση δε θεωρούνται δικαιολογημένες απουσίες μαθητών/τριών όταν πραγματοποιούνται χωρίς την άδεια του/της Διευθυντή/ντριας ή του Σχολείου σε ώρες του ημερήσιου προγράμματος λειτουργίας του Σχολείου, μεμονωμένες ή συνεχείς. Δεν προβλέπεται η ανάθεση εργασίας σε μαθητή/τρια από τον/την Διευθυντή/ντρια της σχολικής μονάδας χωρίς την καταχώριση αδικαιολόγητης απουσίας. 

Επαναλαμβανόμενες απουσίες μεμονωμένες ή συνεχείς:  Όταν πραγματοποιούνται επαναλαμβανόμενες απουσίες σε ώρες του ημερήσιου προγράμματος (συμπεριλαμβανομένης της πρώτης ή τελευταίας ώρας), μεμονωμένες ή συνεχείς, χωρίς την άδεια του/της Διευθυντή/ντριας του σχολείου, αναζητούνται οι λόγοι και πραγματοποιούνται ενέργειες παιδαγωγικού χαρακτήρα ανάλογα την περίπτωση. 

Το νέο "ποινολόγιο

Νέο  "ποινολόγιο"   ισχύει για τους μαθητές  Γυμνασίου και Λυκείου,  , μετά τη σχετική απόφαση της υφυπουργού Παιδείας Ζ. Μακρή .

Πατήστε εδώ για να ανοίξετε την απόφαση

Ειδικότερα, η απόφαση ορίζει τα εξής:

Ο Σύλλογος Διδασκόντων:  Ο Σύλλογος Διδασκόντων/ουσών έχει την παιδαγωγική ευθύνη να προβαίνει σε ενέργειες και να εφαρμόζει πρακτικές για τη δημιουργία εντός της σχολικής μονάδας κατάλληλων προϋποθέσεων για την υλοποίηση των στόχων της εκπαίδευσης και για τη διαπαιδαγώγηση των μαθητών/τριών, ώστε να σέβονται τους διαφορετικούς ρόλους και να αναγνωρίζουν την ανάγκη τήρησης των κανόνων. Για τον σκοπό αυτό, πρέπει να χρησιμοποιεί όλους τους διαθέσιμους τρόπους, ιδίως συμβουλευτικές συναντήσεις με τις υποστηρικτικές εκπαιδευτικές δομές, διαδικασία διαμεσολάβησης, για τη βελτίωση της συμπεριφοράς του/της μαθητή/τριας, την ενίσχυση της ατομικής υπευθυνότητάς του/της, καθώς και για την αντιμετώπιση κάθε αποκλίνουσας συμπεριφοράς που επιδεικνύει ο/η μαθητής/τρια εντός και εκτός σχολικής μονάδας.

Οι 8 κατηγορίες ποινών: Τα παιδαγωγικά μέτρα που δύνανται να εφαρμοστούν με γνώμονα το συμφέρον των μαθητών/τριών  που παρουσιάζουν αποκλίνουσα συμπεριφορά εντός και εκτός σχολικής μονάδας, κατά τον λόγο αρμοδιότητας του καθενός εκπαιδευτικού οργάνου, είναι τα ακόλουθα:

α) προφορική παρατήρηση, 

β) επίπληξη, 

γ) ωριαία απομάκρυνση,

δ) αποβολή από τα μαθήματα μέχρι τρεις (3) ημέρες, 

ε) αποβολή από τα μαθήματα μέχρι πέντε (5) ημέρες,

στ) αποκλεισμός από πάσης φύσεως δράσεις, εκδηλώσεις, αθλητικές δραστηριότητες, εκπαιδευτικές εκδρομές/επισκέψεις/μετακινήσεις που διοργανώνει το σχολείο, σωρευτικώς ή διαζευκτικώς, εντός του τρέχοντος σχολικού έτους, 

ζ) αλλαγή τμήματος και 

η) αλλαγή σχολικού περιβάλλοντος.

Τα παραπάνω μπορούν να ισχύουν παράλληλα με τις δράσεις παιδαγωγικής μορφής, τις οποίες προτείνει ο Σύλλογος Διδασκόντων/ ουσών, σε συνεργασία με ψυχολόγους και κοινωνικούς λειτουργούς. 

Σε κάθε περίπτωση, τα προβλεπόμενα παι- δαγωγικά μέτρα δεν εφαρμόζονται κατά την αναφερόμενη ως άνω σειρά, ενώ η λήψη τους θα πρέπει να κρίνεται, κάθε φορά (ad hoc), κατάλληλη και αναγκαία για την επίτευξη του επιδιωκόμενου παιδαγωγικού σκοπού.

Τα παραπάνω παιδαγωγικά μέτρα  εφαρμόζονται ως εξής:

Κάθε εκπαιδευτικός μπορεί να εφαρμόσει :

α) προφορική παρατήρηση, 

β) επίπληξη, 

γ) ωριαία απομάκρυνση,

Ο/Η Διευθυντής/ντρια του σχολείου μπορεί να εφαρμόσει:

α) προφορική παρατήρηση, 

β) επίπληξη, 

γ) ωριαία απομάκρυνση,

δ) αποβολή από τα μαθήματα μέχρι τρεις (3) ημέρες, 

Ο Σύλλογος Διδασκόντων/ουσών μπορεί να εφαρμόσει όλες τις παραπάνω προβλεπόμενες ποινές. Δηλαδή:

α) προφορική παρατήρηση, 

β) επίπληξη, 

γ) ωριαία απομάκρυνση,

δ) αποβολή από τα μαθήματα μέχρι τρεις (3) ημέρες, 

ε) αποβολή από τα μαθήματα μέχρι πέντε (5) ημέρες,

στ) αποκλεισμός από πάσης φύσεως δράσεις, εκδηλώσεις, αθλητικές δραστηριότητες, εκπαιδευτικές εκδρομές/επισκέψεις/μετακινήσεις που διοργανώνει το σχολείο, σωρευτικώς ή διαζευκτικώς, εντός του τρέχοντος σχολικού έτους, 

ζ) αλλαγή τμήματος και 

η) αλλαγή σχολικού περιβάλλοντος.

Ποιοι καλούνται  στις συνεδριάσεις του Συλλόγου Διδασσκόντων

Στην αρχή των συνεδριάσεων του Συλλόγου καλούνται υποχρεωτικά:

α) το προεδρείο της Μαθητικής Κοινότητας του τμήματος και 

β) το προεδρείο του Μαθητικού Συμβουλίου του σχολείου για να καταθέσουν τις απόψεις τους, να παράσχουν τυχόν εξηγήσεις και στη συνέχεια αποχωρούν.

Σχετικά με τον τρόπο που εφαρμόζεται η αποβολή , στην υπουργική απόφαση, δεν είναι σαφές αν ο τιμωρημένος μαθητής μένει στο σπίτι ή το σχολείο. Αναφέρεται ότι "σε κάθε περίπτωση, οι γονείς/κηδεμόνες των μαθητών/τριών ενημερώνονται άμεσα για την εφαρμογή του παιδαγωγικού μέτρου της αποβολής και για τον τρόπο εκτέλεσής του". 

Ωστόσο το υπουργείο Παιδείας, σε  ερώτηση του esos, διευκρίνισε ότι  οι μαθητές εκτίουν την ποινή της αποβολής εκτός σχολείου, θα μένουν στο σπίτι με ευθύνη των γονέων/κηδεμόνων.

Ποινή αλλαγής τμήματος 

Το παιδαγωγικό μέτρο της αλλαγής τμήματος αποφασίζεται σε περιπτώσεις σοβαρών και επαναλαμβανόμενων παραπτωμάτων του/της μαθητή/τριας, τα οποία έχουν άμεσο αντίκτυπο στην εύρυθμη λειτουργία του τμήματος.

 Την αλλαγή τμήματος την επιβάλλει ο Σύλλογος Διδασκόντων/ουσών για παιδαγωγικούς λόγους, συντάσσοντας προς τούτο πλήρως αιτιολογημένο πρακτικό - απόφαση.

 Ποινή αλλαγής σχολικού περιβάλλοντος

Το παιδαγωγικό μέτρο της αλλαγής σχολικού περιβάλλοντος επιβάλλεται σε εξαιρετικά αποκλίνουσα/ ες συμπεριφορά/ές ή επαναλαμβανόμενες αποκλίνουσες συμπεριφορές, ιδίως σε εκείνες που περιγράφονται στο άρθρο 4 του ν. 5029/2023 (Α’ 55), καθώς και για τη φθορά/καταστροφή, μερική ή ολική, σχολικών κτιρίων, χώρων και παραρτημάτων αυτών και υλικοτεχνικής υποδομής και εξοπλισμού εντός αυτών.

Η αλλαγή σχολικού περιβάλλοντος επιβάλλεται με πλήρως αιτιολογημένο πρακτικό- απόφαση του Συλλόγου Διδασκόντων/ουσών κατόπιν γνώμης του Συμβούλου Εκπαίδευσης Παιδαγωγικής Ευθύνης. 

Το παιδαγωγικό μέτρο της αλλαγής σχολικού περιβάλλοντος ισχύει από το σχολικό έτος εντός του οποίου επεβλήθη και ο/η μαθητής/τρια δεν μπορεί να μετεγγραφεί-επανεγγραφεί εφεξής και για κανένα επόμενο σχολικό έτος στην ίδια σχολική μονάδα από την οποία απομακρύνθηκε

Εξαίρεση αποτελούν οι περιπτώσεις έλλειψης αντίστοιχης σχολικής μονάδας στον ίδιο ή όμορο Δήμο ή αντίστοιχου τομέα ή αντίστοιχης ειδικότητας σε κάποια από τα Επαγγελματικά Λύκεια της ίδιας Διεύθυνσης Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης ή της ανάγκης μετακίνησης σε άλλο νησί.

Η διαδικασία για τη λήψη απόφασης αλλαγής σχολικού περιβάλλοντος

  • Η διαδικασία που ακολουθείται για τη λήψη απόφασης αλλαγής σχολικού περιβάλλοντος είναι η ακόλουθη: 
  • Τουλάχιστον πέντε (5) ημέρες πριν από τη λήψη της απόφασης, ενημερώνονται εγγράφως οι γονείς ή κηδεμόνες του/της μαθητή/τριας, ή ο/η ίδιος/α αν είναι ενήλικος/η, και καλούνται σε ακρόαση ενώπιον του Συλλόγου Διδασκόντων/ουσών. 
  • Στην έγγραφη ενημέρωση, αναφέρεται ο τόπος, η ημέρα, η ώρα της ακρόασης και προσδιορίζεται το αντικείμενο του μέτρου και οι λόγοι που αιτιολογούν την εφαρμογή του. 
  • Ο/Η μαθητής/τρια αν είναι ενήλικος/η ή ο/η γονέας ή κηδεμόνας του/της, έχουν δικαίωμα να λάβουν πλήρη γνώση της υπόθεσης. 

Στη συνεδρίαση έχουν δικαίωμα να παρίστανται ο/οι κηδεμόνας/ες του/ της μαθητή/τριας, ή ο/η ίδιος/α αν είναι ενήλικος/η, καθώς και το προεδρείο της Μαθητικής Κοινότητας του τμήματός του/της και το προεδρείο του Μαθητικού Συμβουλίου του σχολείου, τα οποία καλούνται υποχρεωτικά για να: 

α) καταθέσουν τις απόψεις τους

β) παράσχουν τυχόν εξηγήσεις και στη συνέχεια αποχωρούν στο σύνολό τους. 

Για τη συνεδρίαση του Συλλόγου Διδασκόντων/ουσών συντάσσεται πρακτικό-απόφαση από τον γραμματέα που επικυρώνεται από τον/την Πρόεδρο του Συλλόγου, στο οποίο πρέπει να μνημονεύονται, ιδίως, τα ονόματα και η ιδιότητα των παριστάμενων μελών καθώς και ο τόπος και ο χρόνος της συνεδρίασης. 

Οι αποφάσεις λαμβάνονται με την πλειοψηφία των παρόντων μελών, ενώ στο πρακτικό καταχωρίζονται και οι γνώμες και τα ονόματα των μελών που μειοψήφησαν. 

Επίσης, πρέπει να γίνεται αναλυτική αναφορά στις παιδαγωγικές μεθόδους που χρησιμοποιήθηκαν σε τυχόν προηγούμενες περιπτώσεις για τον/τη συγκεκριμένο/η μαθητή/τρια και στα παιδαγωγικά μέτρα που ενδεχομένως λήφθηκαν πριν την υιοθέτηση του ως άνω παιδαγωγικού μέτρου. 

Η απόφαση της αλλαγής του σχολικού περιβάλλοντος δεν ανακοινώνεται δημόσια. 

Ο/Η Διευθυντής/ντρια Εκπαίδευσης επιλέγει τη σχολική μονάδα, στην οποία θα γίνει η μετεγγραφή μετά την αλλαγή του σχολικού περιβάλλοντος . 

Πρέπει πάντα να λαμβάνεται υπόψη αν λειτουργεί άλλη αντίστοιχη σχολική μονάδα στην ίδια Διεύθυνση Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης. 

Στην περίπτωση που δεν λειτουργεί αντίστοιχος τομέας ή αντίστοιχη ειδικότητα σε κάποια από τα Επαγγελματικά Λύκεια της ίδιας Διεύθυνσης Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, ο Περιφερειακός Διευθυντής Εκπαίδευσης επιλέγει σχολική μονάδα που λειτουργεί αντίστοιχος τομέας ή αντίστοιχη ειδικότητα στην οποία θα πραγματοποιηθεί η μετεγγραφή μετά την αλλαγή σχολικού περιβάλλοντος.

 Σχετικά με το σχολικό κανονισμό ς η υπουργική απόφαση δεν αναφέρει   ότι θα υπογράφει ο γονιός ή ο κηδεμόνας ότι έλαβε γνώση του κανονισμού, όπως αρχικά είχε ανακοινωθεί

Κινητά τηλέφωνα 

Η απαγόρευση κατοχής κινητού τηλεφώνου εντός του σχολικού χώρου εξακολουθεί να ισχύει   καθώς   δεν ανακαλείται η σχετική εγκύκλιος, ,  όπως μας ενημέρωσε το υπουργείο Παιδείας σε σχετική ερώτηση του  esos

Eπιπλέον με τη σημερινή απόφαση ορίζονται τα εξής για τα κινητά τηλέφωνα:

Σε περίπτωση που διαπιστωθεί κατά τη διάρκεια του μαθήματος ή κατά τη διάρκεια του διαλείμματος ή κατά τη διάρκεια της προσέλευσης ή αποχώρησης ότι ο/η μαθητής/τρια μαγνητοφωνεί ή φωτογραφίζει ή βιντεοσκοπεί με οποιοδήποτε τρόπο εκπαιδευτικούς ή συμμαθητές/τριες του/της, τότε ο Διευθυντής/ντρια της σχολικής μονάδας ζητά άμεσα από τον/τη μαθητή/τρια να απενεργοποιήσει τη συσκευή και να την παραδώσει, καλώντας τους γονείς/κηδεμόνες των εμπλεκομένων να προσέλθουν στο σχολείο, προκειμένου να λάβουν γνώση του περιστατικού. 

Παράλληλα, οφείλει να αξιολογήσει παιδαγωγικά το περιστατικό, και ανάλογα με τη βαρύτητά του, είτε να επιληφθεί ο/η ίδιος/α είτε να το παραπέμψει στον Σύλλογο Διδασκόντων/ουσών.

 Αν ο/η Διευθυντής/ντρια επιληφθεί ο/η ίδιος/α, υποχρεωτικά εφαρμόζει το παιδαγωγικό μέτρο της αποβολής από τα μαθήματα μέχρι τρεις (3) ημέρες, ενώ, αν παραπέμψει στο Σύλλογο Διδασκόντων/ουσών, ο τελευταίος υποχρεωτικά εφαρμόζει το παιδαγωγικό μέτρο της αποβολής από τα μαθήματα μέχρι πέντε (5) ημέρες. 

Σε περίπτωση που η μαγνητοφώνηση, φωτογράφιση ή βιντεοσκόπηση αφορά σε ιδιαιτέρως ευαίσθητα προσωπικά δεδομένα, τότε ο Σύλλογος Διδασκόντων/ουσών υποχρεούται να εφαρμόσει το παιδαγωγικό μέτρο της αλλαγής σχολικού περιβάλλοντος για τον/τη μαθητή/τρια που προέβη στις ανωτέρω ενέργειες.

Φθορές

Στις περιπτώσεις εκείνες, όπου αποδεδειγμένα η φθορά/καταστροφή, μερική ή ολική, σχολικών κτιρίων, χώρων και παραρτημάτων αυτών, καθώς και υλικοτεχνικής υποδομής και εξοπλισμού εντός αυτών, αποδίδεται σε συγκεκριμένο/η μαθητή/τρια, ο/η τελευταίος/α ελέγχεται για τη συμπεριφορά αυτή και η δαπάνη αποκατάστασης βαρύνει τον γονέα/κηδεμόνα του/της ή τον/την ίδια αν είναι ενήλικος/η. 

Πιο συγκεκριμένα, το αρμόδιο όργανο, καθορίζει το ποσό της δαπάνης αποκατάστασης και σε περίπτωση αποδοχής, οι γονείς/κηδεμόνες ή οι μαθητές/τριες, αν είναι ενήλικες, καταβάλλουν το ως άνω ποσό, ενώ, σε περίπτωση άρνησης, η σχετική δαπάνη βεβαιώνεται και ακολουθεί η διαδικασία είσπραξής της.

Επιπλέον, για τα παραπάνω οκτώ παιδαγωγικά μέτρα ισχύουν τα εξής:

Η προφορική παρατήρηση έχει σκοπό να προειδοποιήσει τον/τη μαθητή/τρια ότι η συμπεριφορά του/της παρεκκλίνει από τα προβλεπόμενα από τον Εσωτερικό Κανονισμό Λειτουργίας της σχολικής μονάδας και δεν καταχωρίζεται στο Βιβλίο Καταγραφής Ενεργειών Υπο- στήριξης Εύρυθμης Λειτουργίας.

Η επίπληξη καταγράφεται στο βιβλίο καταγραφής Ενεργειών Υποστήριξης Εύρυθμης Λειτουργίας. Οι ωριαίες απομακρύνσεις καταγράφονται ως παιδαγωγικά μέτρα και λαμβάνονται υπόψη στις συνολικές απουσίες για τον χαρακτηρισμό της φοίτησης, αρκεί να έχει συμπληρωθεί το αντίστοιχο βιβλίο καταγραφής.

Οι γονείς/κηδεμόνες

Σε κάθε περίπτωση, οι γονείς/κηδεμόνες των μαθητών/τριών ενημερώνονται άμεσα για την εφαρμογή του παιδαγωγικού μέτρου της αποβολής και για τον τρόπο εκτέλεσής του. Οι ώρες απουσίας των μαθητών/τριών που οφείλονται στην εφαρμογή του παιδαγωγικού μετρου της αποβολής καταχωρίζονται και προσμετρώνται για τον χαρακτηρισμό της φοίτησης.

Ωριαία απομάκρυνση

Εάν μαθητής/τρια παρακωλύει τη διεξαγωγή μαθήματος, είναι δυνατόν να του/της επιβληθεί ωριαία απομάκρυνση από την αίθουσα διδασκαλίας, οπότε απασχολείται με την ευθύνη της/του Διευθύντριας/ντή του σχολείου, λαμβάνοντας απουσία.

Σε περίπτωση επαναλαμβανόμενων ωριαίων απομακρύνσεων

Σε περίπτωση επαναλαμβανόμενων ωριαίων απομακρύνσεων και πάντως μετά από τρεις απομακρύνσεις από τον/την ίδιο/α διδάσκοντα/ουσα ή πέντε συνολικά, ο Σύλλογος Διδασκόντων/ουσών δύναται να εφαρμόσει κατά τη κρίση του τα παιδαγωγικά μέτρα  δ) αποβολή από τα μαθήματα μέχρι τρεις (3) ημέρες, ε) αποβολή από τα μαθήματα μέχρι πέντε (5) ημέρες, προειδοποιώντας τον/τη μαθητή/τρια, με γνωστοποίηση προς τους κηδεμόνες του/της, ότι επίκειται η εφαρμογή του παιδαγωγικού μέτρου της αλλαγής τμήματος.

 Αλλαγής τμήματος

Εφόσον η συμπεριφορά του/της μαθητή/τριας δεν βελτιώνεται, μετά την λήψη των ως άνω παιδαγωγικών μέτρων, εξετάζεται η δυνατότητα λήψης του παιδαγωγικού μέτρου της αλλαγής τμήματος, εάν και εφόσον υφίσταται.

Αριστεία-βραβεία

Στους/στις μαθητές/τριες που επιτυγχάνουν βαθμό ετήσιας προόδου «άριστα» απονέμεται, μετά από απόφαση του Συλλόγου Διδασκόντων/ουσών, «Αριστείο Προόδου».

Στους/στις μαθητές/τριες κάθε τμήματος που επιτυγχάνουν τον μεγαλύτερο βαθμό ετήσιας προόδου και διαγωγή «εξαιρετική» απονέμεται, μετά από απόφαση του Συλλόγου Διδασκόντων/ουσών, «Βραβείο Προόδου». Σε περίπτωση ισοβαθμίας το «Βραβείο Προόδου» απονέμεται σε όλους/ες τους/τις μαθητές/τριες που ισοβάθμησαν.

Στους/στις μαθητές/τριες οι οποίοι/ες έχουν σημειώσει σημαντική βελτίωση στη συμπεριφορά τους ή στην επίδοσή τους στα μαθήματα, απονέμεται, μετά από απόφαση του Συλλόγου Διδασκόντων/ουσών, «Έπαινος Προσωπικής Βελτίωσης».

Στους/στις μαθητές/τριες που διακρίνονται για ιδιαίτερες πράξεις αλληλεγγύης και κοινωνικής προσφοράς και για πράξεις που εκφράζουν πνεύμα ανιδιοτελούς φιλαλληλίας απονέμεται ειδικός έπαινος.

Ο τύπος και οι διαστάσεις των ειδικών διπλωμάτων που προβλέπονται στο άρθρο αυτό καθορίζονται με απόφαση του Υπουργού Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού (Υ.ΠΑΙ.Θ.Α).

Όλες οι τιμητικές διακρίσεις επιδίδονται σε επίσημη τελετή κατά την Εορτή της Σημαίας. Στην τελετή αυτή προσκαλούνται να παραστούν οι τοπικές αρχές και οι γονείς και οι κηδεμόνες των μαθητών/τριών.».

Στην τροποποιούμενη απόφαση όπου αναφέρεται: 

α) το «Πλαίσιο Οργάνωσης Σχολικής Ζωής» νοείται ο «Εσωτερικός Κανονισμός Λειτουργίας Σχολικής Μονάδας Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης» και 

β) το Υπουργείο Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων (ΥΠ.Π.Ε.Θ.) νοείται το Υπουργείο Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού (Υ.ΠΑΙ.Θ.Α.).

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου