Αλλάζει  από το νέο σχολικό έτος 2024-25   το νομικό πλαίσιο των απουσιών που δύνανται να  κάνουν οι μαθητές, σύμφωνα με απόφαση την οποία αναμένεται να υπογράψει τις επόμενες ημέρες ο υπουργός Παιδείας Κ. Πιερρακάκης.

Επαρκής θα χαρακτηρίζεται η φοίτηση όταν οι απουσίες, κατά τη διάρκεια της διδακτικής χρονιάς, δεν ξεπερνούν τις 50 ή όταν δεν ξεπερνούν τις 114 από τις οποίες, οι άνω των 50 είναι δικαιολογημένες. 

Η καθυστερημένη προσέλευση στην αίθουσα  θα θεωρείται απουσία, ενώ αποσύρεται η αρχική εξαγγελία , σύμφωνα με τη  οποία    θα γίνονταν προσμέτρηση των καθυστερημένων προσελεύσεων των μαθητών στην αίθουσα στις απουσίες (15λεπτη καθυστέρηση: 1 απουσία, 3 καθυστερημένες προσελεύσεις μικρότερες των 15 λεπτών: 1 απουσία /από 2024-25)". 

Ο ρόλος των γονέων και των κηδεμόνων ενισχύεται, καθώς αυτοί έχουν τη συνολική ευθύνη για την εκπλήρωση των υποχρεώσεων των μαθητών/τριών στην εκπαιδευτική διαδικασία.

Επανέρχεται η διάκριση δικαιολογημένων και αδικαιολόγητων απουσιών.

Οι απουσίες καταχωρίζονται στο Βιβλίο Φοίτησης (απουσιολόγιο), και αφού αθροιστούν κατά τετράμηνο και χαρακτηρισθούν δικαιολογημένες ή αδικαιολόγητες καταγράφονται συνολικά στα Ατομικά Δελτία των μαθητών/τριών, ώστε να γνωστοποιηθούν στους γονείς/κηδεμόνες τους. 

1) Η φοίτηση χαρακτηρίζεται επαρκής ή ανεπαρκής με βάση το γενικό σύνολο των απουσιών που σημειώθηκαν κατά τη διάρκεια του διδακτικού έτους. 

2) Επαρκής χαρακτηρίζεται η φοίτηση μαθητών/τριών εφόσον: 

α) το σύνολο των απουσιών που σημειώθηκαν κατά το τρέχον διδακτικό έτος, ανεξάρτητα από τον λόγο στον οποίο οφείλονται, δεν υπερβαίνουν τις  50.

β) το σύνολο των απουσιών δεν υπερβαίνει τις εκατό δεκατέσσερις (114), από τις οποίες οι πάνω από τις  50  είναι δικαιολογημένες ή οφείλονται σε λόγους υγείας. 

3) Ανεπαρκής χαρακτηρίζεται η φοίτηση μαθητή/τριας, που σημείωσε πάνω από  τις 50  αδικαιολόγητες απουσίες ή πάνω από τις εκατόν δεκατέσσερις  114  εκ των οποίων οι 64 είναι δικαιολογημένες. 

Οι μαθητές/τριες των οποίων η φοίτηση χαρακτηρίζεται ανεπαρκής είναι υποχρεωμένοι/ες να επαναλάβουν τη φοίτηση τους στην ίδια τάξη.

Μαθητές με αναπηρία και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες

Για μαθητές με αναπηρία και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες η φοίτηση θεωρείται επαρκής όταν το σύνολο των επιπλέον απουσιών δεν υπερβαίνει το τριάντα τοις εκατό (30%) των προβλεπομένων από το οικείο αναλυτικό πρόγραμμα σπουδών με βάση το ωρολόγιο πρόγραμμα και οι επιπλέον από τις προβλεπόμενες κάθε φορά απουσίες οφείλονται αποδεδειγμένα στη συμμετοχή τους σε προγράμματα αποκατάστασης και θεραπείας που πιστοποιούνται από τον φορέα υλοποίησης (σύμφωνα με την παρ. 3 του άρθρου 6 του ν. 3699/2008(Α’ 199).

Παραμένουν, όπως ίσχυαν, οι προβλέψεις για τις απουσίες που εξαιρούνται κατά τον χαρακτηρισμό της φοίτησης και οι οποίες οφείλονται σε σοβαρά χρόνια προβλήματα υγείας ή και σε σοβαρά και επείγοντα περιστατικά και απαιτούν μεγάλο χρονικό διάστημα ανάρρωση. 

Αθλητές/τριες 

Επιπλέον, προστίθενται:

Η διευκόλυνση των μαθητών/τριών, οι οποίοι ως αθλητές/τριες συμμετέχουν σε πανελλήνιους αθλητικούς αγώνες ή διεθνείς αθλητικές διοργανώσεις που έχουν εγκριθεί από αθλητικές ομοσπονδίες αναγνωρισμένες από το  Υ.ΠΑΙ.Θ.Α. με τη δυνατότητα υπέρβασης του ορίου των εκατόν δεκατεσσάρων (114) απουσιών μέχρι και εβδομήντα (70) επιπλέον απουσίες.

Σε περίπτωση θανάτου συγγενούς 

Η δυνατότητα να μην προσμετρώνται απουσίες μαθητών/τριών έως τριών (3) εργάσιμων ημερών σε περίπτωση θανάτου συγγενούς τους έως και β΄ βαθμού (γονείς/αδέλφια).

Σοβαρές ψυχικές παθήσεις

Η δυνατότητα ένταξης των μαθητών/τριών που πάσχουν από σοβαρές ψυχικές παθήσεις στην κατηγορία των κατ΄ιδίαν διδαχθέντων μαθητών/τριών.

Ενημέρωση  και   ευθύνη των γονέων

Στη νέα Υ.Α. δίνεται μεγάλη σημασία στην ενημέρωση καθώς και στον ρόλο και την ευθύνη των γονέων.

Συγκεκριμένα προβλέπεται ότι για την τακτική παρακολούθηση της φοίτησης των μαθητών/τριών ευθύνονται εξ ολοκλήρου οι γονείς/κηδεμόνες τους. Όσον αφορά την ενημέρωση των γονέων, θεσπίζονται αυστηρές διαδικασίες επικοινωνίας ως εξής:

 25 απουσίες: Ο/Η υπεύθυνος/η καθηγητής/τρια κάθε τμήματος, αφού ενημερώσει τον/τη Διευθυντή/ντρια του σχολείου ότι ο/η μαθητής/τρια συμπλήρωσε ήδη είκοσι πέντε (25) απουσίες δικαιολογημένες ή αδικαιολόγητες, είναι υποχρεωμένος/η να ενημερώσει τους γονείς/κηδεμόνες του/της μαθητή/τριας άμεσα και να πληροφορηθεί τους λόγους απουσίας του/της με κάθε πρόσφορο μέσο, όπως με τηλεφώνημα, με μήνυμα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου που αποστέλλεται από την ηλεκτρονική διεύθυνση του σχολείου προς την ηλεκτρονική διεύθυνση που έχουν δηλώσει οι γονείς/κηδεμόνες/ο-η ασκών-ούσα την επιμέλεια στο σχολείο, στη σχετική υπεύθυνη δήλωσή τους, ή με μήνυμα στο κινητό τηλέφωνο των γονέων/κηδεμόνων/του-της ασκούντος/ούσας την επιμέλεια (SMS), ή με επιστολή. 

Απουσιάζει γα τρεις συνεχόμενες ημέρες: Εάν ο/η μαθητής/τρια έχει απουσιάσει τρεις συνεχόμενες ημέρες ο/η εκπαιδευτικός- υπεύθυνος/η του τμήματος επικοινωνεί άμεσα με τους γονείς/κηδεμόνες/τον-την ασκούντα-ασκούσα την επιμέλεια του/της μαθητή/τριας (με ηλεκτρονικό ταχυδρομείο, SMS ή με επιστολή), πληροφορείται τον λόγο των απουσιών και ενημερώνει τον/τη Διευθυντή/ντρια του σχολείου. 

Μετά την πρώτη ενημέρωση των γονέων/κηδεμόνων, σύμφωνα με τα παραπάνω, ο/η εκπαιδευτικός τους ενημερώνει τις πρώτες πέντε (5) εργάσιμες ημέρες κάθε μήνα, εφόσον υπάρχει μεταβολή στον συνολικό αριθμό απουσιών. Οι γονείς/κηδεμόνες/ο-η ασκών/ούσα την επιμέλεια ενημερώνεται και για κάθε άλλο θέμα που αφορά τη σχολική κατάσταση του/της μαθητή/τριας. 

Όταν η επικοινωνία με τους γονείς δεν είναι εφικτή ή εάν οι ως άνω αρνηθούν την επικοινωνία: Είναι σημαντικό να σημειωθεί ότι, σε περίπτωση που η επικοινωνία με τους γονείς δεν είναι εφικτή ή εάν οι ως άνω αρνηθούν την επικοινωνία, το σχολείο έχει προβλεφθεί να λαμβάνει όλα τα απαραίτητα μέτρα, ακόμα και να αναζητήσει εξωτερική βοήθεια, αν αυτό κριθεί απαραίτητο. 

Ενημέρωση αστυνομικών ή άλλων αρχών: Ενδεικτικά, μπορεί  να προσφύγει σε υποστηρικτικές εκπαιδευτικές δομές ή κοινωνικές υπηρεσίες καθώς και να εξετάσει την αναγκαιότητα ενημέρωσης αστυνομικών ή άλλων αρχών για την εφαρμογή της παρ. 3 του άρθρου 2 του ν. 1566/1985 (Α’ 136), όπως ισχύει. 

Αυτό ενδεικνύει τη μέριμνα που υπάρχει για την ευημερία των μαθητών και την έγκαιρη αντιμετώπιση τυχόν θεμάτων που μπορεί να προκύψουν.

Βεβαίωση για λόγους υγείας: Ο γονέας/κηδεμόνας/ο-η ασκών-ούσα την επιμέλεια κάθε μαθητή/τριας που απουσίασε για λόγους υγείας από το Σχολείο περισσότερο από δύο μέρες, είναι υποχρεωμένος/η να προσκομίσει ή να αποστείλει ηλεκτρονικά το αργότερο μέχρι και τη δεκάτη (10) εργάσιμη μέρα από την επιστροφή του/της μαθητή/τριας στο Σχολείο, βεβαίωση δημόσιου νοσηλευτικού ιδρύματος ή οποιουδήποτε ιδιώτη γιατρού, που να πιστοποιεί το είδος και τη διάρκεια της ασθένειας. Η βεβαίωση αυτή μπορεί να χρησιμεύσει ως δικαιολογητικό για τις αντίστοιχες απουσίες. Μετά την ανωτέρω προθεσμία κανένα δικαιολογητικό υποβαλλόμενο εκπρόθεσμα δεν γίνεται δεκτό σε καμία περίπτωση. Κάθε βεβαίωση υποβάλλεται μαζί με αίτηση και καταχωρίζεται στο πρωτόκολλο απαραιτήτως.

Υπεύθυνη δήλωση του γονέα/κηδεμόνα: Για τη δικαιολόγηση απουσιών δύο ημερών λόγω ασθένειας ή άλλων σοβαρών οικογενειακών λόγων αρκεί υπεύθυνη δήλωση του γονέα/κηδεμόνα/ του-της ασκούντος-ούσας την επιμέλεια του/της μαθητή/τριας,  και προσκομίζεται από τον ίδιο ή αποστέλλεται ηλεκτρονικά αποκλειστικά σε αποκλειστική προθεσμία  δέκα  (10) εργάσιμων ημερών μετά τη επάνοδο του/της μαθητή/τριας στο Σχολείο. Με τον τρόπο αυτό τα ως άνω πρόσωπα μπορούν να δικαιολογήσουν τις απουσίες το πολύ 5 (πέντε) ημερών αθροιστικά για όλο το διδακτικό έτος.

Απουσίες μεμονωμένες ή συνεχείς: Σε καμιά περίπτωση δε θεωρούνται δικαιολογημένες απουσίες μαθητών/τριών όταν πραγματοποιούνται χωρίς την άδεια του/της Διευθυντή/ντριας ή του Σχολείου σε ώρες του ημερήσιου προγράμματος λειτουργίας του Σχολείου, μεμονωμένες ή συνεχείς. Δεν προβλέπεται η ανάθεση εργασίας σε μαθητή/τρια από τον/την Διευθυντή/ντρια της σχολικής μονάδας χωρίς την καταχώριση αδικαιολόγητης απουσίας. 

Επαναλαμβανόμενες απουσίες μεμονωμένες ή συνεχείς:  Όταν πραγματοποιούνται επαναλαμβανόμενες απουσίες σε ώρες του ημερήσιου προγράμματος (συμπεριλαμβανομένης της πρώτης ή τελευταίας ώρας), μεμονωμένες ή συνεχείς, χωρίς την άδεια του/της Διευθυντή/ντριας του σχολείου, αναζητούνται οι λόγοι και πραγματοποιούνται ενέργειες παιδαγωγικού χαρακτήρα ανάλογα την περίπτωση.