«Μη γίνεσαι πλεονέκτης, γιατί τον πλεονέκτη τον αποστρέφεται ο Θεός». Αββάς Ισαάκ

Τετάρτη 24 Ιουλίου 2024

 Η κατανομή των τάξεων στο Δημοτικό Σχολείο

dictyo.gr

 

Η κατανομή των τάξεων στο Δημοτικό Σχολείο

Πώς γίνεται η κατανομή των τάξεων     

Κάθε χρόνο, με την έναρξη του σχολικού έτους, στην πρώτη συνεδρίαση του διδακτικούπροσωπικού του σχολείου γίνεται συζήτηση για την κατανομή των τάξεων και τμημάτων στουςδασκάλους (ΠΕ 70), αν αυτή δεν έχει γίνει κατά τη συνεδρίαση του Ιουνίου του προηγουμένου χολικού έτους {Π.Δ. 201, άρθρο 13, παραγρ. 12, εδάφιο α, περίπτ. (2)}.   

  

 
Ποιος πραγματοποιεί την κατανομή των τάξεων;      

 
Σύμφωνα με το νόμο και τις σχετικές εγκυκλίους του Υπουργείου Παιδείας υπεύθυνος για τηνκατανομή των τάξεων (και του Ολοήμερου Τμήματος ασφαλώς) είναι ο Σύλλογος Διδασκόντωνκάθε σχολικής μονάδας. Σε περίπτωση που ο Σύλλογος Διδασκόντων αδυνατεί ναπραγματοποιήσει την κατανομή τάξεων και τμημάτων, την απόφαση παίρνει ο Διευθυντής του
σχολείου σε συνεργασία με τον αρμόδιο Σχολικό Σύμβουλο και πάντα αιτιολογώντας τη σχετικήαπόφαση με παιδαγωγικά κριτήρια.


Ποια είναι τα κριτήρια με τα οποία γίνεται η κατανομή των τάξεων;


Ο νόμος δεν προβλέπει με απόλυτη σαφήνεια τον τρόπο με τον οποίο γίνεται η κατανομή τωντάξεων.      
Οι συγκεκριμένες κατευθύνσεις είναι :   
Η κατανομή των τάξεων στο διδακτικό προσωπικό έχει την έννοια πως όλες οι τάξεις ανήκουνσε όλους και η κατανομή τους πρέπει να γίνεται ανάλογα με τις απαιτήσεις, τα προσόντα, τιςκλίσεις, τις ιδιαίτερες ικανότητες του κάθε δασκάλου, τις δυσκολίες ή τις ιδιαίτερες συνθήκεςπου επικρατούν στο σχολείο αλλά και το γενικότερο συμφέρον των μαθητών και του σχολείου.
Όποιος εκπαιδευτικός επιθυμεί, μπορεί να συνεχίσει να διδάσκει στην τάξη που είχε πάρεικατά το προηγούμενο έτος και για δεύτερη χρονιά. Αν επιθυμεί να διδάξει στην ίδια τάξη καιγια τρίτη συνεχόμενη χρονιά θα πρέπει να υπάρξει και σχετική συγκατάθεση από το ΣχολικόΣύμβουλο και να αιτιολογείται με παιδαγωγικά κριτήρια. Γενικά αποθαρρύνονται οι
εκπαιδευτικοί που είναι γονείς ή συγγενείς μαθητών να παίρνουν την τάξη που φοιτούν ταπαιδιά τέκνα τους – συγγενείς τους για να αποτρέπεται η συνέχεια της «κηδεμονίας» τωνμαθητών εντός σχολείου. Αυτό όμως δε σημαίνει ότι απαγορεύεται! Στις σχολικές μονάδες πουη θέση του Υπεύθυνου του Ολοήμερου Τμήματος είναι και θέση Υποδιευθυντή το τμήμααναλαμβάνει εκπαιδευτικός με οργανική θέση στη σχολική μονάδα. Με βάση τα παραπάνω καιμε γνώμονα πρώτα την κείμενη νομοθεσία και έπειτα τα παιδαγωγικά οφέλη των μαθητών οΣύλλογος Διδασκόντων συνεδριάζει στην αρχή κάθε σχολικού έτους και κατανέμει τις τάξεις καιτα τμήματα της σχολικής μονάδας.

Με το πέρασμα των χρόνων έχουν υιοθετηθεί από τους εκπαιδευτικούς μερικοί άγραφοικανόνες που όμως δεν αποτελούν και πανάκεια, ούτε και είναι υποχρεωτικό να ακολουθούνταιαπό όλες τις σχολικές μονάδες.    


Αυτοί οι κανόνες συνοψίζονται στα εξής:

        
Πρώτα επιλέγουν τάξη αυτοί που έχουν οργανική θέση στο σχολείο, έπειτα οι αποσπασμένοισε αυτό και τέλος οι αναπληρωτές. Σε περίπτωση που υπάρχουν περισσότεροι του ενόςεκπαιδευτικοί με οργανική θέση στο σχολείο τότε η σειρά καθορίζεται από τη σειράαρχαιότητας στη σχολική μονάδα (δηλαδή το ποιος τοποθετήθηκε πρώτος, ποιος δεύτεροςκτλ). Σε περίπτωση που υπάρχουν περισσότεροι του ενός αποσπασμένοι τη σειρά επιλογήςκαθορίζουν τα μόρια απόσπασης των εκπαιδευτικών. Σε κάθε περίπτωση τα κριτήρια είναισωστό να ορίζονται στην έναρξη της συζήτησης, να συμφωνούνται από όλους και μετά ναπροβαίνουν οι εκπαιδευτικοί στην κατανομή των τάξεων. Σε περίπτωση διαφωνίας μεταξύτων εκπαιδευτικών γίνεται ονομαστική ψηφοφορία. Αν και πάλι δε συμφωνούν οιεκπαιδευτικοί, τότε γίνεται κλήρωση με ευθύνη του Διευθυντή της Σχολικής Μονάδας. Σε περίπτωση που δεν υπάρχει ομόφωνη απόφαση για την κατανομή των τάξεων (δηλαδή έστωκι ένας εκπαιδευτικός αν διαφωνεί με την κατανομή για οποιονδήποτε λόγο), ο ΣύλλογοςΔιδασκόντων δηλώνει αδυναμία να πραγματοποιήσει την κατανομή των τάξεων και τηνευθύνη αναλαμβάνει ο Διευθυντής της Σχολικής Μονάδας υπό την επιστημονικήκαθοδήγηση του Σχολικού Συμβούλου. 
Η κατανομή γίνεται με αιτιολογημένη παιδαγωγικά, έγγραφη απόφαση του Διευθυντή τουΣχολείου. Όπως γίνεται φανερό από τα παραπάνω δεν υπάρχει κανόνας (εκτός από όσα ρητάαναφέρει ο νόμος και οι σχετικές εγκύκλιοι του Υπουργείου Παιδείας) για την κατανομή τωντάξεων.
Οι Σύλλογοι Διδασκόντων ορίζουν οι ίδιοι τα κριτήρια, πάντα με γνώμονα το συμφέρον τωνμαθητών του σχολείου.  
Σε κάθε περίπτωση ο Σύλλογος Διδασκόντων οφείλει να πραγματοποιεί την κατανομή τωντάξεων με γνώμονα το συμφέρον των μαθητών και το γράμμα του νόμου.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου