Την επεξεργασία ολιστικού σχεδίου για τη συντήρηση και την ενεργειακή αναβάθμιση των σχολικών κτιρίων ανακοίνωσε  στη Βουλή ο υπουργός Εσωτερικών  Θοδωρής Λιβάνιος,  απαντώντας σε επίκαιρη ερώτηση του Βουλευτή  της ΝΔ  Γιάννη Οικονόμου.

«Υπάρχει πράγματι μία ανάγκη, την οποία την εξετάζουμε αυτή τη στιγμή για ένα ολιστικό πρόγραμμα συντήρησης, διότι είναι και σε εξέλιξη ο έλεγχος που γίνεται από το ΤΕΕ και ο πρωτοβάθμιος και ο δευτεροβάθμιος, συντήρηση των σχολικών μονάδων, βελτίωση των αύλειων χώρων, τουαλέτες, όλες οι βασικές υποδομές για σχολικά γυμναστήρια, μπασκέτες που είναι στις αυλές, όλα αυτά συν το ότι πρέπει να εξετάζουμε και ένα γενναίο πρόγραμμα ενεργειακής αναβάθμισης των σχολείων», είπε χαρακτηριστικά Θοδωρής Λιβάνιος και σημείωσε τα εξής:  

  • Μόλις υπάρχει κάτι οριστικό, σε συνεργασία με το υπουργείο Παιδείας θα γίνουν αμέσως οι ανακοινώσεις.
  • Απλά ακόμα αυτή τη στιγμή είναι υπό εξέλιξη και εκεί μπλέκεται το θέμα που είπατε, ότι πρέπει να εξαντλήσουμε κάθε δυνατότητα για να βελτιώσουμε και ενεργειακά τα σχολεία, να έχουμε μικρές απώλειες στη θέρμανση τον χειμώνα και να υπάρχει η κατάλληλη θερμοκρασία το καλοκαίρι. 
  • Διότι είδαμε φέτος πόσο πιο νωρίς πιάσανε οι υψηλές θερμοκρασίες. Και εν μέσω Πανελληνίων ήταν σοβαρό το θέμα, παρ’ όλο που έγιναν σχετικά νωρίς ημερολογιακά.
  • Σας διαβεβαιώ ότι σε θέματα σχολικής υποδομής είναι κάτι το οποίο δεν νομίζω να υπάρχει καμία πολιτική δύναμη στη χώρα που δεν θα το επιδιώξει.
  • Άρα λοιπόν εκεί είναι κι ένα κατ’ εξοχήν πεδίο συναίνεσης να βρούμε τον καλύτερο δυνατό τρόπο προκειμένου να φτιάξουμε τις σχολικές μονάδες όσο το δυνατόν καλύτερα. Ξέρετε, είναι το περιβάλλον που ένα παιδί, είτε είναι τεσσάρων χρόνων είτε είναι δεκαεπτά ετών, περνάει ένα σημαντικό κομμάτι της ημέρας του, εκεί κοινωνικοποιείται επί της ουσίας, εκεί ετοιμάζεται να βγει στην κοινωνία πλέον ως ενήλικος πολίτης και εν πάση περιπτώσει δοκιμάζει την τύχη του στις πανελλαδικές εξετάσεις, που καθορίζουν σε κάποιο βαθμό το μέλλον του πλέον ως ενήλικου πολίτη.
  • Άρα λοιπόν η αλήθεια ότι πρέπει να κάνουμε οτιδήποτε μπορούμε για να στηρίξουμε τις σχολικές υποδομές. Οι νέες τεχνολογίες είναι ένα κομμάτι. Πρέπει τα σχολεία, ιδίως τα νέα που φτιάχνονται, να είναι έτοιμα να υιοθετήσουν τις νέες τεχνολογίες που έχουν εισαχθεί στην εκπαίδευση. Αλλά εκτιμώ ότι σε καμία περίπτωση η τεχνολογία δεν θα αντικαταστήσει ούτε τον ρόλο προφανώς του δασκάλου ούτε την άμεση επαφή που υπάρχει.
  • Γνεται τώρα μια καταγραφή και από το Υπουργείο Παιδείας, από τους διευθυντές, όλων των ζητημάτων που έχουν οι σχολικές μονάδες. Αυτές και θα αναρτηθούν και θα αξιολογηθούν, προκειμένου να προχωρήσουμε άμεσα στις ενέργειες που χρειάζονται για να έχουμε το καλύτερο δυνατό αποτέλεσμα. 
  • Εκτιμώ ότι η λύση εάν ένας δήμαρχος δεν δίνει τη σημασία που πρέπει στα δημόσια σχολεία, δεν είναι να πάρουμε τα σχολεία από την αυτοδιοίκηση αλλά να βγάλουμε καινούριους και καλύτερους δημάρχους. Το corpus εκλέγει και αυτοί θα πρέπει να έχουν την ευθύνη για το μέλλον που ετοιμάζουν.

Ο Γ. Οικονόμου

Ο κ. Οικονόμου σημείωσε αρχικά ότι:

"Πρόσφατα, ο Andreas Schleicher, Διευθυντής Εκπαίδευσης του ΟΟΣΑ, δήλωσε ότι “αν προέρχεσαι από ένα φτωχό, μη προνομιούχο υπόβαθρο, συχνά έχεις μόνο μία ευκαιρία. Και αυτή είναι να βρεις τον κατάλληλο δάσκαλο και ένα καλό σχολείο. Αν χάσεις αυτή την ευκαιρία, είναι αρκετά πιθανό το μονοπάτι της ζωής σου να είναι για πάντα δύσκολο και ανηφορικό”.

Πολλά  έγιναν, από τις κυβερνήσεις της ΝΔ κυρίως, και φυσικά πολλά ακόμη μπορούν να γίνουν προκειμένου να ενισχύσουμε την εικόνα της ελληνικής δημόσιας εκπαίδευσης. Ανάμεσα σε αυτά, και μάλιστα σε πρώτη προτεραιότητα είναι να ενισχύσουμε τους εκπαιδευτικούς, αλλά και τις υποδομές.

Συγκεκριμένα, σε ό,τι αφορά τις σχολικές υποδομές η πραγματικότητα είναι ότι τα τελευταία 15 χρόνια, από την αρχή της κρίσης των μνημονίων, η κατάσταση των σχολικών κτιρίων, ειδικά στην επαρχία, είναι συχνά τραγική. Υπάρχουν εμφανή προβλήματα στατικά, ηλεκτρομηχανολογικά, επάρκειας χώρων και ποιότητας. Πεπαλαιωμένα πλημμελώς συντηρημένα κτίρια, κατεστραμμένες και πολλές φορές υγειονομικά ανεπαρκείς  τουαλέτες, αίθουσες σε κοντέινερς, μικρά προαύλια. Όλα αυτά  δυσχεραίνουν, αν δεν παρεμποδίζουν, την εκπαιδευτική διαδικασία και πάντως σίγουρα απομειώνουν την δυναμική των πολύ σημαντικών  εκπαιδευτικών  μεταρρυθμίσεων που η Κυβέρνηση της ΝΔ έχει ψηφίσει τα τελευταία χρόνια.
Επιπλέον, πρόσφατα, κατά τη διάρκεια των πανελλαδικών εξετάσεων, υπήρξαν περιπτώσεις που γονείς μετέφεραν ανεμιστήρες από τα σπίτια τους στα σχολεία που διεξάγονταν οι εξετάσεις, γιατί οι σχολικές αίθουσες δεν διέθεταν κλιματισμό".