Καλημέρα σας.

Πέρασε ένας μήνας από τον αγιασμό για το νέο σχολικό έτος.

Πέρα από την ανταλλαγή ευχών για καλή σχολική χρονιά ευελπιστούμε αυτή να είναι καλύτερη από τις προηγούμενες.

Οι ευχές βέβαια δεν αρκούν για να βελτιωθούν κάποια πράγματα.

Χρειάζεται δραστηριοποίηση και αποτελεσματικές ενέργειες με τελικό στόχο το καλό όλων , μαθητών και εκπαιδευτικών.

Είναι φανερό ότι η νέα διοίκηση του υπουργείου έχει ισχυρή δράση και παρουσία σε όλους τους τομείς αρμοδιότητάς της.

Υπάρχουν περιπτώσεις όμως που χρειάζονται επισήμανση και επαναπροσδιορισμό των στόχων για το κοινό καλό.

Ως απόρροια των συζητήσεων με συναδέλφους επισυνάπτω ένα κείμενο με τις σκέψεις και τις προτάσεις μου για κάποια θέματα που θεωρώ σημαντικά.

Μερικά πράγματα είναι απλά ή μπορούν να γίνουν πολύ απλούστερα…

Προτάσεις προς την Διοίκηση του Υπουργείου Παιδείας και κάθε ανώτερο ή συνάδελφο που μπορεί να συνδράμει στη βελτίωση των εργασιακών συνθηκών των εκπαιδευτικών.

Να ξεκαθαρίσω ότι δεν είμαι από αυτούς που λένε όχι σε όλα και επιδιώκουν την κατάργηση όσων δεν μας αρέσουν.

Είμαι υποστηρικτής με λόγους και έργα των καλών πρακτικών αλλά θα ήθελα να βελτιωθούν κάποια πράγματα που μας δυσαρεστούν ή μας κάνουν να αισθανόμαστε δύσκολα στο εργασιακό μας περιβάλλον.

Πιο συγκεκριμένα 

1.    Για το θέμα των κενών που υπάρχει στην αρχή κάθε σχολικής χρονιάς και συνεχίζεται για αρκετό διάστημα σε κάποια σχολεία. 

Προτείνω να δημοσιοποιούνται τα λειτουργικά κενά ανά σχολική μονάδα από τον Αύγουστο και να δίνεται το δικαίωμα επιλογής στους εκπαιδευτικούς για όλα τα κενά ή πακέτα κενών. Αν γνωρίζουν εκ των προτέρων οι υποψήφιοι αναπληρωτές όλα τα κενά σχολεία σε κάθε νομό θα κάνουν τις επιθυμητές επιλογές τους και δεν θα οδηγούνται σε παραίτηση κάποιοι. Επίσης οι εκπαιδευτικοί δεν θα πρέπει να κάνουν βιαστικές ή επιπόλαιες επιλογές  που τελικά είναι ανεπιθύμητες.

2.    Για το μεγάλο θέμα της αξιολόγησης

Όλοι οι εργαζόμενοι σε όλους τους φορείς (δημόσιο και ιδιωτικό) αξιολογούνται καθημερινά από τους αποδέκτες του έργου τους.

Στον ιδιωτικό τομέα η επιβράβευση ή οι συνέπειες είναι άμεσες από την αύξηση ή την μείωση του αριθμού των αποδεκτών της εργασίας. Στον δημόσιο τομέα όλα γίνονται πολύ αργά ή ποτέ. 

Οι προτάσεις μου

  • Να συνεχιστεί ως έχει η αξιολόγηση όσων επιθυμούν να καταλάβουν θέσεις ευθύνης ή είναι ήδη στελέχη εκπαίδευσης. 
  • Να απαλλαγούν από διδακτικές  ώρες οι διευθυντές σχολικών μονάδων ώστε να μπορούν να ασκούν απρόσκοπτα τις διοικητικές και γραφειοκρατικές υποχρεώσεις τους που είναι αυξημένες σε σχέση με το παρελθόν. 
  • Για τους απλούς εκπαιδευτικούς και νεοδιόριστους να απλοποιηθούν οι διαδικασίες , όπως εξαγγέλθηκε ήδη από το υπουργείο μας. Η παρακολούθηση των εκπαιδευτικών εντός της αίθουσας είναι αγχωτική και θυμίζει παλιές εποχές. Θα πρέπει να επανεξεταστεί ο τρόπος ελέγχου των εκπαιδευτικών ικανοτήτων.
  • Θα πρέπει να δοθεί έμφαση στον ψυχιατρικό έλεγχο των εκπαιδευτικών και να γίνεται ανά τακτά χρονικά διαστήματα. 
  • Όσοι εκπαιδευτικοί αξιολογηθούν ή έχουν αξιολογηθεί μια φορά τουλάχιστον επιτυχώς και είναι άνω των 20 χρόνων υπηρεσίας να μην είναι υποχρεωτική η επαναξιολόγηση παρά μόνο ο ψυχιατρικός έλεγχος. 

3.    Για τις εφημερίες και τον έλεγχο στα διαλείμματα 

Είναι δύσκολο , ειδικά οι νεοδιόριστοι με 23 ώρες , να είναι πανταχού παρόντες την ημέρα της εφημερίας και να φέρουν την ευθύνη για τις παραβατικές συμπεριφορές κάποιων μαθητών/τριών. Το καλύτερο θα ήταν να υπάρχει , εκτός από τους εφημερεύοντες , ένας τουλάχιστον ένστολος φύλακας-επιστάτης σε κάθε σχολική μονάδα για τον έλεγχο όλων των χώρων.

4.    Για τις ηλεκτρονικές ψηφοφορίες των αιρετών

Αν δεν συμφωνούμε στην αλλαγή του τρόπου θα πρέπει να επιδιώξουμε την βελτίωση οπωσδήποτε. Το ηλεκτρονικό σύστημα (ΖΕΥΣ) μέσω του οποίου είχαμε την δυνατότητα να ψηφίσουμε αποδείχθηκε ανεπαρκές. Συνάδελφοι προσπαθούσαν επί ώρες να εισέλθουν , άλλοι επιτυχώς και άλλοι δεν το κατάφεραν ποτέ με αποτέλεσμα να μην ψηφίσουν. Πρέπει να γίνουν οι κατάλληλες ενέργειες από το υπουργείο ώστε να αναβαθμιστεί η πλατφόρμα και να είναι δυνατή η ανταπόκριση σε μαζικές εισόδους ψηφοφόρων. Είναι πολύ στενάχωρο να εμφανίζονται μεγάλα ποσοστά αποχής λόγω της αδυναμίας του συστήματος και όχι της μη επιθυμίας των εκπαιδευτικών να συμμετέχουν στις ψηφοφορίες.

Αυτά είναι μερικά από εκείνα που εύκολα μπορούν να βελτιωθούν αρκεί να υπάρχει θέληση και καλή διάθεση.

Με εκτίμηση 

Τρίγκας Ιωάννης
Μαθηματικός γυμνασίου Καμένων Βούρλων
Αιρετός εκπρόσωπος εκπαιδευτικών  ΑΠΥΣΔΕ Στερεάς Ελλάδας