«Μη γίνεσαι πλεονέκτης, γιατί τον πλεονέκτη τον αποστρέφεται ο Θεός». Αββάς Ισαάκ

Κυριακή 31 Μαΐου 2020

Covid 19: Οδηγίες για το μάθημα της Φυσικής Αγωγής στο Δημοτικό Σχολείο



Οδηγίες για την Επανέναρξη του μαθήματος της Φυσικής Αγωγής στο Δημοτικό Σχολείο από τη Συντονίστρια εκπαιδευτικού Έργου Φυσικής Αγωγής του ΠΕΚΕΣ Κρήτης Λήδα Ζαμπετάκη
Την Δευτέρα 1η Ιουνίου θα επιστρέψουν στο σχολείο και οι μαθητές μας. Ο κύριος στόχος μας, το επόμενο διάστημα θα είναι η επανένταξή τους στην μαθησιακή διαδικασία και η προστασία των ευάλωτων μαθητών.
Πλαίσιο
Η φυσική άσκηση είναι πολύ σημαντική για τους μαθητές μας και ειδικά την περίοδο αυτή.
Έχοντας υπόψη τις σχετικές Υπουργικές Αποφάσεις, τις εγκυκλίους του ΥΠΑΙΘ και τις συνοδευόμενες οδηγίες από τον ΕΟΔΥ, έχουμε σταχυολογίσει και αναφέρουμε παρακάτω τα αποσπάσματα που αφορούν στην διδασκαλία του μαθήματος της Φυσικής Αγωγής καθώς και τις προτάσεις μας για την υποβοήθηση του έργου σας :
Α. Στο συνημμένο με τίτλο: “Επαναλειτουργία των σχολικών μονάδων Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης” αναφέρονται:
Α1. Στα διαλείμματα ισχύει η “Απαγόρευση παιχνιδιών με μπάλα (π.χ. μπάσκετ, ποδόσφαιρο, βόλεϊ)”.
Α2. “Για το υπόλοιπο του σχολικού έτους 2019-2020 δεν πραγματοποιούνται οι εκδρομές, επισκέψεις, περίπατοι, εκδηλώσεις, μαθητικοί αγώνες, προγράμματα ανταλλαγής μαθητών και εκπαιδευτικών και τέλος, αναστέλλεται η λειτουργία των σχολικών βιβλιοθηκών”.

Β. Στο συνημμένο με τίτλο: “Οδηγίες ΕΟΔΥ για δημοτικά σχολεία ” αναφέρεται:
“Τήρηση της κοινωνικής απόστασης κατά τη διάρκεια αθλητικών δραστηριοτήτων. Αποφυγή ομαδικών παιχνιδιών με χρήση αντικειμένων (π.χ. μπάλες) ή εξοπλισμού που θα χρησιμοποιείται από πολλά παιδιά ταυτόχρονα”.
Προτάσεις
Στο παραπάνω πλαίσιο και με δεδομένο ότι έως την λήξη των μαθημάτων (26 Ιουνίου), υπολογίζουμε ότι θα πραγματοποιηθούν, ανάλογα με την τάξη, από οκτώ έως δώδεκα μαθήματα Φυσικής Αγωγής (και λιγότερα αν το τμήμα μοιράζεται), συστήνουμε στους/στις συναδέλφους μας εκπαιδευτικούς Φυσικής Αγωγής τα παρακάτω:
Ανεξάρτητα από την γενική ενημέρωση των δύο πρώτων ημερών προτείνουμε να αφιερώσετε λίγο χρόνο στο πρώτο σας μάθημα για να συζητήσετε με τους μαθητές σας τις -σχετικές με το μάθημα- εμπειρίες τους από την καραντίνα. (π.χ. την εμπειρία τους από την σύγχρονη και ασύγχρονη ΕξΑΕ Φυσικής Αγωγής, αν και με ποιό τρόπο ασκήθηκαν το διάστημα αυτό, θέματα διατροφής τους κλπ.). Συζητήστε επίσης μαζί τους τις διαθέσιμες επιλογές του μαθήματος, σύμφωνα με τις ειδικές οδηγίες της περιόδου, ώστε να συνδιαμορφώσετε ένα πρόγραμμα (παιδαγωγικό συμβόλαιο) που θα ενεργοποιήσει και ταυτόχρονα θα ευχαριστήσει τα παιδιά. Στην παρούσα συγκυρία και λίγο πριν την λήξη των μαθημάτων θεωρούμε ως πιο σημαντική την προσπάθεια που θα καταβάλουμε για να:
Παρακινήσουμε τους μαθητές μας, σε ένα δραστήριο τρόπο ζωής και σε τακτική (καθημερινή) επαφή με τη φύση.
Προωθήσουμε θετικές αξίες και στάσεις για ένα υγιεινό τρόπο ζωής.
Προσφέρουμε μέσα από το μάθημα της Φυσικής Αγωγής βιωματικές εμπειρίες για τη λειτουργία του σώματος και το ρόλο της άσκησης προσδοκώντας να γίνουν οι μαθητές μας ικανοί να ενισχύσουν και να θωρακίσουν την υγεία τους, τώρα και στο μέλλον.

Διδάξουμε την αξία να προσθέσουν λίγα λεπτά καθημερινής άσκησης που θα ενεργοποιεί την καρδιά και τους πνεύμονες και θα δυναμώσει το ανοσοποιητικό τους σύστημα.
Για τις τάξεις Α΄και Β΄: Από το Αναλυτικό Πρόγραμμα Σπουδών και το Βιβλίο του Εκπαιδευτικού, το οποίο μπορείτε να δείτε στην ηλεκτρονική διεύθυνση http://ebooks.edu.gr/new/classcoursespdf.php?classcode=DSDIM-A , και από τις Θεματικές Ενότητες Α’ (Ψυχοκινητική Αγωγή), Β’ (Μουσικοκινητική Αγωγή) και Δ’ (Ελληνικός Παραδοσιακός Χορός) μπορείτε να επιλέξετε (είτε ολόκληρα, είτε τμήματα είτε τροποποιημένα) εκείνα τα διδακτικά σενάρια που ανταποκρίνονται στις ανάγκες της τήρησης των συγκεκριμένων μέτρων προστασίας της ατομικής και της δημόσιας υγείας. Επιλέξτε κυρίως δραστηριότητες που περιλαμβάνουν ατομική άσκηση ή δραστηριότητες οι οποίες μπορούν να γίνουν με την τήρηση των κοινωνικών αποστάσεων, π.χ. ο ένας απέναντι αλλά μακριά από τον άλλο, αντί την χρήση μουσικών οργάνων τα παιδιά να παράγουν ήχους με τα χέρια, τα πόδια ή τη φωνή τους ή να χρησιμοποιούμε εμείς μόνο ένα τύμπανο ή κασετόφωνο, στον χορό να μην κρατούν τα χέρια κλπ..
Για τις τάξεις Γ΄και Δ΄: Ομοίως, από το Αναλυτικό Πρόγραμμα Σπουδών και το Βιβλίο του Εκπαιδευτικού, το οποίο μπορείτε να δείτε στην ηλεκτρονική διεύθυνση http://ebooks.edu.gr/new/classcoursespdf.php?classcode=DSDIM-C και από τις Θεματικές Ενότητες Α’ (Ψυχοκινητική Αγωγή), Β’ (Μουσικοκινητική Αγωγή) και Ε’ (Ελληνικός Παραδοσιακός Χορός) μπορείτε να επιλέξετε (είτε ολόκληρα, είτε τμήματα είτε τροποποιημένα) εκείνα τα διδακτικά σενάρια που ανταποκρίνονται στις ανάγκες της τήρησης των συγκεκριμένων μέτρων προστασίας της ατομικής και της δημόσιας υγείας. Επί πλέον, από την Δ’ Θεματική Ενότητα και τις δραστηριότητες του Κλασσικού Αθλητισμού, μπορείτε να επιλέξετε μόνο δρομικές ασκήσεις αντοχής ή ταχύτητας με τις απαραίτητες προσαρμογές για την συγκεκριμένη περίοδο (σε αποστάσεις, όχι αγγίγματα, σκυτάλες, μπάλες κλπ), μαθήματα μέτρησης σφυγμών, σωστή αναπνοή κλπ.
Για τις τάξεις Ε΄και Στ΄: Επιλέξτε από το Αναλυτικό Πρόγραμμα Σπουδών και το Βιβλίο του Εκπαιδευτικού (το οποίο μπορείτε να δείτε στην ηλεκτρονική διεύθυνση http://ebooks.edu.gr/new/classcoursespdf.php?classcode=DSDIM-E ), διδακτικά σενάρια ελεύθερης γυμναστικής (χωρίς στρώματα, όργανα ή συνασκήσεις), Κλασσικού αθλητισμού (δρομικές ασκήσεις ταχύτητας ή αντοχής, εκκινήσεις, σωστή τεχνική χεριών / ποδιών, σωστή αναπνοή κλπ. ) ή Ελληνικών Παραδοσιακών Χορών (Ζωναράδικος, Τσάμικος, Καλαματιανός, Τικ μονό, Έντεκα, Πεντοζάλι ή άλλο Κρητικό χορό), χωρίς να πιάνουν χέρια. Συζητείστε με τα παιδιά (ή/και δώστε τους ασκήσεις για το σπίτι) θέματα από το κεφάλαιο 8 του βιβλίου του μαθητή (http://ebooks.edu.gr/modules/ebook/show.php/DSDIM-G100/156/1110,4043/ ) “ Η αξία της δια βίου άσκησης για την υγεία”.
Προσοχή: Λάβετε υπόψη τις καιρικές συνθήκες και την ώρα του μαθήματος, όταν επιλέγετε κάποιο από τα παραπάνω.
* Φροντίζετε τα παιδιά να μοιράζονται στον χώρο, να ασκούνται στις ενδεδειγμένες αποστάσεις και στο χορό να μην κρατούν τα χέρια.
* Αποτρέψτε την πραγματοποίηση ασκήσεων που απαιτούν στενή επαφή.
* Ζωγραφίστε στην αυλή με κιμωλία γεωμετρικά σχήματα, δέντρα, σπίτια κ.ά τα οποία θα χρησιμοποιούνται από τα παιδιά ως προσωπικοί χώροι άσκησης
* Δοκιμάστε τροποποιημένες μορφές των επίσημων διδακτικών σεναρίων (για παράδειγμα αντί καρτέλες στα χέρια μαθητών κολλήστε/κρεμάστε τις σε σημεία του χώρου, αντί για συν-ασκήσεις δείξτε τους ατομικές ασκήσεις και διδάξτε τους την αυτοπαρατήρηση).
* Χρησιμοποιήστε μουσική.
* Ζητείστε από τους μαθητές (στις μεγαλύτερες τάξεις) να ετοιμάσουν πρόγραμμα φυσικής κατάστασης το οποίο θα δείξουν σε επόμενο μάθημα, κλπ.
Πηγή: https://dipechan.blogspot.com/2020/05/blog-post_29.html
Φωτογραφία από Clker-Free-Vector-Images από το Pixabay

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου