«Μη γίνεσαι πλεονέκτης, γιατί τον πλεονέκτη τον αποστρέφεται ο Θεός». Αββάς Ισαάκ

Δευτέρα 29 Ιανουαρίου 2018

2ο Πανελλήνιο Συνέδριο της ΑΕΕΚΕ


Απόφαση

AEEKE


Θέμα: «Το Σχολείο που οραματιζόμαστε»

Η Ανεξάρτητη Ενωτική Εκ-Κίνηση Εκπαιδευτικών Π.Ε. οραματίζεται ένα Ενιαίο Σχολείο για όλα τα παιδιά. Ένα Δημόσιο Δημοτικό Σχολείο και Νηπιαγωγείο που θα προσφέρει ίσες ευκαιρίες μάθησης και ανάπτυξης όλων των δυνατοτήτων και δεξιοτήτων των μαθητών και θα εξομαλύνει τις εκπαιδευτικές και κοινωνικές ανισότητες. Ένα Δημόσιο Δημοτικό Σχολείο και Νηπιαγωγείο με προοδευτικό και σταθερό παιδαγωγικό προσανατολισμό.

Παράλληλα όμως επειδή το σχολείο που οραματιζόμαστε δεν είναι αποκομμένο από το ευρύτερο κοινωνικό και πολιτισμικό πλαίσιο που ζούμε και επειδή έχει συνεχή και δυναμική συμβολή είτε στην αναπαραγωγή είτε στην αλλαγή των κοινωνιών, οφείλουμε να καταθέσουμε και τις σκέψεις μας για ποια κοινωνία αγωνιζόμαστε. Η κοινωνία και το σχολείο που οραματιζόμαστε δεν χαρακτηρίζεται από φόβο απέναντι στις αλλαγές, αλλά αντίθετα τις επιδιώκει ως απαραίτητες διαδικασίες στο πλαίσιο μιας κοινωνικά σχεδιασμένης πορείας προς την ανθρώπινη ανάταση. Θέλουμε επομένως μια κοινωνία της ειρήνης, της ισότητας, της κοινωνικής δικαιοσύνης, της αλληλεγγύης, της δημοκρατίας. Μια κοινωνία στην οποία τον πρώτο λόγο θα έχουν οι πολίτες. Καθοριστικός παράγοντας,  για την επίτευξη αυτού του στόχου είναι η εκπαίδευση των νέων, που δημιουργεί το αξιακό υπόβαθρο, απαξιώνει ή σφυρηλατεί ιδέες, αποδομεί ή χτίζει οράματα για την αυριανή κοινωνία και διαμορφώνει τους αυριανούς πολίτες.
Η εκπαίδευση σε αυτό το πλαίσιο θέλουμε να είναι το δημοκρατικό εργαστήρι όπου θα διαμορφώνονται ελεύθερες συνειδήσεις που θα δρουν συνεργατικά, συλλογικά και αγωνιστικά  παίρνοντας οι ίδιοι τις αποφάσεις για τη ζωή τους.
Βασικά όμως ερωτήματα τίθεται πάνω στο ζήτημα του τι σχολείο θέλουμε, σύμφωνα και με τη σημερινή συγκυρία, και οφείλουμε να τα εξετάσουμε αναλυτικά:

Σχολεία πολλαπλών ταχυτήτων ή ένας τύπος σχολείου για όλα τα παιδιά;

Η εκπαιδευτική κοινότητα γνωρίζει πως είχαν δημιουργηθεί τεράστιες παιδαγωγικές, μορφωτικές και κοινωνικές ανισότητες από την εκπαιδευτική πολιτική των εκάστοτε κυβερνήσεων που διαμόρφωσαν σχολεία πολλαπλών ταχυτήτων, με προεξάρχουσα την υπουργό παιδείας Α. Διαμαντοπούλου. Συγκεκριμένα, η βασική διαφορά των σχολείων κλασικού προγράμματος είναι πως διέθεταν περιορισμένο αριθμό γνωστικών αντικειμένων σε σχέση με τα σχολεία ΕΑΕΠ. Παράλληλα, μόνο τα σχολεία ΕΑΕΠ μπορούσαν να αξιοποιήσουν πιστώσεις από τη χρηματοδότηση των προγραμμάτων ΕΣΠΑ. Αυτό δημιουργούσε το φαινόμενο, λόγω των ελάχιστων πιστώσεων που υπάρχουν στον κρατικό προϋπολογισμό, πολλές μεγάλες σχολικές μονάδες κλασικού προγράμματος να μην προσλαμβάνουν εκπαιδευτικούς διάφορων ειδικοτήτων.
Είναι, λοιπόν, αναγκαίο να δημιουργηθεί ένας «Ενιαίος τύπος Σχολείου» με ίσες ευκαιρίες μάθησης και ανάπτυξης όλων των δυνατοτήτων και δεξιοτήτων των μαθητών. Ένα Δημόσιο Δημοτικό Σχολείο με προοδευτικό και σταθερό παιδαγωγικό και διεπιστημονικό προσανατολισμό.

Εργασιακά, στελέχωση και προσλήψεις εκπαιδευτικών:

Αποτελεί χρέος του συνδικαλιστικού και εκπαιδευτικού κινήματος η διεκδίκηση για την κάλυψη όλων των απαραίτητων οργανικών και λειτουργικών θέσεων, που προκύπτουν κάθε χρόνο, στα Δημόσια Σχολεία. Αποτελεί χρέος μας ο σταθερός αγωνιστικός προσανατολισμός για τη διεκδίκηση Μόνιμων Διορισμών στην Εκπαίδευση και η σύσταση οργανικών θέσεων για όλες τις ειδικότητες στα σχολεία της χώρας σεβόμενοι πάντα τα εργασιακά δικαιώματα που απορρέουν από το πτυχίο των εκπαιδευτικών αλλά λαμβάνοντας υπόψη όμως  και το σχολείο που προτείνουμε ως ενιαίο πλαίσιο για το μέλλον του δημόσιου σχολείου.

Κάλυψη κοινωνικών και μορφωτικών αναγκών;

Το Δημόσιο σχολείο καλύπτει μορφωτικές και κοινωνικές ανάγκες από τη γέννησή του. Επομένως στο σχολείο που προτείνουμε βασικές δομές αντισταθμιστικής αγωγής όπως τα τμήματα ένταξης, η ενισχυτική διδασκαλία, οι παράλληλες στηρίξεις  αποτελούν σημαντικοί παράγοντες υλοποίησης των παιδαγωγικών στόχων που θέτει η σχολική τάξη και το σχολείο γενικότερα ως θεσμός. Επίσης η συμμετοχή των μαθητών στο ολοήμερο πρόγραμμα πρέπει να ακώλυτη ανεξάρτητα εάν οι γονείς εργάζονται ή όχι. Οι άνεργοι έχουν την πολυτέλεια να πληρώνουν και να στέλνουν το παιδί τους σε εξωσχολικές δραστηριότητες όταν οι ίδιοι βρίσκονται στην ανέχεια χωρίς την οποιαδήποτε πρόνοια από το ίδιο το κράτος; Ένα πραγματικό δημόσιο και δωρεάν σχολείο αγκαλιάζει όλα τα παιδιά, ανεξαιρέτως, και παρέχει όλα τα μορφωτικά αγαθά που προσφέρει με στόχο την εξομάλυνση των όποιων ανισοτήτων.
Ένα σχολείο που δεν ακουμπάει στο σύνολο των μορφωτικών και κοινωνικών αναγκών που υπάρχουν, απλά υποκρύπτει από τους σχεδιαστές του άλλους είδους επιλογές έξω από παιδαγωγικούς λόγους και τις μέρες μας, δεν μπορεί, παρά να είναι καθαρά οικονομικοί. Λόγοι περικοπών που χτυπούν το ήδη λαβωμένο δημόσιο σχολείο ακόμα παραπάνω!!!

Η παλαιοκομματική «ομπρέλα» της κα. Διαμαντοπούλου σε υποτιθέμενη «ασπίδα» των συναδέλφων.

Η δημιουργία Σχολείων πολλαπλών ταχυτήτων αποτέλεσε βασική πολιτική επιλογή της πρώην υπουργού παιδείας Α. Διαμαντοπούλου, η οποία βρήκε ένθερμους υποστηρικτές σε συνδικαλιστικό επίπεδο από τη γνωστή παλαιοκομματική φρουρά. Είναι η ίδια φρουρά που κώφευε, εκείνη την περίοδο, για την καταστρατήγηση της προϋπηρεσίας των συναδέλφων αναπληρωτών εκπαιδευτικών. Οι αντιδραστικές πολιτικές της κα. Διαμαντοπούλου και με το Ν. 3848/2010 διαφαίνονται σήμερα με τον κατακερματισμό του Κλάδου.
Η παλαιοκομματική «ομπρέλα» των αντιεκπαιδευτικών επιλογών του παρελθόντος μεταμορφώνεται σήμερα σε υποτιθέμενη «ασπίδα» για τα εργασιακά δικαιώματα των συναδέλφων. Είμαστε κάθετα αντίθετοι στα μοντέλα του κατακερματισμού της γνώσης και των σχολείων.

Ένας «Ενιαίος Τύπος Σχολείου». Αλλά ποιο σχολείο;

Ως Ανεξάρτητη Ενωτική Εκ-Κίνηση Εκπαιδευτικών Π.Ε. αγωνιζόμαστε και στοχεύουμε σταθερά για μια δίχρονη Υποχρεωτική Προσχολική Εκπαίδευση που θα καλύπτει όλες τις παιδαγωγικές, εκπαιδευτικές και κοινωνικές ανάγκες των μαθητών και ευρύτερα της ελληνικής κοινωνίας. Ένα Δημόσιο Νηπιαγωγείο που θα στελεχώνεται με μόνιμο εκπαιδευτικό προσωπικό με κατάλληλες δημοκρατικές και εργασιακές συνθήκες. Ένα Δημόσιο Νηπιαγωγείο με τις κατάλληλες υποδομές, σε λειτουργικά και κατάλληλα κτήρια όπου θα είναι δυνατό η παραγωγή του εκπαιδευτικού έργου, όπου θα μπορούν οι μαθητές  να ξεκουραστούν και να γευματίσουν, όπου θα μπορούν να χαρούν το παιχνίδι του διαλείμματος και όπου θα είναι εφικτή η πραγματοποίηση της επέκταση όλων των νηπιαγωγείων σε ολοήμερα.
Παράλληλα παλεύουμε για ένα Σύγχρονο, Δημόσιο, Δημοκρατικό, Πολυεπιστημονικό, Διαπολιτισμικό και Ολοήμερο Σχολείο. Το σύγχρονο Δημοτικό σχολείο είναι απαραίτητο να ανταποκρίνεται στην ολόπλευρη ανάπτυξη του παιδιού και να ικανοποιεί τις μορφωτικές και κοινωνικές ανάγκες όλων των μαθητών χωρίς εξαιρέσεις. Οφείλει, δηλαδή, να παρέχει τις βασικές γνώσεις, αρχές και αξίες για τη διαμόρφωση ενός κριτικά σκεπτόμενου και μορφωμένου ατόμου. Παράλληλα, οφείλει να αναδεικνύει την τέχνη, τον πολιτισμό και την τεχνολογία της εποχής που συμβάλλουν καθοριστικά στη συγκρότηση του μορφωτικού και αξιακού συστήματος των ατόμων. Επίσης να συμβάλει καθοριστικά στην εξομάλυνση των κοινωνικών και μορφωτικών ανισοτήτων, που υπάρχουν και αναπαράγονται στη σημερινή του μορφή. θα
Σε αυτό το πλαίσιο λειτουργίας σημαντικό βήμα αποτελεί η ενίσχυση της παιδαγωγικής αυτονομίας και πρέπει να δομηθεί σ’ ένα προοδευτικό πλαίσιο ποιοτικών αλλαγών στο επίπεδο των αναλυτικών προγραμμάτων που θα λαμβάνει υπόψη τις ιδιαίτερες πολιτισμικές συνθήκες κάθε περιοχής. Επιπλέον, θα ενισχύει το ρόλο του Συλλόγου Διδασκόντων και θα δίνει μεγαλύτερη ευελιξία κινήσεων στον εκπαιδευτικό στο επίπεδο της διδακτέας ύλης και του συνολικού εκπαιδευτικού έργου και δραστηριοτήτων που οργανώνονται σε κάθε σχολική μονάδα. Αυτά απαιτούν παράλληλά τις αναγκαίες υλικοτεχνικές υποδομές και σταθερό μόνιμο εκπαιδευτικό προσωπικό. Ωστόσο, πρέπει να ξεκαθαριστεί σε κάθε τόνο πως η παιδαγωγική αυτονομία δε θα αποτελέσει το «παράθυρο» για την εφαρμογή του νεοφιλελεύθερου μοντέλου περί οικονομικής αυτονομίας των σχολικών μονάδων. Απέναντι σε ένα τέτοιο σχέδιο η ΑΕΕΚΕ θα αντιδράσει δυναμικά προκειμένου να υπερασπίσει το βασικό θεμελιακό άξονα της Δημόσιας και Δωρεάν Εκπαίδευσης. Επίσης μέσα στο πλαίσιο του Ενιαίου Σχολείου δεν θα υπάρχει κατηγορηματικά και με σαφήνεια καμία παρέμβαση άλλων φορέων (πχ. γονέων, περιφερειακή ή τοπική αυτοδιοίκηση κ.λπ.) στο περιεχόμενο της εκπαίδευσης, στο εκπαιδευτικό έργο και τον εκπαιδευτικό προγραμματισμό-αποτίμηση.


Επειδή οι παραπάνω θέσεις μας για το σχολείο που οραματιζόμαστε απηχούν περισσότερο το πλαίσιο λειτουργίας των πολυθέσιων σχολείων εξειδικεύουμε τις προτάσεις μας για τα Ολιγοθέσια σχολεία που αποτελούν τη ραχοκοκαλιά της επαρχίας σε όλη τη χώρα και απαιτούνται ειδικές συνθήκες και παιδαγωγικές παρεμβάσεις.

Συγκεκριμένα, προτείνουμε:

  • Την ένταξη μαθημάτων που διδάσκονται από τους εκπαιδευτικούς ειδικοτήτων και την πρόσληψη συναδέλφων αυτών των γνωστικών αντικειμένων, όπως συμβαίνει και στα Ενιαίου Τύπου Δημοτικά Σχολεία.
  • Τη λειτουργία ολοήμερων τμημάτων στα ολιγοθέσια σχολεία και τον εμπλουτισμό τους με διδακτικά αντικείμενα που δεν διδάσκονται στην πρωινή ζώνη αυτών των σχολείων.
  • Ειδικά βιβλία που να ανταποκρίνονται στις ιδιάζουσες εκπαιδευτικές συνθήκες και στα αναλυτικά προγράμματα αυτών των σχολείων.
  • Αναγνώριση της ιδιομορφίας & δυναμικής, παράλληλα, των ολιγοθέσιων σχολείων και της ανάγκης παροχής κινήτρων των εκπαιδευτικών που υπηρετούν σε αυτά.
  • Την ενίσχυση των υποδομών και του σχολικού εξοπλισμού των ολιγοθέσιων σχολείων.
  • Την ένταξη των Τ.Π.Ε. στην ολιγοθέσια σχολική εκπαίδευση, καθώς δίνεται η δυνατότητα των εναλλακτικών τρόπων διδασκαλίας. Οι ΤΠΕ επίσης μπορούν να διευκολύνουν θεαματικά  και τη συνεργασία και επικοινωνία μεταξύ των ολιγοθέσιων σχολείων και της λοιπής εκπαιδευτικής κοινότητας
  • Την εφαρμογή εκπαιδευτικών και καινοτόμων προγραμμάτων που υλοποιούνται στα σχολεία της αστικής και ημιαστικής ζώνης.

Η Ανεξάρτητη Ενωτική Εκ-Κίνηση Εκπαιδευτικών πιστεύει και παλεύει για ένα Σύγχρονο, Δημόσιο, Δημοκρατικό, Πολυεπιστημονικό, Διαπολιτισμικό και Ολοήμερο Σχολείο. Θεωρούμε ότι σήμερα, απαιτείται απ’ όλες τις συνδικαλιστικές δυνάμεις σοβαρότητα, συνέπεια και ενότητα για τη διαμόρφωση του Δημόσιου Σχολείου που οραματιζόμαστε, που με αγώνες και διεκδικήσεις θα επιβάλλουμε για το μέλλον της νέας γενιάς και της κοινωνίας μας. Ένα Δημόσιο Σχολείο με τις ίδιες ευκαιρίες για όλα τα παιδιά. Ένα σχολείο που θα ικανοποιεί τις μορφωτικές και κοινωνικές ανάγκες όλων των μαθητών χωρίς εξαιρέσεις. Η ΑΕΕΚΕ, οι συνάδελφοι δάσκαλοι, νηπιαγωγοί, ειδικότητες μόνιμοι και αναπληρωτές παλεύουμε για ένα δημόσιο δωρεάν σχολείο που θα αποτελεί δημοκρατική νησίδα για τις νέες γενιές.

Ως ΑΕΕΚΕ αποτυπώνουμε τις διεκδικήσεις μας για το σχολείο που θέλουμε και παλεύουμε:

*                  Για 14χρονο Δημόσιο δωρεάν Σχολείο με 2χρονη υποχρεωτική προσχολική αγωγή και εκπαίδευση στα δημόσια νηπιαγωγεία.
*                  Να γίνουν Μαζικοί Μόνιμοι Διορισμοί στη Γενική και Ειδική Αγωγή στα πραγματικά κενά που υπάρχουν.
*                  Να πραγματωθεί η μείωση του αριθμού μαθητών ανά τμήμα (20 μαθητές στο Δημοτικό και 15 στο Νηπιαγωγείο).
*                  Να ιδρυθούν οργανικές θέσεις ειδικοτήτων.
*                  Να επανέλθει ο σταθερός δάσκαλος στο ολοήμερο πρόγραμμα των σχολείων.
*                  Γενναία αύξηση των κρατικών δαπανών για τη Δημόσια Παιδεία.
*                  Μόνιμο επιστημονικό προσωπικό (ψυχολόγοι, κοινωνικοί λειτουργοί) ως δομές υποστήριξης.
*                  Βοηθητικό προσωπικό, όπως είναι θεσπισμένο και σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες, στα νηπιαγωγεία.
*                  Εναλλαγή της βάρδιας πρωινού και ολοημέρου στις νηπιαγωγούς.
*                  Να υπάρξει γενναία κρατική χρηματοδότηση για τη συντήρηση και αναβάθμιση της υλικοτεχνικής υποδομής των σχολείων.
*                  Η ενισχυτική διδασκαλία να αποτελεί σταθερή υποστηρικτική δομή του σχολείου με έναν επιπλέον εκπαιδευτικό στα πολυθέσια σχολεία.
*                  Κανένας περιορισμός για την εγγραφή των παιδιών στο ολοήμερο.
*                  Κατάργηση του θεσμικού πλαισίου αξιολόγησης. Εσωτερικές διαδικασίες συλλογικής αποτίμησης του εκπαιδευτικού έργου.
*                  Κοινές δράσεις για την αντιμετώπιση του ρατσισμού, της ξενοφοβίας και του σχολικού εκφοβισμού.


Το «δημοκρατικό σχολείο» χρειάζεται δημοκρατία.

Το δημόσιο σχολείο χρειάζεται συμμετοχή.

Το «ανθρώπινο σχολείο » χρειάζεται συνεργασία και αλληλεγγύη .

Οι  αξίες που θα καλλιεργήσουμε στη νέα γενιά  εξαρτώνται από μας, από  τις  συμπεριφορές που θα επιδείξουμε και τη  στάση ζωής που θα κρατήσουμε.

Το δημοκρατικό, δημόσιο, ελεύθερο σχολείο, που οραματιζόμαστε είναι εφικτό.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου