«Μη γίνεσαι πλεονέκτης, γιατί τον πλεονέκτη τον αποστρέφεται ο Θεός». Αββάς Ισαάκ

Δευτέρα 1 Ιουνίου 2015

Κατανομή σχολικών τάξεων, νομικό πλαίσιο και πρακτικές






Των Λουκά Παναγιώτη και Μπλέτσα Χρήστου

Κάθε χρόνο, με την έναρξη του σχολικού έτους, στην πρώτη συνεδρίαση του  διδακτικού προσωπικού του σχολείου πραγματοποιείται η  συζήτηση για την κατανομή των  τάξεων και τμημάτων στους εκπαιδευτικούς, αν αυτή δεν έχει γίνει κατά τη συνεδρίαση του Ιουνίου του προηγουμένου σχολικού έτους {Π.Δ. 201, άρθρο 13, παραγρ. 12, εδάφιο α, περίπτ. (2)}.
Η συνεδρίαση πραγματοποιείται τις πρώτες μέρες του Σεπτεμβρίου, όσο το δυνατόν νωρίτερα, και στόχο έχει αφενός την οργάνωση της σχολικής μονάδας (κατανομή αιθουσών, διαμόρφωση χώρων κτλ), αφετέρου την προετοιμασία των ίδιων των  εκπαιδευτικών (πχ προετοιμασία υλικοτεχνικών μέσων που θα αξιοποιηθούν κατά τη διδακτική διαδικασία, προετοιμασία γραφειοκρατικών εκκρεμοτήτων κτλ).
Ο Σύλλογος Διδασκόντων κάθε σχολικής μονάδας είναι το κυρίαρχο όργανο διοίκησης και , ως εκ τούτου και σύμφωνα με το νόμο και τις σχετικές εγκυκλίους του Υπουργείου Παιδείας, υπεύθυνος για την κατανομή των τάξεων.
Σε περίπτωση που ο Σύλλογος Διδασκόντων αδυνατεί να πραγματοποιήσει την κατανομή τάξεων και τμημάτων, καλείται ο Διευθυντής του Σχολείου να διαμορφώσει πρόταση (σε συνεργασία με τον αρμόδιο Σχολικό Σύμβουλο και πάντα αιτιολογώντας τη σχετική απόφαση με παιδαγωγικά κριτήρια) και να την καταθέσει στο Σύλλογο Διδασκόντων προς συζήτηση.
Ο  νόμος δεν προβλέπει με απόλυτη σαφήνεια τον τρόπο με τον οποίο γίνεται η κατανομή των τάξεων. Επειδή σε κάθε σχολείο υπάρχουν ιδιαιτερότητες που δύσκολα μπορούν να προβλεφθούν, τον τρόπο κατανομής των τάξεων τον ορίζουν τα μέλη του Συλλόγου Διδασκόντων.
Ασφαλώς υπάρχουν κάποιες συγκεκριμένες κατευθύνσεις :
1) Η κατανομή των τάξεων στο διδακτικό προσωπικό έχει την έννοια πως όλες οι  τάξεις ανήκουν σε όλους και η κατανομή τους πρέπει να γίνεται ανάλογα με τις απαιτήσεις, τα προσόντα, τις κλίσεις, τις ιδιαίτερες ικανότητες του κάθε δασκάλου, τις δυσκολίες ή τις ιδιαίτερες συνθήκες που επικρατούν στο σχολείο αλλά  και το γενικότερο συμφέρον των μαθητών και του σχολείου.
2) Όποιος εκπαιδευτικός επιθυμεί, μπορεί να συνεχίσει να διδάσκει στην τάξη που είχε πάρει κατά το προηγούμενο έτος και για δεύτερη χρονιά. Αν επιθυμεί να διδάξει στην ίδια τάξη για τρίτη συνεχόμενη χρονιά θα πρέπει να υπάρξει και σχετική συγκατάθεση από το Σχολικό Σύμβουλο και να αιτιολογείται με παιδαγωγικά κριτήρια.
3) Γενικά αποθαρρύνονται οι εκπαιδευτικοί που είναι γονείς ή συγγενείς μαθητών να παίρνουν την τάξη που φοιτούν τα παιδιά τέκνα τους – συγγενείς τους για να αποτρέπεται η συνέχεια της «κηδεμονίας» των μαθητών εντός σχολείου. Αυτό όμως δε σημαίνει ότι απαγορεύεται!
4) Στις σχολικές μονάδες που η θέση του Υπεύθυνου του Ολοήμερου Τμήματος είναι και θέση Υποδιευθυντή το τμήμα αναλαμβάνει εκπαιδευτικός με οργανική θέση στη σχολική μονάδα.
Με το πέρασμα των χρόνων έχουν υιοθετηθεί από τους εκπαιδευτικούς μερικοί «άγραφοι κανόνες» που όμως δεν αποτελούν και πανάκεια, ούτε και είναι υποχρεωτικό να ακολουθούνται από όλες τις σχολικές μονάδες.
Σε γενικές γραμμές οι κανόνες συνοψίζονται στους εξής:
1) Οι Σύλλογοι Διδασκόντων ορίζουν οι ίδιοι τα κριτήρια, πάντα με γνώμονα το συμφέρον των μαθητών του σχολείου.
2) Πρώτα επιλέγουν τάξη αυτοί που έχουν οργανική θέση στο σχολείο, έπειτα οι αποσπασμένοι σε αυτό και τέλος  οι αναπληρωτές.
3) Σε περίπτωση που υπάρχουν περισσότεροι του ενός εκπαιδευτικοί με οργανική θέση στο σχολείο τότε η σειρά καθορίζεται από τη σειρά αρχαιότητας στη σχολική μονάδα (δηλαδή το ποιος τοποθετήθηκε πρώτος, ποιος δεύτερος κτλ).
4) Σε περίπτωση που υπάρχουν περισσότεροι του ενός αποσπασμένοι τη σειρά επιλογής καθορίζουν τα μόρια απόσπασης των εκπαιδευτικών.
Σε κάθε περίπτωση τα κριτήρια είναι σωστό να ορίζονται στην έναρξη της συζήτησης, να συμφωνούνται από όλους και μετά να προβαίνουν οι εκπαιδευτικοί στην κατανομή των τάξεων.
Σε περίπτωση διαφωνίας μεταξύ των εκπαιδευτικών γίνεται ονομαστική ψηφοφορία.
Αν και πάλι δε συμφωνούν οι εκπαιδευτικοί, τότε γίνεται κλήρωση με ευθύνη του Διευθυντή της Σχολικής Μονάδας.
Στην κατανομή των τάξεων δεν υπάρχει έγκυρη απόφαση «κατά πλειοψηφία» αλλά μόνο «ομόφωνα». Σε περίπτωση διαφωνίας μεταξύ των μελών του συλλόγου διδασκόντων, άσχετα με τον αριθμό των διαφωνούντων, επιλέγεται η λύση της κλήρωσης.
Σε κάθε περίπτωση ο Σύλλογος Διδασκόντων οφείλει να πραγματοποιεί την κατανομή των τάξεων με γνώμονα το συμφέρον των μαθητών και το γράμμα του νόμου.
Είμαστε στη διάθεσή σας για οποιαδήποτε πληροφορία ή διευκρίνιση.
Λούκας Παναγιώτης, δάσκαλος,  e-mail: panos.teacher@gmail.com
τηλ.: 6973347908
Μπλέτσας Χρήστος, δάσκαλος,    e-mail : chris_teacher80@yahoo.gr
τηλ.: 6972006814
 
Πηγές : 1) Δ.Ο.Ε., αρ.πρωτ.: 1211/2-9-2010
2) ΦΕΚ 1340/2002 - Φ.353.1/324/105657/Δ1/2002
3) Μπάκας Θωμάς, Η κατανομή των τάξεων μεταξύ των εκπαιδευτικών στο Δημοτικό Σχολείο, Παιδαγωγική θεωρία και πράξη , τεύχος 4, 2011

Διαβάστε περισσότερα: http://www.alfavita.gr







Το εκπαιδευτικό όνειδος της κυβέρνησης, του Θοδωρή Βουρεκά







Κανείς δεν περίμενε πως θα ερχόταν η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ με τις αντίθετες διακηρύξεις, ακόμη και για την καθιέρωση δήθεν της ελεύθερης πρόσβασης, να εντείνει ακόμη περισσότερο την πιο αρνητική και νοσηρή όψη του εκπαιδευτικού μας συστήματος, που είναι οι λεγόμενες Πανελλαδικές Εξετάσεις στην Γ’ Λυκείου.
Στην πραγματικότητα, δεν πρόκειται για διαπιστωτικές εξετάσεις, αλλά για ένα ακραίο σύστημα ανταγωνιστικών διαγωνισμών.
Συγκεκριμένα τώρα, τα φετινά θέματα των μαθηματικών κατεύθυνσης, που παγίως προσφέρονται να παίξουν τον ρόλο του εξεταστικού κι επομένως ταξικού σφαγέα, ξεπέρασαν κάθε προηγούμενο. Στις ασκήσεις των φετινών θεμάτων περιέχονταν πολλά δύσκολα σκέλη με κάποια απ’ αυτά να είναι ασύλληπτης, νοσηρής δυσκολίας, πράγμα εντελώς ακατανόητο ακόμη και για τους επιλεκτικούς σκοπούς αυτού του ανταγωνιστικού διαγωνισμού. Τα θέματα επίσης δεν είχαν εκείνη την κατάλληλη κλιμάκωση δυσκολίας, ώστε οι επιδόσεις να καλύπτουν όλη τη βαθμολογική κλίμακα από τη βάση κι επάνω με επάρκεια. Αντίθετα οι φετινές βαθμολογίες των μεσαίας επίδοσης μαθητών θα συσσωρευτούν κοντά στη βάση. Αυτό κάνει τα θέματα άδικα. Το κρίσιμο ερώτημα δεν είναι κυρίως αν τα θέματα είναι δύσκολα ή σχετικά εύκολα, το βασικότερο είναι, μαζί με τη μεγαλύτερη δυνατή κάλυψη της ύλης, να έχουν τη σωστή κλιμάκωση δυσκολίας, ώστε να αποτυπώνεται όλη η βαθμολογική κλίμακα και κυρίως οι μεσαίοι βαθμοί. Επιπλέον, υπήρχαν για τους δυστυχείς μαθητές μας κι άλλες δυσχέρειες με σημαντικότερη τη μεγάλη έκταση των απαντήσεων, έτσι ώστε να είναι αδύνατο να επαρκέσει ο χρόνος.
Το κύριο ζήτημα δεν είναι το διδακτικά και παιδαγωγικά καταστροφικό κλίμα που επιβάλλεται, όταν προφανώς το θετικό παιδαγωγικό περιβάλλον έχει μεγάλη σημασία για να κερδηθεί το μεγάλο εκπαιδευτικό στοίχημα της ελκτικότητας των γνώσεων και της ανάπτυξης γνήσιων κινήτρων μάθησης. Δεν είναι ούτε η διεύρυνση και ο εξακοντισμός της φροντιστηριοποίησης. Το κύριο ζήτημα είναι ότι μέσα απ’ αυτό το δρακόντειο εξεταστικό σύστημα επιβάλλεται με σιδερένιο τρόπο η μορφωτική μονομέρεια, ο ακρωτηριασμός των ουσιωδών και αναγκαίων γνώσεων, καθώς και η τυποποίηση όσων τελικά διδάσκονται. Αυτό που προτάσσεται σε όλη τη διδασκαλία στο Λύκειο, αλλά αντανακλάται ακόμη και στο Γυμνάσιο, είναι το εξεταστικά κι όχι το μαθησιακά χρήσιμο, κάτι που υπονομεύει καθοριστικά το μορφωτικό αποτέλεσμα.
Θοδωρής Βουρεκάς
Μαθηματικός

Διαβάστε περισσότερα: http://www.alfavita.gr








Νέο σύστημα διορισμού εκπαιδευτικών ανακοινώνεται από το Υπουργείο Παιδείας




Ο αναπληρωτής Υπουργός Παιδείας Τάσος Κουράκης σε έγγραφο-απάντηση στον βουλευτή κ.Κεγκέρογλου πως ο  τρόπος διορισμού των εκπαιδευτικών είναι ένα πολύ σοβαρό ζήτημα και γι’ αυτόν τον λόγο προτεραιότητα της νέας πολιτικής ηγεσίας είναι η επεξεργασία ενός συστήματος διορισμού που θα αντιστοιχεί στις προσδοκίες και στους κόπους των εκπαιδευτικών. Το ζήτημα είναι αρκετά περίπλοκο. Το Υπουργείο λαμβάνοντας υπόψιν όλους τους απαραίτητους παράγοντες επεξεργάζεται με δέουσα προσοχή το νέο σύστημα διορισμού των εκπαιδευτικών, το οποίο θα ανακοινωθεί το προσεχές διάστημα.
Η παραπάνω απάντηση δόθηκε στον βουλευτή Κ.Κερκέρογλου ο οποίος κατέθεσε  ως αναφορά επιστολή επιτυχόντων Φιλολόγων του ΑΣΕΠ 2008 με θέμα «οι επιτυχόντες φιλόλογοι ΑΣΕΠ Εκπαιδευτικών 2008 αιτούνται το σεβασμό στις επιταγές του Συντάγματος και την εφαρμογή του ν. 2525/1997, προκειμένου να επέλθει η δικαίωσή τους και ο διορισμός των επιτυχόντων του ΑΣΕΠ».

Διαβάστε περισσότερα: http://www.alfavita.g




Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου