Πέφτουν οι βάσεις στις υψηλόβαθμες σχολές όλων των επιστημονικών πεδίων
Φέτος έχουμε επιδόσεις χειρότερες από το 2013 τόσο
στατιστικά όσο και σε απόλυτα νούμερα και, από την άλλη, περισσότερους
εισακτέους το 2015. Άρα οι συγκρίσεις πρέπει να γίνουν με τις βάσεις του
2013
ΡΕΠΟΡΤΑΖ ESOS
Α. Η
γενική μας εκτίμηση είναι ότι οι βάσεις στις υψηλόβαθμες σχολές όλων των
επιστημονικών πεδίων θα κινηθούν πτωτικά και θα πρέπει να συγκριθούν με
αυτές του 2013 και σε καμία περίπτωση με αυτές του 2014.
Β. Ακόμη και η μείωση των εισακτέων αφορά τις θέσεις του 2015 σε σύγκριση με τις θέσεις του 2014.
Ωστόσο το 2015 προσφέρονται περισσότερες θέσεις από αυτές του 2013 σε σχολές πρώτης ζήτησης. Για παράδειγμα οι ιατρικές σχολές θα εισαγάγουν 85 φοιτητές παραπάνω από το 2013, οι νομικές 30 περισσότερους και στο ΕΜΠ 70 παραπάνω υποψήφιοι.
Γ. Φέτος λοιπόν έχουμε επιδόσεις χειρότερες από το 2013 τόσο στατιστικά όσο και σε απόλυτα νούμερα και, από την άλλη, περισσότερους εισακτέους το 2015. Άρα οι συγκρίσεις πρέπει να γίνουν με τις βάσεις του 2013.
Τις παραπάνω εκτιμήσεις έκαναν στο esos τα μέλη της εκπαιδευτικής ομάδας του εκπαιδευτικού οργανισμού «Πολύτροπη Αρμονία» Σπύρος Δασκαλάκης (ΠΕ12.08) Ελένη Λαγού (ΠΕ 04.02), Κώστας Κοτίδης (ΠΕ 09), Ρούλα Μουντάνου (ΠΕ 02) και Χρήστος Παπακωνσταντινόπουλος (ΠΕ 04.01)
Πιο συγκεκριμένα σύμφωνα με την εκπαιδευτική ομάδα:
Θεωρητική Κατεύθυνση (1ο Επιστημονικό Πεδίο)
Οι αριστούχοι (18-20) στη θεωρητική κατεύθυνση είναι πολύ λιγότεροι από πέρυσι.
Φέτος αρίστευσαν 4,59 (1470) σε σύγκριση με 7,77% (2424 μαθητές) του 2014 ενώ ακόμη και το 2013 ήταν 6,83 (2211).
Παράλληλα οι επιδόσεις τους στα αρχαία ελληνικά (μάθημα αυξημένης βαρύτητας) είναι πολύ χειρότερες από του 2014 αλλά και του 2013όπως και στην ιστορία.
Θεωρούμε, λοιπόν, ότι η Νομική και οι σχολές Ψυχολογίας θακινηθούν όχι μόνον κάτω από τις περσινές αλλά και χαμηλότερα από τις βάσεις του 2013.
Στις χαμηλότερες βαθμολογικές κλίμακες (16-18) τα ποσοστά είναι επίσης χειρότερα από πέρυσι με χειρότερες επιδόσεις στα αρχαία αλλά καλύτερες στην ιστορία.
Είναι επίσης χειρότερες από τις αντίστοιχες επιδόσεις του 2013
Ενδεικτικές βάσεις των ετών 2014 και 2013
Θετική Κατεύθυνση (3ο αλλά και 2ο και 4ο Επιστημονικά Πεδία)
Οι αριστούχοι (18-20) στη θετική κατεύθυνση είναι πολύ λιγότεροι από πέρυσι αλλά και από το 2013.
Φέτος αρίστευσαν 10,61 % (1361), το 2014 22,4 % (2791) ενώ το 2013 10,67 % (1384 μαθητές).
Παράλληλα οι επιδόσεις τους στα μαθήματα αυξημένης βαρύτητας (βιολογία) ή μαθηματικά - φυσική) είναι πολύ χειρότερες από πέρυσι.
Εξαίρεση αποτελεί η χημεία. Δεδομένου ότι οι περισσότεροι αριστούχοι της θετικής κατεύθυνσης επιλέγουν σχολές του 3ου επιστημονικού πεδίου ή υψηλόβαθμες πολυτεχνικές η πτώση των βάσεων θα είναι σημαντική και θα προσεγγίσουν αυτές του 2013.
Ενδεικτικές βάσεις των ετών 2014 και 2013
Τεχνολογική Κατεύθυνση (2ο και 4ο Επιστημονικό Πεδίο)
Οι αριστούχοι (18-20) στηντεχνολογική κατεύθυνση είναι πολύλιγότεροι από πέρυσι.
Φέτος αρίστευσαν 3,3% (1097), το 2014 6,12 % (2064 μαθητές) το 20132,79 % (1054 μαθητές).
Παράλληλα οι επιδόσεις τους στα μαθηματικά (πρώτο μάθημα αυξημένης βαρύτητας)) είναι πολύ χειρότερες από πέρυσιόπως και στη φυσική (δεύτερο μάθημα αυξημένης βαρύτητας).
Στα μαθηματικά είναι ελαφρώς καλύτερες οι επιδόσεις από του 2013, στη φυσική όμως χειρότερες.Δεδομένου ότι οι περισσότεροι αριστούχοι της τεχνολογικής κατεύθυνσης επιλέγουν σχολές του 4ου επιστημονικού πεδίου ( υψηλόβαθμες πολυτεχνικές σχολές) οι βάσεις θα προσεγγίσουν αυτές του 2013.
Ενδεικτικές βάσεις των ετών 2014 και 2013
5ο Επιστημονικό Πεδίο
Εδώ τα πράγματα είναι πιο ασαφή.
Οι υποψήφιοι έχουν γράψει καλύτερα στις Αρχές Οικονομικής Θεωρίας και σε σχέση με πέρυσι και σε σχέση με το 2013 στην κλίμακα βαθμών 15-20.
Στα μαθηματικά γενικής παιδείας (που είναι το δεύτερο μάθημα με αυξημένη βαρύτητα) οι υποψήφιοι έχουν γράψει χειρότερα από το 2014, καλύτερα όμως από το 2013.
Επομένως εδώ οι βάσεις θα είναι πιο κάτω από του 2014 αλλά πιο πάνω από το 2013.
Ερμηνεύοντας τις επιδόσεις
Να ξαναθυμίσουμε ότι οι πανελλαδικές εξετάσεις είναι διαγωνισμός και όχι αυτοτελής πιστοποίηση γνώσεων. Επομένως τόσο η επίδοση όσο και η επιτυχία εξαρτώνται από το είδος και τη δυσκολία των θεμάτων.
Ειδικά φέτος πολύ μελάνι χύθηκε για το επίπεδο και τη δυσκολία των θεμάτων.
Μερικές αναγκαίες διαπιστώσεις:
α) επειδή είναι διαγωνισμός και επειδή οι μαθητές (αλλά και οι καθηγητές διαμορφώνουν) κριτήρια με βάση την προηγούμενη χρονιά, καλό είναι τα θέματα να ακολουθούν μία λογική.
Δεν είναι επιστημονικά και παιδαγωγικά ορθό τη μία χρονιά να είναι εύκολα και την άλλη δύσκολα.
Ας είναι δύσκολα αλλά πάντοτε δύσκολα.
β) μία αντίστοιχη αναλογία επιβάλλεται και για τα επιμέρους μαθήματα.
Δεν είναι, επίσης, επιστημονικά και παιδαγωγικά ορθό άλλα μαθήματα να είναι πολύ δύσκολα (π.χ. η φυσική φέτος) και άλλα πολύ πιο εύκολα (πχ η χημεία).
γ) καθολικό πρόβλημα (καθώς αφορά όλα τα εξεταζόμενα μαθήματα εκτός από τη νεοελληνική γλώσσα) είναι η εξαιρετικά περιορισμένη ύλη.
Εδώ και 16 χρόνια η ύλη σε όλα τα μαθήματα περιορίζεται σε πολύ συγκεκριμένες σελίδες, λιγοστά κεφάλαια ή ενότητες.
Το γεγονός αυτό οδηγεί τους μαθητές σε στείρα παπαγαλία και την επιτροπή των εξετάσεων (ΚΕΕ) σε αναζήτηση «πρωτότυπων» θεμάτων.
δ) αυτή η κατάσταση διαχέεται και επιμολύνει και μικρότερες τάξεις ή άλλες βαθμίδες (Δημοτικό και Γυμνάσιο).
Πολλοί θεωρούν ότι αρκεί να μελετήσουν στη Γ΄ Λυκείου για να επιτύχουν.
Αυτή η συμπεριφορά ακυρώνει την κριτική σκέψη, τη γνώση, την εμβάθυνση· τελικά το ρόλο του σχολείου και τη μόρφωση. ε) θα ήταν πολύ καλύτερα η εξεταστέα ύλη να αφορά γνώσεις και δεξιότητες αποκτημένες σε όλη τη σχολική ζωή και ιδίως στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση.
Αποτίμηση των ίδιων των εξετάσεων.
α) τα θέματα εκτιμήθηκαν ωςδυσκολότερα από τα περσινά και αυτό επαληθεύτηκε με την έκδοση των στατιστικών από το ΥΠΑΙΘ.
β) το μεγάλο πρόβλημα είναι η μικρή ύλη των εξεταζομένων μαθημάτων.
Το γεγονός αυτό, σε συνδυασμό με τα 15 χρόνια εξετάσεων, οδηγεί στην τυποποίηση, στις ενδεχόμενες ακρότητες, στην αποστήθιση
γ) καθώς πρόκειται για διαγωνισμό και όχι για εξετάσεις, στην πραγματικότητα δεν έχει καμία σημασία ο βαθμός επίδοσης καθαυτός αλλά σε σύγκριση με των άλλων μαθητών.
Επομένως δυσκολότερα θέματα δεν «σφάζουν» τους μαθητές• απλώς οδηγούν στην επιτυχία με χαμηλότερη βαθμολογία.
Αλλά και «ευκολότερα θέματα» προκαλούν συσσώρευση αριστούχων
δ) τα ευκολότερα θέματα εμποδίζουν τη δικαιότερη βαθμολόγηση διότι στριμώχνουν τους μαθητές σε μία στενή περιοχή μεταξύ του 19 και του 20, οπότε και παρεισφρέει ο αστάθμητος παράγοντας της βαθμολογικής επιείκειας ή του λάθους (χαρακτηριστικό ήταν το «δράμα» του 2000 όταν υποψήφιος με 19,5 δεν περνούσε σε καμία Ιατρική Σχολή ενώ ο άλλος με 19,7 περνούσε στην Ιατρική της Αθήνας).
Β. Ακόμη και η μείωση των εισακτέων αφορά τις θέσεις του 2015 σε σύγκριση με τις θέσεις του 2014.
Ωστόσο το 2015 προσφέρονται περισσότερες θέσεις από αυτές του 2013 σε σχολές πρώτης ζήτησης. Για παράδειγμα οι ιατρικές σχολές θα εισαγάγουν 85 φοιτητές παραπάνω από το 2013, οι νομικές 30 περισσότερους και στο ΕΜΠ 70 παραπάνω υποψήφιοι.
Γ. Φέτος λοιπόν έχουμε επιδόσεις χειρότερες από το 2013 τόσο στατιστικά όσο και σε απόλυτα νούμερα και, από την άλλη, περισσότερους εισακτέους το 2015. Άρα οι συγκρίσεις πρέπει να γίνουν με τις βάσεις του 2013.
Τις παραπάνω εκτιμήσεις έκαναν στο esos τα μέλη της εκπαιδευτικής ομάδας του εκπαιδευτικού οργανισμού «Πολύτροπη Αρμονία» Σπύρος Δασκαλάκης (ΠΕ12.08) Ελένη Λαγού (ΠΕ 04.02), Κώστας Κοτίδης (ΠΕ 09), Ρούλα Μουντάνου (ΠΕ 02) και Χρήστος Παπακωνσταντινόπουλος (ΠΕ 04.01)
Πιο συγκεκριμένα σύμφωνα με την εκπαιδευτική ομάδα:
Θεωρητική Κατεύθυνση (1ο Επιστημονικό Πεδίο)
Οι αριστούχοι (18-20) στη θεωρητική κατεύθυνση είναι πολύ λιγότεροι από πέρυσι.
Φέτος αρίστευσαν 4,59 (1470) σε σύγκριση με 7,77% (2424 μαθητές) του 2014 ενώ ακόμη και το 2013 ήταν 6,83 (2211).
Παράλληλα οι επιδόσεις τους στα αρχαία ελληνικά (μάθημα αυξημένης βαρύτητας) είναι πολύ χειρότερες από του 2014 αλλά και του 2013όπως και στην ιστορία.
Θεωρούμε, λοιπόν, ότι η Νομική και οι σχολές Ψυχολογίας θακινηθούν όχι μόνον κάτω από τις περσινές αλλά και χαμηλότερα από τις βάσεις του 2013.
Στις χαμηλότερες βαθμολογικές κλίμακες (16-18) τα ποσοστά είναι επίσης χειρότερα από πέρυσι με χειρότερες επιδόσεις στα αρχαία αλλά καλύτερες στην ιστορία.
Είναι επίσης χειρότερες από τις αντίστοιχες επιδόσεις του 2013
Ενδεικτικές βάσεις των ετών 2014 και 2013
Θετική Κατεύθυνση (3ο αλλά και 2ο και 4ο Επιστημονικά Πεδία)
Οι αριστούχοι (18-20) στη θετική κατεύθυνση είναι πολύ λιγότεροι από πέρυσι αλλά και από το 2013.
Φέτος αρίστευσαν 10,61 % (1361), το 2014 22,4 % (2791) ενώ το 2013 10,67 % (1384 μαθητές).
Παράλληλα οι επιδόσεις τους στα μαθήματα αυξημένης βαρύτητας (βιολογία) ή μαθηματικά - φυσική) είναι πολύ χειρότερες από πέρυσι.
Εξαίρεση αποτελεί η χημεία. Δεδομένου ότι οι περισσότεροι αριστούχοι της θετικής κατεύθυνσης επιλέγουν σχολές του 3ου επιστημονικού πεδίου ή υψηλόβαθμες πολυτεχνικές η πτώση των βάσεων θα είναι σημαντική και θα προσεγγίσουν αυτές του 2013.
Ενδεικτικές βάσεις των ετών 2014 και 2013
Τεχνολογική Κατεύθυνση (2ο και 4ο Επιστημονικό Πεδίο)
Οι αριστούχοι (18-20) στηντεχνολογική κατεύθυνση είναι πολύλιγότεροι από πέρυσι.
Φέτος αρίστευσαν 3,3% (1097), το 2014 6,12 % (2064 μαθητές) το 20132,79 % (1054 μαθητές).
Παράλληλα οι επιδόσεις τους στα μαθηματικά (πρώτο μάθημα αυξημένης βαρύτητας)) είναι πολύ χειρότερες από πέρυσιόπως και στη φυσική (δεύτερο μάθημα αυξημένης βαρύτητας).
Στα μαθηματικά είναι ελαφρώς καλύτερες οι επιδόσεις από του 2013, στη φυσική όμως χειρότερες.Δεδομένου ότι οι περισσότεροι αριστούχοι της τεχνολογικής κατεύθυνσης επιλέγουν σχολές του 4ου επιστημονικού πεδίου ( υψηλόβαθμες πολυτεχνικές σχολές) οι βάσεις θα προσεγγίσουν αυτές του 2013.
Ενδεικτικές βάσεις των ετών 2014 και 2013
5ο Επιστημονικό Πεδίο
Εδώ τα πράγματα είναι πιο ασαφή.
Οι υποψήφιοι έχουν γράψει καλύτερα στις Αρχές Οικονομικής Θεωρίας και σε σχέση με πέρυσι και σε σχέση με το 2013 στην κλίμακα βαθμών 15-20.
Στα μαθηματικά γενικής παιδείας (που είναι το δεύτερο μάθημα με αυξημένη βαρύτητα) οι υποψήφιοι έχουν γράψει χειρότερα από το 2014, καλύτερα όμως από το 2013.
Επομένως εδώ οι βάσεις θα είναι πιο κάτω από του 2014 αλλά πιο πάνω από το 2013.
Ερμηνεύοντας τις επιδόσεις
Να ξαναθυμίσουμε ότι οι πανελλαδικές εξετάσεις είναι διαγωνισμός και όχι αυτοτελής πιστοποίηση γνώσεων. Επομένως τόσο η επίδοση όσο και η επιτυχία εξαρτώνται από το είδος και τη δυσκολία των θεμάτων.
Ειδικά φέτος πολύ μελάνι χύθηκε για το επίπεδο και τη δυσκολία των θεμάτων.
Μερικές αναγκαίες διαπιστώσεις:
α) επειδή είναι διαγωνισμός και επειδή οι μαθητές (αλλά και οι καθηγητές διαμορφώνουν) κριτήρια με βάση την προηγούμενη χρονιά, καλό είναι τα θέματα να ακολουθούν μία λογική.
Δεν είναι επιστημονικά και παιδαγωγικά ορθό τη μία χρονιά να είναι εύκολα και την άλλη δύσκολα.
Ας είναι δύσκολα αλλά πάντοτε δύσκολα.
β) μία αντίστοιχη αναλογία επιβάλλεται και για τα επιμέρους μαθήματα.
Δεν είναι, επίσης, επιστημονικά και παιδαγωγικά ορθό άλλα μαθήματα να είναι πολύ δύσκολα (π.χ. η φυσική φέτος) και άλλα πολύ πιο εύκολα (πχ η χημεία).
γ) καθολικό πρόβλημα (καθώς αφορά όλα τα εξεταζόμενα μαθήματα εκτός από τη νεοελληνική γλώσσα) είναι η εξαιρετικά περιορισμένη ύλη.
Εδώ και 16 χρόνια η ύλη σε όλα τα μαθήματα περιορίζεται σε πολύ συγκεκριμένες σελίδες, λιγοστά κεφάλαια ή ενότητες.
Το γεγονός αυτό οδηγεί τους μαθητές σε στείρα παπαγαλία και την επιτροπή των εξετάσεων (ΚΕΕ) σε αναζήτηση «πρωτότυπων» θεμάτων.
δ) αυτή η κατάσταση διαχέεται και επιμολύνει και μικρότερες τάξεις ή άλλες βαθμίδες (Δημοτικό και Γυμνάσιο).
Πολλοί θεωρούν ότι αρκεί να μελετήσουν στη Γ΄ Λυκείου για να επιτύχουν.
Αυτή η συμπεριφορά ακυρώνει την κριτική σκέψη, τη γνώση, την εμβάθυνση· τελικά το ρόλο του σχολείου και τη μόρφωση. ε) θα ήταν πολύ καλύτερα η εξεταστέα ύλη να αφορά γνώσεις και δεξιότητες αποκτημένες σε όλη τη σχολική ζωή και ιδίως στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση.
Αποτίμηση των ίδιων των εξετάσεων.
α) τα θέματα εκτιμήθηκαν ωςδυσκολότερα από τα περσινά και αυτό επαληθεύτηκε με την έκδοση των στατιστικών από το ΥΠΑΙΘ.
β) το μεγάλο πρόβλημα είναι η μικρή ύλη των εξεταζομένων μαθημάτων.
Το γεγονός αυτό, σε συνδυασμό με τα 15 χρόνια εξετάσεων, οδηγεί στην τυποποίηση, στις ενδεχόμενες ακρότητες, στην αποστήθιση
γ) καθώς πρόκειται για διαγωνισμό και όχι για εξετάσεις, στην πραγματικότητα δεν έχει καμία σημασία ο βαθμός επίδοσης καθαυτός αλλά σε σύγκριση με των άλλων μαθητών.
Επομένως δυσκολότερα θέματα δεν «σφάζουν» τους μαθητές• απλώς οδηγούν στην επιτυχία με χαμηλότερη βαθμολογία.
Αλλά και «ευκολότερα θέματα» προκαλούν συσσώρευση αριστούχων
δ) τα ευκολότερα θέματα εμποδίζουν τη δικαιότερη βαθμολόγηση διότι στριμώχνουν τους μαθητές σε μία στενή περιοχή μεταξύ του 19 και του 20, οπότε και παρεισφρέει ο αστάθμητος παράγοντας της βαθμολογικής επιείκειας ή του λάθους (χαρακτηριστικό ήταν το «δράμα» του 2000 όταν υποψήφιος με 19,5 δεν περνούσε σε καμία Ιατρική Σχολή ενώ ο άλλος με 19,7 περνούσε στην Ιατρική της Αθήνας).
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου