11 + 1 … προτάσεις προς την νέα υπουργό Παιδείας (εκπαιδευτικό) Σοφία Ζαχαράκη
Οι αποδοχές των εκπαιδευτικών είναι οι τελευταίες σχεδόν στην Ε.Ε.. Οι εκπαιδευτικοί μας σήμερα είναι αυξημένων προσόντων με μεταπτυχιακά και διδακτορικά .. Η υπουργός θα πρέπει να κινηθεί στην κατεύθυνση μιας γενναίας αύξησης.

Η νέα υπουργός Παιδείας, Καθηγήτρια Αγγλικών, αναλαμβάνοντας τα νέα της καθήκοντα δεσμεύτηκε ότι «… θα δώσω τον καλύτερο εαυτό μου, με αφοσίωση και προσοχή στην Παιδεία μας. Και ελπίζω να αφήσω θετικό αποτύπωμα ως η πρώτη εκπαιδευτικός που αναλαμβάνει το υπουργείο Παιδείας… με ανθρωποκεντρικό χαρακτήρα, καθώς επίσης και ότι η νέα ηγεσία θα ενσκήψει στο περιεχόμενο της εκπαίδευσης, ώστε να καταστεί ποιοτική και στη βελτίωση της καθημερινότητας του εκπαιδευτικού».
Με την ευκαιρία αυτή το esos καταθέτει τις ακόλουθες 11 + 1 προτάσεις προς την υπουργό Παιδείας :
1. Αποφόρτιση των σχολείων από την τεράστια πίεση που καθημερινά αυξάνει. Ο στόχος για απογραφειοκρατικοποίηση έμεινε κενός αφού η εξουθένωση των Διευθυντών/ντριών και των εκπαιδευτικών είναι μεγάλη και δεν γίνεται λόγος για παιδαγωγική λειτουργία, αλλά για στοιχειώδη διεκπεραίωση των διοικητικών/γραφειοκρατικών διαδικασιών. – Δεν έχει παρά η Υπουργός να καλέσει τυχαία 5-10 Διευθυντές και να τους ακούσει.
2. Άμεσες διαδικασίες για να γίνει πράξη η αποκέντρωση σε όλα τα επίπεδα και η ενίσχυση της αυτοτέλειας στην Εκπαίδευση. (Περιφερειακών Δ/νσεων – Διευθύνσεων Εκπ/σης – Σχολικών μονάδων)
- Τα στελέχη της εκπαίδευσης δεν μπορεί να είναι αποκλειστικά εκτελεστικά όργανα, να αγνοούν την εκπαιδευτική πολιτική, να αιφνιδιάζονται συνεχώς.
- Είναι αναγκαίο να ενημερώνονται, τουλάχιστον, πριν αυτή ξεδιπλωθεί.
Το πλαίσιο υπάρχει και πρέπει να ενισχυθεί. Σαφείς κατευθύνσεις προς τα στελέχη να εκπαιδεύσουν τις σχολικές μονάδες να παίρνουν αποφάσεις και να μη μεταθέτουν τις ευθύνες αλλού. Η Κεντρική Υπηρεσία του ΥΠΑΙΘΑ…να αναπέμπει χωρίς άλλη ενέργεια τις δεκάδες καταγγελίες που δέχεται…δεν είναι δουλειά του ΥΠΑΙΘΑ να δέχεται τέτοιες αναφορές. Δουλειά του είναι να παράγει πολιτική και να έχει στρατηγικό ρόλο…
3. Ριζική αναδιάρθρωση της Κεντρικής Υπηρεσίας του ΥΠΑΙΘΑ. Καμία πολιτική ηγεσία δεν μπορεί να πορευτεί, όταν η Κ.Υ. του ΥΠΑΙΘΑ δεν μπορεί να προγραμματίσει και να καθοδηγήσει την πολιτική ηγεσία σε θέματα που είναι αναγκαία. Τα περισσότερα θέματα έχουν προθεσμία μερικών ωρών ή ημερών ενώ μπορεί να γίνει προγραμματισμός και να μην υπάρχουν συνεχείς αιφνιδιασμοί με την μορφή του «Εντέλεσθαι».
4. Αξιολόγηση στην Εκπαίδευση. Αναγκαία μεν…απαραίτητες όμως οι άμεσες ενέργειες απογραφειοκρατικοποίησης. Σύμβουλοι Εκπαίδευσης, σχολικές μονάδες και Διευθυντές σχολείων, Διευθύνσεις Εκπ/σης ασχολούνται καθημερινά με τη συμπλήρωση εγγράφων, ηλεκτρονικά και έντυπα. Οι πειθαρχικές διαδικασίες έχουν οδηγήσει σε μετάλλαξη την εκπαιδευτική διαδικασία. Οι συγκρούσεις και οι κρίσεις στα σχολεία αυξάνονται, όμως οι Σύμβουλοι Εκπαίδευσης…αξιολογούν. Η πόλωση είναι τεράστια και σε βάρος της ποιότητας του εκπαιδευτικού έργου.
- Άμεση επανεξέταση της γραφειοκρατικής διαδικασίας της αξιολόγησης
- Σταμάτημα των πειθαρχικών διαδικασιών
- Εξεύρεση άλλων εναλλακτικών μορφών συνεπειών στα στελέχη και τους εκπαιδευτικούς που αρνούνται την αξιολόγηση (π.χ. πάγωμα οποιασδήποτε εξέλιξης υπηρεσιακής και οικονομικής…)
- Άμεση τροποποίηση του Ν. 4823/2021 και των Υπουργικών αποφάσεων.
5. Για μια Ανθρωποκεντρική Εκπαίδευση. Αναγκαία η στήριξη των σχολείων και των εκπαιδευτικών. Τα σχολεία σήμερα δεν συζητούν, δεν στοχάζονται πάνω στη δουλειά τους, δεν έχουν χρόνο να βρεθούν οι εκπαιδευτικοί σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης και ιδιαίτερα στη Δ/θμια. Παιδαγωγικό και ανθρωποκεντρικό σχολείο με συνεχή εντατικοποίηση και εξουθένωση των εκπαιδευτικών δεν μπορεί να υπάρξει.
- Παιδαγωγικός χρόνος για τις συνεδριάσεις των Συλλόγων Διδασκόντων.
- Ουσιαστική επιμόρφωση των εκπαιδευτικών στο να θέτουν στόχους για βελτίωση και αντιμετώπιση των αδυναμιών.
- Αναθεώρηση της διαδικασίας αξιολόγησης του εκπαιδευτικού έργου από την πληθώρα των σχεδίων εργασίας …που δεν γίνονται ουσιαστικά και απλοποίηση των διαδικασιών με ευθύνη των Διευθυντών των σχολείων και εποπτεία των Συμβούλων Εκπαίδευσης (αυτοτέλεια σχολικών μονάδων – οικοδόμηση εμπιστοσύνης ).
6. Όχι στις συνεχείς αλλαγές. Οι συνεχείς αλλαγές χωρίς χρόνο να εμπεδωθούν από την εκπαιδευτική κοινότητα, χωρίς εστιασμένη επιμόρφωση και στήριξη, δημιουργούν καχυποψία, ανασφάλεια και αντιστάσεις.
- Η εκπαίδευση χρειάζεται μια περίοδο ηρεμίας για να συζητήσει για όλες τις αλλαγές που έχουν φέρει οι νόμοι των τελευταίων ετών. Οι νόμοι αυτοί αλλάζουν το παράδειγμα στην εκπαίδευση, αλλά δεν είναι κατανοητοί στο βαθμό που θα έπρεπε ούτε από τα στελέχη της εκπαίδευσης ούτε από τους εκπαιδευτικούς αφού ουδέποτε τους έχει εξηγηθεί η αναγκαιότητα και η φιλοσοφία.
- Άμεση αναγκαιότητα η ηγεσία του ΥΠΑΙΘΑ να συζητήσει με το πολιτικό προσωπικό των κομμάτων και να υπάρξει ένα μίνιμουμ πλαίσιο συνεννόησης για τα επόμενα έτη (Η κ. Ζαχαράκη μπορεί να το καταφέρει αυτό.)
7. Κάλυψη των κενών στα σχολεία.
- Το θέμα αυτό χρειάζεται άμεση επίλυση αφού το υπάρχον μοντέλο δεν είναι αποτελεσματικό. Παρά τις προσκλήσεις για την κάλυψη των κενών στα σχολεία που δημιουργούνται συνεχώς από αναπληρωτές, το πρόβλημα υπάρχει και δεν μπορεί τα σχολεία και οι τάξεις να μένουν χωρίς εκπαιδευτικούς για μεγάλο διάστημα.
- Το θέμα είναι ιδιαίτερο για τα Ειδικά Σχολεία.
- Τα Τμήματα Ένταξης πρέπει να στελεχώνονται, κατά προτεραιότητα αφού ο εκπαιδευτικός του Τ.Ε. μπορεί να παίξει καταλυτικό ρόλο στο σχολείο.
8. ΚΕΔΑΣΥ. Τα ΚΕΔΑΣΥ «υποτίθεται» ότι είναι υπό την εποπτεία των Περιφερειακών Διευθύνσεων Εκπαίδευσης! Δυστυχώς έχουν μια «αυτονομία» τόσο στις διαγνώσεις (ΜΟ 2 ή 3 έτη) στις αστικές περιοχές, αλλά και στις προτάσεις για Παράλληλες Στηρίξεις.
- Άμεση αναθεώρηση της λειτουργίας των ΚΕΔΑΣΥ
- Προγραμματισμός και κατευθύνσεις από Π.Δ.Ε. και ΥΠΑΙΘΑ όσον αφορά την κάλυψη σε παράλληλες Στηρίξεις …Σήμερα.
9. Δήμοι και Σχολικές μονάδες.
- Οι σχολικές μονάδες, εκτός των άλλων, έχουν να αντιμετωπίσουν και τα μεγάλα θέματα με τους Δήμους.
- Δεν είναι μόνο το προσωπικό των δήμων που αλλάζει συνεχώς χωρίς την αναγκαία γνώση με τα των σχολείων. Είναι και τα χρήματα που διατίθενται ή δεν διατίθενται για τα απαραίτητα των σχολείων.
- Μια πρόταση είναι απολύτως ρεαλιστική: τα χρήματα να τα διαχειρίζεται το ΥΠΑΙΘΑ με τις αποκεντρωμένες υπηρεσίες του και να μοιράζονται στα σχολεία χωρίς τη διαμεσολάβηση των δήμων.
10. Νομική Στήριξη των αποκεντρωμένων Υπηρεσιών του ΥΠΑΙΘΑ.
- Είναι περιττό να τονίσουμε την αναγκαιότητα της νομικής στήριξης τόσο των Περιφερειακών Διευθύνσεων Εκπαίδευσης, των Διευθύνσεων Εκπαίδευσης, αλλά και των σχολικών μονάδων.
- Η προηγούμενη Πολιτική Ηγεσία είχε κατ’ επανάληψη εξαγγείλει το θεσμό του Νομικού Συμβούλου. Όμως δεν προχώρησε.
- Στις συνεχείς προσφυγές και μηνύσεις πώς απαντούν οι Περιφερειακές Υπηρεσίες του ΥΠΑΙΘΑ; Η κ. Υπουργός να δει άμεσα το θέμα και να εξεταστούν λύσεις αφού προτάσεις υπάρχουν.
11. Αλλαγή του Ν. 4823/2021.
- Αλλαγές στο Νόμο είναι αναγκαίες και αφορούν μια σειρά θεμάτων. Εκτός της Αξιολόγησης άμεσα θα πρέπει να αλλάξουν και τα κριτήρια για την επιλογή στελεχών. Δεν μπορεί η πολυπλοκότητα των κριτηρίων να οδηγεί στην επιλογή των στελεχών σε 12 ή 14 μήνες.
12. Άμεση αύξηση αποδοχών Εκπαιδευτικών.
Οι αποδοχές των εκπαιδευτικών είναι οι τελευταίες σχεδόν στην Ε.Ε.. Οι εκπαιδευτικοί μας σήμερα είναι αυξημένων προσόντων με μεταπτυχιακά και διδακτορικά ..που δεν υπάρχει σύγκριση με τους εκπαιδευτικούς στην Ε.Ε.
Η υπουργός θα πρέπει να κινηθεί στην κατεύθυνση μιας γενναίας αύξησης.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου