Παρατηρήσεις στο υπό διαβούλευση Μισθολόγιο μελών ΔΕΠ ΑΕΙ και αποφάσεις 1911/2022, 4741/2014 της Ολομ. του ΣτΕ

Δρ. Δημήτρης Ζώης, μέλος ΔΕΠ Παν. Πατρών, π. Ειδικός Γραμματέας ΠΟΣΔΕΠ
dzois@upatras.gr 15 Ιουλίου 2023 (ΟΡΘΗ επανάληψη λόγω αριθμητικών λαθών)
Σε προηγούμενο άρθρο μας [1] είδαμε αναλυτικά το Μισθολόγιο των μελών ΔΕΠ ΑΕΙ σε σχέση με τα υπόλοιπα «ειδικά» μισθολόγια του δημοσίου από τότε που θεσπίστηκαν δηλ. την δεκαετία του 1990 και την προηγούμενη.
Στο παρόν και μετά από την δημοσίευση του κειμένου της διαβούλευσης το οποίο περιλαμβάνει και το μισθολόγιο των μελών ΔΕΠ θα κάνουμε κάποιες παρατηρήσεις αλλά και συγκρίσεις μεταξύ του υπό διαβούλευση Μισθολογίου των μελών ΔΕΠ (http://www.opengov.gr/minfin/?p=11865), των αποδοχών τις οποίες τα μέλη ΔΕΠ είχαν την 31-7-2012 (των οποίων η περικοπή κρίθηκε αντισυνταγματική με τις αποφάσεις 4741/2014 & 1911/2022 της Ολομ. του ΣτΕ). Επίσης θα δούμε και πως συγκρίνονται οι αποδοχές των μελών ΔΕΠ το «μακρινό» 1997 και το «σημερινό» 2022 με τα υπόλοιπα «ειδικά» μισθολόγια με στόχο την βελτίωση του υπό διαβούλευση Μισθολογίου των μελών ΔΕΠ.
Το 2017 έγινε μια πρώτη «προσπάθεια» (ν.4472/2017) εφαρμογής της απόφασης 4741/2014 της Ολομέλειας του ΣτΕ με αφετηρία την 1-1-2017 δηλ. δύο (2) χρόνια αργότερα από τότε που σύμφωνα με το ΣτΕ έπρεπε να αρχίσει το μισθολόγιο αυτό με αποτέλεσμα να «χαθούν» αποδοχές δύο (2) ετών. Επίσης όπως αναφέρεται στο προηγούμενο άρθρο μας [1] η αρχή του μισθολογίου το οποίο θα διόρθωνε την αντισυνταγματικότητα των περικοπών έπρεπε να είναι από την 1-8-2012 όπως έγινε με άλλα ειδικά μισθολόγια (ολικά ή εν μέρει) αλλά για την εξέλιξη αυτή «φρόντισε η κυβέρνηση του 2014 η οποία με νομοθετική ρύθμιση έδωσε την δυνατότητα στο ΣτΕ να αποφασίσει ώστε η έναρξη διόρθωσης της αντισυνταγματικότητας των περικοπών στα μέλη ΔΕΠ να αρχίσει από την 1-1-2015 (ν.4274/2014, άρθρο 22) και να εφαρμοστεί τελικά από την κυβέρνηση του 2017 από 1-1-2017.
Το αποτέλεσμα της νομοθέτησης του 2017 δεν ήταν το αναμενόμενο από τα μέλη ΔΕΠ διότι δεν διόρθωσε την αντισυνταγματικότητα των περικοπών από 1-8-2012 όπως διέταζε η απόφαση 4741/2014 της Ολομέλειας του ΣτΕ αλλά με το επιχείρημα κάποιων ελάχιστων βελτιώσεων στις αποδοχές [1] σε σχέση με την «αυθαίρετη» ημερομηνία 31-12-2016 παρουσιάστηκε ως η λύση στο πρόβλημα της αντισυνταγματικότητας χωρίς καν να αναφέρεται σε αυτήν. Στην συνέχεια με τον ν. 4575/2017 δόθηκαν στα μέλη ΔΕΠ οι μισθολογικές περικοπές για τα έτη 2015 & 2016 ως εφάπαξ ποσό με την «καινοτομία» (πλήρης σεβασμός του Συντάγματος) να έχει, το εφάπαξ αυτό ποσό αυτό, ασφαλιστικές εισφορές για συνταξιοδοτικές παροχές οι οποίες εισφορές δεν υπολογίζονται στις συντάξιμες αποδοχές των μελών ΔΕΠ όπως επιτάσσει το άλλο νομοθετικό «αριστούργημα» ο επονομαζόμενος και «νόμος Κατρούγκαλου» (ν.4387/2016).
Σημειωτέον επίσης ότι το λεγόμενο «νέο» μισθολόγιο των μελών ΔΕΠ από 1-1-2017 (ν.4472/2017) άλλαξε την δομή του μισθολογίου που ίσχυε το 2012 με αποτέλεσμα να «χαθεί» το αφορολόγητο του επιδόματος βιβλιοθήκης των μελών ΔΕΠ (έξοδα που κάνουν για την δουλειά τους) επειδή «χάθηκε» το επίδομα βιβλιοθήκης !!! Επιπλέον ειδικά για τους Λέκτορες θεσμοθετήθηκε ύψος ειδικού επιδόματος διδασκαλίας και έρευνας σε ύψος μικρότερο από άλλες ειδικές κατηγορίες εργαζομένων στο Πανεπιστήμιο και ίσο με το αντίστοιχο επίδομα των μη διδακτόρων άλλων κατηγοριών ειδικού προσωπικού στα ΑΕΙ, υποβαθμίζοντας την βαθμίδα του Λέκτορα για πρώτη και μοναδική φορά από το 1984 (πρώτο μισθολόγιο μελών ΔΕΠ). Συγκεκριμένα το νομοθέτησε στο ύψος των 250€, έναντι 300€ των άλλων κατηγοριών ειδικού προσωπικού των ΑΕΙ ενώ έπρεπε να είναι 350€ δηλ. το 70% του αντίστοιχου επιδόματος της βαθμίδας του Καθηγητή όπως είναι η σχέση των βασικών μισθών των δύο βαθμίδων. Η «προοδευτική» αυτή «αλλαγή» ίσχυσε από 1-1-2017.
Τέλος θα πρέπει να σημειωθεί εδώ ότι στο μισθολόγιο των μελών ΔΕΠ έχει καταργηθεί το επίδομα μεταπτυχιακών σπουδών από τον ν.3205/2003 με το επιχείρημα ότι είναι απαραίτητο για τον διορισμό του μέλους ΔΕΠ (μη αληθές διότι υπάρχει η δυνατότητα διορισμού μέλους ΔΕΠ χωρίς π.χ. διδακτορικό) ενώ το επίδομα αυτό υφίσταται για όλα τα άλλα μισθολόγια (ειδικά και μη) και για κάποια από αυτά μάλιστα αυτοί που τους αφορά έχουν ως προϋπόθεση διορισμού την ύπαρξη μεταπτυχιακού τίτλου!!! [2]
Σήμερα και μετά από την δεύτερη απόφαση της Ολομέλειας του ΣτΕ (1911/7-10-2022), η οποία αφορά την αντισυνταγματικότητα του ν.4472/2017 δηλ. του μισθολογίου των μελών ΔΕΠ από 1-1-2017 αλλά ουσιαστικά και την αντισυνταγματικότητα των περικοπών από 1-8-2012 η οποία δεν «διορθώθηκε» με το ν.4472/2017, γίνεται μια νέα προσπάθεια η οποία την διόρθωση της νέας αντισυνταγματικότητας του μισθολογίου αυτού. Στην προσπάθεια αυτή αξιοσημείωτο χαρακτηριστικό εκτός από την αλλαγή των ποσών των αποδοχών των μελών ΔΕΠ σε σχέση με την 1-1-2017 είναι και η επαναφορά στις αποδοχές τους του επιδόματος βιβλιοθήκης το οποίο είχε «χαθεί» με την «μεταρρύθμιση» την οποία επέφερε στις αποδοχές των μελών ΔΕΠ ο ν.4472/2017 από 1-1-2017 και το οποίο βέβαια ουδόλως καταργήθηκε από άλλα ειδικά μισθολόγια. Ένα άλλο αξιοσημείωτο γεγονός είναι επίσης η παραμονή του ειδικού επιδόματος διδασκαλίας και έρευνας στο ύψος των 250€ για την βαθμίδα του Λέκτορα και βεβαίως στο ύψος των 300€ για τις υπόλοιπες ειδικές κατηγορίες εργαζομένων στα Πανεπιστήμια (άρθρο 32, παρ. 1αε και παρ. 1β).
Οι αποδοχές των μελών ΔΕΠ την 31-8-2012 αναγόμενες στην δομή του μισθολογίου του ν.4472/2017 η οποία δεν αλλάζει με το υπό διαβούλευση νομοσχέδιο είναι στον Πίνακα 1.

Πιν. 1 - Μισθολόγιο μελών ΔΕΠ την 31/7/2012 (Βασικός + Χρονοεπ. + Εξωδιδακτικό + Βιβλιοθήκης + Ερευνητικό)
Οι αποδοχές των μελών ΔΕΠ από την 7-10-2022 στο υπό διαβούλευση νομοσχέδιο είναι στον Πίνακα 2.

Πιν. 2 - Μισθολόγιο μελών ΔΕΠ από 7/10/2022 (Βασικός + Διδασκαλίας & Έρευνας + Βιβλιοθήκης)
Οι διαφορές ανά βαθμίδα και μισθολογικό κλιμάκιο (Μ.Κ.) μεταξύ του μισθολογίου την 31-7-2012 και του υπό διαβούλευση μισθολογίου από την 7-10-2022 είναι στον Πίνακα 3.

Πιν. 3 – Διαφορά Μισθολογίων μελών ΔΕΠ ((7-10-2022) – (31-7-2012))
Στον Πίνακα 4 παρουσιάζονται οι διαφορές των μισθολογίων των μελών ΔΕΠ (μέγιστη – ελάχιστη) μεταξύ του 1997 και του υπό διαβούλευση μισθολογίου με αρχή από 7-10-2022.

Πιν. 4 – Διαφορά Μισθολογίων μελών ΔΕΠ μεταξύ 1997 και 7-10-2022
Επίσης η σύγκριση των «ειδικών» μισθολογίων μεταξύ 1997 και 2022 παρουσιάζεται στον Πίνακα 5.

Πιν. 5 - Σύγκριση ειδικών μισθολογίων μεταξύ 1997 και 2022 (Ελάχιστος & Μέγιστος Μισθός)
Από όλα τα παραπάνω μπορούν να εξαχθούν διάφορα συμπεράσματα. Τα δικά μας συμπεράσματα ως προτάσεις για βελτίωση του υπό διαβούλευση νομοσχεδίου είναι :
Δομή του μισθολογίου
Επειδή η δομή του υπό διαβούλευση μισθολογίου είναι η ίδια με την δομή του υπάρχοντος μισθολογίου (ν.4472/2017) τότε θα πρέπει να προβλεφθούν α) το ειδικό επίδομα διδασκαλίας και έρευνας να γίνει για την βαθμίδα του Λέκτορα το 70% του αντίστοιχου επιδόματος του Καθηγητή (350€) σχέση η οποία ισχύει για τους βασικούς μισθούς των δύο βαθμίδων γ) το επίδομα βιβλιοθήκης να ακολουθεί τις σχέσεις των βασικών μισθών των βαθμίδων και για την βαθμίδα του Λέκτορα δηλ. 70% αυτού του Καθηγητή = 140€ δ) να επαναχορηγηθεί σε όλες τις βαθμίδες των μελών ΔΕΠ το επίδομα μεταπτυχιακών σπουδών (διδακτορικό) ε) Οι υφιστάμενες συνταξιοδοτικές εισφορές (κρατήσεις) στο σύνολο των αποδοχών να υπολογίζονται στις συντάξιμες αποδοχές του μέλους ΔΕΠ από 7-10-2022 και μετά από δικαστικές αποφάσεις από τότε που ισχύουν οι αποφάσεις αυτές. Τέλος να διευκρινιστεί φορολογικά (έκδοση αναγκαίας ΠΟΛ) ότι το επίδομα βιβλιοθήκης το οποίο επαναχορηγείται είναι αφορολόγητο από 1/1/2017.
Αποδοχές του μισθολογίου
Επιπλέον λαμβάνοντας υπόψη και το (1. Δομή του μισθολογίου) θα πρέπει να αποκατασταθούν οι αποδοχές των μελών ΔΕΠ σε σχέση με τα άλλα ειδικά μισθολόγια στα ισχύσαντα το 1997 αφού βεβαίως πρώτα επανέλθουν στο ύψος που είχαν πριν την 1/8/2012 λαμβάνοντας υπόψη την βαθμίδα και τα χρόνια υπηρεσίας του κάθε μέλους ΔΕΠ την ημερομηνία εφαρμογής του νέου μισθολογίου σύμφωνα όμως με το ισχύον μισθολόγιο την 31/7/2012. Αυτό σημαίνει ότι, τα ακαθάριστα εισοδήματα για τα μέλη ΔΕΠ στο υπό διαβούλευση νομοσχέδιο πρέπει να αυξηθούν κατά τουλάχιστον 20% (ελάχιστη αύξηση) έως και 42% (μέγιστη αύξηση) τουλάχιστον, ώστε από μισθοί του 1997 να γίνουν μισθοί του 2023 χωρίς να έχουν ληφθεί υπόψη εδώ άλλοι παράγοντες που επιδρούν στην αγοραστική αξία του μισθού (π.χ. πληθωρισμός, αξία νομίσματος κλπ).
Αναδρομικά ποσά, Συντάξεις, Φορολογία
Όλα τα ποσά που θα δοθούν ως αναδρομικά από 1/1/2017 μέχρι την ημερομηνία εφαρμογής του νέου μισθολογίου αλλά και μετά θα πρέπει ρητώς και σαφώς, εάν έχουν ασφαλιστικές/συνταξιοδοτικές εισφορές (κρατήσεις) αυτές πρέπει να συμπεριλαμβάνονται στον υπολογισμό των συνταξιοδοτικών αποδοχών στα ταμεία του Δημοσίου (Κύρια & Επικουρική (ΤΕΑΔΥ) σύνταξη, ΜΤΠΥ, Εφάπαξ παροχή (ΤΠΔΥ)). Επίσης να νομοθετηθεί για τα «αναδρομικά» 2015-2016 η ίδια πρόβλεψη συμπερίληψης για τον υπολογισμό των συνταξιοδοτικών αποδοχών από το 2016 και ύστερα. Τέλος θα ήταν καλό και σωστό όλα τα αναδρομικά ποσά που θα δοθούν να έχουν μια εφάπαξ φορολόγηση ώστε να μην χρειάζεται να ταλαιπωρούνται τα μέλη ΔΕΠ με ετήσιες τροποποιητικές φορολογικές δηλώσεις για 7 τουλάχιστον χρόνια.
ΥΓ. Επειδή το παραπάνω άρθρο για «κάποιους» μπορεί να είναι «γεμάτο ανακρίβειες και παραλήψεις σε ένα τεράστιο κείμενο χωρίς λόγο» (λες και γράφουμε έκθεση ιδεών...) θέλω να διαβεβαιώσω ότι ακριβώς για αυτούς (αλλά και για όποιον ενδιαφέρεται για την ουσία των πραγμάτων) γράφτηκε το παρόν. Επίσης εάν κάποιος δεν θέλει να το διαβάσει τον πληροφορώ ότι δεν πειράζει διότι εγώ το έγραψα για την ιστορία.-
Αναφορές
[1] https://www.esos.gr/arthra/84020/misthologio-melon-dep-aei-kai-apofaseis...
[2] Γνωμοδότηση ΝΣΚ 47/01-02-2011 (ΝΣΚ Αναζητήσεις)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου