«Μη γίνεσαι πλεονέκτης, γιατί τον πλεονέκτη τον αποστρέφεται ο Θεός». Αββάς Ισαάκ

Τετάρτη 29 Οκτωβρίου 2025

 Με το Εθνικό Απολυτήριο η εισαγωγή στα Πανεπιστήμια – Νέο πλαίσιο για τις Πανελλαδικές Εξετάσεις και το «Νέο Λύκειο»

 

Το Υπουργείο Παιδείας προχωρά σε ριζικές αλλαγές στο σύστημα εισαγωγής στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση, διατηρώντας ωστόσο τον αδιάβλητο χαρακτήρα των Πανελλαδικών Εξετάσεων, που έχει πλέον παγιωθεί στη συνείδηση της κοινωνίας. Στο επίκεντρο του νέου σχεδίου βρίσκεται η θέσπιση του Εθνικού Απολυτηρίου, το οποίο θα αποτελέσει τη βασική πύλη εισαγωγής στα Πανεπιστήμια, συνδέοντας τη συνολική επίδοση του μαθητή στο Λύκειο με τις απολυτήριες εξετάσεις πανελλαδικού τύπου.

Η υπουργός Παιδείας Σοφία Ζαχαράκη θα παρουσιάσει το επόμενο διάστημα το πλήρες σχέδιο στους εκπαιδευτικούς φορείς, στα πολιτικά κόμματα και στους κοινωνικούς εταίρους, στο πλαίσιο ενός ευρύ διαλόγου για το «νέο Λύκειο» και τη διασύνδεσή του με τα Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα.

Το νέο σύστημα εισαγωγής – Πώς θα λειτουργεί το Εθνικό Απολυτήριο

Οι υποψήφιοι για την Τριτοβάθμια Εκπαίδευση θα εισάγονται στα Πανεπιστήμια με βάση τον συνολικό βαθμό του Εθνικού Απολυτηρίου, ο οποίος θα προκύπτει από:

  • τις επιμέρους βαθμολογίες του μαθητή στις τρεις τάξεις του Λυκείου,
  • και την επίδοσή του στις απολυτήριες εξετάσεις πανελλαδικού τύπου σε τέσσερα μαθήματα, ανάλογα με το επιστημονικό πεδίο που έχει επιλέξει.

Ο βαθμός του Εθνικού Απολυτηρίου θα προκύπτει από συντελεστές βαρύτητας ανά τάξη, ως εξής:

  • 20% από την Α΄ Λυκείου,
  • 30% από τη Β΄ Λυκείου,
  • 50% από τη Γ΄ Λυκείου.

Το νέο πλαίσιο δεν καταργεί τις Πανελλαδικές Εξετάσεις, αλλά τις εντάσσει οργανικά στο Εθνικό Απολυτήριο, επιδιώκοντας μια πιο δίκαιη, αντικειμενική και παιδαγωγικά ισορροπημένη αξιολόγηση των μαθητών.

Κατάργηση της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής και ενίσχυση του ρόλου των ΑΕΙ

Στο τραπέζι του διαλόγου βρίσκεται η κατάργηση της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής (ΕΒΕ) και η αντικατάστασή της με μια νέα βάση εισαγωγής, που θα προκύπτει από τον μέσο όρο του Εθνικού Απολυτηρίου. Ταυτόχρονα, τα Πανεπιστήμια θα έχουν αυξημένο ρόλο στον καθορισμό των συντελεστών βαρύτητας και των προϋποθέσεων εισαγωγής, ενισχύοντας την αυτονομία των ιδρυμάτων και τη διασύνδεση των προγραμμάτων σπουδών με τις πραγματικές ανάγκες της αγοράς εργασίας.

Νέα φιλοσοφία για το «Νέο Λύκειο»

Το υπό διαμόρφωση «Νέο Λύκειο» στοχεύει στην αποκατάσταση του κύρους του σχολείου και στη μετατροπή του από εξεταστικό κέντρο σε αυτοτελή εκπαιδευτική βαθμίδα που προσφέρει ουσιαστική μόρφωση.
Στο πλαίσιο αυτό:

  • Επανακαθορίζεται ο ρόλος των προαγωγικών και απολυτηρίων εξετάσεων, οι οποίες θα διεξάγονται στο τέλος κάθε τάξης.
  • Το 100% των θεμάτων στις προαγωγικές εξετάσεις της Α΄ και Β΄ Λυκείου θα προέρχεται από την Τράπεζα Θεμάτων, εξασφαλίζοντας ενιαία κριτήρια αξιολόγησης.
  • Οι μαθητές θα αξιολογούνται με συνδυασμό εσωτερικών και εξωτερικών εξετάσεων, ώστε να ενισχύεται η αξιοπιστία των αποτελεσμάτων.
  • Στο Εθνικό Απολυτήριο θα ενσωματώνονται και τα πιστοποιητικά Πληροφορικής και Γλωσσομάθειας, παρέχοντας στους αποφοίτους ένα ολιστικό και αναγνωρίσιμο εκπαιδευτικό προφίλ.

Σταδιακή εφαρμογή – Καμία αιφνιδιαστική αλλαγή για τους μαθητές

Η εφαρμογή του νέου συστήματος προγραμματίζεται να ξεκινήσει από τους μαθητές που θα φοιτήσουν στην Α΄ Λυκείου το σχολικό έτος 2026-2027, δηλαδή από όσους φοιτούν σήμερα στην Γ΄ Γυμνασίου. Όπως τονίζει το Υπουργείο Παιδείας, δεν θα υπάρξει κανένας αιφνιδιασμός για τους μαθητές και τις οικογένειές τους, καθώς η μετάβαση θα γίνει σταδιακά και με πλήρη ενημέρωση όλων των εμπλεκομένων.

Για την ομαλή μετάβαση προβλέπονται:

  • νέα αναλυτικά προγράμματα σπουδών,
  • επικαιροποιημένα σχολικά εγχειρίδια μέσω του θεσμού του Πολλαπλού Βιβλίου,
  • ανανεωμένη Τράπεζα Θεμάτων,
  • επιμόρφωση εκπαιδευτικών και
  • ενίσχυση της παιδαγωγικής λειτουργίας σε κάθε σχολική μονάδα.

Το Εθνικό Απολυτήριο με ευρωπαϊκό προσανατολισμό

Το προτεινόμενο μοντέλο του Εθνικού Απολυτηρίου αντλεί έμπνευση από αντίστοιχα ευρωπαϊκά συστήματα, όπως το Matura, το Abitur και το Baccalaureat, προσαρμοσμένα όμως στις ελληνικές εκπαιδευτικές ιδιαιτερότητες. Στόχος είναι το ελληνικό Λύκειο να αποκτήσει αναβαθμισμένο ρόλο και διεθνή αναγνώριση, διατηρώντας ταυτόχρονα την αξιοπιστία και τη διαφάνεια των εξετάσεων.

Ο παιδαγωγικός και ψυχολογικός άξονας των αλλαγών

Η υπουργός Παιδείας Σοφία Ζαχαράκη υπογράμμισε ότι το νέο πλαίσιο στοχεύει όχι μόνο στη βελτίωση της εκπαιδευτικής διαδικασίας, αλλά και στη μείωση του ψυχολογικού φόρτου των μαθητών.
«Θέλουμε ένα σχολείο που θα αξιολογεί δίκαια, θα ενθαρρύνει τη συνεχή προσπάθεια και δεν θα επιβαρύνει συναισθηματικά τους εφήβους. Το Εθνικό Απολυτήριο είναι ένα σύστημα που βασίζεται στην αξιοκρατία, την προετοιμασία και τη συνολική πορεία του μαθητή στο Λύκειο», ανέφερε χαρακτηριστικά η κ. Ζαχαράκη.

Στόχος: Ένα δίκαιο, αξιόπιστο και σύγχρονο σύστημα εισαγωγής

Το νέο μοντέλο φιλοδοξεί να δημιουργήσει μια δίκαιη και ισορροπημένη εκπαιδευτική διαδικασία, να ενισχύσει τον εκπαιδευτικό ρόλο του Λυκείου και να εξασφαλίσει αντικειμενική πρόσβαση στα Πανεπιστήμια, με βάση την πραγματική επίδοση και συνέπεια των μαθητών καθ’ όλη τη διάρκεια των σχολικών τους χρόνων.

Με την πλήρη εφαρμογή του Εθνικού Απολυτηρίου, η Ελλάδα κάνει ένα σημαντικό βήμα προς ένα εκσυγχρονισμένο, παιδαγωγικά τεκμηριωμένο και κοινωνικά δίκαιο εκπαιδευτικό σύστημα.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου