Μεταρρύθμιση στη παιδεία: 14χρονη υποχρεωτική εκπαίδευση, ολοήμερα παντού, νέο λύκειο ανεξάρτητο από εισαγωγή στα ΑΕΙ
Τη
νέα μεγάλη μεταρρύθμιση στη παιδεία, με την καθιέρωση ενός καθολικά
νέου εκπαιδευτικού συστήματος με νέα προγράμματα σπουδών και απεξάρτηση
του λυκείου από την εισαγωγή στα ΑΕΙ-ΤΕΙ, σκιαγράφησε ο υπουργός
Παιδείας Νίκος Φίλης στην πρώτη συνεδρίαση σήμερα της Επιτροπής Εθνικού
και Κοινωνικού Διαλόγου για την Παιδεία.
Ο
κ. Φίλης, περιγράφοντας τους στόχους της νέας μεταρρύθμισης έκανε λόγο
για καθιέρωση 14χρονης υποχρεωτικής εκπαίδευσης, συμπεριλαμβανομένης της
2χρονης υποχρεωτικής προσχολικής αγωγής, αναμόρφωση της ειδικής αγωγής,
μέσω του συστήματος της συνεκπαίδευσης, καθιέρωση του ολοήμερου
δημοτικού σχολείου παντού, αλλαγή της δομής του λυκείου και της
συνακόλουθης πρόσβασης στην
τριτοβάθμια εκπαίδευση.
Ο
υπουργός μίλησε ακόμη για αποτίμηση του εκπαιδευτικού έργου, αλλαγές
στα αναλυτικά προγράμματα και στο περιεχόμενο σπουδών του γενικού και
του επαγγελματικού λυκείου, νέο στρατηγικό σχεδιασμό της επαγγελματικής
εκπαίδευσης και της κατάρτισης, τολμηρό ανασχεδιασμό πανεπιστημίων,
σχολών και τμημάτων, δημοκρατική ρύθμιση των μεταπτυχιακών σπουδών.
«Έχουμε συνείδηση ότι μιας τέτοιας έκτασης μεταρρύθμιση χρειάζεται χρόνο, πόρους και σχεδιασμό» συμπλήρωσε.
Κεντρικό θέμα η απελευθέρωση του λυκείου από τις εξετάσεις εισαγωγής σε ΑΕΙ – ΤΕΙ
Από την πλευρά του, ο πρόεδρος της Επιτροπής, Αντώνης Λιάκος, στην
τοποθέτησή του, εξέφρασε την άποψη ότι το σημαντικότερο θέμα θα
αποτελέσει η απελευθέρωση του λυκείου από τις εξετάσεις για την εισαγωγή
στην τριτοβάθμια εκπαίδευση.
«Η
απελευθέρωση από το ζυγό των εξετάσεων θέτει το κρίσιμο ζήτημα της
ριζικής αναδιαμόρφωσης των προγραμμάτων σπουδών στο δημοτικό και στο
λύκειο, που θα βάλει στο κέντρο την ενεργοποίηση και έρευνα των μαθητών,
την παρατήρηση, την κριτική σκέψη και τις θεματικές προσεγγίσεις, τη
βιβλιογραφική αναζήτηση, τις ερευνητικές εργασίες, το διάλογο και το
επιχείρημα μέσα στη τάξη, που θα τους απαλλάξει από τον κατακερματισμό
των επί μέρους μαθημάτων, θα απαλλάξει από την τυραννία του αναλυτικού
προγράμματος, θα επιτρέψει τη συνεργασία ανάμεσα στους
εκπαιδευτικούς» επισήμανε.
Επί τάπητος και ένα δίκτυο πρότυπων δράσεων
Ακόμη,
στους βασικούς προβληματισμούς της επιτροπής θα είναι η δημιουργία ενός
δικτύου πρότυπων δράσεων, «που θα κάνει το σχολείο πολιτισμικό κέντρο
με κυριολεκτικά ολοήμερη και εβδομαδιαία λειτουργία, με μια πλούσια
προσφορά δράσεων και προγραμμάτων», αλλά και η εκπαίδευση και
επανεκπαίδευση των εκπαιδευτικών.
Η
Επιτροπή Εθνικού και Κοινωνικού Διαλόγου αποτελείται από 36 μέλη, τα
οποία «θα καταπιαστούν με συγκεκριμένα προβλήματα, αλλά με συνολική
στόχευση» όπως ανέφερε ο κ. Λιάκος.
Τις επόμενες ημέρες θα συγκληθούν επιτροπές και ομάδες εργασίας, ενώ ήδη λειτουργεί η πλατφόρμα του εθνικού διαλόγου (http://dialogos.minedu.gov.gr),
στην οποία ήδη υπάρχουν 190 εγγραφές και 17 προτάσεις από χρήστες. Στις
δραστηριότητες της επιτροπής διαλόγου περιλαμβάνονται και δημόσιες
συζητήσεις σε εβδομαδιαία βάση, ειδικές ημερίδες, εργασία των επιτροπών.
Το χρονοδιάγραμμα
Τον
Φεβρουάριο, σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα, θα συνταχθούν προτάσεις από
την επιτροπή, τον Μάρτιο οι προτάσεις αυτές θα τεθούν σε διαβούλευση και
θα συναχθούν συμπεράσματα.
Παράλληλα, η Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής θα προχωρεί τον δικό της προγραμματισμό, με διακομματική συνεννόηση.
Στο
τέλος Απριλίου θα συνταχθεί η Έκθεση για τις προτεραιότητες των αλλαγών
στην εκπαίδευση, από την οποία θα προκύψουν και οι αναγκαίες
νομοθετικές πρωτοβουλίες.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου