ΜΕΧΡΙ ΤΙΣ 8 ΑΥΓΟΥΣΤΟΥ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΨΗΦΙΣΤΟΥΝ ΟΛΑ ΤΑ ΠΡΟΑΠΑΙΤΟΥΜΕΝΑ
Προς το τέλος της εβδομάδας αναμένεται να ξεκινήσει ο έλεγχος και οι διαπραγματεύσεις της Αθήνας με την τρόικα, χωρίς, ωστόσο, ακόμα να έχει ξεκαθαρίσει το πού και το πώς θα γίνονται οι συζητήσεις.
Μέχρι τις 8 Αυγούστου θα πρέπει οι δύο πλευρές να έχουν καταλήξει στο τρίτο πακέτο προαπαιτούμενων μέτρων που θα πρέπει να ψηφιστούν έως τη συγκεκριμένη ημερομηνία. Σε αυτό το νομοσχέδιο θα πρέπει να περιλαμβάνονται και οι διατάξεις για τις συντάξεις και τη φορολόγηση των αγροτών, που δεν εντάχθηκαν στο δεύτερο πακέτο μέτρων. Πάντως, στο οικονομικό επιτελείο αναφέρουν για αυτά τα ζητήματα ότι θα αποτελέσουν μέρος της διαπραγμάτευσης, αφήνοντας ανοικτό το πότε θα κατατεθούν προς ψήφιση.
Επίσης οι δυο πλευρές θα πρέπει να αποφασίσουν στην νέα πρόβλεψη για το ΑΕΠ, λαμβάνοντας υπόψη τις τελευταίες εξελίξεις που επιδείνωσαν τις προοπτικές της οικονομίας (τραπεζική αργία και capital controls) αλλά και στα μέτρα που έλαβε τους προηγούμενους μήνες η κυβέρνηση μονομερώς που θα πρέπει να αλλάξουν, όπως η ρύθμιση των 100 δόσεων.
Αν υλοποιηθεί το χρονοδιάγραμμα και οι δυο πλευρές έχουν ολοκληρώσει τις συζητήσεις μέχρι τις 8 Αυγούστου, τότε:
• Από τις 10 έως τις 19 Αυγούστου θα πρέπει το νέο Μνημόνιο να έχει εγκριθεί από το Εurogroup, το ελληνικό Κοινοβούλιο και τα κοινοβούλια της Ευρωζώνης.
• Εως τις 20 Αυγούστου θα πρέπει να έχει εκταμιευθεί η πρώτη δόση του νέου προγράμματος, ύψους 5 δισ. ευρώ, για να αποπληρωθεί την ημέρα εκείνη η ΕΚΤ (λήγουν ελληνικά ομόλογα ύψους 3,2 δις ευρώ).
• Τέλη Οκτωβρίου με αρχές Νοεμβρίου θα διεξαχθεί ο πρώτος έλεγχος επί του νέου προγράμματος. Εφόσον ολοκληρωθεί επιτυχώς, το ΔΝΤ θα εκταμιεύσει και τη δική του δόση.
Οδηγία για τις τράπεζες
Στο νομοσχέδιο που αναμένεται να περάσει αύριο από τη Βουλή περιλαμβάνεται η ενσωμάτωση της κοινοτικής οδηγίας BRRD, που αφορά την ασφάλεια των καταθέσεων. Πρόκειται για την οδηγία 2014/15 που πρέπει να ισχύσει το αργότερο μέχρι την 1η Ιανουαρίου 2016 και είναι εκείνη που καταρχήν επιβεβαιώνει ότι η ασφάλεια των καταθέσεων στην Ε.Ε. νοείται μέχρι το ποσό των 100.000 ευρώ ανά καταθέτη και ανά τράπεζα, αθροιστικά για όσους λογαριασμούς και αν τηρεί σε αυτή.
Ωστόσο η συγκεκριμένη κοινοτική οδηγία για την ανάκαμψη και την εξυγίανση των τραπεζών προβλέπει και τη συμμετοχή των καταθετών στο κόστος εξυγίανσης μιας τράπεζας που αντιμετωπίζει προβλήματα φερεγγυότητας, από τις 100.000 ευρώ και πάνω. Η κοινοτική οδηγία για την ανάκαμψη και εξυγίανση τραπεζών προβλέπει πως αν μια τράπεζα χρειαστεί διάσωση, οι αρχές αρχικά θα πρέπει να επιβάλουν «κούρεμα» σε πιστωτές που επενδύουν σε τραπεζικό κεφάλαιο, όπως οι μέτοχοι (στην ελληνική περίπτωση το δημόσιο) και οι κάτοχοι των μετατρέψιμων ομολόγων και junior ομολόγων, οι οποίες στις ελληνικές τράπεζες αντιστοιχούν σε μικρό αριθμό κεφαλαίων.
Η διαδικασία είναι γνωστή ως bail in (διάσωση της τράπεζας με τα ίδια μέσα) και όπως προβλέπει η οδηγία, για να διατηρηθούν οι προοπτικές ανάκαμψης μιας τράπεζας η διαδικασία ισχύει τουλάχιστον μέχρι 8% του συνολικού ενεργητικού της τράπεζας. Αυτό σημαίνει πως οι μέτοχοι και η συντριπτική πλειονότητα των ομολογιούχων χάνουν τα χρήματά τους. Αν αυτό το βήμα δεν επαρκεί, τότε οι αρχές μπορούν να ζητήσουν στο πλαίσιο των ευρωπαϊκών κανόνων τη διάσωση των τραπεζών με χρηματοδότηση προερχόμενη από τον Ευρωπαϊκό Μηχανισμό Σταθερότητας (ESM). Αλλά ακόμη και εάν η χώρα δεν έχει πρόσβαση στον ESM, η οδηγία BRRD προβλέπει πως οι καταθέσεις των φυσικών προσώπων και των μικρομεσαίων επιχειρήσεων που υπερβαίνουν τις 100.000 ευρώ θα μπορούν να τύχουν προνομιακής μεταχείρισης, υπό την έννοια ότι δεν θα «κουρευτούν» πριν υποστούν τη ζημία άλλοι μη εξασφαλισμένοι πιστωτές. Εφόσον οι μέτοχοι και ομολογιούχοι «κουρευτούν» τότε θα εξετασθεί και η απομείωση των καταθέσεων άνω των 100.000.
Πρόωρες συντάξεις
Εν τω μεταξύ για αργότερα παραπέμπεται η ψήφιση της διάταξης που θα κλείνει σταδιακά την πόρτα στις πρόωρες συνταξιοδοτήσεις, εξαιρώντας συγκεκριμένες ομάδες ασφαλισμένων όπως οι υπαγόμενοι σε βαρέα και ανθυγιεινά και οι γονείς που έχουν παιδιά ανάπηρα. Στη «μέγγενη» των αλλαγών αναμένεται να μπουν τουλάχιστον 150.000 ασφαλισμένοι που έχουν κατοχυρωμένο δικαίωμα, έχουν δηλαδή τον απαιτούμενο χρόνο ασφάλισης (μέχρι το τέλος του 2012) αλλά «κυνηγούν» το όριο ηλικίας. Στην πρώτη γραμμή του πυρός βρίσκονται μητέρες ανηλίκων σε ιδιωτικό και δημόσιο τομέα, άντρες σε ειδικά ταμεία (ΔΕΚΟ - τράπεζες) με 25ετία, μισθωτοί και ελευθεροι επαγγελματίες με 35ετία, δημόσιοι υπάλληλοι με 25 χρόνια ασφάλισης και ιδιαίτερα γονείς ανηλίκων.
Τα «καυτά» θέματα που περιλαμβάνει το δεύτερο πακέτο
• Κώδικας Πολιτικής Δικονομίας, ο οποίος αποτελεί μείζονα αναμόρφωση των διαδικασιών και ρυθμίσεων για το σύστημα πολιτικής δικαιοσύνης
• Ρυθμίσεις για τους πλειστηριασμούς ακινήτων επιχειρήσεων και ιδιωτών
• Ενσωμάτωση της οδηγίας BRRD, που αφορά την ασφάλεια των καταθέσεων, καθώς και την εξυγίανση των πιστωτικών ιδρυμάτων και των επιχειρήσεων επενδύσεων. Ανοίγει ο δρόμος για «κούρεμα» πάνω από 100.000 ευρώ. Η νέα οδηγία προβλέπει ότι το 8% των αναγκών μιας τράπεζας θα πρέπει να καλυφθεί από το παθητικό
• Αλλαγές στη φορολόγηση των αγροτών. Ο φόρος από 13% πάει στο 26%. Καταργούνται σταδιακά, όλες οι φοροαπαλλαγές των αγροτών
• Εισοδήματα από ενοίκια: Αυξάνονται οι συντελεστές φορολόγησης των εισοδημάτων από ενοίκια με στόχο την είσπραξη 360 εκατ. ευρώ.
• Σταδιακή αύξηση των ορίων ηλικίας ώστε έως το 2023 να βγαίνουν όλοι οι εργαζόμενοι, σε Δημόσιο και ιδιωτικό τομέα, με πλήρη σύνταξη στα 67 έτη με 4.500 ημέρες ασφαλίσεως ή στα 62 με 12.000 ημέρες ασφαλίσεως.
http://fimotro.blogspot.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου