«Μη γίνεσαι πλεονέκτης, γιατί τον πλεονέκτη τον αποστρέφεται ο Θεός». Αββάς Ισαάκ

Κυριακή 2 Νοεμβρίου 2025

 Τι προβλέπεται για το Α’ τετράμηνο των μαθητών Γυμνασίου και Λυκείου – Όσα πρέπει να γνωρίζουν μαθητές και εκπαιδευτικοί

 

 

Στις 20 Ιανουαρίου 2025 ολοκληρώνεται το Α’ τετράμηνο του τρέχοντος σχολικού έτους για τους μαθητές και τις μαθήτριες Γυμνασίων, Γενικών και Επαγγελματικών Λυκείων όλης της χώρας.
Σύμφωνα με τις οδηγίες του Υπουργείου Παιδείας, η ανακοίνωση των βαθμών επίδοσης θα πραγματοποιηθεί από το τρίτο δεκαήμερο του Ιανουαρίου έως τις αρχές Φεβρουαρίου, με ευθύνη των διευθυντών και των διδασκόντων κάθε σχολικής μονάδας.

Πώς αξιολογούνται οι μαθητές του Γυμνασίου

Η βαθμολογία του Α’ τετραμήνου προκύπτει από τη συνολική επίδοση του μαθητή καθ’ όλη τη διάρκεια της διδασκαλίας και όχι μόνο από τις γραπτές δοκιμασίες.
Οι καθηγητές συνεκτιμούν πέντε βασικά κριτήρια:

  1. Τη συμμετοχή στη μαθησιακή διαδικασία, την ενεργό παρουσία, την ομαδική συνεργασία και τη συνέπεια στις εργασίες.
  2. Τις καθημερινές εργασίες που εκτελούνται στο σχολείο ή στο σπίτι, ατομικά ή ομαδικά.
  3. Τις συνθετικές και διαθεματικές εργασίες, όπου αξιολογούνται δεξιότητες δημιουργικότητας και κριτικής σκέψης.
  4. Τις τετραμηνιαίες δοκιμασίες αξιολόγησης, δηλαδή ωριαίες γραπτές εξετάσεις ή δημιουργικές εργασίες.
  5. Τις ολιγόλεπτες γραπτές δοκιμασίες (τεστ), που ελέγχουν την κατανόηση της διδασκόμενης ύλης.

Σημείωση: Στα μαθήματα των Ομάδων Α΄ και Β΄ πραγματοποιείται υποχρεωτικά μία τετραμηνιαία δοκιμασία, ενώ στα μαθήματα Ομάδας Γ΄ δεν διεξάγεται καμία.

Τι ισχύει για τις ωριαίες και ολιγόλεπτες δοκιμασίες

  • Οι ωριαίες δοκιμασίες μπορεί να είναι προειδοποιημένες ή μη προειδοποιημένες, ανάλογα με τη φύση του μαθήματος.
  • Δεν επιτρέπεται περισσότερη από μία ωριαία δοκιμασία ανά ημέρα και τρεις ανά εβδομάδα για το ίδιο τμήμα.
  • Οι ολιγόλεπτες δοκιμασίες πραγματοποιούνται με ή χωρίς προειδοποίηση και η συχνότητά τους καθορίζεται από τον διδάσκοντα.

Αξιολόγηση στο Γενικό Λύκειο

Η προφορική βαθμολογία κάθε τετραμήνου στο Λύκειο διαμορφώνεται με βάση:

  1. Τη συμμετοχή στη διδακτική διαδικασία,
  2. Την επιμέλεια και το ενδιαφέρον για το μάθημα,
  3. Την επίδοση στις τετραμηνιαίες και ωριαίες δοκιμασίες,
  4. Τις γραπτές δοκιμασίες,
  5. Τις εργασίες που εκτελούνται εντός ή εκτός τάξης.

Σε όλα τα μαθήματα διενεργούνται δύο τετραμηνιαίες δοκιμασίες αξιολόγησης (μία σε κάθε τετράμηνο), με εξαίρεση τη Φυσική Αγωγή, στην οποία δεν διεξάγεται γραπτή εξέταση.
Αν για αντικειμενικούς λόγους δεν πραγματοποιηθεί η εξέταση του Α’ τετραμήνου, τότε στο Β’ τετράμηνο διεξάγονται δύο δοκιμασίες.

Για μάθημα που διδάχθηκε λιγότερο από 10 ώρες, δεν κατατίθεται βαθμολογία, εφόσον δεν υπάρχουν επαρκή στοιχεία αξιολόγησης.
Οι μαθητές που έχουν απαλλαγεί από Θρησκευτικά ή Φυσική Αγωγή δεν βαθμολογούνται στα συγκεκριμένα μαθήματα.

Διαδικασίες καταχώρισης και διαχείρισης βαθμών

  • Με τη λήξη κάθε τετραμήνου, οι διδάσκοντες καταθέτουν στον Διευθυντή ονομαστική κατάσταση βαθμολογίας ανά τάξη.
  • Αν λείπει βαθμός, η απουσία πρέπει να αιτιολογείται εγγράφως.
  • Η καταχώριση στο Ατομικό Δελτίο Μαθητή (Α.Δ.) γίνεται χωρίς καθυστέρηση και πριν από την έναρξη των εξετάσεων.
  • Μετά την καταχώριση, δεν επιτρέπονται αλλαγές, εκτός από περιπτώσεις λανθασμένης καταγραφής που διαπιστώνονται από τον Σύλλογο Διδασκόντων.

Τι ισχύει στα Επαγγελματικά Λύκεια (ΕΠΑ.Λ.)

Η πρόοδος των μαθητών των ΕΠΑ.Λ. ελέγχεται με ενδιάμεσες γραπτές, προφορικές και πρακτικές δοκιμασίες, καθώς και με τετραμηνιαίες αξιολογήσεις.
Οι εκπαιδευτικοί συνεκτιμούν:

  • Τη συμμετοχή στην εκπαιδευτική διαδικασία,
  • Την επιμέλεια και το ενδιαφέρον,
  • Τις εργασίες εντός και εκτός σχολείου,
  • Την επίδοση στις δοκιμασίες και
  • Τον φάκελο επιδόσεων και δραστηριοτήτων κάθε μαθητή.

Οι ενδιάμεσες γραπτές εξετάσεις διακρίνονται σε:

  • Σύντομης διάρκειας, χωρίς προειδοποίηση, που ελέγχουν την καθημερινή κατανόηση, και
  • Ωριαίες επαναληπτικές, που καλύπτουν ενότητες ύλης.

Οι τετραμηνιαίες αξιολογήσεις μπορεί να λαμβάνουν τη μορφή γραπτής δοκιμασίας, δημιουργικής εργασίας ή αξιολόγησης με το μοντέλο της ανεστραμμένης τάξης.
Δεν επιτρέπεται περισσότερη από μία τετραμηνιαία δοκιμασία ανά ημέρα και τρεις ανά εβδομάδα.

Στα «μη εξεταζόμενα» μαθήματα, όπως η Αγωγή Υγείας και η Φυσική Αγωγή, πραγματοποιείται τουλάχιστον μία δοκιμασία επαναληπτικού χαρακτήρα σε κάθε τετράμηνο.

Ολοκληρωμένη και δίκαιη αξιολόγηση

Η αξιολόγηση στο Γυμνάσιο, το Λύκειο και τα ΕΠΑ.Λ. έχει ως στόχο την ολοκληρωμένη αποτύπωση της προόδου του μαθητή και όχι τη στιγμιαία επίδοση.
Στο πλαίσιο αυτό, το Υπουργείο Παιδείας υπενθυμίζει ότι η παιδαγωγική διάσταση της αξιολόγησης παραμένει κεντρική, προωθώντας τη συνεχή ανατροφοδότηση, την καλλιέργεια δεξιοτήτων και τη διαμόρφωση υπεύθυνων, ενεργών μαθητών.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου