Υπουργός: Παίρνει «20» αυτός που δεν ξεχνά ούτε μια λέξη από την όποια σελίδα
"Αν τυχόν στήσουμε ένα σχολείο με τη Γ΄ Λυκείου ζωντανή και
παιδαγωγικά έγκυρη, τότε το απολυτήριο θα είναι αυτό που θα παίξει ρόλο"
ΡΕΠΟΡΤΑΖ ESOS
Παίρνει
«20»στις Πανελλαδικές Εξετάσεις αυτός που δεν ξεχνά ούτε μια λέξη από
την όποια σελίδα κλπ. Βεβαίως, υπάρχει και κάτι άλλο πάρα πολύ σοβαρό.
Όταν όλη η κοινωνία έχει αυτή την προσέγγιση και δεν αναζητά έξοδο απ’
αυτό το αδιέξοδο, τότε αυτά τα παιδιά σ’ αυτές τις ηλικίες έχουν μια
πίεση, που εμείς νομίζουμε ότι δεν πρέπει να την έχουν οι νεολαίοι.
Τα παραπάνω τόνισε ο υπουργός Παιδείας Κ. Γαβρόγλου , κατά ατη σημερινή συζήτηση σχετικής επίκαιρης ερώτησης του Βουλευτή Μ. Χαρακόπουλου, και υπογράμμισε τα εξής:
Να στήσουμε ένα σχολείο με τη Γ΄ Λυκείου ζωντανή
Αν τυχόν στήσουμε ένα σχολείο με τη Γ΄ Λυκείου ζωντανή και παιδαγωγικά έγκυρη, τότε το απολυτήριο θα είναι αυτό που θα παίξει ρόλο. Άρα, ο προβληματισμός γύρω από την μεταρρύθμιση δεν είναι το σύστημα εισαγωγής, όσο το σύστημα που θα επικρατήσει στο σχολείο στο λύκειο.
Τα παιδιά μαθαίνουν μια αλγοριθμοποιημένη γνώση
‘Οπως έχουν εξελιχθεί τα πράγματα, τα παιδιά δεν μαθαίνουν. Τα παιδιά μαθαίνουν μια αλγοριθμοποιημένη γνώση, δηλαδή μαθαίνουν κανόνες για να περνούν τις εξετάσεις. Αυτό δεν συνιστά γνώση. Αυτό συνιστά μια γνώση τεχνικών, με αποκορύφωμα βεβαίως τα μαθήματα της κοινωνικής και ανθρωπιστικής παιδείας, τα οποία τα μαθαίνουν κυριολεκτικά «απ’ έξω».
Η αξία του απολυτηρίου
Υπάρχουν άπειροι τρόποι. Η Τράπεζα Θεμάτων δεν είναι μονόδρομος για να πάρεις ένα απολυτήριο. Να δεχθούμε, όμως, ότι κοινωνικά εσείς κι εμείς πρέπει να δεχθούμε ότι το απολυτήριο πρέπει να έχει μια αξία. Και η αξία του απολυτηρίου δεν είναι στην αγορά εργασίας. Είναι στη συνείδηση των πολιτών. Άρα, το απολυτήριο πρέπει να παίζει κάποιο ρόλο. Δεν λέω τον αποκλειστικό ρόλο, αλλά πρέπει να παίξει κάποιο ρόλο.
Δεν μιλήσαμε για ελεύθερη πρόσβαση του τύπου «όποιος θέλει μπαίνει όπου θέλει»
Εμείς δεν μιλήσαμε για ελεύθερη πρόσβαση του τύπου «όποιος θέλει μπαίνει όπου θέλει». Έχουμε πει για ελεύθερη πρόσβαση ως ένα αντίβαρο σε αυτό το πράγμα που γίνεται σήμερα. Σας προκαλώ να μου πείτε πού, ποιος, εμού συμπεριλαμβανομένου, είπε ότι θα μπαίνουν χωρίς καμία εξέταση σε κανένα μάθημα για κανένα πτυχίο. Δεν υπάρχει αυτό. Σε όλα τα μέρη του κόσμου οι μαθητές μπαίνουν είτε με εισαγωγικές εξετάσεις είτε με το απολυτήριο. Και το απολυτήριο, όμως, εάν θέλεις να πάρεις, πρέπει να δώσεις εξετάσεις. Οι εξετάσεις είναι οργανικό στοιχείο του παιδαγωγικού συστήματος για πολλές δεκαετίες και σήμερα. Άλλο είναι οι εξετάσεις και άλλο οι εξετάσεις στο κεντρικό προφανώς. Κανείς, όμως, δεν λέει ότι πηγαίνεις το πρωί στο σχολείο, κάνεις ό, τι θέλεις στην τάξη σου και παίρνεις απολυτήριο κτλ.. Αυτά δεν είναι σχολεία και κανείς, ούτε από τη δική σας πλευρά ούτε από τη δική μας, το έχει υπερασπιστεί αυτό.
Άρα, το αντίβαρο είναι το αντίβαρο στο σημερινό σύστημα. Για εμάς το αντίβαρο αυτό είναι γύρω από το απολυτήριο.
Αυτό πρέπει να διασφαλίσουμε, το οποίο θα παίρνεις προφανώς και με εξετάσεις και με την παρουσία σου και με τις εργασίες σου κλπ. Πρέπει, επίσης, να κατοχυρώσουμε ότι αυτό θα είναι αδιάβλητο και αντικειμενικό και όλη η κοινωνία θα σεβαστεί αυτές τις διαδικασίες. Τα παιδιά που θα μπουν, όπως έχουμε πει, όταν θα πάρουν το απολυτήριό τους τον Ιούνιο του 2020, δηλαδή τα παιδιά που θα είναι τρίτη λυκείου από τον Σεπτέμβριο του 2019, θα μπουν με ένα σύστημα το οποίο θα ανακοινώσουμε προς το τέλος του μήνα και το οποίο κατά κύριο λόγο θα είναι δομημένο από το ποια είναι η τρίτη λυκείου.
Πρέπει όλα να αποδραματοποιηθούν
Όμως, ως προς αυτό τώρα, έχει και μία σημασία και εσείς και εμείς να κάνουμε μία έκκληση στην κοινωνία. Τα παιδιά δεν μπορεί από την πρώτη λυκείου να ζουν με το άγχος πώς θα μπουν στο πανεπιστήμιο. Πρέπει όλα να αποδραματοποιηθούν. Όταν αποδραματοποιηθούν, θα βελτιωθεί και το σύστημα. Αν, όμως, γονείς, κοινωνία, εφημερίδες, εμείς, τα παιδιά τα ίδια είναι γύρω από ένα πεδίο βαρύτητας το οποίο στον πυρήνα του έχει την εισαγωγή, δεν νομίζω να μπορέσουμε να συνεννοηθούμε.
Ιδιωτικά Πανεπιστήμια
Το θέμα των ιδιωτικών πανεπιστημίων είναι ένα εξαιρετικά σύνθετο θέμα. Δεν θέλω να μπω στην όποια αντιπαράθεση με την Κύπρο. Η Κύπρος είναι ένα ανεξάρτητο κράτους που κάνει ό,τι νομίζει, όπως και άλλα ευρωπαϊκά κράτη.
Ξέρετε, όμως, κι εσείς πολύ καλά ότι τα ιδιωτικά πανεπιστήμια είναι ένας θεσμός που δεν έχει ευδοκιμήσει καθόλου στην Ευρώπη. Αντιθέτως, στην Ευρώπη τα δημόσια πανεπιστήμια έχουν πολλές δυνατότητες διαχείρισης των κονδυλίων, όχι μόνο μέσα από το δημόσιο λογιστικό, αλλά μέσα από πολλαπλούς τρόπους, πράγμα που υπάρχει και στην Ελλάδα. Ας μην το θίξουμε όμως, το θέμα αυτό, γιατί νομίζω θα το θίξουμε επιδερμικά.
Η δευτερολογία του Βουλευτή Μ. Χαρακόπουλου
Κύριε Υπουργέ, νομίζω ότι από την προηγούμενη θητεία σας, ως Πρόεδρος της Επιτροπής Μορφωτικών Υποθέσεων και τη δική μου προηγούμενη ιδιότητα ως υπεύθυνου της Νέας Δημοκρατίας για τα ζητήματα παιδείας, είχαμε την ευκαιρία στο πλαίσιο του εξαντλητικού διαλόγου που έγινε στις Επιτροπές μας να καταθέσουμε σκέψεις και προτάσεις.
Νομίζω ότι όσον αφορά την κατάσταση που επικρατεί στο Λύκειο δύσκολα κανείς μπορεί να αντιλέξει ότι υπάρχει ένα σοβαρό ζήτημα, που έχει να κάνει κυρίως με τη Γ΄ Λυκείου, όπου ουσιαστικά είναι όπως τα περιγράψατε.
Το ζητούμενο είναι, πέρα από την περιγραφή –γιατί πια είστε τρεισήμισι χρόνια Κυβέρνηση- να δούμε τι κάνουμε. Με την πρωτολογία σας δεν μας κάνατε σοφότερους στο βασικό ερώτημα που σας θέσαμε. Ας ελπίσουμε να το κάνετε στη δευτερολογία σας.
Εγώ δεν είχα αυταπάτες ότι θα μας παρουσιάζατε σήμερα έναν συγκεκριμένο οδικό χάρτη των αλλαγών, που τρεισήμισι χρόνια τώρα λέτε ότι θα γίνουν, αλλά που δεν τις έχουμε δει στην πράξη. Θα περίμενα, όμως, κύριε Υπουργέ, κάποια αυτοκριτική για λάθη και παραλείψεις που έγιναν αυτό το διάστημα, όπως για την «Τράπεζα των Θεμάτων» εάν ήταν σωστό ή λάθος η κατάργησή της, για την κατάργηση της βάσης εισαγωγής του «10» στην τριτοβάθμια εκπαίδευση.
Μνημονεύσατε νωρίτερα τις συζητήσεις που κάναμε στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων. Θυμάστε τους Προέδρους των ΤΕΙ, οι οποίοι μας μίλησαν για τους «λιμνάζοντες» σπουδαστές στα Τεχνολογικά Εκπαιδευτικά Ιδρύματα, διότι με την κατάργηση της βάσης του «10» έμπαιναν οι περισσότεροι με ευκολία στα Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα, αλλά το επίπεδό τους, οι γνώσεις τους δεν ανταποκρίνονταν στο επίπεδο του Ιδρύματος και τελικά κατέληγαν να είναι «αιώνιοι φοιτητές»; Τώρα, με την ελεύθερη πρόσβαση που εσείς υπόσχεστε γι’ αυτές τις σχολές χαμηλής ζήτησης, το πράγμα θα χειροτερεύσει, επί τα χείρω θα εξελιχθεί η κατάσταση και θα έχουμε αυτή τη φενάκη, την αυταπάτη, οι γονείς να πιστεύουν ότι τα παιδιά τους πέτυχαν στα Πανεπιστήμια και να δαπανούν για χρόνια οικονομικούς πόρους στη δύσκολη αυτή οικονομική συγκυρία που περνούμε και τα παιδιά να μην παίρνουν ποτέ πτυχίο. Αυτός είναι ο σχεδιασμός μας; Ας δούμε κατάματα το πρόβλημα.
Κύριε Πρόεδρε, κύριε Υπουργέ, σήμερα που ανακοινώνονται οι βαθμοί των πανελλήνιων εξετάσεων και χιλιάδες οικογένειες θα ετοιμάσουν τις βαλίτσες των παιδιών τους για να μεταβούν στο εξωτερικό να σπουδάσουν, θέλω να πω ότι ήμουν χθες με συναδέλφους από την Κύπρο, μαζί με άλλους Βουλευτές που βρίσκονται στη χώρα μας για την ετήσια γενική συνέλευση της Διακοινοβουλευτικής Συνέλευσης της Ορθοδοξίας, οι οποίοι μου έλεγαν, κύριε Υπουργέ, ότι στην Κύπρο από τα οκτώ Πανεπιστήμια τα πέντε είναι ιδιωτικά.
Η Κύπρος, λοιπόν, είναι πόλος έλξης πολλών χιλιάδων φοιτητών και Ελλαδιτών και αντιθέτως, η Ελλάδα εξακολουθεί να αιμορραγεί σε φοιτητές, πέρα από τους νέους επιστήμονες που φεύγουν αναζητώντας εργασία στο εξωτερικό και αιμορραγούμε και σε οικονομικούς πόρους.
Αντί να έχουμε εισαγωγή φοιτητών και να είμαστε ένας πόλος έλξης, ένα κέντρο εκπαίδευσης στη νοτιοανατολική Ευρώπη και όχι μόνο, να προσφέρουμε εργασία σε νέους διδάκτορες και επιστήμονες, να φέρουμε ανάπτυξη με προσλήψεις νέων και διοικητικών υπαλλήλων, εμείς τους διώχνουμε. Στην Κύπρο, ξέρετε, πηγαίνουν καθηγητές από ελληνικά δημόσια πανεπιστήμια, οι οποίοι όσο ήταν εδώ, βεβαίως, κατακεραύνωναν τα ιδιωτικά πανεπιστήμια.
Νομίζω ότι στην επικείμενη αναθεώρηση του Συντάγματος δεν πρέπει να περιοριστείτε μόνο στη συζήτηση που ανοίξατε περί χωρισμού Εκκλησίας και Πολιτείας. Θα πρέπει να δούμε υπαρκτά προβλήματα, να ξεπεράσουμε ιδεοληψίες και να θέσουμε το δάχτυλο επί τον τύπον των ήλων, προχωρώντας και στην αναθεώρηση του άρθρου 16 του Συντάγματος.
Τα παραπάνω τόνισε ο υπουργός Παιδείας Κ. Γαβρόγλου , κατά ατη σημερινή συζήτηση σχετικής επίκαιρης ερώτησης του Βουλευτή Μ. Χαρακόπουλου, και υπογράμμισε τα εξής:
Να στήσουμε ένα σχολείο με τη Γ΄ Λυκείου ζωντανή
Αν τυχόν στήσουμε ένα σχολείο με τη Γ΄ Λυκείου ζωντανή και παιδαγωγικά έγκυρη, τότε το απολυτήριο θα είναι αυτό που θα παίξει ρόλο. Άρα, ο προβληματισμός γύρω από την μεταρρύθμιση δεν είναι το σύστημα εισαγωγής, όσο το σύστημα που θα επικρατήσει στο σχολείο στο λύκειο.
Τα παιδιά μαθαίνουν μια αλγοριθμοποιημένη γνώση
‘Οπως έχουν εξελιχθεί τα πράγματα, τα παιδιά δεν μαθαίνουν. Τα παιδιά μαθαίνουν μια αλγοριθμοποιημένη γνώση, δηλαδή μαθαίνουν κανόνες για να περνούν τις εξετάσεις. Αυτό δεν συνιστά γνώση. Αυτό συνιστά μια γνώση τεχνικών, με αποκορύφωμα βεβαίως τα μαθήματα της κοινωνικής και ανθρωπιστικής παιδείας, τα οποία τα μαθαίνουν κυριολεκτικά «απ’ έξω».
Η αξία του απολυτηρίου
Υπάρχουν άπειροι τρόποι. Η Τράπεζα Θεμάτων δεν είναι μονόδρομος για να πάρεις ένα απολυτήριο. Να δεχθούμε, όμως, ότι κοινωνικά εσείς κι εμείς πρέπει να δεχθούμε ότι το απολυτήριο πρέπει να έχει μια αξία. Και η αξία του απολυτηρίου δεν είναι στην αγορά εργασίας. Είναι στη συνείδηση των πολιτών. Άρα, το απολυτήριο πρέπει να παίζει κάποιο ρόλο. Δεν λέω τον αποκλειστικό ρόλο, αλλά πρέπει να παίξει κάποιο ρόλο.
Δεν μιλήσαμε για ελεύθερη πρόσβαση του τύπου «όποιος θέλει μπαίνει όπου θέλει»
Εμείς δεν μιλήσαμε για ελεύθερη πρόσβαση του τύπου «όποιος θέλει μπαίνει όπου θέλει». Έχουμε πει για ελεύθερη πρόσβαση ως ένα αντίβαρο σε αυτό το πράγμα που γίνεται σήμερα. Σας προκαλώ να μου πείτε πού, ποιος, εμού συμπεριλαμβανομένου, είπε ότι θα μπαίνουν χωρίς καμία εξέταση σε κανένα μάθημα για κανένα πτυχίο. Δεν υπάρχει αυτό. Σε όλα τα μέρη του κόσμου οι μαθητές μπαίνουν είτε με εισαγωγικές εξετάσεις είτε με το απολυτήριο. Και το απολυτήριο, όμως, εάν θέλεις να πάρεις, πρέπει να δώσεις εξετάσεις. Οι εξετάσεις είναι οργανικό στοιχείο του παιδαγωγικού συστήματος για πολλές δεκαετίες και σήμερα. Άλλο είναι οι εξετάσεις και άλλο οι εξετάσεις στο κεντρικό προφανώς. Κανείς, όμως, δεν λέει ότι πηγαίνεις το πρωί στο σχολείο, κάνεις ό, τι θέλεις στην τάξη σου και παίρνεις απολυτήριο κτλ.. Αυτά δεν είναι σχολεία και κανείς, ούτε από τη δική σας πλευρά ούτε από τη δική μας, το έχει υπερασπιστεί αυτό.
Άρα, το αντίβαρο είναι το αντίβαρο στο σημερινό σύστημα. Για εμάς το αντίβαρο αυτό είναι γύρω από το απολυτήριο.
Αυτό πρέπει να διασφαλίσουμε, το οποίο θα παίρνεις προφανώς και με εξετάσεις και με την παρουσία σου και με τις εργασίες σου κλπ. Πρέπει, επίσης, να κατοχυρώσουμε ότι αυτό θα είναι αδιάβλητο και αντικειμενικό και όλη η κοινωνία θα σεβαστεί αυτές τις διαδικασίες. Τα παιδιά που θα μπουν, όπως έχουμε πει, όταν θα πάρουν το απολυτήριό τους τον Ιούνιο του 2020, δηλαδή τα παιδιά που θα είναι τρίτη λυκείου από τον Σεπτέμβριο του 2019, θα μπουν με ένα σύστημα το οποίο θα ανακοινώσουμε προς το τέλος του μήνα και το οποίο κατά κύριο λόγο θα είναι δομημένο από το ποια είναι η τρίτη λυκείου.
Πρέπει όλα να αποδραματοποιηθούν
Όμως, ως προς αυτό τώρα, έχει και μία σημασία και εσείς και εμείς να κάνουμε μία έκκληση στην κοινωνία. Τα παιδιά δεν μπορεί από την πρώτη λυκείου να ζουν με το άγχος πώς θα μπουν στο πανεπιστήμιο. Πρέπει όλα να αποδραματοποιηθούν. Όταν αποδραματοποιηθούν, θα βελτιωθεί και το σύστημα. Αν, όμως, γονείς, κοινωνία, εφημερίδες, εμείς, τα παιδιά τα ίδια είναι γύρω από ένα πεδίο βαρύτητας το οποίο στον πυρήνα του έχει την εισαγωγή, δεν νομίζω να μπορέσουμε να συνεννοηθούμε.
Ιδιωτικά Πανεπιστήμια
Το θέμα των ιδιωτικών πανεπιστημίων είναι ένα εξαιρετικά σύνθετο θέμα. Δεν θέλω να μπω στην όποια αντιπαράθεση με την Κύπρο. Η Κύπρος είναι ένα ανεξάρτητο κράτους που κάνει ό,τι νομίζει, όπως και άλλα ευρωπαϊκά κράτη.
Ξέρετε, όμως, κι εσείς πολύ καλά ότι τα ιδιωτικά πανεπιστήμια είναι ένας θεσμός που δεν έχει ευδοκιμήσει καθόλου στην Ευρώπη. Αντιθέτως, στην Ευρώπη τα δημόσια πανεπιστήμια έχουν πολλές δυνατότητες διαχείρισης των κονδυλίων, όχι μόνο μέσα από το δημόσιο λογιστικό, αλλά μέσα από πολλαπλούς τρόπους, πράγμα που υπάρχει και στην Ελλάδα. Ας μην το θίξουμε όμως, το θέμα αυτό, γιατί νομίζω θα το θίξουμε επιδερμικά.
Η δευτερολογία του Βουλευτή Μ. Χαρακόπουλου
Κύριε Υπουργέ, νομίζω ότι από την προηγούμενη θητεία σας, ως Πρόεδρος της Επιτροπής Μορφωτικών Υποθέσεων και τη δική μου προηγούμενη ιδιότητα ως υπεύθυνου της Νέας Δημοκρατίας για τα ζητήματα παιδείας, είχαμε την ευκαιρία στο πλαίσιο του εξαντλητικού διαλόγου που έγινε στις Επιτροπές μας να καταθέσουμε σκέψεις και προτάσεις.
Νομίζω ότι όσον αφορά την κατάσταση που επικρατεί στο Λύκειο δύσκολα κανείς μπορεί να αντιλέξει ότι υπάρχει ένα σοβαρό ζήτημα, που έχει να κάνει κυρίως με τη Γ΄ Λυκείου, όπου ουσιαστικά είναι όπως τα περιγράψατε.
Το ζητούμενο είναι, πέρα από την περιγραφή –γιατί πια είστε τρεισήμισι χρόνια Κυβέρνηση- να δούμε τι κάνουμε. Με την πρωτολογία σας δεν μας κάνατε σοφότερους στο βασικό ερώτημα που σας θέσαμε. Ας ελπίσουμε να το κάνετε στη δευτερολογία σας.
Εγώ δεν είχα αυταπάτες ότι θα μας παρουσιάζατε σήμερα έναν συγκεκριμένο οδικό χάρτη των αλλαγών, που τρεισήμισι χρόνια τώρα λέτε ότι θα γίνουν, αλλά που δεν τις έχουμε δει στην πράξη. Θα περίμενα, όμως, κύριε Υπουργέ, κάποια αυτοκριτική για λάθη και παραλείψεις που έγιναν αυτό το διάστημα, όπως για την «Τράπεζα των Θεμάτων» εάν ήταν σωστό ή λάθος η κατάργησή της, για την κατάργηση της βάσης εισαγωγής του «10» στην τριτοβάθμια εκπαίδευση.
Μνημονεύσατε νωρίτερα τις συζητήσεις που κάναμε στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων. Θυμάστε τους Προέδρους των ΤΕΙ, οι οποίοι μας μίλησαν για τους «λιμνάζοντες» σπουδαστές στα Τεχνολογικά Εκπαιδευτικά Ιδρύματα, διότι με την κατάργηση της βάσης του «10» έμπαιναν οι περισσότεροι με ευκολία στα Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα, αλλά το επίπεδό τους, οι γνώσεις τους δεν ανταποκρίνονταν στο επίπεδο του Ιδρύματος και τελικά κατέληγαν να είναι «αιώνιοι φοιτητές»; Τώρα, με την ελεύθερη πρόσβαση που εσείς υπόσχεστε γι’ αυτές τις σχολές χαμηλής ζήτησης, το πράγμα θα χειροτερεύσει, επί τα χείρω θα εξελιχθεί η κατάσταση και θα έχουμε αυτή τη φενάκη, την αυταπάτη, οι γονείς να πιστεύουν ότι τα παιδιά τους πέτυχαν στα Πανεπιστήμια και να δαπανούν για χρόνια οικονομικούς πόρους στη δύσκολη αυτή οικονομική συγκυρία που περνούμε και τα παιδιά να μην παίρνουν ποτέ πτυχίο. Αυτός είναι ο σχεδιασμός μας; Ας δούμε κατάματα το πρόβλημα.
Κύριε Πρόεδρε, κύριε Υπουργέ, σήμερα που ανακοινώνονται οι βαθμοί των πανελλήνιων εξετάσεων και χιλιάδες οικογένειες θα ετοιμάσουν τις βαλίτσες των παιδιών τους για να μεταβούν στο εξωτερικό να σπουδάσουν, θέλω να πω ότι ήμουν χθες με συναδέλφους από την Κύπρο, μαζί με άλλους Βουλευτές που βρίσκονται στη χώρα μας για την ετήσια γενική συνέλευση της Διακοινοβουλευτικής Συνέλευσης της Ορθοδοξίας, οι οποίοι μου έλεγαν, κύριε Υπουργέ, ότι στην Κύπρο από τα οκτώ Πανεπιστήμια τα πέντε είναι ιδιωτικά.
Η Κύπρος, λοιπόν, είναι πόλος έλξης πολλών χιλιάδων φοιτητών και Ελλαδιτών και αντιθέτως, η Ελλάδα εξακολουθεί να αιμορραγεί σε φοιτητές, πέρα από τους νέους επιστήμονες που φεύγουν αναζητώντας εργασία στο εξωτερικό και αιμορραγούμε και σε οικονομικούς πόρους.
Αντί να έχουμε εισαγωγή φοιτητών και να είμαστε ένας πόλος έλξης, ένα κέντρο εκπαίδευσης στη νοτιοανατολική Ευρώπη και όχι μόνο, να προσφέρουμε εργασία σε νέους διδάκτορες και επιστήμονες, να φέρουμε ανάπτυξη με προσλήψεις νέων και διοικητικών υπαλλήλων, εμείς τους διώχνουμε. Στην Κύπρο, ξέρετε, πηγαίνουν καθηγητές από ελληνικά δημόσια πανεπιστήμια, οι οποίοι όσο ήταν εδώ, βεβαίως, κατακεραύνωναν τα ιδιωτικά πανεπιστήμια.
Νομίζω ότι στην επικείμενη αναθεώρηση του Συντάγματος δεν πρέπει να περιοριστείτε μόνο στη συζήτηση που ανοίξατε περί χωρισμού Εκκλησίας και Πολιτείας. Θα πρέπει να δούμε υπαρκτά προβλήματα, να ξεπεράσουμε ιδεοληψίες και να θέσουμε το δάχτυλο επί τον τύπον των ήλων, προχωρώντας και στην αναθεώρηση του άρθρου 16 του Συντάγματος.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου