«Μη γίνεσαι πλεονέκτης, γιατί τον πλεονέκτη τον αποστρέφεται ο Θεός». Αββάς Ισαάκ

Τετάρτη 27 Δεκεμβρίου 2023

 Επιμόρφωση Β1 επιπέδου Τ.Π.Ε. για τους εκπαιδευτικούς όλων των κλάδων και ειδικοτήτων

Γεωγραφική κατανομή των Προγραμμάτων Επιμόρφωσης εκπαιδευτικών Β1 επιπέδου Τ.Π.Ε. (ανά «συστάδα» κλάδων εκπαιδευτικών) 6η επιμορφωτική περίοδος (προβλεπόμενη έναρξη μαθημάτων: Απρίλιος 2024)

ΡΕΠΟΡΤΑΖ ESOS

Η επιμόρφωση Β1 επιπέδου Τ.Π.Ε., στην οποία αφορούν τα επιμορφωτικά προγράμματα , συνιστά εισαγωγική επιμόρφωση σε θέματα εκπαιδευτικής αξιοποίησης Τ.Π.Ε. και απευθύνεται σε εκπαιδευτικούς πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης όλων των κλάδων και ειδικοτήτων.

Προϋπόθεση για τη συμμετοχή σε πρόγραμμα Εισαγωγικής Επιμόρφωσης για την εκπαιδευτική αξιοποίηση Τ.Π.Ε. αποτελεί η πιστοποίηση στις βασικές δεξιότητες Τ.Π.Ε. (Α’ επίπεδο Τ.Π.Ε.), με εξαίρεση τους εκπαιδευτικούς του κλάδου ΠΕ86 Πληροφορικής, καθώς και τους επιμορφωτές Α’ επιπέδου Τ.Π.Ε. που είναι ενταγμένοι στα σχετικά μητρώα παλαιότερων πράξεων επιμόρφωσης σε βασικές δεξιότητες Τ.Π.Ε.1 .

Ωστόσο, κατ’ εξαίρεση στην παρούσα περίοδο επιμόρφωσης και μέχρι να διεξαχθούν οι προβλεπόμενες  εξετάσεις πιστοποίησης Α’ επιπέδου Τ.Π.Ε., δίδεται επιπρόσθετα δυνατότητα σε εκπαιδευτικούς που κατά την κρίση τους διαθέτουν βασικές δεξιότητες Τ.Π.Ε., δηλαδή διαθέτουν την ουσιαστική προϋπόθεση για την παρακολούθηση του προγράμματος, να υποβάλουν αίτηση συμμετοχής.

Αντικείμενο της Εισαγωγικής Επιμόρφωσης για την εκπαιδευτική αξιοποίηση Τ.Π.Ε. (Επιμόρφωση Β1 επιπέδου Τ.Π.Ε.) είναι η απόκτηση γνώσεων και δεξιοτήτων για τη χρήση και εκπαιδευτική αξιοποίηση στην σχολική τάξη:

α) ψηφιακών υποδομών που αναπτύσσονται και διατίθενται για τα σχολεία μέσα από δράσεις και έργα του yπουργείου Παιδείας, όπως για παράδειγμα εκπαιδευτικές πλατφόρμες και αποθετήρια συλλογής και διάθεσης ψηφιακού υλικού, περιβάλλοντα υποστήριξης σχολικής τάξης, διαδραστικά συστήματα διδασκαλίας κ.α. καθώς και

β) σύγχρονων εργαλείων γενικής χρήσης και του διαδικτύου (περιλαμβανομένων θεμάτων ασφάλειας διαδικτύου), μέσα από παραδείγματα και πρακτικές, που θα αξιοποιούν όλα τα παραπάνω.

Στόχοι της επιμόρφωσης αυτής είναι οι επιμορφούμενοι:

  • να μπορούν να αξιοποιούν εκπαιδευτικά τις δυνατότητες που παρέχουν οι εκπαιδευτικές πλατφόρμες και αποθετήρια συλλογής και διάθεσης ψηφιακού υλικού,
  • να γνωρίσουν τα χαρακτηριστικά, τις λειτουργίες και τους τρόπους αποδοτικής χρήσης των περιβαλλόντων που υποστηρίζουν και διευκολύνουν τη λειτουργία της κοινότητας της σχολικής τάξης για την επικοινωνία, τη διάθεση και διαμοίραση υλικού, την ανάθεση-εκπόνηση εκπαιδευτικών δραστηριοτήτων κ.α. (πχ. πλατφόρμα e-me, e-class)
  • να γνωρίσουν τα χαρακτηριστικά, τη λειτουργία και τους τρόπους αποδοτικής χρήσης των διαδραστικών συστημάτων και μεθόδων διδασκαλίας στην εκπαιδευτική διαδικασία,
  • να αποκτήσουν εποπτεία για τα σύγχρονα εργαλεία γενικής χρήσης, το διαδίκτυο και τις νέες διαστάσεις του, καθώς και να ευαισθητοποιηθούν σε θέματα ασφαλούς χρήσης του, ενώ
  • παράλληλα, να ενημερωθούν για τυχόν εξελίξεις στην τεχνολογία και στις αναδυόμενες τεχνολογίες (Εικονική Πραγματικότητα - VR, Επαυξημένη Πραγματικότητα – AR, Internet of Things – IoT, Τεχνητή Νοημοσύνη - AI κ.α.), σε συνάρτηση με σύγχρονες παιδαγωγικές προσεγγίσεις (STEAM κ.α.)
  • να γνωρίσουν τις βασικές αρχές που διέπουν τις εκπαιδευτικές δραστηριότητες και τα εκπαιδευτικά σενάρια και την εφαρμογή τους μέσα από την παρουσίαση σχετικών παραδειγμάτων,
  • να κατανοούν τις προϋποθέσεις και τις δυνατότητες αξιοποίησης των ψηφιακών τεχνολογιών στο σχολείο, για την αναβάθμιση της εκπαιδευτικής διαδικασίας,

Στο περιεχόμενο της επιμόρφωσης, περιλαμβάνονται: εισαγωγή στην εκπαιδευτική αξιοποίηση Τ.Π.Ε., εργαλεία - περιβάλλοντα που ενθαρρύνουν τη συνεργατικότητα και τη συμμετοχικότητα στην εκπαιδευτική διαδικασία, περιβάλλοντα - πλατφόρμες υποστήριξης και διευκόλυνσης λειτουργίας της κοινότητας της σχολικής τάξης, εκπαιδευτικά κοινωνικά δίκτυα, περιβάλλοντα παρουσίασης, σύγχρονα λογισμικά γενικής χρήσης, εννοιολογικοί χάρτες, ιστολόγια, ζητήματα ασφάλειας διαδικτύου και ψηφιακής πολιτειότητας, δραστηριότητες με αξιοποίηση όλων των παραπάνω, καθώς και θέματα ασφάλειας διαδικτύου.

Τα προγράμματα επιμόρφωσης Β1 επιπέδου Τ.Π.Ε. συγκροτούνται από εκπαιδευτικούς ενός κλάδου ή «συναφών» κλάδων («συστάδες» κλάδων εκπαιδευτικών), σε ομάδες 10-15 εκπαιδευτικών και υλοποιούνται από επιμορφωτές Β’ επιπέδου Τ.Π.Ε., εκτός σχολικού ωραρίου, με την ευθύνη και με αξιοποίηση υποδομών Κέντρων Στήριξης Επιμόρφωσης (Κ.Σ.Ε.), σε όλη την Ελλάδα.

Προβλέπονται δεκατρείς (13) «συστάδες» κλάδων εκπαιδευτικών στις οποίες εντάσσονται όλοι οι κλάδοι και ειδικότητες εκπαιδευτικών, ως εξής:

Το πρόγραμμα επιμόρφωσης Β1 επιπέδου Τ.Π.Ε. περιλαμβάνει 36 διδακτικές ώρες και θα έχει διάρκεια περίπου 12 εβδομάδες, εν γένει 1 τρίωρο την εβδομάδα, δηλαδή μία επιμορφωτική συνεδρία 2 διδακτικών ωρών, συνοδευόμενη από ασύγχρονες εξ αποστάσεως δραστηριότητες ισοδύναμου φόρτου μιας διδακτικής ώρας.

Ειδικότερα, στο μεσοδιάστημα των συνεδριών, οι επιμορφούμενοι υλοποιούν μικρές εργασίες - δραστηριότητες που τους ανατίθενται από τους επιμορφωτές τους, ως συμπληρωματικό και αναπόσπαστο μέρος της επιμορφωτικής διαδικασίας.

Επίσης, σε κάθε επιμορφωτικό πρόγραμμα περιλαμβάνονται 12 επιπρόσθετες ώρες απασχόλησης για τον/τους επιμορφωτή/ές, οι οποίες αφορούν σε ειδικότερες δράσεις προστιθέμενης εκπαιδευτικής αξίας, όπως αναλυτικά περιγράφονται στο ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ Β του παρόντος.

Το υλικό της επιμόρφωσης Β1 επιπέδου Τ.Π.Ε. θα διατίθεται μέσω πλατφόρμας διαχείρισης εκπαιδευτικού περιεχομένου και ηλεκτρονικής μάθησης (moodle), η οποία θα αξιοποιείται επίσης για την εκπόνηση εκπαιδευτικών δραστηριοτήτων και εργασιών από τους επιμορφούμενους, καθώς και για την επικοινωνία μεταξύ τους και με τον επιμορφωτή, στο πλαίσιο του προγράμματος.

Στην παρούσα περίοδο επιμόρφωσης, προβλέπεται να υλοποιηθούν προγράμματα που θα ενσωματώνουν χαρακτηριστικά «μεικτού μοντέλου» επιμόρφωσης (blended learning).

Τα προγράμματα αυτά, θα περιλαμβάνουν κυρίως σύγχρονες εξ αποστάσεως συνεδρίες με χρήση ειδικής πλατφόρμας σύγχρονης εξ αποστάσεως εκπαίδευσης και διαχείρισης εικονικής τάξης, κατά περίπτωση, μικρό αριθμό δια ζώσης συνεδριών στο Κ.Σ.Ε. (όπου ο επιμορφωτής και οι επιμορφούμενοι θα μεταβαίνουν στο Κ.Σ.Ε.), καθώς και ασύγχρονες εξ αποστάσεως δράσεις για τους επιμορφούμενους και τους επιμορφωτές.

Η εφαρμογή χαρακτηριστικών «μεικτού μοντέλου» στην επιμόρφωση Β1 επιπέδου Τ.Π.Ε. διευκολύνει στην κάλυψη των επιμορφωτικών αναγκών γεωγραφικών περιοχών στις οποίες δεν είναι εφικτό να υλοποιηθούν αρκετά ή καθόλου προγράμματα επιμόρφωσης πχ. προγράμματα «παραδοσιακού μοντέλου» επιμόρφωσης γιατί δεν υπάρχουν διαθέσιμοι επιμορφωτές για όλες τις «συστάδες» κλάδων εκπαιδευτικών ή γιατί δεν είναι δυνατόν να συγκεντρωθεί ικανοποιητικό πλήθος επιμορφούμενων (πχ. σε μικρά νησιά δεν υπάρχουν 10 εκπαιδευτικοί ενός ολιγοπληθούς κλάδου εκπαιδευτικών) κλπ.

Ειδικότερα, προβλέπονται δύο παραλλαγές υλοποίησης των προγραμμάτων επιμόρφωσης, (κατηγορίες προγραμμάτων), που εφαρμόζονται ανάλογα με τις εκάστοτε συνθήκες που αφορούν στη γεωγραφική κατανομή των δυνητικών επιμορφούμενων και επιμορφωτών ανά συστάδα:

ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ ΙΙa: Προγράμματα που περιλαμβάνουν συνδυασμό μικρού αριθμού δια ζώσης συνεδριών, σύγχρονων εξ αποστάσεως επιμορφωτικών συνεδριών με χρήση ειδικής πλατφόρμας σύγχρονης εξ αποστάσεως εκπαίδευσης και διαχείρισης εικονικής τάξης, καθώς και ασύγχρονων εξ αποστάσεως δράσεων. Συγκεκριμένα, περιλαμβάνουν:

  • δύο (2) δίωρες διά ζώσης επιμορφωτικές συνεδρίες κατάλληλα τοποθετημένες στη διάρκεια του προγράμματος, όπου ο επιμορφωτής και οι επιμορφούμενοι θα μεταβαίνουν στο Κ.Σ.Ε.
  • δέκα (10) δίωρες σύγχρονες εξ αποστάσεως επιμορφωτικές συνεδρίες
  • ασύγχρονες εξ αποστάσεως δράσεις μαθησιακού – διδακτικού φόρτου για την εκπόνηση εργασιών, μελέτη υλικού, καθοδήγηση – παροχή ανατροφοδότησης κλπ. από τους επιμορφούμενους και τους επιμορφωτές αντίστοιχα, ισοδύναμου με δώδεκα (12) διδακτικές ώρες, που θα συνοδεύουν τις επιμορφωτικές συνεδρίες (μία ώρα για κάθε δίωρη επιμορφωτική συνεδρία του προγράμματος),Στα προγράμματα αυτά συμμετέχουν αποκλειστικά επιμορφούμενοι που έχουν εντοπιότητα με το Κ.Σ.Ε. (σε επίπεδο Νομού, στον οποίο έχει έδρα η σχολική μονάδα που απασχολούνται). Επίσης, τα προγράμματα αυτά εν γένει αναλαμβάνουν επιμορφωτές που έχουν αντίστοιχη εντοπιότητα, καθώς δεν προβλέπεται η κάλυψη εξόδων μετακίνησης για την μετάβαση στο Κ.Σ.Ε. για τη διεξαγωγή των δια ζώσης επιμορφωτικών συνεδριών.

ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ IIb: Προγράμματα που περιλαμβάνουν συνδυασμό σύγχρονων εξ αποστάσεως επιμορφωτικών συνεδριών με χρήση ειδικής πλατφόρμας σύγχρονης εξ αποστάσεως εκπαίδευσης και διαχείρισης εικονικής τάξης, καθώς και ασύγχρονων εξ αποστάσεως δράσεων. Συγκεκριμένα, περιλαμβάνουν:

  • δώδεκα (12) δίωρες σύγχρονες εξ αποστάσεως επιμορφωτικές συνεδρίες
  • ασύγχρονες εξ αποστάσεως δράσεις μαθησιακού – διδακτικού φόρτου για την εκπόνηση εργασιών, μελέτη υλικού, καθοδήγηση – παροχή ανατροφοδότησης κλπ από τους επιμοφούμενους και τους επιμορφωτές αντίστοιχα, ισοδύναμου με 12 διδακτικές ώρες, που θα συνοδεύουν τις επιμορφωτικές συνεδρίες (μία ώρα για κάθε δίωρη επιμορφωτική συνεδρία του προγράμματος).

Στα προγράμματα αυτά, τα οποία υλοποιούνται αποκλειστικά μέσω σύγχρονων και ασύγχρονων εξ αποστάσεως δράσεων, δεν απαιτείται εντοπιότητα επιμορφωτών, επιμορφούμενων και Κ.Σ.Ε.
Τέλος, όπως προαναφέρθηκε, για τους επιμορφωτές των επιμορφωτικών προγραμμάτων και των δύο παραπάνω κατηγοριών, περιλαμβάνονται δώδεκα (12) επιπρόσθετες ώρες απασχόλησης ανά πρόγραμμα, οι οποίες αφορούν σε ειδικότερες δράσεις προστιθέμενης εκπαιδευτικής αξίας, όπως αναλυτικά περιγράφονται στο ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ Β του παρόντος.
Στους σχετικούς πίνακες του Παραρτήματος Α, περιλαμβάνονται οι προβλεπόμενες κατηγορίες - τύποι και το πλήθος των προς υλοποίηση προγραμμάτων ανά Διεύθυνση Εκπαίδευσης (κατηγορία ΙΙa) ή Περιφέρεια2 (κατηγορία IIb) και συστάδα.

Γεωγραφική κατανομή των Προγραμμάτων Επιμόρφωσης εκπαιδευτικών Β1 επιπέδου Τ.Π.Ε. (ανά «συστάδα» κλάδων εκπαιδευτικών)
6η επιμορφωτική περίοδος
(προβλεπόμενη έναρξη μαθημάτων: Απρίλιος 2024)

ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ IIa: Προγράμματα που περιλαμβάνουν συνδυασμό ενός αριθμού δια ζώσης συνεδριών, σύγχρονων εξ αποστάσεως επιμορφωτικών συνεδριών και υποστηρικτικών συναντήσεων με χρήση ειδικής πλατφόρμας σύγχρονης εξ αποστάσεως εκπαίδευσης και διαχείρισης εικονικής τάξης, καθώς και ασύγχρονων εξ αποστάσεως δράσεων. Τα προγράμματα κατηγορίας IIa εν γένει προορίζονται για να καλύψουν επιμορφωτικές ανάγκες της Διεύθυνσης Εκπαίδευσης στην οποία βρίσκεται το Κ.Σ.Ε.

ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ IIb: Προγράμματα που περιλαμβάνουν συνδυασμό σύγχρονων εξ αποστάσεως επιμορφωτικών συνεδριών και υποστηρικτικών συναντήσεων με χρήση ειδικής πλατφόρμας σύγχρονης εξ αποστάσεως εκπαίδευσης και διαχείρισης εικονικής τάξης, καθώς και ασύγχρονων εξ αποστάσεως δράσεων. Τα προγράμματα κατηγορίας IIb, προορίζονται για να καλύψουν κατά προτεραιότητα επιμορφωτικές ανάγκες εκπαιδευτικών της Περιφέρειας στην οποία ανήκει το Κ.Σ.Ε. που υλοποιεί το πρόγραμμα, αλλά και άλλων περιοχών (Β’ φάση), στις οποίες για οποιοδήποτε λόγο δεν είναι δυνατόν να υλοποιηθούν προγράμματα τύπου IIa ή δεν είναι δυνατόν να υλοποιηθεί ικανός αριθμός προγραμμάτων για να καλύψει τις επιμορφωτικές τους ανάγκες, καθώς και ελλήνων εκπαιδευτικών αποσπασμένων στο εξωτερικό για τις ανάγκες της ομογένειας.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου