Συνέπειες της φασαρίας κατά την ώρα του μαθήματος στο Σχολείο
ΑΠΟΨΕΙΣ. - 27 Οκτ 2023του Χαράλαμπου Παπαδόπουλου
Λέμε συχνά μεταξύ μας οι καθηγητές «είμαστε δάσκαλοι σε δύσκολα χρόνια, οι δικοί μας δάσκαλοι περνούσαν πολύ πιο άνετα από εμάς». Πραγματικά την δεκαετία του 50, του 60, έκαμναν μάθημα με διπλάσιους και τριπλάσιους μαθητές απ’ αυτούς που κάμνουμε σήμερα εμείς και δεν κουνιόταν φύλλο στην αίθουσα. Που να τολμήσεις να ενοχλήσεις στο μάθημα ! Τρόμος σ’ έπιανε μόνο που σκεφτόσουν τι σε περίμενε. Δεν θ’ ασχοληθώ με το πόσο σωστό ήταν, θα παρουσιάσω απλώς μερικές συνέπειες από την φασαρία που υπάρχει συχνά σήμερα κατά την ώρα του μαθήματος.
1. Όταν υπάρχει φασαρία την ώρα του μαθήματος δεν ακούνε καθαρά οι μαθητές τα λόγια του καθηγητή. Και άντε να είναι το μάθημα Ιστορία ή Μαθηματικά πάει κι έρχεται. Που να καταλάβουν όμως οι μαθητές όταν δεν ακούγονται καθαρά οι εξηγήσεις του καθηγητή για τις Φυσικές Επιστήμες ; Εδώ τα ακούνε, τα διαβάζουν, και πάλι δυσκολεύονται να μπουν στο νόημα.
2. Πολλοί μαθητές την φασαρία στο μάθημα την χρησιμοποιούν σαν μια ωραία δικαιολογία για να μην διαβάσουν. «Τι να διαβάσω λένε, αφού δεν άκουσα τίποτα». Και έτσι πηγαινοέρχονται στο Σχολείο χωρίς να μαθαίνουν τίποτα. Με τους βαθμούς στον έλεγχο τι θα γίνει ; Μην ανησυχείτε, το στυλ των θεμάτων όπως μπαίνουν σύμφωνα με τις εντολές του Υπουργείου Παιδείας, αντιστοίχιση, σωστά λάθος κλπ ευνοούν το κλέψιμο. Ξέρετε πόσες φορές μου πέρασε η σκέψη να τους βάζω μόνο το μισάωρο υποχρεωτικό διαγώνισμα και τίποτε άλλο ; Αφού με το που λέμε γράφουμε τεστ, είναι σαν να λέμε ξεκινάει ο αγώνας για αντιγραφή !
3. Αν υπήρχε ησυχία στο μάθημα θα μπορούσαμε εύκολα οι καθηγητές να ενδιαφερθούμε για μαθητές που έχουν μαθησιακές ανάγκες. Δυστυχώς με την φασαρία ασχολούμαστε μόνο μ’ αυτούς που κάμνουν φασαρία, και ξεχνάμε ακόμα και να ρίξουμε ένα βλέμμα στους αδύνατους μαθητές. Κοιτάξτε πόσο μακριά είναι το Υπουργείο Παιδείας από την πραγματικότητα που υπάρχει στα Σχολεία. Απαιτούν να κάμνουμε διαφοροποιημένη διδασκαλία, δηλαδή διαφορετικό μάθημα σε κάθε μαθητή, κι εμείς συχνά δεν μπορούμε να κάνουμε μάθημα ούτε για τον μέσο όρο των μαθητών !
4. Με τις συνεχείς παρατηρήσεις για ησυχία διακόπτεται η ομαλή ροή του μαθήματος. Γι αυτό συχνά κάποιοι μαθητές απελπισμένοι μας λένε «μη σταματάτε Κύριε, εμείς σας προσέχουμε». Και άντε να έχουμε βροντώδη φωνή που σκεπάζει τις φωνές των μαθητών, πάει στο καλό. Αν δεν έχουμε όμως, τι γίνεται ;
5. Πολύ συχνά δημιουργείται φαύλος κύκλος. Οι μαθητές δεν προσέχουν στο μάθημα και κάμνουν φασαρία επειδή έχουν πλήρη άγνοια του μαθήματος. Με το να μην προσέχουν όμως αυξάνεται η άγνοια στο μάθημα, αυτό αυξάνει την φασαρία που κάνουν, και η ζωή συνεχίζεται …
6. Με την φασαρία την ώρα του μαθήματος δυσκολευόμαστε οι καθηγητές να αξιολογήσουμε δίκαια τους μαθητές. Συχνά με πολλούς μαθητές μόνο μετά από τις Εξετάσεις του Ιουνίου κατάλαβα ποια ήταν πραγματικά η επίδοσή τους. Γι αυτό λέμε στους γονείς «αν θέλετε να καταλάβετε πραγματικά την επίδοση του παιδιού σας στα μαθήματα, κοιτάξτε τι βαθμό πήραν στις Εξετάσεις του Ιουνίου». Εννοείται όμως εφ’ όσον γίνει σωστά η επιτήρηση. Επειδή συχνά, βοήθειά μας …
7. Μου λέει ένας συνάδελφος Φυσικός «για να μην κάμνουν φασαρία στο μάθημα, τους έχω συνέχεια στην τσίτα». Ναι αλλά χωρίς κάποια άνεση να γίνει κουβέντα στο μάθημα που και που για κάτι διαφορετικό για το οποίο δίνει αφορμή το μάθημα, και θα ωφελήσει τους μαθητές, δεν νομίζω ότι ασκούμε όπως πρέπει την αποστολή μας. Μου έλεγε ένας, συνταξιούχος σήμερα, Φιλόλογος «Εγώ ασχολούμαι μόνο με τους λίγους που ενδιαφέρονται. Στους άλλους δεν δίνω καμιά σημασία». Ποια σχέση όμως έχουν κάτι τέτοια με αυτά που έλεγε ο Μέγας Παιδαγωγός Μέγας Βασίλειος ; «Όταν ο
δάσκαλος και οι μαθητές έχουν αγάπη μεταξύ τους, υπάρχει διάλογος. Όταν υπάρχει διάλογος υπάρχει επικοινωνία. Και όταν υπάρχει επικοινωνία, υπάρχει μάθηση».
Μα θα αναρωτηθείτε, δεν τα γνωρίζει όλα αυτά το Υπουργείο Παιδείας ; Τι κάμνουν τόσα στελέχη του Υπουργείου που πληρώνονται και πολύ καλύτερα μάλιστα από εμάς που διδάσκουμε. Αχ, που ζείτε !
Ποιος Σύμβουλος θα τολμήσει να πει μια αλήθεια στους ανωτέρους του ; Παρακολούθησα πριν χρόνια στο διαδίκτυο συνάντηση μιας Υφυπουργού Παιδείας με Συμβούλους των Φυσικών Επιστημών. Έλεγαν λοιπόν οι Σύμβουλοι ότι υπάρχει στα Λύκεια δυσκολία με την διεξαγωγή των υποχρεωτικών εργαστηριακών ασκήσεων.
Οπότε άρπαξε ένα χαρτί η Υφυπουργός, τους το κουνούσε με νεύρο και έλεγε : «Εδώ μέσα δηλώσατε ότι όλες οι υποχρεωτικές εργαστηριακές ασκήσεις έχουν γίνει σε όλα τα Λύκεια. Δηλαδή μου λέτε ότι δηλώσατε ψέματα ;». Οι Σύμβουλοι μάσησαν τα λόγια τους. Συγχαρητήρια στην κ. Υφυπουργό για την ικανότητα επικοινωνίας της, αλλά και συγχαρητήρια στους Συμβούλους για την τόλμη τους.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου