Υπουργείο Παιδείας
Προσθήκη στο νομοσχέδιο «Για την αντιμετώπιση της βίας στα γήπεδα»
Υπουργική Τροπολογία
Τροποποίηση διατάξεων του ν.4186/2013
Θέματα Γενικού και Επαγγελματικού Λυκείου
Αιτιολογική έκθεση
Ι. Γενικά
1.1. Στην παράγραφο Α προχωρούμε στη θέσπιση μεταβατικού θεσμικού πλαισίου για το σύστημα εισαγωγής στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση, που θα ισχύσει έως ότου μετά από ευρύ διάλογο με όλους τους εμπλεκόμενους φορείς θεσμοθετήσουμε συνολικά νέο σύστημα για το Λύκειο, το οποίο όχι απλώς θα προετοιμάζει για την εισαγωγή στην Τριτοβάθμια αλλά και θα συμβάλλει στην ολόπλευρη ανάπτυξη της προσωπικότητας, στην καλλιέργεια της δημιουργικότητας, της κριτικής σκέψης και στην εμπέδωση των δημοκρατικών αξιών. Οι λόγοι για τους οποίους επείγει η θέσπιση αυτού του μεταβατικού θεσμικού πλαισίου είναι εξής:
1) Με το σύστημα του Νέου Λυκείου, οι μαθητές της Γ΄ Τάξης είχαν δυνατότητα πρόσβασης σε πολύ περιορισμένο αριθμό τμημάτων, αφού οι επιλογές τους περιορίζονταν μόνο σε ένα επιστημονικό πεδίο. Εξαιτίας αυτού του εγκλωβισμού των υποψηφίων σε πολύ μικρό αριθμό τμημάτων, θα αποκλείονταν χιλιάδες νέοι και νέες από την Τριτοβάθμια εκπαίδευση, παρότι μπορεί να είχαν επιτύχει υψηλή βαθμολογία στις εξετάσεις. Παράλληλα, αυτή η ρύθμιση θα έπληττε εκτός από τους μαθητές/τριες και τα ίδια τα Πανεπιστήμια, καθώς ήταν εξαιρετικά πιθανό να στερούνταν φοιτητές/τριες με πολύ υψηλές επιδόσεις, οι οποίοι δεν θα κατάφερναν να εισαχθούν στο ένα και μοναδικό επιστημονικό πεδίο στο οποίο μπορούσαν να είναι υποψήφιοι.
2) Υπήρχαν επίσης σοβαροί τεχνικοί λόγοι που επέβαλαν τις νέες ρυθμίσεις. Λόγω καθυστέρησης του έργου των επιστημονικών επιτροπών του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής που είχε σημειωθεί ήδη πριν από την αλλαγή της ηγεσίας του ΥΠΟΠΑΙΘ, δεν έχει ολοκληρωθεί ακόμα η σύνταξη των προγραμμάτων σπουδών όλων των μαθημάτων της Γ΄ τάξης του Νέου Λυκείου και δεν έχουν καν ξεκινήσει οι διαδικασίες συγγραφής και κρίσης των αντίστοιχων σχολικών εγχειριδίων. Συνεπώς, δεν είναι εφικτή η εφαρμογή της νομοθεσίας του Νέου Λυκείου για τη Γ΄ Λυκείου. Να σημειωθεί ότι σε όλη την εκπαιδευτική διαδικασία και ακόμα περισσότερο σε αυτήν την τάξη απαιτείται έγκαιρη ενημέρωση και προετοιμασία των μαθητών/τριών καθώς και έγκαιρη και επαρκής ενημέρωση και επιμόρφωση των εκπαιδευτικών που αναλαμβάνουν τη διδασκαλία νέων προγραμμάτων σπουδών και σχολικών εγχειριδίων.
3) Επιπλέον, δεν ήταν δυνατόν να διατηρηθεί ανέπαφο το σύστημα εισαγωγής της φετινής Γ΄ Ημερήσιου ΓΕΛ και Δ΄ Εσπερινού ΓΕΛ -για τις οποίες υπάρχουν βέβαια εγκεκριμένα προγράμματα σπουδών και σχολικά εγχειρίδια- επειδή θα αιφνιδιάζονταν οι υποψήφιοι του σχ. έτους 2015-16 για τους εξής λόγους: ενώ γνώριζαν ότι θα έδιναν Πανελλαδικές εξετάσεις σε τέσσερα (4) μαθήματα, θα έπρεπε να προετοιμαστούν για έξι (6) ή επτά (7) μαθήματα και βέβαια οι υπάρχουσες Κατευθύνσεις (Θεωρητική, Θετική και Τεχνολογική) απαιτούσαν διαφορετικό συνδυασμό πανελλαδικώς εξεταζόμενων μαθημάτων για τα επιστημονικά πεδία από εκείνον που τους είχε ήδη ανακοινωθεί.
4) Επιπρόσθετα, στο ισχύον μέχρι φέτος σύστημα εισαγωγής έχουν παρατηρηθεί στρεβλώσεις που θεωρήθηκε αναγκαίο να αντιμετωπισθούν.
Στοχεύοντας στην παροχή περισσότερων διεξόδων στους υποψήφιους της επόμενης σχολικής χρονιάς από εκείνες που έδινε το σύστημα του Νέου Λυκείου και παράλληλα στον μη αιφνιδιασμό τους με μέτρα που θα ανέτρεπαν τον προγραμματισμό τους, το ΥΠΟΠΑΙΘ θεωρεί αναγκαίο να προχωρήσει στην κατάθεση των παρακάτω ρυθμίσεων:
Υπουργική Τροπολογία
Τροποποίηση διατάξεων του ν.4186/2013
Θέματα Γενικού και Επαγγελματικού Λυκείου
Αιτιολογική έκθεση
Ι. Γενικά
1.1. Στην παράγραφο Α προχωρούμε στη θέσπιση μεταβατικού θεσμικού πλαισίου για το σύστημα εισαγωγής στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση, που θα ισχύσει έως ότου μετά από ευρύ διάλογο με όλους τους εμπλεκόμενους φορείς θεσμοθετήσουμε συνολικά νέο σύστημα για το Λύκειο, το οποίο όχι απλώς θα προετοιμάζει για την εισαγωγή στην Τριτοβάθμια αλλά και θα συμβάλλει στην ολόπλευρη ανάπτυξη της προσωπικότητας, στην καλλιέργεια της δημιουργικότητας, της κριτικής σκέψης και στην εμπέδωση των δημοκρατικών αξιών. Οι λόγοι για τους οποίους επείγει η θέσπιση αυτού του μεταβατικού θεσμικού πλαισίου είναι εξής:
1) Με το σύστημα του Νέου Λυκείου, οι μαθητές της Γ΄ Τάξης είχαν δυνατότητα πρόσβασης σε πολύ περιορισμένο αριθμό τμημάτων, αφού οι επιλογές τους περιορίζονταν μόνο σε ένα επιστημονικό πεδίο. Εξαιτίας αυτού του εγκλωβισμού των υποψηφίων σε πολύ μικρό αριθμό τμημάτων, θα αποκλείονταν χιλιάδες νέοι και νέες από την Τριτοβάθμια εκπαίδευση, παρότι μπορεί να είχαν επιτύχει υψηλή βαθμολογία στις εξετάσεις. Παράλληλα, αυτή η ρύθμιση θα έπληττε εκτός από τους μαθητές/τριες και τα ίδια τα Πανεπιστήμια, καθώς ήταν εξαιρετικά πιθανό να στερούνταν φοιτητές/τριες με πολύ υψηλές επιδόσεις, οι οποίοι δεν θα κατάφερναν να εισαχθούν στο ένα και μοναδικό επιστημονικό πεδίο στο οποίο μπορούσαν να είναι υποψήφιοι.
2) Υπήρχαν επίσης σοβαροί τεχνικοί λόγοι που επέβαλαν τις νέες ρυθμίσεις. Λόγω καθυστέρησης του έργου των επιστημονικών επιτροπών του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής που είχε σημειωθεί ήδη πριν από την αλλαγή της ηγεσίας του ΥΠΟΠΑΙΘ, δεν έχει ολοκληρωθεί ακόμα η σύνταξη των προγραμμάτων σπουδών όλων των μαθημάτων της Γ΄ τάξης του Νέου Λυκείου και δεν έχουν καν ξεκινήσει οι διαδικασίες συγγραφής και κρίσης των αντίστοιχων σχολικών εγχειριδίων. Συνεπώς, δεν είναι εφικτή η εφαρμογή της νομοθεσίας του Νέου Λυκείου για τη Γ΄ Λυκείου. Να σημειωθεί ότι σε όλη την εκπαιδευτική διαδικασία και ακόμα περισσότερο σε αυτήν την τάξη απαιτείται έγκαιρη ενημέρωση και προετοιμασία των μαθητών/τριών καθώς και έγκαιρη και επαρκής ενημέρωση και επιμόρφωση των εκπαιδευτικών που αναλαμβάνουν τη διδασκαλία νέων προγραμμάτων σπουδών και σχολικών εγχειριδίων.
3) Επιπλέον, δεν ήταν δυνατόν να διατηρηθεί ανέπαφο το σύστημα εισαγωγής της φετινής Γ΄ Ημερήσιου ΓΕΛ και Δ΄ Εσπερινού ΓΕΛ -για τις οποίες υπάρχουν βέβαια εγκεκριμένα προγράμματα σπουδών και σχολικά εγχειρίδια- επειδή θα αιφνιδιάζονταν οι υποψήφιοι του σχ. έτους 2015-16 για τους εξής λόγους: ενώ γνώριζαν ότι θα έδιναν Πανελλαδικές εξετάσεις σε τέσσερα (4) μαθήματα, θα έπρεπε να προετοιμαστούν για έξι (6) ή επτά (7) μαθήματα και βέβαια οι υπάρχουσες Κατευθύνσεις (Θεωρητική, Θετική και Τεχνολογική) απαιτούσαν διαφορετικό συνδυασμό πανελλαδικώς εξεταζόμενων μαθημάτων για τα επιστημονικά πεδία από εκείνον που τους είχε ήδη ανακοινωθεί.
4) Επιπρόσθετα, στο ισχύον μέχρι φέτος σύστημα εισαγωγής έχουν παρατηρηθεί στρεβλώσεις που θεωρήθηκε αναγκαίο να αντιμετωπισθούν.
Στοχεύοντας στην παροχή περισσότερων διεξόδων στους υποψήφιους της επόμενης σχολικής χρονιάς από εκείνες που έδινε το σύστημα του Νέου Λυκείου και παράλληλα στον μη αιφνιδιασμό τους με μέτρα που θα ανέτρεπαν τον προγραμματισμό τους, το ΥΠΟΠΑΙΘ θεωρεί αναγκαίο να προχωρήσει στην κατάθεση των παρακάτω ρυθμίσεων:
- Όσον αφορά στη δομή του ωρολογίου προγράμματος διαμορφώνονται τρεις ομάδες προσανατολισμού (Ανθρωπιστικών Σπουδών, Θετικών Σπουδών και Σπουδών Οικονομίας και Πληροφορικής), ορίζονται δε πέντε Επιστημονικά πεδία (Ανθρωπιστικές, Νομικές και Κοινωνικές Επιστήμες, Θετικές Επιστήμες, Επιστήμες Ζωής και Υγείας, Επιστήμες της Εκπαίδευσης, Επιστήμες Οικονομίας και Πληροφορική).
- Στις Εξετάσεις Εισαγωγής του σχολικού έτους 2015-16 δίνονται στους μαθητές και στις μαθήτριες οι εξής δυνατότητες:
Α) Να δώσουν εξετάσεις
σε τέσσερα (4) μαθήματα και να είναι υποψήφιοι/ες σε ένα μόνο
Επιστημονικό Πεδίο, όπως προβλεπόταν από το πρόσφατα νομοθετημένο
σύστημα εισαγωγής.
Β) Να έχουν τη δυνατότητα πρόσβασης σε ένα δεύτερο Επιστημονικό Πεδίο, αν επιλέξουν και ένα 5ο πανελλαδικώς εξεταζόμενο μάθημα.
- Όλοι οι υποψήφιοι, ανεξάρτητα από την ομάδα προσανατολισμού, έχουν τη δυνατότητα να επιλέξουν από τρία επιστημονικά πεδία το ένα ή τα δύο επιστημονικά πεδία στα οποία θα έχουν πρόσβαση.
- Κάθε ομάδα Προσανατολισμού έχει τρία κοινά μαθήματα που απαιτούνται σε όλα τα επιστημονικά πεδία όπου έχει πρόσβαση η Ομάδα Προσανατολισμού. Το τέταρτο μάθημα αντιστοιχεί σε συγκεκριμένο επιστημονικό πεδίο. Με ένα διαφορετικό τέταρτο μάθημα ανοίγεται η δυνατότητα πρόσβασης σε δεύτερο επιστημονικό πεδίο.
- Για όλα τα γνωστικά αντικείμενα (Μαθήματα Γενικής Παιδείας, Μαθήματα Προσανατολισμού και Μαθήματα Επιλογής) θα ακολουθηθούν προγράμματα σπουδών ήδη εγκεκριμένα από το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο ή το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής, που αντιστοιχούν σε επίσης ήδη εγκεκριμένα σχολικά εγχειρίδια, τα οποία θα ορισθούν με υπουργική απόφαση.
-
- 1.2. Παράλληλα κατατίθενται ρυθμίσεις που συμπληρώνουν το άρθρο 13 του παρόντος νομοσχεδίου σε ό,τι αφορά το βαθμό προαγωγής και απόλυσης κατά τις τελευταίες τάξεις των ημερησίων και εσπερινών λυκείων αλλά και την κατάργηση της επιλογής θεμάτων κατά 50% από την Τράπεζα Θεμάτων κατά τις εξετάσεις εισαγωγής στην τριτοβάθμια εκπαίδευση από το σχολικό έτος 2015-16. Ο Υπουργός Παιδείας εξουσιοδοτείται να ρυθμίσει με υπουργική απόφαση τις λεπτομέρειες της διεξαγωγής των προαγωγικών και απολυτηρίων εξετάσεων του σχολικού έτους 2014-15, σύμφωνα με τις κατευθυντήριες γραμμές που προκύπτουν από τις ρυθμίσεις της Υπουργικής Τροπολογίας και κατά τα ισχύοντα Προεδρικά Διατάγματα.
- 1.3. Τέλος, στην παράγραφο Β ανατάσσονται σοβαρές δυσλειτουργίες στο χώρο της Δευτεροβάθμιας Επαγγελματικής Εκπαίδευσης. Οι μνημονιακοί νόμοι, στο χώρο της επαγγελματικής εκπαίδευσης, αφαίρεσαν το δικαίωμα από μεγάλα στρώματα της ελληνικής κοινωνίας με χαμηλά ή καθόλου εισοδήματα να μπορούν να αποκτήσουν δωρεάν επαγγελματική ειδίκευση που θα τους επέτρεπε να διεκδικήσουν από καλύτερες θέσεις, εργασία και επαγγελματική αποκατάσταση. Ταυτόχρονα, κατάργησαν βίαια το συνταγματικά κατοχυρωμένο δικαίωμα στην εργασία από 2500 περίπου εκπαιδευτικούς, που ανήκαν σε 50 διαφορετικές ειδικότητες και ασκούσαν το λειτούργημά τους στη δημόσια Επαγγελματική Εκπαίδευση. Αυτές οι νομοθετικές ρυθμίσεις βρίσκονται σε εναρμόνιση με το άρθρο 18, παρ. 1, του υπό ψήφιση νόμου του Υπουργείου Διοικητικής Μεταρρύθμισης, που επαναφέρει τους εκπαιδευτικούς από το καθεστώς διαθεσιμότητας – απόλυσης, στα σχολεία και τις οργανικές θέσεις που υπηρετούσαν. Έτσι το ΥΠΟΠΑΙΘ προχωρεί στην επανασύσταση των τομέων και ειδικοτήτων που είχαν καταργηθεί και είχαν δοθεί αποκλειστικά ως δώρο στα ιδιωτικά σχολεία, προκαλώντας αποκλεισμό των φτωχότερων στρωμάτων από την επαγγελματική εκπαίδευση, που σε πολύ μεγάλο βαθμό έδειχναν την προτίμησή τους σε αυτές τις ειδικότητες. Οι καθηγητές επιστρέφουν στις θέσεις τους έγκαιρα, οπότε το νέο σχολικό έτος θα είναι σε θέση να προσφέρουν τις υπηρεσίες τους.
ΙΙ. Κατά παράγραφο
Παράγραφος Α
Στην
υποπαράγραφο 1, αντικαθίσταται η παράγραφος 3 του άρθρου 2 του
ν.4186/2013 (Α΄ 193) όπως ισχύει, προκειμένου να προσδιοριστούν οι
Ομάδες Προσανατολισμού και οι κατηγορίες μαθημάτων της τελευταίας τάξης
των ημερήσιων και εσπερινών ΓΕΛ (Μαθήματα Γενικής Παιδείας, Μαθήματα
Ομάδας Προσανατολισμού και Μαθήματα Επιλογής).
Στην
υποπαράγραφο 2, προστίθεται στο άρθρο 2 του ν.4186/2013 (Α΄ 193)
παράγραφος 3Α με την οποία ορίζεται το ωρολόγιο πρόγραμμα των Μαθημάτων
Γενικής Παιδείας.
Στην
υποπαράγραφο 3, προστίθεται στο άρθρο 2 του ν.4186/2013 (Α΄ 193)
παράγραφος 3Β με την οποία ορίζεται το ωρολόγιο πρόγραμμα των τριών
Ομάδων Προσανατολισμού.
Στην
υποπαράγραφο 4, προστίθεται στο άρθρο 2 του ν.4186/2013 (Α΄ 193)
παράγραφος 3Γ με την οποία ορίζονται τα Μαθήματα Επιλογής από τα οποία
επιλέγουν ένα οι μαθητές/τριες των ημερήσιων ΓΕΛ καθώς και ο αριθμός
διδακτικών ωρών που τους αναλογεί.
Στην
υποπαράγραφο 5 αντικαθίσταται η παρ. 5 του άρθρου 3 του ν. 4186/2013
(Α΄193) όπως ισχύει και προβλέπεται ότι οι γραπτές απολυτήριες εξετάσεις
στην Γ΄ τάξη Ημερήσιου Γενικού Λυκείου και στη Δ΄ τάξη Εσπερινού
Γενικού Λυκείου διεξάγονται ενδοσχολικά και ότι τα θέματα των
απολυτηρίων εξετάσεων ορίζονται αποκλειστικά από τον διδάσκοντα/τους
διδάσκοντες το μάθημα. Η Τράπεζα θεμάτων διαβαθμισμένης δυσκολίας
δύναται να λειτουργήσει ως προαιρετικό συμβουλευτικό εργαλείο για
μαθητές και εκπαιδευτικούς. Επίσης προβλέπεται ότι για την απόλυση των
μαθητών απαιτείται γενικός μέσος όρος τουλάχιστον εννέα και πέντε δέκατα
(9,5), ο οποίος προκύπτει από τον Μ.Ο. των βαθμών ετήσιας επίδοσης του
μαθητή όλων των γραπτώς εξεταζόμενων μαθημάτων.
Στην
υποπαράγραφο 6 αντικαθίσταται η παράγραφος 1 του άρθρου 4 του
ν.4186/2013 (Α΄ 193) όπως ισχύει ώστε τα θέματα των εξετάσεων εισαγωγής
στην τριτοβάθμια εκπαίδευση να καθορίζονται αποκλειστικά από την
Κεντρική Επιτροπή Εξετάσεων και καταργείται η δυνατότητα επιλογής των
θεμάτων αυτών κατά 50% από την Τράπεζα Θεμάτων.
Στην
υποπαράγραφο 7, αντικαθίσταται η παράγραφος 2 του άρθρου 4 του
ν.4186/2013 (Α΄ 193) όπως ισχύει ώστε να οριστούν οι ημερομηνίες εντός
των οποίων οι μαθητές/τριες οφείλουν να επιβεβαιώσουν οριστικά την
Αρχική Δήλωση Ομάδας Μαθημάτων Προσανατολισμού. Επίσης προσδιορίζει τα
Επιστημονικά Πεδία και ορίζει ότι κάθε μαθητής/τρια έχει δικαίωμα να
δηλώσει σε δύο Επιστημονικά Πεδία.
Στην
υποπαράγραφο 8, η παράγραφος 3 του άρθρου 4 του ν.4186/2013 (Α΄ 193)
όπως ισχύει, αντικαθίσταται ώστε να ορίσει ότι οι μαθητές/τριες μπορούν
είτε να εξετασθούν σε τέσσερα μαθήματα, για να έχουν πρόσβαση σε ένα
Επιστημονικό Πεδίο, είτε να εξετασθούν και σε ένα πέμπτο, για να
αποκτήσουν πρόσβαση και σε ένα δεύτερο Επιστημονικό Πεδίο. Επίσης
προσδιορίζει τα πανελλαδικώς εξεταζόμενα μαθήματα ανά Ομάδα
Προσανατολισμού και ανά Επιστημονικό πεδίο.
Οι
υποπαράγραφοι 9 και 10 αφορούν στην αποδέσμευση των βαθμών προαγωγής και
απόλυσης των μαθητών λυκείου από το βαθμό πρόσβασης στην τριτοβάθμια
εκπαίδευση.
Η
υποπαράγραφος 11 ορίζει ότι με απόφαση του Υπουργού Πολιτισμού, Παιδείας
και Θρησκευμάτων ορίζονται η ακριβής κατάταξη των Τμημάτων της
παραγράφου 1 του άρθρου 3 του παρόντος στα Επιστημονικά Πεδία και οι
συντελεστές βαρύτητας σε δύο (2) μαθήματα ανά Σχολή ή Τμήμα ή εισαγωγική
κατεύθυνση. Οι προαναφερθείσες αποφάσεις εκδίδονται το αργότερο μέχρι
τη λήξη εκάστου σχολικού έτους και ισχύουν για τις πανελλαδικές
εξετάσεις του επόμενου σχολικού έτους.
Στην
υποπαράγραφο 12 ορίζεται ότι ο χρόνος διενέργειας των ενδοσχολικών
γραπτών απολυτηρίων εξετάσεων στη Γ΄ τάξη του Ημερήσιου Γενικού Λυκείου
και στη Δ΄ τάξη του Εσπερινού Γενικού Λυκείου καθορίζεται με απόφαση
του Υπουργού Πολιτισμού, Παιδείας και Θρησκευμάτων.
Στην υποπαράγραφο 13 ορίζεται ότι η ισχύς της παραγράφου Α άρχεται από το διδακτικό έτος 2015-2016.
ΠΑΡΑΓΡΑΦΟΣ Γ
Με την
υποπαράγραφο 1 θεσπίζεται μία μεταβατική διάταξη για το τρέχον
διδακτικό έτος, με την οποία παρέχεται η κατ’ εξαίρεση δυνατότητα
καθορισμού των ζητημάτων αξιολόγησης των μαθητών των Α΄ και Β΄ τάξεων
του Ημερήσιου Γενικού Λυκείου και Α΄, Β΄ και Γ΄ Τάξεων Εσπερινού Γενικού
Λυκείου καθώς και των Α΄ και Β΄ Τάξεων του Ημερήσιου και Εσπερινού
Επαγγελματικού Λυκείου, με Υπουργική Απόφαση. Η εν λόγω ρύθμιση
καθίσταται αναγκαία, καθόσον οι ρυθμίσεις, με τις οποίες μεταβάλλεται ο
ρόλος της Τράπεζας Θεμάτων και ορίζεται ότι η προαγωγή των μαθητών θα
γίνεται με μέσο όρο 9,5 για τις ανωτέρω τάξεις, εφαρμόζονται από το
τρέχον διδακτικό έτος. Επειδή στην κείμενη νομοθεσία προβλέπεται ότι για
την αξιολόγηση των μαθητών χρειάζεται η έκδοση Προεδρικού Διατάγματος
και επειδή δεν υφίστανται χρονικά περιθώρια έκδοσης σχετικού
τροποποιητικού Π.Δ., το Υπουργείο προτείνει την ως άνω όλως απαραίτητη
μεταβατική ρύθμιση καθορισμού των απαραίτητων με την αξιολόγηση των
μαθητών ζητημάτων με Υπουργική Απόφαση, στην οποία ρύθμιση
περιλαμβάνονται και οι βασικές κατευθύνσεις βάσει των οποίων θα πρέπει
να γίνει η εν λόγω αξιολόγηση.
Η
υποπαράγραφος 2 ρυθμίζει προσωρινά, για το τρέχον και το επόμενο σχ.
έτος, τη διάθεση των εκπαιδευτικών των οποίων οι ειδικότητες προστέθηκαν
στην Παράγραφο Β του παρόντος σε υπηρεσίες του Υπουργείου Πολιτισμού,
Παιδείας και Θρησκευμάτων, σύμφωνα με τις ισχύουσες διατάξεις και
ανάλογα με τις υφιστάμενες εκπαιδευτικές και διοικητικές ανάγκες.
Με τις
υποπαραγράφους 3 και 4 καταργούνται σχετικές με την Τράπεζα Θεμάτων
εξουσιοδοτικές διατάξεις του ν.4186/2013. Συγκεκριμένα, καταργείται η
περίπτωση α΄ της παραγράφου 5 του άρθρου 42 του ν. 4186/2013 (Α΄193)
και η περίπτωση α΄ της παραγράφου 6 του άρθρου 43 του ν. 4186/2013
(Α΄193).
ΚΕΙΜΕΝΟ ΤΡΟΠΟΛΟΓΙΑΣ
Άρθρο Μόνο
Τροποποίηση διατάξεων του ν.4186/2013 - Θέματα Γενικού και Επαγγελματικού Λυκείου
ΠΑΡΑΓΡΑΦΟΣ Α
ΘΕΜΑΤΑ ΓΕΝΙΚΟΥ ΛΥΚΕΙΟΥ
1.
Η παράγραφος 3 του άρθρου 2 του ν.4186/2013 (Α΄ 193), όπως έχει
τροποποιηθεί με τις παραγράφους 1 και 2 του άρθρου 57 του ν. 4310/14
(Α΄258), αντικαθίσταται ως ακολούθως: «Η Γ΄ τάξη Ημερήσιου Γενικού
Ενιαίου Λυκείου και η Δ΄ τάξη Εσπερινού Γενικού Ενιαίου Λυκείου
χωρίζονται σε τρεις Ομάδες Προσανατολισμού: Ομάδα Ανθρωπιστικών Σπουδών,
Ομάδα Θετικών Σπουδών και Ομάδα Σπουδών Οικονομίας και Πληροφορικής. Το
πρόγραμμα διδασκαλίας της Γ΄ τάξης Ημερήσιου Γενικού Λυκείου και της Δ΄
τάξης Εσπερινού Γενικού Λυκείου περιλαμβάνει μαθήματα Γενικής Παιδείας
και Μαθήματα προσανατολισμού. Οι μαθητές υποχρεούνται να παρακολουθούν
τα μαθήματα της Ομάδας Προσανατολισμού που επιλέγουν καθώς και τα
Μαθήματα Γενικής Παιδείας. Ειδικά οι μαθητές της Γ΄ τάξης Ημερήσιου
Γενικού Λυκείου παρακολουθούν και ένα Μάθημα Επιλογής».
2. Στο άρθρο 2 του ν.4186/2013 (Α΄ 193) προστίθεται παράγραφος 3Α, ως ακολούθως:
«3Α. Τo ωρολόγιο πρόγραμμα των Μαθημάτων Γενικής Παιδείας της Γ΄ τάξης Ημερήσιου Γενικού Λυκείου είναι το εξής:
ΜΑΘΗΜΑΤΑ
|
ΩΡΕΣ
|
ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΑ
|
1
|
ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ
|
2
|
ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ
|
2
|
ΙΣΤΟΡΙΑ
|
2
|
ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ και ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΣΤΑΤΙΣΤΙΚΗΣ
|
2
|
ΒΙΟΛΟΓΙΑ
|
2
|
ΞΕΝΗ ΓΛΩΣΣΑ (Αγγλικά ή Γαλλικά ή Γερμανικά)
|
2
|
ΦΥΣΙΚΗ ΑΓΩΓΗ
|
2
|
ΣΥΝΟΛΟ
|
15
|
3. Στο άρθρο 2 του ν.4186/2013 (Α΄ 193) προστίθεται παράγραφος 3Β, ως ακολούθως:
« 3Β. Το ωρολόγιο πρόγραμμα των Μαθημάτων Προσανατολισμού της Γ΄ τάξης Ημερήσιου Γενικού Λυκείου είναι το εξής:
Ομάδα Προσανατολισμού ΑΝΘΡΩΠΙΣΤΙΚΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ
ΜΑΘΗΜΑΤΑ
|
ΩΡΕΣ
|
ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ
|
5
|
ΙΣΤΟΡΙΑ
|
3
|
ΛΑΤΙΝΙΚΑ
|
3
|
ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ
|
2
|
ΚΟΙΝΩΝΙΟΛΟΓΙΑ
|
2
|
ΣΥΝΟΛΟ
|
15
|
Ομάδα Προσανατολισμού ΘΕΤΙΚΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ
ΜΑΘΗΜΑΤΑ
|
ΩΡΕΣ
|
ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ
|
5
|
ΦΥΣΙΚΗ
|
3
|
ΧΗΜΕΙΑ
|
3
|
ΒΙΟΛΟΓΙΑ
|
2
|
ΑΕΠΠ (Ανάπτυξη Εφαρμογών σε Προγραμματιστικό Περιβάλλον)
|
2
|
ΣΥΝΟΛΟ
|
15
|
Ομάδα Προσανατολισμού ΣΠΟΥΔΩΝ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑΣ ΚΑΙ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗΣ
ΜΑΘΗΜΑΤΑ
|
ΩΡΕΣ
|
ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ
|
5
|
ΑΟΘ (Αρχές Οικονομικής Θεωρίας)
|
3
|
ΙΣΤΟΡΙΑ
|
3
|
ΑΕΠΠ (Ανάπτυξη Εφαρμογών σε Προγραμματιστικό Περιβάλλον)
|
2
|
ΚΟΙΝΩΝΙΟΛΟΓΙΑ
|
2
|
ΣΥΝΟΛΟ
|
15
|
4. Στο άρθρο 2 του ν.4186/2013 (Α΄ 193) προστίθεται παράγραφος 3Γ, ως ακολούθως:
«3Γ.
Τα Μαθήματα Επιλογής της Γ΄ τάξης Ημερήσιου Γενικού Λυκείου διδάσκονται
δύο (2) ώρες και οι μαθητές της επιλέγουν μεταξύ των εξής προσφερόμενων
μαθημάτων: α) Δεύτερη Ξένη γλώσσα (Αγγλικά ή Γαλλικά ή Γερμανικά), β)
Ελεύθερο Σχέδιο γ) Γραμμικό Σχέδιο, δ) Ιστορία της Τέχνης, ε) Αρχές
Οργάνωσης και Διοίκησης Επιχειρήσεων και Υπηρεσιών (ΑΟΔΕΥ). Όσοι μαθητές
επιθυμούν να προετοιμαστούν για τις εξετάσεις των Ειδικών Μαθημάτων
Ελεύθερου Σχεδίου και Γραμμικού Σχεδίου, δύνανται να δηλώσουν ότι θέλουν
να παρακολουθήσουν και τα δύο μαθήματα, εκ των οποίων το ένα θα
διδάσκεται μετά τη λήξη του ημερήσιου ωρολογίου προγράμματος.
Στη Δ΄ τάξη Εσπερινού Γενικού Λυκείου δεν προβλέπονται μαθήματα επιλογής.»
5. Η
παρ. 5 του άρθρου 3 του ν. 4186/2013 (Α΄193) όπως το πρώτο εδάφιο
αντικαταστάθηκε με την παρ.1 του άρθρου 59 του ν. 4310/2014 (Α΄ 258),
αντικαθίσταται ως εξής: «Οι γραπτές απολυτήριες εξετάσεις στην Γ΄
τάξη Ημερήσιου Γενικού Λυκείου και στη Δ΄ τάξη Εσπερινού Γενικού Λυκείου
διεξάγονται ενδοσχολικά και περιλαμβάνουν όλα τα διδασκόμενα μαθήματα
εκτός του μαθήματος της Φυσικής Αγωγής. Τα θέματα των απολυτηρίων
εξετάσεων ορίζονται αποκλειστικά από τον διδάσκοντα/τους διδάσκοντες το
μάθημα. Τα γραπτά διορθώνονται από τον οικείο διδάσκοντα. Η Τράπεζα
θεμάτων διαβαθμισμένης δυσκολίας που δημιουργήθηκε στο πλαίσιο της
Οριζόντιας Πράξης 466112 Προγράμματος ΕΣΠΑ δύναται να λειτουργήσει ως
προαιρετικό συμβουλευτικό εργαλείο για μαθητές και εκπαιδευτικούς. Για
την απόλυση των μαθητών απαιτείται γενικός μέσος όρος τουλάχιστον εννέα
και πέντε δέκατα (9,5), ο οποίος προκύπτει από τον Μ.Ο. των βαθμών
ετήσιας επίδοσης του μαθητή όλων των γραπτώς εξεταζόμενων μαθημάτων.»
6. Η
παράγραφος 1 του άρθρου 4 του ν.4186/2013 (Α΄ 193) όπως έχει
αντικατασταθεί με την παρ.1 του άρθρου 58 του ν. 4310/2014 (Α΄ 258),
αντικαθίσταται ως εξής: «1. Οι εξετάσεις για την εισαγωγή στις
Σχολές, τα Τμήματα και τις Εισαγωγικές Κατευθύνσεις Τμημάτων των
Πανεπιστημίων, των Ανωτάτων Εκκλησιαστικών Ακαδημιών, των Τ.Ε.Ι., των
Ανώτερων Σχολών Τουριστικής Εκπαίδευσης του Υπουργείου Τουρισμού, των
Ανωτάτων Στρατιωτικών Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων (Α.Σ.Ε.Ι.) και Ανώτερων
Στρατιωτικών Σχολών Υπαξιωματικών (Α.Σ.Σ.Υ.), των Σχολών της Αστυνομικής
και Πυροσβεστικής Ακαδημίας, καθώς και της Ακαδημίας Εμπορικού Ναυτικού
διεξάγονται σε πανελλαδικό επίπεδο με θέματα από την εξεταστέα ύλη της
τάξης αυτής που προκύπτουν αποκλειστικά από κεντρική επιτροπή
εξετάσεων.»
7. Η
παράγραφος 2 του άρθρου 4 του ν.4186/2013 (Α΄ 193) όπως έχει
αντικατασταθεί με την παρ.2 του άρθρου 58 του ν. 4310/2014 (Α΄ 258),
αντικαθίσταται ως εξής:
« Οι μαθητές της Γ΄ Τάξης Ημερησίου και Δ΄ Τάξης Εσπερινού Γενικού
Λυκείου με την έναρξη του σχολικού έτους και όχι αργότερα της 20ής
Σεπτεμβρίου επιβεβαιώνουν οριστικά την Αρχική Δήλωση Ομάδας Μαθημάτων
Προσανατολισμού, που έχουν υποβάλει στη σχολική τους μονάδα προ της
λήξης του προηγούμενου διδακτικού έτους. Έκαστος μαθητής επιλέγει
υποχρεωτικά μία (1) Ομάδα Μαθημάτων Προσανατολισμού.
Οι Ομάδες Προσανατολισμού επιτρέπουν την πρόσβαση σε συγκεκριμένα
Επιστημονικά Πεδία. Ως επιστημονικό πεδίο νοείται ένα σύνολο ομοειδών ή
συγγενών γνωστικών αντικειμένων, που θεραπεύονται από αντίστοιχα τμήματα
των εκπαιδευτικών ιδρυμάτων. Τα Τμήματα των ιδρυμάτων της παραγράφου 1
κατατάσσονται σε πέντε Επιστημονικά Πεδία, που ορίζονται ως εξής:
1ο Επιστημονικό πεδίο: Ανθρωπιστικές, Νομικές και Κοινωνικές Επιστήμες
2ο Επιστημονικό πεδίο: Θετικές και Τεχνολογικές Επιστήμες
3ο Επιστημονικό πεδίο: Επιστήμες Υγείας και Ζωής
4ο Επιστημονικό πεδίο: Επιστήμες της Εκπαίδευσης
5ο Επιστημονικό πεδίο: Επιστήμες Οικονομίας και Πληροφορική
Οι υποψήφιοι για εισαγωγή, μετά την ανακοίνωση των αποτελεσμάτων
απόλυσης από το Γενικό Λύκειο και των αποτελεσμάτων των Εξετάσεων
Εισαγωγής στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση, καταθέτουν δήλωση προτίμησης για
δύο (2) κατ' ανώτατο όριο Επιστημονικά Πεδία και για συγκεκριμένα
τμήματα ή σχολές των πεδίων αυτών. Ο υποψήφιος που μεταξύ των Τμημάτων
που επέλεξε περιέλαβε και Τμήμα για το οποίο απαιτείται εξέταση σε ένα ή
περισσότερα ειδικά μαθήματα ή δοκιμασίες, σύμφωνα με τις διατάξεις που
ισχύουν κάθε φορά, πρέπει να έχει εξεταστεί το ίδιο έτος στα απαιτούμενα
ειδικά μαθήματα ή δοκιμασίες και να έχει επιτύχει βαθμολογία στο καθένα
από αυτά τουλάχιστον ίση με το μισό της προβλεπόμενης μέγιστης
δυνατής».
8. Η
παράγραφος 3 του άρθρου 4 του ν.4186/2013 (Α΄ 193) όπως έχει
αντικατασταθεί με την παρ.3 του άρθρου 58 του ν. 4310/2014 (Α΄ 258),
αντικαθίσταται ως εξής:
«α) Οι μαθητές που επιθυμούν να είναι υποψήφιοι σε ένα (1) μόνο
Επιστημονικό Πεδίο εξετάζονται σε τέσσερα (4) μαθήματα. Οι μαθητές που
επιθυμούν να είναι υποψήφιοι σε δύο (2) Επιστημονικά Πεδία εξετάζονται
και σε ένα πέμπτο (5ο) μάθημα, το οποίο μπορεί να είναι Γενικής Παιδείας ή Ομάδας Προσανατολισμού.
β)
Οι μαθητές μπορούν να επιλέξουν έναν ή δύο από τους εξής εναλλακτικούς
συνδυασμούς μαθημάτων ανά Ομάδα Προσανατολισμού, λαμβάνοντας υπόψη και
τα μαθήματα στα οποία υπάρχουν αυξημένοι συντελεστές βαρύτητας. Για την
εισαγωγή στα τμήματα κάθε Επιστημονικού πεδίου θα υπολογίζονται τα
μαθήματα και οι συντελεστές βαρύτητας τα οποία προβλέπονται στην Ομάδα
Προσανατολισμού όπου ανήκει ο υποψήφιος για το συγκεκριμένο Επιστημονικό
πεδίο.
Ομάδα Προσανατολισμού ΑΝΘΡΩΠΙΣΤΙΚΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ
αα) Τα κοινά μαθήματα, στα οποία εξετάζονται υποχρεωτικά οι μαθητές της
Ομάδας Προσανατολισμού Ανθρωπιστικών Σπουδών, σε όποιο Επιστημονικό
Πεδίο κι αν κατευθύνονται, είναι τα εξής τρία (3): τα Αρχαία Ελληνικά
Ομάδας Προσανατολισμού, η Ιστορία Ομάδας Προσανατολισμού και η
Νεοελληνική Γλώσσα (Γενικής Παιδείας).
Αν οι υποψήφιοι εκτός από τα ανωτέρω τρία κοινά μαθήματα επιλέξουν να
εξετασθούν και στα Λατινικά της Ομάδας Προσανατολισμού, τότε έχουν
πρόσβαση στο 1ο Επιστημονικό Πεδίο.
Αν οι υποψήφιοι εκτός από τα ανωτέρω τρία κοινά μαθήματα επιλέξουν να
εξετασθούν και στη Βιολογία Γενικής Παιδείας, τότε έχουν πρόσβαση
στο 3ο Επιστημονικό Πεδίο.
Αν οι υποψήφιοι εκτός από τα ανωτέρω τρία κοινά μαθήματα επιλέξουν να
εξετασθούν και στα Μαθηματικά Γενικής Παιδείας, τότε έχουν πρόσβαση
στο 4ο Επιστημονικό Πεδίο.
ββ)
Οι εναλλακτικοί συνδυασμοί πανελλαδικώς εξεταζόμενων μαθημάτων της
Ομάδας Προσανατολισμού Ανθρωπιστικών Σπουδών παρουσιάζονται στους
παρακάτω πίνακες:
1ο Ε.Π.
Ανθρωπιστικές, Νομικές και
Κοινωνικές Επιστήμες
|
Αρχαία Ελληνικά Προσανατολισμού
|
Ιστορία Προσανατολισμού
|
|
Νεοελληνική Γλώσσα
|
|
Λατινικά (Προσανατολισμού)
|
|
3ο Ε.Π.
Επιστήμες Υγείας και Ζωής |
Αρχαία Ελληνικά Προσανατολισμού
|
Ιστορία Προσανατολισμού
|
|
Νεοελληνική Γλώσσα
|
|
Βιολογία Γενικής Παιδείας
|
|
4ο Ε.Π.
Επιστήμες της Εκπαίδευσης
|
Αρχαία Ελληνικά Προσανατολισμού
|
Ιστορία Προσανατολισμού
|
|
Νεοελληνική Γλώσσα
|
|
Μαθηματικά Γενικής Παιδείας
|
Ομάδα Προσανατολισμού ΘΕΤΙΚΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ
αα) Τα κοινά μαθήματα, στα οποία εξετάζονται υποχρεωτικά οι μαθητές της
Ομάδας Προσανατολισμού Θετικών Σπουδών, σε όποιο Επιστημονικό Πεδίο κι
αν κατευθύνονται, είναι τα εξής τρία (3): η Φυσική Ομάδας
Προσανατολισμού, η Χημεία Ομάδας Προσανατολισμού και η Νεοελληνική
Γλώσσα (Γενικής Παιδείας).
Αν
οι υποψήφιοι, εκτός από τα ανωτέρω τρία κοινά μαθήματα, επιλέξουν να
εξετασθούν στα Μαθηματικά Ομάδας Προσανατολισμού, τότε έχουν πρόσβαση
στα Τμήματα του 2ου Επιστημονικού Πεδίου.
Αν οι υποψήφιοι εκτός από τα ανωτέρω τρία κοινά μαθήματα, επιλέξουν να
εξετασθούν στη Βιολογία Ομάδας Προσανατολισμού, τότε έχουν πρόσβαση
στο 3ο Επιστημονικό Πεδίο.
Αν οι υποψήφιοι, εκτός από τα ανωτέρω τρία κοινά μαθήματα, επιλέξουν να
εξετασθούν και στην Ιστορία Γενικής Παιδείας, τότε έχουν πρόσβαση
στο 4ο Επιστημονικό Πεδίο.
ββ)
Οι εναλλακτικοί συνδυασμοί πανελλαδικώς εξεταζόμενων μαθημάτων της
Ομάδας Προσανατολισμού Θετικών Σπουδών παρουσιάζονται στους παρακάτω
πίνακες:
2ο Ε.Π.
Θετικές και Τεχνολογικές Επιστήμες
|
Φυσική Προσανατολισμού
|
Χημεία Προσανατολισμού
|
|
Νεοελληνική Γλώσσα
|
|
Μαθηματικά Προσανατολισμού
|
|
3ο Ε.Π.
Επιστήμες Υγείας και
Ζωής
|
Φυσική Προσανατολισμού
|
Χημεία Προσανατολισμού
|
|
Νεοελληνική Γλώσσα
|
|
Βιολογία Προσανατολισμού
|
|
4ο Ε.Π.
Επιστήμες της Εκπαίδευσης
|
Φυσική Προσανατολισμού
|
Χημεία Προσανατολισμού
|
|
Νεοελληνική Γλώσσα
|
|
Ιστορία Γενικής Παιδείας
|
Ομάδα Προσανατολισμού Σπουδών Οικονομίας και Πληροφορικής
αα)
Τα κοινά μαθήματα, στα οποία εξετάζονται υποχρεωτικά οι μαθητές της
Ομάδας Προσανατολισμού Σπουδών Οικονομίας και Πληροφορικής, σε όποιο
Επιστημονικό Πεδίο κι αν κατευθύνονται, είναι τα εξής τρία (3): τα
Μαθηματικά Ομάδας Προσανατολισμού, η Ανάπτυξη Εφαρμογών σε
Προγραμματιστικό Περιβάλλον (ΑΕΠΠ) και η Νεοελληνική Γλώσσα (Γενικής
Παιδείας).
Αν οι υποψήφιοι, εκτός από τα ανωτέρω τρία κοινά μαθήματα επιλέξουν να
εξετασθούν και στη Βιολογία Γενικής Παιδείας, τότε έχουν πρόσβαση
στο 3ο Επιστημονικό Πεδίο.
Αν οι υποψήφιοι, εκτός από τα ανωτέρω τρία κοινά μαθήματα επιλέξουν να
εξετασθούν και στην Ιστορία Γενικής Παιδείας, τότε έχουν πρόσβαση
στο 4ο Επιστημονικό Πεδίο.
Αν οι υποψήφιοι εκτός από τα ανωτέρω τρία κοινά μαθήματα επιλέξουν να
εξετασθούν και στις Αρχές Οικονομικής Θεωρίας (ΑΟΘ), τότε έχουν πρόσβαση
στο 5ο Επιστημονικό Πεδίο.
ββ)
Οι εναλλακτικοί συνδυασμοί πανελλαδικώς εξεταζόμενων μαθημάτων της
Ομάδας Προσανατολισμού Σπουδών Οικονομίας και Πληροφορικής
παρουσιάζονται στους παρακάτω πίνακες:
3ο Ε.Π.
Επιστήμες Υγείας και Ζωής |
Μαθηματικά Προσανατολισμού
|
Α.Ε.Π.Π. (Προσανατολισμού)
|
|
Νεοελληνική Γλώσσα
|
|
Βιολογία Γενικής Παιδείας
|
|
4ο Ε.Π.
Επιστήμες της Εκπαίδευσης
|
Μαθηματικά Προσανατολισμού
|
Α.Ε.Π.Π. (Προσανατολισμού)
|
|
Νεοελληνική Γλώσσα
|
|
Ιστορία Γενικής Παιδείας
|
|
5ο Ε.Π.
Επιστήμες Οικονομίας και Πληροφορική |
Μαθηματικά Προσανατολισμού
|
Α.Ε.Π.Π. (Προσανατολισμού)
|
|
Νεοελληνική Γλώσσα
|
|
Α.Ο.Θ. (Προσανατολισμού)
|
9. Η
παράγραφος 4 του άρθρου 4 του ν.4186/2013 (Α΄ 193), όπως έχει
τροποποιηθεί με την παρ.4 του άρθρου 58 του ν. 4310/2014 (Α΄ 258),
καταργείται.
10. Η περίπτωση στ΄ της παραγράφου 2 του άρθρου 42 του ν.4186/2013 (Α΄ 193) καταργείται.
11. Με
απόφαση του Υπουργού Πολιτισμού, Παιδείας και Θρησκευμάτων, που
δημοσιεύεται στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως, ορίζονται η ακριβής
κατάταξη των Τμημάτων της παραγράφου 1 του άρθρου 4 του ν.4186/2013 όπως
αντικαθίσταται με το παρόν, στα Επιστημονικά Πεδία και οι συντελεστές
βαρύτητας σε δύο (2) μαθήματα ανά Σχολή ή Τμήμα ή εισαγωγική κατεύθυνση.
Οι προαναφερθείσες αποφάσεις εκδίδονται το αργότερο μέχρι τη λήξη
εκάστου σχολικού έτους και ισχύουν για τις πανελλαδικές εξετάσεις του
επόμενου σχολικού έτους.
12. Με
απόφαση του Υπουργού Πολιτισμού, Παιδείας και Θρησκευμάτων καθορίζεται ο
χρόνος διενέργειας των ενδοσχολικών γραπτών απολυτηρίων εξετάσεων στη
Γ΄ τάξη του Ημερήσιου Γενικού Λυκείου και στη Δ΄ τάξη του Εσπερινού
Γενικού Λυκείου.
13. Η ισχύς της παρούσας ΠΑΡΑΓΡΑΦΟΥ Α άρχεται από το διδακτικό έτος 2015-2016.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου