Νέα σχολική χρονιά 2025-2026: Αλλαγές στη διδακτέα ύλη, νέα μαθήματα και καινοτόμα προγράμματα στα σχολεία
dictyo.gr
Στο πλαίσιο λειτουργίας της σχολικής χρονιάς 2025-2026, η οποία ξεκινά την Πέμπτη 11 Σεπτεμβρίου 2025 με τον καθιερωμένο αγιασμό σε όλες τις σχολικές μονάδες. Οι εκπαιδευτικοί θα επιστρέψουν στα σχολεία από την 1η Σεπτεμβρίου, προκειμένου να συμμετάσχουν σε δράσεις διοικητικής οργάνωσης, παιδαγωγικής προετοιμασίας και επιμόρφωσης.
Διάρκεια σχολικού έτους
- Νηπιαγωγεία και Δημοτικά σχολεία: 11 Σεπτεμβρίου 2025 – 15 Ιουνίου 2026.
- Γυμνάσια και Λύκεια: 11 Σεπτεμβρίου 2025 – 30 Ιουνίου 2026.
Μείωση διδακτέας ύλης
Για πρώτη φορά επιχειρείται συστηματική μείωση της ύλης κατά μέσο όρο 25%-30% σε επιλεγμένα μαθήματα του Δημοτικού και του Γυμνασίου.
- Στόχος: περισσότερος παιδαγωγικός χρόνος για εμβάθυνση, κατανόηση και βιωματική διδασκαλία.
- Δεν επηρεάζονται Μαθηματικά και Γλώσσα.
- Το Λύκειο παραμένει αμετάβλητο, λόγω της Τράπεζας Θεμάτων και του εξεταστικού πλαισίου.
Νέα μαθήματα και καινοτόμες δράσεις
1. Οικονομία στη Γ’ Γυμνασίου
- Εισάγεται νέο μονόωρο μάθημα με στόχο τη βασική εξοικείωση των μαθητών με την οικονομική επιστήμη.
- Διδασκαλία από καθηγητές Οικονομολόγους.
- Θεματικές: οικογενειακός προϋπολογισμός, αγορά – κατανάλωση, αποταμίευση, επιχειρηματικότητα.
2. Κολύμβηση στο Δημοτικό
- Εφαρμογή του μαθήματος κολύμβησης σε Γ’ και Δ’ τάξεις Δημοτικού.
- Οι μαθητές θα μεταφέρονται δωρεάν σε κολυμβητήρια με ευθύνη του σχολείου και σε συνεργασία με την τοπική αυτοδιοίκηση.
- Στόχοι: εκμάθηση βασικών δεξιοτήτων ασφάλειας στο νερό, ναυαγοσωστική παιδεία, άθληση.
3. Πρόγραμμα «Λαχανόκηποι στα σχολεία»
- Εφαρμόζεται πιλοτικά σε Νηπιαγωγεία και Δημοτικά.
- Δημιουργία σχολικών κήπων και καλλιεργειών από τους ίδιους τους μαθητές.
- Στόχοι: βιωματική μάθηση, κατανόηση βιώσιμης ανάπτυξης, ανάπτυξη οικολογικής συνείδησης, συνεργασία στην πράξη.
4. Λογοτεχνία στο Δημοτικό
- Θεσμοθετείται ως αυτόνομο μάθημα (όχι ενσωματωμένο στη Γλώσσα).
- Η διδασκαλία θα γίνεται με ολόκληρα λογοτεχνικά έργα (όχι αποσπάσματα).
- Στόχοι: ανάπτυξη φιλαναγνωσίας, δημιουργικής φαντασίας, γλωσσικής καλλιέργειας.
5. Ηθική (Γ’ Δημοτικού – Γ’ Λυκείου)
- Νέο μάθημα που αντικαθιστά τα Θρησκευτικά για μαθητές που απαλλάσσονται.
- Βασίζεται σε αξίες, ανθρώπινα δικαιώματα, πολυπολιτισμικότητα, κοινωνική ευθύνη.
- Στόχος: διαμόρφωση ενεργών πολιτών με κριτική σκέψη και ηθική αυτονομία.
6. Επαγγελματικός Προσανατολισμός στην Α’ Λυκείου
- Διεξάγεται από τον ΕΟΠΠΕΠ.
- Περιλαμβάνει:Κάθε μαθητής θα λαμβάνει εξατομικευμένο σχέδιο δράσης για σπουδές και καριέρα.
- Συμπλήρωση ψηφιακού ερωτηματολογίου δεξιοτήτων και ενδιαφερόντων.
- Ατομική συνεδρία με σύμβουλο σταδιοδρομίας.
Ενίσχυση Δεξιοτήτων – Ψηφιακά Εργαλεία
Οι αλλαγές συνοδεύονται από:
- Εμπλουτισμό των Εργαστηρίων Δεξιοτήτων με νέα θεματικά πεδία (δημοκρατία, κοινωνική ευθύνη, καινοτομία).
- Ενίσχυση της ψηφιακής μάθησης με περισσότερα ηλεκτρονικά βιβλία και εκπαιδευτικές πλατφόρμες.
- Ενσωμάτωση δραστηριοτήτων «Ενεργού Πολίτη» στο ωρολόγιο πρόγραμμα.
Στόχος της μεταρρύθμισης
Το Υπουργείο Παιδείας υπογραμμίζει ότι η νέα δέσμη μέτρων:
- Μειώνει τον όγκο της διδακτέας ύλης.
- Ενισχύει τη δημιουργικότητα και την κριτική σκέψη.
- Καλλιεργεί δεξιότητες ζωής και επαγγελματικής προετοιμασίας.
- Δημιουργεί ένα σύγχρονο, βιωματικό και πιο φιλικό σχολείο.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου