«Μη γίνεσαι πλεονέκτης, γιατί τον πλεονέκτη τον αποστρέφεται ο Θεός». Αββάς Ισαάκ

Κυριακή 30 Σεπτεμβρίου 2018


Η Φυσική Αγωγή και ο Σχολικός Αθλητισμός δυστυχώς εκπέμπουν το SOS του μελλοθάνατου



Εξαιτίας της πλήρους ανυπαρξίας υλικοτεχνικής υποδομής στο μάθημα της Φυσικής Αγωγής και λόγω πρωινών και απογευματινών σχολείων σε συνδυασμό με την (παγκόσμια) πρωτοτυπία του φαινομένου «φροντιστήριο», έχει πρακτικά εξαφανιστεί η Φυσικής Αγωγής και ο σχολικός αθλητισμός από τα δημόσια σχολεία της Ελλάδας! Παρατηρούμε, δηλαδή ότι το ίδιο το εκπαιδευτικό «σύστημα» σκοτώνει ένα από τα σκέλη του, Φυσική Αγωγή.



Ποια είναι τα στοιχεία που συνθέτουν αυτήν την απελπιστική εικόνα;

Καταρχήν, η Φυσική Αγωγή δεν έχει καμία μα απολύτως καμία σχέση με το προαύλιο! Το πώς βρέθηκε εκεί είναι μία άλλη ιστορία. Από αυτήν την αφετηρία ξεκινάει μία ολόκληρη δέσμη προβλημάτων, όπως: ο Γυμναστής – Γυμνάστρια που βγαίνει έξω για μάθημα εγκατέλειψε, εννοείται, προ πολλού την όποια σκέψη για προγραμματισμό του έργου του. Αιτία; Ο καιρός! Όποτε φυσάει, βρέξει, κάνει ζέστη ή κρύο υπολειτουργεί ή δεν λειτουργεί καθόλου το μάθημα. Πριν, όμως, ξεκινήσει πρέπει πρώτα να διώξει από το προαύλιο τις αγέλες αδέσποτων σκυλιών που κοιμούνται, αφοδεύουν και «αναπαράγονται» στο συχνά μοναδικό ελεύθερο χώρο του προαυλίου. Στη συνέχεια ή ενδιάμεσα, πρέπει να πείσει τους περαστικούς και τους εξωσχολικούς να αδειάσουν το χώρο, δουλειά που έπρεπε να κάνει ο φύλακας, ο οποίος φυσικά δεν υπάρχει. Μετά υποχρεούται να βρει λύσει στο τι θα κάνει με τους μαθητές που έχουν κενό και χαζεύουν στο προαύλιο από δω κι από κει. Όποτε καταφέρει να τακτοποιήσει όλα αυτά, προσπαθεί να μαζέψει όσους μαθητές άντεξαν να περιμένουν παρακολουθώντας, ενδεχομένως, τις επιδόσεις του στα προηγούμενα. Από εδώ και πέρα αρχίζει η επώδυνη διαδικασία της «επαλήθευσης» των δηλώσεων του τύπου: «σήμερα δεν μπορώ είμαι αδιάθετος – ή έχω περίοδο» (και σημειωτέον τα κορίτσια στο μάθημα της γυμναστικής έχουν περίοδο 366 (!) μέρες το χρόνο!). ακολουθεί η επιστράτευση της φαντασίας στο «πως θα τα βολέψω», αφού ένα δεύτερο τμήμα έχει γυμναστική την ίδια ώρα στον ίδιο χώρο, όπου συχνά δεν χωράει ούτε το ένα, και…τελείωσε το μάθημα!

Σ’ αυτήν την εικόνα πρέπει να προσθέσουμε το πρόβλημα της τελευταίας ώρας όπου από το ίδιο προαύλιο περνάει «ποτάμι» μαθητών του συνεργαζόμενου ή διπλανού σχολείου, οι οποίοι τελείωσαν πιο νωρίς. Για όσους δεν το δοκίμασαν είναι εντελώς αδύνατο να τους σταματήσετε! Στο τέλος της χρονιάς σε όλα αυτά προστίθεται και το μπουγέλωμα, τελετουργία η οποία διαδραματίζεται παραδοσιακά αποκλειστικά στο προαύλιο.

Αν κάποια στιγμή, κατά λάθος, δεν συμβεί τίποτα από τα προαναφερόμενα, τότε ήρθε επιτέλους η ώρα να ασχοληθεί με αυτό που σπούδασε – ΑΛΛΑ! Με ποια διάθεση έρχονται τα παιδιά στο μάθημα; Ιδιαίτερα στο Λύκειο το μάθημα είναι μονόωρο στο δεύτερο τετράμηνο του πρώτου έτους και σε όλο το τρίτο έτος. Αποτέλεσμα; «Άντε κύριε-α, ας μην κάνουμε μάθημα, ας ξεσκάσουμε λίγο». Και όσοι ξεπεράσουν και αυτό; Δεν είναι σε θέση να αντέξουν ούτε τις απαιτήσεις της προθέρμανσης. Λόγω υπερκινητικότητας είναι υπέρβαροι και δυσκίνητοι. Έχουν πραγματική βιολογική ηλικία και φυσική κατάσταση ενός 50άρη. Πως θα ανταποκριθεί αυτή η «ατσαλένια» γενιά στις απαιτήσεις της προσωπικής και οικογενειακής ζωής, εργασίας και άμυνας της πατρίδας – άγνωστο!

Ιδιαίτερο κεφάλαιο αποτελεί αυτός ο παράξενος δεσμός – μικτή γύμναση. Πηγαίνετε να δοκιμάσετε να πείσετε ιδιαίτερα τις έφηβες κοπέλες να μην ντρέπονται να εκτελούν τις διάφορες ασκήσεις μπροστά στα «άγρυπνα» μάτια των έφηβων συμμαθητών τους. Καταστροφή! Εξυπακούεται επιπλέον ότι έχουν εντελώς διαφορετικές προτιμήσεις σε ό,τι αφορά το περιεχόμενο του μαθήματος από τα αγόρια. Και οι δύο πλευρές φροντίζουν με κάθε ευκαιρία και με ποικίλους τρόπους να το δηλώνουν.

Το ότι ο βαθμός της Φυσικής Αγωγής δεν μετράει απολύτως πουθενά είναι η χαριστική βολή, η οποία όμως στερείται νοήματος, αφού το να πυροβολείς ένα κουφάρι δεν έχει κανένα νόημα.

Τώρα, όταν βρείτε Γυμναστές-Γυμνάστριες που, παρόλα αυτά κατάφεραν και παρέμειναν «όρθιοι», σφυράτε μου. Θέλω να τους γνωρίσω.

Σχολικός Αθλητισμός – ερώτημα: ΠΟΙΟΣ; Προβλέπεται θεσμικά η ύπαρξη ασωτερικού και εξωτερικού πρωταθλήματος και η συμμετοχή σε αυτά της θεσμοθετημένης μαθητικής οργάνωσης του κάθε σχολείου που φέρει ονομασία «Μαθητικός Όμιλος Αθλημάτων (ΜΟΑ). Δεν θα τη βρείτε, όμως. Δεν υπάρχει!

Τα εσωτερικά πρωταθλήματα, δηλαδή αυτά που διεξάγονται μεταξύ τμημάτων και τάξεων του ίδιου σχολείου, δεν είναι δυνατόν να λειτουργήσουν, διότι προβλέπεται ρητά από το νόμο εκτός ωρών μαθημάτων – ΠΟΙΩΝ! Μα θα ‘πρεπε να σταματήσουν να λειτουργούν τα φροντιστήρια.

Τα εξωτερικά πρωταθλήματα, δηλαδή αυτά που διεξάγονται μεταξύ των σχολείων, δεν αντιπροσωπεύουν με κανένα τρόπο τον καρπό της δουλειάς του σχολείου, αλλά των συλλόγων της περιοχής. Με αυτόν τον τρόπο δεν έχουν, βέβαια, σχέση με την σχολική εκπαίδευση.

Ποιες είναι οι λύσεις; Μα είναι γνωστές:

1.      Πρώτα η δύσκολη – να αναβαθμιστεί η δημόσια παιδεία σε τέτοιο βαθμό, ώστε να είναι μόνο ανταγωνιστική προς τα φροντιστήρια αλλά και καλύτερη!

2.      Όλα τα σχολεία να είναι πρωινά.

3.      Το κάθε σχολείο να έχει σύγχρονο γυμναστήριο.

ΜΕΝΕΙ ΑΠΛΩΣ ΝΑ ΣΥΜΒΟΥΝ

Δρ. Μανδηλάς Αντώνιος

Καθηγητής Φυσικής Αγωγής και Γερμανικής Γλώσσας

Για την μεταφορά

Κυριάκου Γεώργιος

Καθηγητής Φυσικής Αγωγής

2ο Γυμνάσιο Πτολεμαΐδας

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου