«Μη γίνεσαι πλεονέκτης, γιατί τον πλεονέκτη τον αποστρέφεται ο Θεός». Αββάς Ισαάκ

Σάββατο 17 Φεβρουαρίου 2018

Μόνο δύο Βουλευτές έθεσαν ερωτήσεις σε φορείς-Διαβάστε τις απαντήσεις


ΡΕΠΟΡΤΑΖ ESOS
Μόνο δύο Βουλευτές, η Νίκη Κεραμέως και ο Γιώργος Μαυρωτάς, έθεσαν ερωτήσεις στους εκπροσώπους των φορέων που κλήθηκαν  για να καταθέσουν τις απόψεις τους για το Σχέδιο Νόμου για το  Παν. Δυτικής Αττικής, στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής.
Ακολουθούν οι ερωτήσεις των Βουλευτών και οι απαντήσεις των εκπροσώπων των φορέων:

Νίκη Κεραμέως (Εισηγήτρια της Ν.Δ.): Κύριε Πρόεδρε, ξεκινώ με την Αρχή Διασφάλισης και Πιστοποίησης Ποιότητας της Εκπαίδευσης, την ΑΔΙΠ. Θα ήθελα να ρωτήσω το εξής. Ο νόμος 4485/17 προβλέπει ότι πρέπει να ζητηθεί η γνώμη της ΑΔΙΠ για την ίδρυση του νέου πανεπιστημίου. Θα ήθελα να ρωτήσω την ΑΔΙΠ αν ζητήθηκε αυτή η γνώμη, αν υπάρχει κάποιο πρωτόκολλο, κάποιο έγγραφο, που να αποδεικνύει ότι ζητήθηκε αυτή η γνώμη, αν αυτή η γνώμη δόθηκε από την ΑΔΙΠ και εάν δόθηκε, ποια ήταν αυτή η γνώμη της ΑΔΙΠ.

Επίσης, για την ΑΔΙΠ, θα ήθελα να ρωτήσω το εξής. Εάν, κυρία Παϊσίδου, εξ όσων γνωρίζετε από τις συνεδριάσεις της οκταμέλους επιτροπής στις οποίες συμμετείχατε, εάν γνωρίζετε, εάν ελήφθησαν υπόψη οι αξιολογήσεις της ΑΔΙΠ για τα υπό συγχώνευση ιδρύματα και επιμέρους τμήματα και αν ξέρετε αν εντάχθηκαν αυτές οι αξιολογήσεις στο πλαίσιο κάποιας μελέτης σκοπιμότητας ή βιωσιμότητας για το εν λόγω εγχείρημα.
Επίσης, για την ΑΔΙΠ. Το άρθρο 5 παράγραφος 2 του νομοσχεδίου που συζητάμε λέει ότι τα προγράμματα σπουδών θεωρούνται πιστοποιημένα έως την ολοκλήρωση διαδικασίας πιστοποίησης από την ΑΔΙΠ.  Εγώ θέλω να ρωτήσω την ΑΔΙΠ, εάν επαρκεί ο χρόνος για να ολοκληρωθεί η πιστοποίηση των προγραμμάτων έως τον ερχόμενο Σεπτέμβριο, εάν υπάρχουν οι απαραίτητοι πόροι και γενικά αν θεωρεί ότι είναι εφικτό να πιστοποιηθούν αυτά τα προγράμματα μέχρι την έναρξη λειτουργίας του νέου ιδρύματος.

Και τελευταία ερώτηση για την κυρία Παϊσίδου. Ο κ. Υπουργός μας πληροφόρησε χθες κατά τη χθεσινή συνεδρίαση ότι έχουν εκπονηθεί δύο μελέτες βιωσιμότητας για το συγκεκριμένο νέο ίδρυμα. Ήθελα να ρωτήσω εάν εσείς έχετε λάβει γνώση των πορισμάτων των συγκεκριμένων αυτών μελετών και αν αυτές συζητήθηκαν στο πλαίσιο της οκταμελούς επιτροπής.
Για τον Πρύτανη του Α.Ε.Ι. Πειραιά Τ.Τ., τον κ. Βρυζίδη. Θα ήθελα να ρωτήσω εάν οι νέες διετείς δομές που συστήνονται με το παρόν νομοσχέδιο, εάν θεωρείτε ότι θα είναι ανταγωνιστικές, δεδομένου ότι ο απόφοιτος ΕΠΑΛ μπορεί να λάβει δίπλωμα επιπέδου 5 είτε από τα ΕΠΑΛ μετά από εννέα μήνες μαθητείας με αμοιβή και ένσημο είτε από τα ΙΕΚ, μετά από ενάμιση χρόνο σπουδών και θέλω να ρωτήσω πώς κρίνετε τους όρους λειτουργίας αυτών των διετών προγραμμάτων.
Για τον κύριο Μήτκα με την ιδιότητα του Προεδρεύοντος της Συνόδου Πρυτάνεων. Ήθελα να ρωτήσω σχετικά με το άρθρο 11 για τις νέες ρυθμίσεις για τους ΕΛΚΕ. Είπατε ότι θεωρείτε ότι είναι επί τα χείρω οι αλλαγές. Θα ήθελα να ρωτήσω συγκεκριμένα γιατί θεωρείτε ότι είναι επί τα χείρω, τι δυσχεραίνεται στη διαδικασία χρηματοδότησης των ιδρυμάτων, συγκεκριμένα παραδείγματα να μας πείτε, γιατί θεωρείτε ότι είναι δυσμενέστερες αυτές οι διατάξεις, σε σχέση με τις προηγούμενες.
Για τον κ. Τριανταφύλλου της Συνόδου Προέδρων Τ.Ε.Ι.. Σύμφωνα με το άρθρο 5 παράγραφος 3β΄ με πράξη του προέδρου του εκάστοτε τμήματος, ύστερα από σχετική απόφαση της συνέλευσης τμήματος, καθορίζονται τα επιπλέον μαθήματα θεωρητικού χαρακτήρα, τα οποία πρέπει να παρακολουθήσει ένας φοιτητής, ένας φοιτητής που είναι τώρα, για παράδειγμα, στο Τ.Ε.Ι., εφόσον θέλει εν τέλει να πάρει ένα πτυχίο του πανεπιστημίου και ήθελα να ρωτήσω εάν το γεγονός ότι πρέπει να πάρει πλέον θεωρητικά μαθήματα, αν θεωρείτε ότι αυτή η κατεύθυνση είναι σωστή για το υπό ίδρυση πανεπιστήμιο δεδομένου ότι προέρχεται από τη συγχώνευση δύο αμιγώς τεχνολογικών ιδρυμάτων.
Για την κυρία Κωνσταντοπούλου της Ένωσης Ελλήνων Ερευνητών. Θα ήθελα να ρωτήσω πώς κρίνει το γεγονός ότι με το άρθρο 20 παράγραφος 11 του υπό συζήτηση σχεδίου νόμου, μόνιμοι εκπαιδευτικοί της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης και μέλη του ειδικού εκπαιδευτικού προσωπικού μπορούν να μεταταγούν σε θέσεις ειδικού επιστημονικού τεχνικού προσωπικού των ερευνητικών και τεχνολογικών κέντρων, τη στιγμή που χιλιάδες νέοι ερευνητές παραμένουν στην ανεργία.
Στον κύριο Γεωργάτο του ΕΣΕΚΑΑΔ. Κύριε Γεωργάτο, αν άκουσα καλά είπατε ότι δεν έχει συγκληθεί σε σώμα το ΕΣΕΚΑΑΔ για να συνεδριάσει για το συγκεκριμένο εγχείρημα. Άρα, θα ήθελα να μας επιβεβαιώσετε ότι δεν έχει δοθεί η γνώμη τους ΕΣΕΚΑΑΔ, ως νομικού προσώπου για το συγκεκριμένο εγχείρημα, με βάση όπως προβλέπεται στο νόμο 4485/17.
Και κλείνω, κύριε Πρόεδρε, με το εξής. Στην χθεσινή μου τοποθέτηση αναφέρθηκα ανάμεσα στα άλλα και στη μεγάλη σημασία που προσδίδει η Νέα Δημοκρατία στην τεχνική επαγγελματική εκπαίδευση και στους κινδύνους που θεωρούμε ότι ελλοχεύουν από το εν λόγω νομοσχέδιο, όσον αφορά την τεχνική επαγγελματική εκπαίδευση. Αυτή η τοποθέτηση, όπως φαίνεται, ενόχλησε και αμέσως δύο υπουργοί έσπευσαν να πουν ότι για εκείνους, για το ΣΥΡΙΖΑ,σ είναι πάρα πολύ σημαντική η τεχνική επαγγελματική εκπαίδευση.
Το ότι το ενδιαφέρον αυτό είναι προσχηματικό, αποδείχθηκε με τον πλέον έμπρακτο τρόπο θα πω το εξής. Ενώ η Νέα Δημοκρατία ζήτησε και επέμεινε να κληθούν εδώ οι λειτουργοί της τεχνικής επαγγελματικής εκπαίδευσης, αυτό απορρίφθηκε από την Κυβέρνηση. Δεν είναι σήμερα μαζί μας κανένας φορέας που να εκφράζει τους εκπαιδευτικούς της τεχνικής επαγγελματικής εκπαίδευσης Και το λέω τούτο για δύο λόγους.

Πρώτον, γιατί είναι πάρα πολλές οι διατάξεις που τους αφορούν, όπως μας εξέθεσε χθες ο κ. Μπαξεβανάκης, αλλά επιπλέον υπάρχουν και πολλές διατάξεις που τους αφορούν έμμεσα, δεδομένου του συγκεκριμένου εγχειρήματος.

Στο σημείο αυτό η κυρία Κεραμέως καταθέτει το έγγραφο στα πρακτικά.
Κώστας Γαβρόγλου: Με συγχωρείτε όμως, η ΟΛΜΕ δεν εκφράζει αυτούς τους συγκεκριμένους συναδέλφους; Ο κ. πρόεδρος λέει ναι.

Γιώργος Μαυρωτάς(Ειδικός Αγορητής του Ποταμιού): Θα ήθελα εφόσον η κυρία Παϊσίδου ήταν στην οκταμελή επιτροπή, η οποία επέβλεψε την όλη διαδικασία συγχώνευσης των δύο ιδρυμάτων για την δημιουργία του πανεπιστημίου δυτικής Αττικής, να μας πει με τι κριτήρια έγιναν οι συγχωνεύσεις των διαφόρων τμημάτων, γιατί έγινε ολόκληρη συζήτηση χθες.
Ήθελα να ρωτήσω την κυρία Βενετίκου, ιδιαίτερα για τη Σχολή Επαγγελμάτων Υγείας και Πρόνοιας, που έχουν βάλει τα ιατρικά εργαστήρια μαζί με άλλα τέσσερα τμήματα τελείως ετερόκλητα. Είπε χθες ο κ. Υπουργός, ότι το κριτήριο που έγιναν οι συγχωνεύσεις ήταν η ακαδημαϊκότητα, αλλά κοιτώντας τις εξωτερικές αξιολογήσεις των τμημάτων που υπάρχουν στην ιστοσελίδα της ΑΔΙΠ, είδα ότι έχουν συγχωνευθεί τμήματα που έχουν 165 δημοσιεύσεις, με βάση το 2012 και έχουν μείνει αυτόνομα τμήματα που δεν αναφέρουν καν αριθμό δημοσιεύσεων. Οπότε το κριτήριο της ακαδημαϊκότητας, μάλλον έγινε λίγο ελαστικό στις συγχωνεύσεις και πρυτάνευσαν κάποια άλλα κριτήρια. Επίσης, για τη Σχολή Γραφικών Τεχνών και Συσκευασίας, πως έχει βρεθεί – ένα τμήμα που είναι περισσότερο τμήμα μηχανικών, παρά τμήμα τεχνών – στη Σχολή Εφαρμοσμένων Τεχνών. Μάλλον, έχει εξαφανιστεί τελείως.
Ήθελα να ρωτήσω τον κ. Μήτκα – και τον κ. Ευσταθόπουλο – επειδή έβγαλε η έκτακτη σύνοδος των πρυτάνεων στις 4 Ιανουαρίου 2018 κάποια ανακοίνωση στην οποία αναφέρει πως ό,τι συγχωνεύσεις και αν γίνουν, πρέπει να γίνουν εντός ενός ολοκληρωμένου πλαισίου ακαδημαϊκών κριτηρίων και δίνει έμφαση στην ακαδημαϊκή ποιότητα, επάρκεια εργαστηριακών υποδομών, ακαδημαϊκά προσόντα κ.τ.λ., εάν κρίνει ότι τηρούνται στο πανεπιστήμιο δυτικής Αττικής, αυτά τα ακαδημαϊκά κριτήρια που υπήρχαν σε αυτή την ανακοίνωση. Το δεύτερο έχει να κάνει με τη διάταξη περί μετεγγραφών, που τώρα απελευθερώνονται οι μετεγγραφές των αδελφών, αν θεωρεί ότι αυτό θα δημιουργήσει προβλήματα στα κεντρικά αλλά και στα περιφερειακά πανεπιστήμια.
Έχω μια ερώτηση για τον κ. Γεωργάτο. Αναφέρθηκε η κυρία Κεραμέως στο ΕΣΕΚΑΑΔ. Ήσασταν ο συντάκτης του πορίσματος, το 2016, μαζί με τον κ. Γαβρόγλου, τότε που είχε έρθει στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων.
Αναφέρει για τα Τ.Ε.Ι., ότι θα πρέπει να διαβουλευθούμε και να τα χωρίσουμε στις εξής κατηγορίες. Η πρώτη κατηγορία είναι αυτά που είναι ήδη ακαδημαϊκά ισοδύναμα με αντίστοιχα πανεπιστημιακά. Η δεύτερη κατηγορία είναι αυτά που δεν πληρούν παραπάνω προϋποθέσεις, αλλά θα μπορούσαν να το καλύψουν αυτό μέσα σε μία τριετία και η τρίτη κατηγορία είναι αυτά θα πρέπει να συνεχίσουν να υπάρχουν ως Τ.Ε.Ι.. Η ερώτηση είναι αν όλα τα τμήματα στα δύο αυτά Τ.Ε.Ι. Αθηνών και Πειραιά, εντάσσονται στην πρώτη κατηγορία κατά τη γνώμη σας που είναι εφάμιλλα με πανεπιστημιακά και γίνονται κατευθείαν πανεπιστήμιο δυτικής Αττικής. Θα ήθελα να μας αποσαφηνίσετε, αυτό που αναφέρατε για τον καθορισμό των τμημάτων, για ρήξεις και πεδίο συντεχνιών.

Ν. Παισίδου(Πρόεδρος Αρχής Διασφάλισης και Πιστοποίησης της Ποιότητας στην Εκπαίδευση (ΑΔΙΠ)): Ευχαριστώ, απαντώ καταρχάς στις ερωτήσεις της κυρίας Κεραμέως. Καταρχάς, δεν ζητήθηκε η γνώμη της ΑΔΙΠ με την έννοια που το εκφράζετε, δηλαδή με επιστολή και πρωτόκολλο κ.λπ.. Δεύτερον, οι αξιολογήσεις τις οποίες επικαλούνται τα δύο ΑΕΙ, αφορούν στις ιδρυματικές αξιολογήσεις. Θέλω να τονίσω, ότι αυτές οι αξιολογήσεις αφορούν στις υποδομές, στη στρατηγική και τις υπηρεσίες που προσφέρουν τα ιδρύματα και όχι στις αξιολογήσεις των προγραμμάτων σπουδών. Οι αξιολογήσεις των προγραμμάτων σπουδών έγιναν στο χρονικό διάστημα από το 2011 μέχρι το 2014. Είναι κάτι τελείως ξεχωριστό. Πραγματικά το Τ.Ε.Ι. Αθήνας είχε κριθεί worth of merit στην ιδρυματική αξιολόγηση, ενώ του Πειραιά είχε κριθεί αμέσως μετά με positive evaluation.
Νίκη Κεραμέως : Κύριε Πρόεδρε, συγνώμη, απλά επειδή το ερώτημα δεν απαντήθηκε. Το ερώτημα ήταν, αν αυτές οι αξιολογήσεις, όποιες υπήρχαν, ελήφθησαν υπόψη από τις συνεδριάσεις οκταμελούς Επιτροπής.
Ν. Παισίδου: Αυτές οι συγκεκριμένες αξιολογήσεις σας είπα αφορούν στα προγράμματα σπουδών από το , μέχρι τις αρχές του 2014.
Όπως ξέρετε, στις αξιολογήσεις υπάρχουν προτάσεις βελτίωσης των προγραμμάτων σπουδών. Για αυτό δεν γνωρίζω εάν και σε τι έκταση έγιναν αυτές οι βελτιώσεις στα προγράμματα σπουδών, όπου υπήρξαν και οι αντίστοιχες συστάσεις.
Για να απαντήσω συγχρόνως και στον κ.Μαυρωτά, ως προς τα κριτήρια, γιατί συνέχεται η ερώτηση αυτή, με ποια κριτήρια έγιναν οι δημιουργίες των καινούργιων τμημάτων στην Επιτροπή.
Τα κριτήρια αυτά, λήφθηκαν ως εξής. Έκαναν εισηγήσεις τα δύο Τ.Ε.Ι., εισηγήσεις οι οποίες εξέφραζαν τις απόψεις τους ως προς την  δημιουργία καινούργιο τμημάτων. Αυτές τις εισηγήσεις τις έλαβε το Υπουργείο, τις επεξεργάστηκε μια Επιτροπή του Υπουργείου και κατέληξαν στην δημιουργία αυτών των τμημάτων, όπως παρουσιάζονται τώρα.
Τώρα, ως προς την πιστοποίηση των προγραμμάτων σπουδών, με ρωτάτε αν είναι εφικτή η πιστοποίηση τους μέχρι την ίδρυση. Προφανώς, ο χρόνος είναι ελάχιστος και τέτοια πιστοποίηση δεν είναι εφικτή.

Λάζαρος Βρυζίδης (Πρύτανης ΑΕΙ Πειραιά): Θα ξεκινήσω από την ερώτηση που έκανε η κ.Κεραμέως, σε σχέση  με τα διετή προγράμματα σπουδών. Εμείς δεν θέλουμε να έχουμε κάποια αντιπαράθεση ή επικάλυψη  με τα ήδη υπάρχοντα προγράμματα  στο πλαίσιο των ΙΕΚ.
Υπάρχουν πάρα πολλοί τομείς  οι οποίοι  δεν θεραπεύονται  αυτή τη στιγμή,  επειδή είναι υψηλής τεχνολογίας  και ας είναι μεσαίο το επίπεδο των εργοδηγών που πρόκειται να βγουν  από αυτές τις ειδικότητες,  που δεν μπορούν να θεραπευτούν  από τα οποία ΙΕΚ.
Σας έφερα προηγουμένως ένα παράδειγμα, που δεν μπορεί κανένα ΙΕΚ να εκπαιδεύσει, π.χ., νέους στο τομέα των ηλεκτροσυγκολλήσεων σε υποθαλάσσιες λειτουργίες ή σε άλλα θέματα.
Υπάρχουν τομείς πάρα πολλοί, που δεν θεραπεύονται.
Και σήμερα και σας το λέω υπεύθυνα και μπορείτε να το διερευνήσετε και εσείς, ότι πάρα πολλές εταιρείες και πάρα πολλοί φορείς καλούν τέτοιου είδους ανθρώπους από το εξωτερικό προκειμένου να θεραπεύσουν κάποια λειτουργία την οποίαν θέλουν.
Αυτό, δεν είναι να κακό να το αναλάβουν τα πανεπιστήμια. Πρέπει να το αναλάβουν τα πανεπιστήμια. Έχουμε πληθώρα μηχανικών, έχουμε πάρα πολλούς γιατρούς με πάρα πολλές ειδικότητες στο πανεπιστημιακό επίπεδο, αλλά δεν έχουμε δυστυχώς και αυτή είναι μια πραγματικότητα την οποίαν ζούμε, δεν έχουμε υψηλού επιπέδου τεχνητές.
Τα τεχνικά επαγγελματικά λύκεια, τα ΕΠΑΛ και ειδικά τα ΙΕΚ βγάζουν ορισμένες κατηγορίες μόνο ειδικοτήτων που καλύπτουν ένα μικρό φάσμα από τη σύγχρονη τεχνολογία.
Θα μπορούσαν και αυτά σε συνεργασία με τα πανεπιστήμια που θα κάνουν τον διετή κύκλο να εκσυγχρονίσουν τα προγράμματά τους, γιατί ζω, π.χ., τον εκσυγχρονισμό της γνώσης στην αυτοεπισκευαστική ζώνη, που είναι πάρα πολύ δύσκολο. Πάρα πολύ δύσκολη και απαιτητική, στη σύγχρονη εποχή.
Ήθελα να πω και δύο τρία πράγματα, για να κλείσω την παρέμβασή μου. Το ΑΕΙ Πειραιά  Τεχνολογικού Τομέα  έχει  κριθεί, υπάρχουν αξιολογήσεις.  Έχουμε πάρει  σε πάρα πολλούς  τομείς άριστα, π.χ. στα μεταπτυχιακά,  στη συνεργασία με τους φορείς  τους παραγωγικούς,  σε συνεργασία  με την  τοπική κοινωνία και γενικότερα  η δραστηριότητα  του ιδρύματος  και στον  ερευνητικό τομέα  είναι πάρα πολύ υψηλή.  
Έχουμε μεγάλα προγράμματα ευρωπαϊκά και στον ενεργειακό τομέα, αλλά και σε άλλους τομείς, τα οποία  είναι πρωτοπόρα.
Θα επανέλθω μια και μου δίνεται η ευκαιρία  να πω κάτι , κύριε Υπουργέ και θα ήθελα την προσοχή σας. Όντως, το τμήμα γραφικών τεχνών και συσκευασίας, κακώς βρίσκεται στο κομμάτι της γραφιστικής. Είναι ένας τομέας καθαρά τεχνικός και καλό θα είναι από το τμήμα που το έχετε βάλει της γραφιστικής, σας έχω πει και άλλες φορές, να μεταφερθεί στο τμήμα βιομηχανικής σχεδίασης και παραγωγής. Εκεί ταιριάζει. Μηχανικοί είναι οι άνθρωποι, δεν είναι γραφίστες.
Δέστε το λίγο, για να μπορούμε να το θεραπεύσουμε.
Κατανοώ τις ανησυχίες σας, κύριε Υπουργέ, για το θέμα της ένταξης του προσωπικού. Εμείς όμως διατηρούμε τη θέση μας και δηλώνουμε ότι αυτή η διάταξη είναι αντισυνταγματική και σαν αντισυνταγματική θα την αντιμετωπίσουμε.

Περικλής Μήτκας (Πρύτανης του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου και Προεδρεύων του Προεδρείου Συνόδου Πρυτάνεων ΑΕΙ):
Η ερώτηση της κυρίας Κεραμέως, σχετικά με την λειτουργία των ΕΛΚΕ  και τα όσα προβλέπονται στο άρθρο 11. Η αλήθεια είναι ότι  με τις προβλέψεις  του 4485  και με την ένταξη των ΕΛΚΕ στο δημόσιο λογιστικό έχει δυσκολέψει η διαχείριση των ερευνητικών προγραμμάτων σημαντικά για όλα τα πανεπιστήμια και αυτό σημαίνει πολύ μεγαλύτερη γραφειοκρατία, μεγαλύτερη καθυστέρηση στην διεκπεραίωση και επιβάρυνση των ιδρυμάτων με επιπλέον προσωπικό, διαχειριστικό κόστος.
Έχουμε συνεννοηθεί όμως και εφόσον το ανέφερε ο κ. υπουργός μπορώ κι εγώ να πω ότι το προεδρείο συναντήθηκε με τον κ.Τσακαλώτο και με την παρουσία του υπουργού και συζήτησε αυτό το θέμα. Έχει υπάρξει μια βελτιωμένη έκδοση και θα θέλαμε να την δούμε να ψηφίζεται, να περιλαμβάνεται στο τελικό κείμενο. Θα ανακουφίσει κάπως την κατάσταση.
Σχετικά με τις ερωτήσεις του κ.Μαυρωτά. Πρώτον, αν τηρούνται τα ακαδημαϊκά κριτήρια που θεωρεί η σύνοδος ότι θα έπρεπε να υπάρχουν στη συγχώνευση των δύο ιδρυμάτων.
Η Σύνοδος έχει ζητήσει εδώ και πολύ καιρό να θεσπιστούν κάποια ακαδημαϊκά κριτήρια και να τηρούνται σε αυτές τις διαδικασίες. Δεν έγινε δεκτή η προταση.
Η Σύνοδος δεν συμμετέχει σε αυτή τη διαδικασία.
Επομένως, δεν μπορούμε να πούμε μεταβεβαιότητος αν τηρούνται τα ακαδημαϊκά κριτήρια. Δεν ξέρουμε με ποια ακριβώς κριτήρια έχουν γίνει οι συγχωνεύσεις των σχολών ή των τμημάτων, π.χ. Τμήμα  Βιοϊατρικών Επιστημών περιμένει κάποιος να περιλαμβάνει κάποιες επιστήμες. Τα τμήματα που έχουν συμπράξει Οδοντικής Τεχνολογίας, Ακτινοθεραπείας, Ιατρικών Εργαστηρίων δεν είναι ακριβώς αυτό που θα θεωρούσε κάποιος Βιοϊατρικές Επιστήμες.
Αν θα δημιουργήσουν πρόβλημα οι μετεγγραφές;
Κάθε φορά που γίνεται αλλαγή στις διατάξεις περί μετεγγραφών δημιουργείται πρόβλημα, δημιουργεί και αναστάτωση και στις οικογένειες και στα ιδρύματα, ανάλογα με το ποσό ελαστική ή πιο σφιχτή είναι η διάταξη το πρόβλημα επιτείνεται ή όχι, κυρίως, φυσικά προς τα Ιδρύματα του κέντρου, Αθήνας και Θεσσαλονίκης και αποψιλώνοντας παράλληλα τα περιφερειακά τμήματα.
Επίσης, θα ήθελα να θυμίσω ότι υπάρχει και μια απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας που λέει, ότι «ένα λογικό ποσοστό προσαύξησης του αριθμού των εισακτέων από μετεγγραφές είναι το 10% και πάνω από 15% αρχίζει και πλήττεται η ποιοτική εκπαίδευση.». Αυτό, νομίζω ότι θα πρέπει να το λαμβάνετε υπόψη σας, αλλά επανέρχομαι σε αυτό που είπα στην αρχική του τοποθέτηση, ότι δεν είναι καλό να αλλάζει κάθε χρόνο το σύστημα μεταγραφών. Εάν είναι ένα, το ξέρουμε όλοι, το εφαρμόζουμε σωστά και οι οικογένειες κάνουν τον προγραμματισμό τους.
Θα μου επιτρέψετε επειδή δεν θα ξαναμιλήσω να αναφέρω δύο - τρία πράγματα, τα οποία έχουμε συζητήσει με το Υπουργείο. Θέλουμε μια ρύθμιση για τους επισκέπτες – καθηγητές, σας έχουμε δώσει μια πρόταση νομοθετικής ρύθμισης.
Θέλουμε η εκλογική διευθυντή Πανεπιστημιακής Κλινικής να γίνεται με τον ίδιο τρόπο, όπως τα πανεπιστημιακά εργαστήρια και μουσεία.
Επίσης, θα θέλαμε να δείτε το άρθρο 19 παράγραφος 7 περίπτωση α΄ που αναφέρεται στη σύνθεση της Κοσμητείας Σχολής με δύο τμήματα. Σίγουρα εκεί υπάρχει κάποιο φραστικό λάθος, γιατί λογικό είναι στην Κοσμητεία να συμμετέχουν ο Κοσμήτορας, οι δύο πρόεδροι των τμημάτων και κάποια μέλη ΔΕΠ.
Επίσης, φαίνεται ότι στο νομό 4472/2017 είχαν προστεθεί οι αναπληρωτές Πρυτάνεις πως οι δικαιούχοι των εξόδων παράστασης, αλλά τώρα που είναι πια Αντιπρυτάνεις, οι εκλεγμένοι Αντιπρυτάνεις δε δικαιούνται ή δεν τους αναγνωρίζεται. Άρα, θα πρέπει να προστεθούν και οι Αντιπρυτάνεις σε εκείνη την παράγραφο. Νομίζω ότι αυτό είναι προφανές.
Επίσης, θυμίσω τα αιτήματα για να βρούμε ένα τρόπο να αναπληρώνονται οι θέσεις που κηρύσσονται άγονες ή που κενώνονται για άλλους λόγους πλην της αφυπηρέτησης, γιατί στην ουσία δε δημιουργούν δημοσιονομικό πρόβλημα.

Βασίλης Τριανταφύλλου (Πρύτανης Τριμελούς Γραμματείας ΤΕΙ, Προεδρεύων του Προεδρείου Συνόδου ΤΕΙ): Απαντώντας στην ερώτηση της κυρίας Κεραμέως.
Κυρία Κεραμέως, επειδή είμαι πάρα πολύ καλά γνώστης το τι συμβαίνει στην  Ευρώπη για λόγους συμμετοχής μου σε διάφορες επιτροπές του Eur.Ass. Ένα πρόγραμμα σπουδών για να θεωρείται πλήρη πρέπει να περιέχει το σύνολο των δεξιοτήτων και των ικανοτήτων που θα πληροί ο απόφοιτος, ο οποίος θα τελειώσει το πρόγραμμα σπουδών. Χωρίς μια τέτοια μια τέτοια βασική αρχή είναι προφανές ότι το πρόγραμμα σπουδών δεν μπορεί να υπηρετήσει συγκεκριμένους στόχους. Τα μαθήματα ενός προγράμματος σπουδών έχουν συγκεκριμένα μαθησιακά αποτελέσματα, τα οποία ικανοποιούν συγκεκριμένες δεξιότητες και ικανότητες για τα συγκεκριμένα μαθήματα.
Όσον αφορά τη διάταξη που αναφέρεται για τα μαθήματα, θεωρητικού χαρακτήρα. Δεν ξέρω τι ακριβώς εννοεί μαθήματα, θεωρητικού χαρακτήρα, αλλά στα Τεχνολογικά Εκπαιδευτικά Ιδρύματα υπάρχουν θεωρητικά, εργαστηριακά μαθήματα, αλλά  και μικτού τύπου μαθήματα που περιέχουν θεωρία και εργαστήρια.
Είναι προφανές ότι επειδή έχω προέρχομαι από ένα τμήμα, το οποίο συγχώνευσε από το Σχέδιο Αθήνα τέσσερα άλλα τμήματα. Σας πληροφορώ ότι αυτή η διαδικασία είναι μια διαδικασία εξαιρετικά επίπονη, διήρκησε 2,5 χρόνια διότι έπρεπε να λύσει μικρολεπτομέρειες του τύπου ότι βρέθηκαν φοιτητές και να προσπαθούμε τους αντιστοιχίσουμε το πτυχίο τους, γιατί δεν έβγαζαν 240 μονάδες, έβγαζαν 39,5. Είναι προφανές ότι μια πάρα πολύ δύσκολη αυτή άσκηση και νομίζω ότι τα τμήματα θα πρέπει να προσέξουν πάρα πολύ να μην αλλοιώσουν το χαρακτήρα των αποφοίτων που είχαν προηγουμένως τα τμήματα.

Μαρία Βενετίκου  (Πρύτανης ΤΕΙ Αθήνας):  Όσον αφορά την ΣΕΥΠ, τη γνωρίζω πάρα πολύ καλά, γιατί έχω δίδαξε σε όλες τις σχολές. Επομένως, δικαιούμαι να μιλήσω και για όλες.
Η ΣΕΥΠ είναι ένας χώρος, με πραγματικά μοναδικά αντικείμενα και αν θέλαμε να είμαστε με ανοιχτό πνεύμα η ΣΕΥΠ θα μπορούσε να είναι ένα μικρό Πανεπιστήμιο από μόνη της. Προσφέρει πολλές δεξιότητες και έχει σχολές με μεγάλη απορροφησιμότητα, παράλληλα τα παιδιά, όταν μπαίνουν, μπαινουν με υψηλότερες βάσεις από πολλά πανεπιστημιακά τμήματα είτε το θέλουμε είτε όχι.
Ο κ. Μαυρώτας, ρωτούσε για τα Ιατρικά Εργαστήρια και για τη Σχολή Γραφικών Τεχνών.
Συμφωνώ με τον κ. Βρυζίδη, ότι η Σχολή Γραφικών Τεχνών δεν την έχουμε χειριστεί καλά, διότι δεν είναι αυτό το αντικείμενο όπου βρίσκεται, ανήκει αλλού και θα έπρεπε αυτό να το διερευνήσουμε καλύτερα.
Όσον αφορά τα Ιατρικά Εργαστήρια που εντοπίσατε και σας ευχαριστώ, το ξέρετε πολύ καλά ότι αυτό το τμήμα παράγει απόφοιτους που στηρίζουν την κλινική και την ερευνητική πράξη και διεθνώς φέρονται ως Laboratory Scientist ή ως Biomedical Scientist και είναι Regulated στην Ε.Ε. και αυτό ισχύει και στην Αμερική.
Είναι γεγονός ότι εφαρμόζουν ποικιλίες μεθόδους και είναι γεγονός ότι συμμετέχουν ενεργά στο κλινικό μέρος, το οποίο στηρίζουν. Για παράδειγμα, δεν θα την κάνω εγώ την εξέταση της γενικής αίματος, αλλά εκείνος θα μου δώσει και εγώ θα αξιολογήσω τα αποτελέσματα και επίσης, στηρίζουν το ερευνητικό έργο. Φυσικά, δεν θα τις κάνω εγώ τις εξετάσεις, δεν έρχονται και τις βλέπουμε; Το ξέρουμε όλοι.
Αυτό το Τμήμα έχει 13 μέλη ΔΕΠ, ανήκω εκεί και γι' αυτό δεν μου δίνατε την ευκαιρία, θα απέφευγα να μιλήσω για να μη θεωρηθεί ότι υπερβαίνουν το θεσμικό μου. Ωστόσο, έχει όλα τα κριτήρια για την αυτονομία, αφού έχει περίπου 15 μέλη ΔΕΠ και έχει πολλές δημοσιεύσεις, δύο Μεταπτυχιακά Προγράμματα, το ένα αυτόνομο «Τεχνολογία στη Διάγνωση» και το άλλο στις Τεχνολογίες των Παιδαγωγικών που είναι διατμηματικό με τη νέα σχολή που ήταν πριν Προσχολικής Αγωγής.
Επομένως, έχει πολύ καλή αξιολόγηση από την ΑΔΥΠ, πολύ καλή απορροφησιμότητα και γενικά, αν με ρωτούσατε εμένα για αυτά τα κομμάτια της ΣΕΥΠ, θα έλεγα ότι ανεξάρτητα είναι τα Ιατρικά Εργαστήρια, Biomedical Laboratory Scientist η Ραδιολογία και η Οπτική Οπτομετρία. Αυτά είναι παντού ανεξάρτητα. Δεν μιλώ για τίποτε άλλο.
Πάντως, θέλω να τονίσω το θέμα της δυσκολίας της διοίκησης των συγχωνεύσεων πέντε τμημάτων σε ένα. Θα γίνει με πολύ μεγάλη δυσκολία.
Επίσης, θέλω να πω ότι ζητήσαμε καλύτερη αναδιάρθρωση γιατί κάνα δυο από αυτά τα τμήματα, όχι το δικό μας, ούτε και της οπτικής οπτομετρίας, δεν είχαν τα απαραίτητα μέλη ΔΕΠ που είχε ζητήσει η Επιτροπή. Ως αντικείμενο, είναι παντού ανεξάρτητο. Ελπίζω να ληφθούν υπόψη αυτά ευχαριστώ τον Υπουργό που θα δώσει σημασία στις εξωτερικές κατευθύνσεις, γιατί αυτό θα γίνει τεράστιο πρόβλημα. Ευχαριστώ.


Ευστάθιος Ευσταθόπουλος (Πρόεδρος της ΠΟΣΔΕΠ): Θα θέλω να επισημάνω το θέμα της άτυχους τοποθέτησης του Δημάρχου Αιγάλεω για το θέμα των προγραμμάτων και των «προγραμματάκιδων». Επειδή τα προγράμματα παίζουν πάρα πολύ σημαντικό ρόλο, τόσο στη λειτουργία και το έργο των Πανεπιστημίων, όσο και στην ελληνική οικονομία και την ανάπτυξη και επειδή, δυστυχώς, μπορεί από τέτοιες τοποθετήσεις να δημιουργούνται ψευδείς εντυπώσεις στην κοινή γνώμη, θα έλεγα ότι άνθρωποι που έχουν ένα δημόσιο λόγο για μια δημόσια τοποθέτηση να είναι ιδιαίτερα προσεκτικοί στο πώς εκφράζονται όταν δεν γνωρίζουν καλά κάποιο θέμα. Ασφαλώς και τα προγράμματα είναι πάρα πολύ σημαντικά συνολικά και για το ελληνικό Πανεπιστήμιο και για την ελληνική κοινωνία.

Στην ερώτηση που έκανε ο κ. Μαυρωτάς για τις μεταγραφές, που είναι ένα πολύ σημαντικό ζήτημα και που και εγώ, ήταν παράλειψη μου που δεν το ανέφερα στην πρωτομιλία μου, η θέση της ΠΟΣΔΕΠ είναι πάγια εδώ και πάρα πολλά χρόνια για το θέμα των μεταγραφών. Οι μεταγραφές δημιουργούν πολύ μεγάλα προβλήματα και στα Πανεπιστήμια υποδοχής και στα Πανεπιστήμια, από τα οποία, φεύγει ο φοιτητής. Πολλά περιφερειακά και ακριτικά Πανεπιστήμια κινδυνεύουν να μείνουν χωρίς αντικείμενο, γιατί οι αιτήσεις για μεταγραφές είναι πάρα πολλές, ενώ αντίστροφα δυσχεραίνεται πάρα πολύ το έργο των κεντρικών Πανεπιστημίων.
Για παράδειγμα, στην Ιατρική Σχολή της Αθήνας οι θέσεις των φοιτητών που μπαίνουν με τις πανελλήνιες είναι 170 και εφέτος, καταλήξαμε να είναι γύρω στους 400 φοιτητές στο πρώτο έτος. Αυτό, όπως καταλαβαίνετε, δεν μπορεί να συμβαίνει. Η θέση της ΠΟΣΔΕΠ είναι πάγια, δεν πρέπει να υπάρχουν μεταγραφές. Είναι και θέμα και ισονομίας των φοιτητών που μπαίνουν σε κάποιο τμήμα σε σχέση με άλλους. Ας το προσέξουν τα παιδιά αυτό στις δηλώσεις τους για τα τμήματα που δηλώνουν.
Επίσης, θα ήθελα να επισημάνω ορισμένα θέματα που δεν άκουσα να τοποθετήθηκε ο Υπουργός για αυτά. Είναι το θέμα της ρύθμισης του άρθρου 15 που υπήρχε στην αρχική κατάθεση του νόμου στη διαβούλευση, η οποία, ήταν προς τη σωστή κατεύθυνση και η τελική νομοθέτηση της θα επιλύσει ένα χρόνιο πρόβλημα, τόσο για τα μέλη ΔΕΠ, όσο και για τα Πανεπιστήμια και δεν είναι τυχαίο το ότι αυτή η ρύθμιση έχει έρθει δύο φορές και έχει ξαναβγεί. Είναι κάτι που δείχνει ότι υπάρχει κάποια αναγκαιότητα γι' αυτό.
Ένα άλλο ζήτημα είναι οι διευθύνσεις των κλινικών. Είναι μια εκκρεμότητα που μπορεί να δημιουργήσει προβλήματα, γιατί υπάρχουν γνωμοδοτήσεις διαφορετικές από τους νομικούς για το ποια διαδικασία θα πρέπει να ακολουθηθεί.
Επίσης, το θέμα με τις άγονες θέσεις ή τις παραιτήσεις είναι ένα σημαντικό ζήτημα για τα Πανεπιστήμια που δεν δημιουργεί πρόβλημα στον προϋπολογισμό, γιατί το κονδύλι της θέσης υπάρχει.
Επίσης, αυτό το θέμα με την προϋπηρεσία των συμβασιούχων που θέσαμε και εμείς και η Ένωση Ελλήνων Ερευνητών και αφορά και τους καθηγητές και τους ερευνητές και τους καθηγητές των Τ.Ε.Ι. όλους.


Μαρία Κωνσταντοπούλου (Πρόεδρος της Ένωσης Ελλήνων Ερευνητών):  Θα ξεκινήσω με την ερώτηση της κυρίας Κεραμέως για το ποια είναι η θέση μας για τη ρύθμιση του άρθρου 20 παράγραφος 11, για τη δυνατότητα που δίνεται σε εκπαιδευτικούς πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας με διδακτορικό να μεταταγούν στα Ερευνητικά Κέντρα. Όπως θα δείτε και στο υπόμνημα μας, δεν συμφωνούμε με αυτή τη ρύθμιση και το είχαμε πει και στη διαβούλευση.
Πιστεύουμε ότι αυτό δεν βοηθάει ούτε την πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση, η οποία, θα χάσει μόνιμο εκπαιδευτικό προσωπικό υψηλών προσόντων και σίγουρα, δεν θα ενισχύσει τις ιδιαίτερα εξειδικευμένες υπηρεσίες που έχουν ανάγκη τα Ερευνητικά Κέντρα. Έχουμε στα Ερευνητικά Κέντρα εδώ και χρόνια εξειδικευμένο προσωπικό που δουλεύει για πολλά χρόνια με συμβάσεις διαφόρων τύπων και πιστεύουμε ότι θα πρέπει να γίνουν προσλήψεις επιστημονικού και τεχνικού προσωπικού, όπως ζητάμε, δηλαδή, να βγουν νέες θέσεις ερευνητών. Πιστεύουμε και το έχουμε πει πάρα πολλές φορές ότι θα πρέπει να έρθει καινούργιο προσωπικό τεχνικό και επιστημονικό στα κέντρα. Συνεπώς, δεν συμφωνούμε με αυτή τη ρύθμιση.
Επίσης, όσον αφορά τις επιτροπές ηθικής της έρευνας, οι οποίες, προβλέπονται σε ολόκληρο κεφάλαιο από το άρθρο 21 μέχρι το άρθρο 27 κεφαλαίο Ε΄, είναι ότι σε πάρα πολλά Ερευνητικά Κέντρα και Πανεπιστήμια λειτουργούν γνωμοδοτικές επιτροπές ηθικής και όσοι είναι από το χώρο των Α.Ε.Ι. και των Ερευνητικών Κέντρων γνωρίζουν ότι αυτές συμβάλλουν, γιατί υπάρχει ένα πολύ αυστηρό και ορθά, πλαίσιο για θέματα ηθικής και δεοντολογίας και από τα χρηματοδοτούμενα ευρωπαϊκά προγράμματα. Εμείς, λέμε ότι θα πρέπει και τα υπόλοιπα Κέντρα και Πανεπιστήμια που δεν έχουν αντίστοιχες επιτροπές να γίνουν και σε αυτά, αλλά να είναι γνωμοδοτικές, γιατί αν είναι αποφασιστικές, βάζουμε ένα παραπάνω επίπεδο γραφειοκρατίας. Όσοι έχουν υποβάλει προγράμματα ξέρουν σε τι συνθήκες και τι ξενύχτι κάνει κάποιος σε ασφυκτικές προθεσμίες για να υποβάλει πρόγραμμα.
Η Ε.Ε. και μέσω των προγραμμάτων «Horizon» αυτό το έχει λύσει. Υπάρχουν συγκεκριμένες διαδικασίες και γι' αυτό, πιστεύουμε ότι θα μπορούσε να μην είναι υποχρεωτικές, γνωμοδοτικές και βεβαίως, να αναβαθμιστεί και ο ρόλος της Εθνικής Επιτροπής Βιοηθικής.
Τέλος, θα ήθελα να αναφέρω ότι μονίμως υπάρχει μια σύγχυση με τους τίτλους των Ερευνητών. Υπάρχει μια ρύθμιση στο άρθρο 9 που μιλάει για τα προσόντα των μελών ΔΕΠ, όπου διαφωνούμε με τη ρύθμιση, αλλά χρησιμοποιείται ο όρος «κύριος Ερευνητής». Έχουμε πολλές φορές συζητήσει και έχουμε πει ότι με όλους τους νομούς της έρευνας, κύριος Ερευνητής είναι ο Ερευνητής Β΄, οπότε θα προτείναμε να αλλάξει ο συγκεκριμένος όρος.

Σπύρος Γεωργάτος (Πρόεδρος Εθνικού Συμβουλίου Εκπαίδευσης και Ανάπτυξης Ανθρώπινου Δυναμικού (ΕΣΕΚΑΑΔ)):  Σε ό,τι αφορά την ερώτηση που έκανε η κυρία Κεραμέως, ήμουν σαφής, στο προοίμιο της τοποθέτησής μου, ότι δεν έχει συνεδριάσει το Όργανο, ως Νομικό Πρόσωπο, δηλαδή δεν έχει δώσει τη γνώμη του και οφείλει να τη δώσει.
Από την άλλη μεριά, θα έχετε υπόψη σας ότι το ΕΣΕΚΑΑΔ αποτελείται περίπου από το σύνολο των φορέων, που ακούσατε ήδη, συν ορισμένους άλλους φορείς του παραγωγικού τομέα. Είμαστε ιδιαιτέρως ευτυχείς ότι οι πρώτες αντιδράσεις, που έχουμε, ας πούμε από την Ελληνική Συνομοσπονδία Επιχειρηματικότητας, είναι εξαιρετικά θετικές.
Επαναλαμβάνω, ότι αφορά το γενικό σχήμα του εγχειρήματος. Άρα, λογικά, δεν θα πρέπει να υπάρξουν και μεγάλες αντιρρήσεις στη Σύνοδο, η οποία θα γίνει μέσα στο επόμενο διάστημα.
Τώρα, επειδή μου έδωσε την ευκαιρία ο αγαπητός κ. Μαυρωτάς, θέλω να σχολιάσω - και περισσότερο επειδή έχω σχέση με το αντικείμενο - το θέμα της Πέμπτης Σχολής στο Πανεπιστήμιο Δυτική Αττικής. Όπως γνωρίζουμε όλα τα μέλη και η κυρία Παϊσίδου, που ήταν εκεί και ο κ. Υπουργός και ο κ. Αγγελόπουλος, έγινε μια κάποια συζήτηση,  μέσα στην Επιτροπή, γι’ αυτό το πράγμα και η συζήτηση αυτή δεν ήταν εύκολη. Καταλαβαίνετε, ότι υπάρχει ένα ετερόκλητο σχήμα, υπήρχαν αντικείμενα τα οποία είναι αναγνωρίσιμα με ορισμένα ευρωπαϊκά κριτήρια, ενώ δεν είναι αναγνωρίσιμα με ορισμένα άλλα ευρωπαϊκά κριτήρια, ως πανεπιστημιακού τύπου αντικείμενα.
Και με την ευκαιρία να πω και το εξής. Ξέρετε ότι και στην Ευρώπη υπάρχουν τα καλά παραδείγματα και τα κακά παραδείγματα. Έτσι; Προφανώς, δεν θέλουμε να αντιγράψει κανένας το κακό παράδειγμα. Επίσης, ξέρετε ότι και σε ευρωπαϊκό επίπεδο, υπάρχουν συντεχνίες και διαφθορά, επίσης. Δηλαδή, δεν είναι οτιδήποτε ευρωπαϊκό και καλό.
Εκεί, λοιπόν, έγινε μια συζήτηση, η οποία είχε και υψηλούς τόνους, ώρες-ώρες. Προσπάθησα να εκφράσω το εξής παράπονο, γενικότερα. Ήταν ευκαιρία στο Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής, αλλά και θα είναι ευκαιρία αν αυτό το επιχείρημα γίνει σε όλη την επικράτεια, να βλέπουμε το αναπτυξιακό περιεχόμενο, το οποίο έχει η ίδρυση νέων τμημάτων. Και όταν λέω «ίδρυση νέων τμημάτων», δεν εννοώ Τμήματα, που συμμαζεύουν ήδη υπάρχοντα, τα οποία δεν ξέρουμε πώς να τα εντάξουμε και πώς να τα συνταιριάξουμε, αλλά κάτι de novo, κάτι καινούργιο, κάτι το οποίο να ανταποκρίνεται στις καινούργιες συνθήκες.
Λοιπόν, στο πλαίσιο της συζήτησης αυτής, έπεσε στο τραπέζι η πρόταση για τη δημιουργία ενός Τμήματος Βιοϊατρικών Επιστημών, με την έννοια που υπάρχει στην Αγγλία. Δηλαδή, όχι σαν ένα τμήμα, που θα προσπαθήσει, τώρα, να συμμαζέψει άλλα πράγματα. Αυτό δεν συγκέντρωση την απαιτούμενη συναίνεση. Η συναίνεση, όπως λέει και ο κ. Υπουργός,  είναι πολύ δύσκολο πράγμα και αυτή η πρόταση δεν συγκέντρωσε την απαραίτητη συναίνεση, για να προκύψει κάτι τέτοιο. Και θέλω να είμαι σαφής και εκφράζω, κυρίως, τον εαυτό μου. Βεβαίως και υπάρχουν συντεχνίες, βεβαίως και οι συντεχνίες διαμαρτύρονται με ηχηρό τρόπο. Ξέρετε ότι ειδικά, γι' αυτό το πράγμα, υπήρξαν αντιδράσεις. Εάν σας δείξω το κινητό μου τηλέφωνο, είναι γεμάτο κλήσεις, καθώς προσπάθησαν να με προσεγγίσουν μέσω χιλίων διαφορετικών δρόμων, αν και είμαι το τελευταίο μέρος στη διαδικασία αυτής της Επιτροπής.
Θέλω να πω ότι οι συντεχνίες είναι ορατές. Και να σας πω και κάτι; Επειδή συμμετέχω και στην ανάλογη πρωτοβουλία, στην Ήπειρο, προφανώς, δεν είναι «άγγελοι». Υπάρχουν σοβινιστικές λογικές –να το πώς με πιο «σοφιστικέ» τρόπο-  και εντός του Πανεπιστημίου, όπου η κάθε ομάδα προσπαθεί, με κάθε τρόπο, για τα ειδικά της συμφέροντα, τα special interests, που λένε και οι Αμερικανοί. Γκρουπς, τα οποία ασκούν πιέσεις.
Αυτό που προσπάθησα να πω είναι ότι σε αυτό το εγχείρημα ελλοχεύει ένας κίνδυνος, διότι, κάθε φορά, που γίνεται μια απόπειρα μεταρρύθμισης - ιδιαίτερα στην Παιδεία - ταυτοχρόνως, ανοίγει ένα πεδίο συντεχνιακών ανταγωνισμών. Κάποτε, η ελληνική πολιτεία θα πρέπει να αρχίσει να ανθίσταται σε αυτό το πράγμα, διότι εάν αυτό το εμβληματικού χαρακτήρα εγχείρημα «αραιωθεί» ή αμαυρωθεί ή στραβώσει, τότε, καταλαβαίνετε, πόσο δύσκολη θα γίνει η επανάληψη του, σε μεγαλύτερη κλίμακα.
Λοιπόν, πρέπει η ελληνική Πολιτεία και με τη συνδρομή όλων των πολιτικών δυνάμεων, να μπορέσει να υπερασπίσει το στρατηγικό ρόλο, που έχει η Πολιτεία, στη χάραξη μιας πολιτικής. Δεν μπορεί να γίνεται δέσμια – να πω τυχαία – του Τμήματος Φυσικοθεραπείας ή Εργοθεραπείας ή των Εργαστηρίων κ.τ.λ.. Και δεν μιλάω στον αέρα, γιατί εγώ τουλάχιστον, φρόντισα να δω και βιογραφικά και απόδοση.
Να συμπληρώσω και κάτι άλλο. Ο κ. Γαβρόγλου είπε ότι υπάρχει μια Έκθεση Σκοπιμότητας. Ξέρετε, ο χώρος της ανώτατης εκπαίδευσης έχει χαρτογραφηθεί 3 φορές. Στη μία φορά, έγινε αυτό το πράγμα, σε ένα βαθμό, όταν το Υπουργείο, ο Τομέας Έρευνας συζητούσε το δάνειο από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων, για να φτιαχτεί το ΕΛΙΔΕΚ. Κατεγράφησαν, με βαθμό λεπτομέρειας που δεν θέλετε να ξέρετε και τα βιομετρικά και η διασπορά. Δεύτερη φορά, έγινε από το γραφείο της κυρίας Αναγνωστοπούλου.
Νίκη Κεραμέως (Εισηγήτρια της Ν.Δ.): Τα ξέρουμε αυτά, κύριε Γεωργάτε.
Σπύρος Γεωργάτος : Ένα λεπτό, να σας πω. Τρίτη φορά, έγινε μια αποτίμηση των πραγμάτων, ενόψει των συζητήσεων που γίνονταν με τον ΟΟΣΑ, δηλαδή είμαι βέβαιος ότι, ό,τι συζητάμε, αυτή τη στιγμή, είναι απολύτως μετά λόγου γνώσεως. Και αυτή ακριβώς η ευθύνη, είναι ιδιοκτησία του Υπουργείου Παιδείας, φαντάζομαι.
Και αν με ρωτήσετε, θα έπρεπε, μέσα στο ίδιο το Υπουργείο Παιδείας, να υπάρχει ένας μηχανισμός αυτού του τύπου, αυτού του μελετητικού στρατηγικού σχεδιασμού.
Νίκη Κεραμέως: Δεν τα έχουμε αυτά, κύριε Γεωργάτε.
Σπύρος Γεωργάτος :  Ναι, το ξέρω, αλλά αυτό, ξέρετε, κυρία Κεραμέως, είναι διαχρονική ευθύνη. Και με την ευκαιρία που κάνουμε αυτή τη συζήτηση, σε αυτή την κλίμακα, κάποτε θα πρέπει να αρχίσουμε να συζητάμε γι' αυτό το περίεργο «πινγκ πονγκ» των αντεγκλήσεων, να γίνει μία συζήτηση πάνω σε αυτήν τη βάση, διότι αυτό θα αφήσει αποτύπωμα, για το μέλλον στον τόπο.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου