Αριθμός μαθητών Γυμνασίων – Λυκείων 2016 – 2017
ΡΕΠΟΡΤΑΖ ESOS
Κωνσταντίνος Αδριανουπολίτης
Εκπαιδευτικός – ερευνητής
Πρόεδρος Ε.Ε.Τ.Ε.Κ.
Τα στατιστικά στοιχεία του μαθητικού δυναμικού Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, στο σύνολο Ελλάδας, για τα έτη 2015 – 2016 και 2016 – 2017 έχουν αποτυπωθεί από το ΔΙΟΦΑΝΤΟ/Διεύθυνση Εκπαιδευτικής Τεχνολογίας και αποτελούν μία αδιάψευστη βάση για την εξαγωγή ποικίλων συμπερασμάτων.
Μελετώντας τους συνημμένους πίνακες του συνολικού μαθητικού δυναμικού της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης 2015 – 2016 και 2016 – 2017 μπορεί κανείς να οδηγηθεί σε πλήθος παρατηρήσεων και συμπερασμάτων. Οι δικές μας παρατηρήσεις και τα συμπεράσματα είναι τα εξής:
1. Κατώτερη Δευτεροβάθμια Δημόσια Εκπαίδευση (Γυμνάσιο)
α) Η μείωση του μαθητικού δυναμικού ημερησίων και εσπερινών Γυμνασίων είναι ελάχιστη παρά το έντονο δημογραφικό πρόβλημα που αντιμετωπίζουμε.
Μια πρώτη εκτίμηση γι΄ αυτό είναι ότι η αύξηση των μαθητών στα Γυμνάσιο οφείλεται σε μείωση της σχολικής διαρροής.
β) Ο αριθμός των αγοριών στα ημερήσια Γυμνάσια τόσο κατά το έτος 2015 – 2016 όσο και κατά το έτος 2016 – 2017 είναι αυξημένος έναντι του αριθμού των κοριτσιών κατά μερικές χιλιάδες.
γ) Ο αριθμός των μαθητών στα εσπερινά Γυμνάσια είναι σχεδόν τετραπλάσιος έναντι του αριθμού των μαθητριών. Το συμπέρασμα από τη σύγκριση αυτή είναι ότι οι εργαζόμενοι μαθητές είναι πολύ περισσότεροι.
δ) Ο Μ.Ο. μαθητών ανά τμήμα είναι κατά προσέγγιση 21 μαθητές.
ε) Σε ότι αφορά το διδακτικό προσωπικό στα ημερήσια Γυμνάσια οι γυναίκες αποτελούν το 67% και στα εσπερινά το 53%.
2. Κατώτερη Δευτεροβάθμια Ιδιωτική Εκπαίδευση (Γυμνάσιο)
α) Ιδιωτικά εσπερινά Γυμνάσια δε λειτουργούν κατά τα δύο τελευταία σχολικά έτη.
β) Τα ημερήσια σημείωσαν σημαντική αύξηση του μαθητικού τους δυναμικού από 5.912 σε 11.456 μαθητές. Η αύξηση αυτή παρά την οικονομική κρίση μπορεί να ερμηνευθεί με το σκεπτικό ότι τόσο τα ιδιωτικά Γυμνάσια όσο και τα Λύκεια διαθέτουν, γενικά, καλύτερη κτιριακή υποδομή, καλύτερο σύστημα μεταφοράς μαθητών, πλήρες διδακτικό προσωπικό με την έναρξη των μαθημάτων καθώς επίσης και ότι διατηρούν υψηλότερο κοινωνικό προφίλ από τα αντίστοιχα δημόσια.
γ) Ο αριθμός των αγοριών και των κοριτσιών είναι κατά προσέγγιση ο ίδιος.
δ) Ο Μ.Ο. μαθητών ανά τμήμα είναι κατά προσέγγιση 23 μαθητές.
ε) Από τα στατιστικά στοιχεία του διδακτικού προσωπικού το σχολ. έτος 2016 – 2017 (για το προηγούμενο δεν υπάρχουν στοιχεία) το ποσοστό των γυναικών εμφανίζεται και εδώ αυξημένο με 58%.
3. Ανώτερη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση (Γενικό Λύκειο – Επαγγελματικό Λύκειο)
Δημόσιο Γενικό Λύκειο
α) Σημειώθηκε αύξηση των μαθητών στα ημερήσια ΓΕ.Λ. από 207.718 το σχολ. έτος 2015 – 2016 σε 210.043 το 2016 – 2017, παρά το γεγονός ότι οι απόφοιτοι Γυμνασίου αυξήθηκαν κατά το ίδιο διάστημα μόνο κατά 260.
β) Κατά το ίδιο διάστημα σε όλες τις τάξεις του Γυμνασίου τα αγόρια είναι περισσότερα και σε όλες τις τάξεις του ΓΕ.Λ. τα κορίτσια είναι περισσότερα! Το φαινόμενο αυτό οδηγεί στο συμπέρασμα ότι τα αγόρια βγαίνουν πιο γρήγορα στην αγορά εργασίας ή διακόπτουν τη φοίτησή τους. Το συμπέρασμα αυτό στηρίζεται και στο γεγονός ότι οι μαθητές των εσπερινών ΕΠΑ.Λ. αυξήθηκαν αισθητά.
γ) Σε όλες τις τάξεις των εσπερινών ΓΕ.Λ. οι μαθητές είναι περισσότεροι από τις μαθήτριες.
δ) Σε ότι αφορά το διδακτικό προσωπικό στα ημερήσια ΓΕ.Λ. οι γυναίκες αποτελούν το 58% και στα εσπερινά αγγίζει το 54%.
ε) Το ποσοστό του μαθητικού δυναμικού των εσπερινών ΓΕ.Λ. είναι περίπου 2% επί του συνόλου των μαθητών των ΓΕ.Λ.
Ιδιωτικό Γενικό Λύκειο
α) Λειτουργούν 94 ημερήσια ΓΕ.Λ. και ένα εσπερινό με 33 μαθητές.
β) Σημειώθηκε αύξηση του μαθητικού δυναμικού από 10.921 το σχολ. έτος 2015 – 2016 σε 12.068 το 2016 – 2017. Οι λόγοι της αύξησης είναι εκτιμώνται ότι είναι οι ίδιοι που αναφέραμε για τα Γυμνάσια.
γ) Ο Μ.Ο. μαθητών ανά τμήμα είναι κατά προσέγγιση 25 μαθητές.
δ) Από τα στατιστικά στοιχεία του διδακτικού προσωπικού το σχολ. έτος 2016 – 2017 (για το προηγούμενο δεν υπάρχουν στοιχεία) το ποσοστό των γυναικών ανέρχεται σε 46%.
Δημόσιο Επαγγελματικό Λύκειο
α) Καταγράφεται μείωση των μαθητών των ημερήσιων ΕΠΑ.Λ. από 71.916 το σχολ. έτος 2015 – 2016 σε 69.107 το 2016 – 2017. Η μείωση αυτή είναι ιδιαίτερα αισθητή στην Α΄ τάξη όπου έχουν γραφτεί 1.800 μαθητές λιγότεροι.
β) Τα κορίτσια αντιπροσωπεύουν περίπου το 33% του μαθητικού δυναμικού στα ημερήσια ΕΠΑ.Λ.
γ) Ο Μ.Ο. μαθητών ανά τμήμα είναι κατά προσέγγιση 22 μαθητές.
δ) Από το σύνολο του διδακτικού προσωπικού των ημερήσιων ΕΠΑ.Λ. το 52% είναι γυναίκες.
ε) Αισθητή αύξηση μαθητών σημειώνουν τα εσπερινά ΕΠΑ.Λ. από 16.797 το σχολ. έτος 2015 – 2016 σε 18.225 μαθητές. Το ποσοστό των μαθητριών αγγίζει το 35%.
στ) Ο Μ.Ο. μαθητών ανά τμήμα, στα εσπερινά ΕΠΑ.Λ. εμφανίζεται κατά προσέγγιση με 32 μαθητές.
Επειδή ο αριθμός εμφανίζεται ιδιαίτερα μεγάλος, πρέπει να γίνουν οι εξής διευκρινήσεις:
Το σύνολο των μαθητών αφορά στους μαθητές που είναι εγγεγραμμένοι στην τάξη.
Ο αριθμός των τμημάτων αφορά τα τμήματα γενικής παιδείας.
Ενδεχομένως να υπάρχουν μαθητές που δεν παρακολουθούν και μαθητές (απόφοιτοι Λυκείων) που παρακολουθούν μόνο μαθήματα ειδικότητας.
ζ) Από το σύνολο του διδακτικού προσωπικού των εσπερινών ΕΠΑ.Λ. το 39% είναι γυναίκες.
η) Το ποσοστό του μαθητικού δυναμικού των εσπερινών ΕΠΑ.Λ. είναι περίπου 21% επί του συνόλου των μαθητών των ΕΠΑ.Λ.
Εκπαιδευτικός – ερευνητής
Πρόεδρος Ε.Ε.Τ.Ε.Κ.
Τα στατιστικά στοιχεία του μαθητικού δυναμικού Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, στο σύνολο Ελλάδας, για τα έτη 2015 – 2016 και 2016 – 2017 έχουν αποτυπωθεί από το ΔΙΟΦΑΝΤΟ/Διεύθυνση Εκπαιδευτικής Τεχνολογίας και αποτελούν μία αδιάψευστη βάση για την εξαγωγή ποικίλων συμπερασμάτων.
Μελετώντας τους συνημμένους πίνακες του συνολικού μαθητικού δυναμικού της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης 2015 – 2016 και 2016 – 2017 μπορεί κανείς να οδηγηθεί σε πλήθος παρατηρήσεων και συμπερασμάτων. Οι δικές μας παρατηρήσεις και τα συμπεράσματα είναι τα εξής:
1. Κατώτερη Δευτεροβάθμια Δημόσια Εκπαίδευση (Γυμνάσιο)
α) Η μείωση του μαθητικού δυναμικού ημερησίων και εσπερινών Γυμνασίων είναι ελάχιστη παρά το έντονο δημογραφικό πρόβλημα που αντιμετωπίζουμε.
Μια πρώτη εκτίμηση γι΄ αυτό είναι ότι η αύξηση των μαθητών στα Γυμνάσιο οφείλεται σε μείωση της σχολικής διαρροής.
β) Ο αριθμός των αγοριών στα ημερήσια Γυμνάσια τόσο κατά το έτος 2015 – 2016 όσο και κατά το έτος 2016 – 2017 είναι αυξημένος έναντι του αριθμού των κοριτσιών κατά μερικές χιλιάδες.
γ) Ο αριθμός των μαθητών στα εσπερινά Γυμνάσια είναι σχεδόν τετραπλάσιος έναντι του αριθμού των μαθητριών. Το συμπέρασμα από τη σύγκριση αυτή είναι ότι οι εργαζόμενοι μαθητές είναι πολύ περισσότεροι.
δ) Ο Μ.Ο. μαθητών ανά τμήμα είναι κατά προσέγγιση 21 μαθητές.
ε) Σε ότι αφορά το διδακτικό προσωπικό στα ημερήσια Γυμνάσια οι γυναίκες αποτελούν το 67% και στα εσπερινά το 53%.
2. Κατώτερη Δευτεροβάθμια Ιδιωτική Εκπαίδευση (Γυμνάσιο)
α) Ιδιωτικά εσπερινά Γυμνάσια δε λειτουργούν κατά τα δύο τελευταία σχολικά έτη.
β) Τα ημερήσια σημείωσαν σημαντική αύξηση του μαθητικού τους δυναμικού από 5.912 σε 11.456 μαθητές. Η αύξηση αυτή παρά την οικονομική κρίση μπορεί να ερμηνευθεί με το σκεπτικό ότι τόσο τα ιδιωτικά Γυμνάσια όσο και τα Λύκεια διαθέτουν, γενικά, καλύτερη κτιριακή υποδομή, καλύτερο σύστημα μεταφοράς μαθητών, πλήρες διδακτικό προσωπικό με την έναρξη των μαθημάτων καθώς επίσης και ότι διατηρούν υψηλότερο κοινωνικό προφίλ από τα αντίστοιχα δημόσια.
γ) Ο αριθμός των αγοριών και των κοριτσιών είναι κατά προσέγγιση ο ίδιος.
δ) Ο Μ.Ο. μαθητών ανά τμήμα είναι κατά προσέγγιση 23 μαθητές.
ε) Από τα στατιστικά στοιχεία του διδακτικού προσωπικού το σχολ. έτος 2016 – 2017 (για το προηγούμενο δεν υπάρχουν στοιχεία) το ποσοστό των γυναικών εμφανίζεται και εδώ αυξημένο με 58%.
3. Ανώτερη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση (Γενικό Λύκειο – Επαγγελματικό Λύκειο)
Δημόσιο Γενικό Λύκειο
α) Σημειώθηκε αύξηση των μαθητών στα ημερήσια ΓΕ.Λ. από 207.718 το σχολ. έτος 2015 – 2016 σε 210.043 το 2016 – 2017, παρά το γεγονός ότι οι απόφοιτοι Γυμνασίου αυξήθηκαν κατά το ίδιο διάστημα μόνο κατά 260.
β) Κατά το ίδιο διάστημα σε όλες τις τάξεις του Γυμνασίου τα αγόρια είναι περισσότερα και σε όλες τις τάξεις του ΓΕ.Λ. τα κορίτσια είναι περισσότερα! Το φαινόμενο αυτό οδηγεί στο συμπέρασμα ότι τα αγόρια βγαίνουν πιο γρήγορα στην αγορά εργασίας ή διακόπτουν τη φοίτησή τους. Το συμπέρασμα αυτό στηρίζεται και στο γεγονός ότι οι μαθητές των εσπερινών ΕΠΑ.Λ. αυξήθηκαν αισθητά.
γ) Σε όλες τις τάξεις των εσπερινών ΓΕ.Λ. οι μαθητές είναι περισσότεροι από τις μαθήτριες.
δ) Σε ότι αφορά το διδακτικό προσωπικό στα ημερήσια ΓΕ.Λ. οι γυναίκες αποτελούν το 58% και στα εσπερινά αγγίζει το 54%.
ε) Το ποσοστό του μαθητικού δυναμικού των εσπερινών ΓΕ.Λ. είναι περίπου 2% επί του συνόλου των μαθητών των ΓΕ.Λ.
Ιδιωτικό Γενικό Λύκειο
α) Λειτουργούν 94 ημερήσια ΓΕ.Λ. και ένα εσπερινό με 33 μαθητές.
β) Σημειώθηκε αύξηση του μαθητικού δυναμικού από 10.921 το σχολ. έτος 2015 – 2016 σε 12.068 το 2016 – 2017. Οι λόγοι της αύξησης είναι εκτιμώνται ότι είναι οι ίδιοι που αναφέραμε για τα Γυμνάσια.
γ) Ο Μ.Ο. μαθητών ανά τμήμα είναι κατά προσέγγιση 25 μαθητές.
δ) Από τα στατιστικά στοιχεία του διδακτικού προσωπικού το σχολ. έτος 2016 – 2017 (για το προηγούμενο δεν υπάρχουν στοιχεία) το ποσοστό των γυναικών ανέρχεται σε 46%.
Δημόσιο Επαγγελματικό Λύκειο
α) Καταγράφεται μείωση των μαθητών των ημερήσιων ΕΠΑ.Λ. από 71.916 το σχολ. έτος 2015 – 2016 σε 69.107 το 2016 – 2017. Η μείωση αυτή είναι ιδιαίτερα αισθητή στην Α΄ τάξη όπου έχουν γραφτεί 1.800 μαθητές λιγότεροι.
β) Τα κορίτσια αντιπροσωπεύουν περίπου το 33% του μαθητικού δυναμικού στα ημερήσια ΕΠΑ.Λ.
γ) Ο Μ.Ο. μαθητών ανά τμήμα είναι κατά προσέγγιση 22 μαθητές.
δ) Από το σύνολο του διδακτικού προσωπικού των ημερήσιων ΕΠΑ.Λ. το 52% είναι γυναίκες.
ε) Αισθητή αύξηση μαθητών σημειώνουν τα εσπερινά ΕΠΑ.Λ. από 16.797 το σχολ. έτος 2015 – 2016 σε 18.225 μαθητές. Το ποσοστό των μαθητριών αγγίζει το 35%.
στ) Ο Μ.Ο. μαθητών ανά τμήμα, στα εσπερινά ΕΠΑ.Λ. εμφανίζεται κατά προσέγγιση με 32 μαθητές.
Επειδή ο αριθμός εμφανίζεται ιδιαίτερα μεγάλος, πρέπει να γίνουν οι εξής διευκρινήσεις:
Το σύνολο των μαθητών αφορά στους μαθητές που είναι εγγεγραμμένοι στην τάξη.
Ο αριθμός των τμημάτων αφορά τα τμήματα γενικής παιδείας.
Ενδεχομένως να υπάρχουν μαθητές που δεν παρακολουθούν και μαθητές (απόφοιτοι Λυκείων) που παρακολουθούν μόνο μαθήματα ειδικότητας.
ζ) Από το σύνολο του διδακτικού προσωπικού των εσπερινών ΕΠΑ.Λ. το 39% είναι γυναίκες.
η) Το ποσοστό του μαθητικού δυναμικού των εσπερινών ΕΠΑ.Λ. είναι περίπου 21% επί του συνόλου των μαθητών των ΕΠΑ.Λ.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου