«Μη γίνεσαι πλεονέκτης, γιατί τον πλεονέκτη τον αποστρέφεται ο Θεός». Αββάς Ισαάκ

Τρίτη 5 Μαρτίου 2013

Υπάρχουν τα κονδύλια για τις υπερωρίες των εκπαιδευτικών



ΡΕΠΟΡΤΑΖ:esos.gr
Yπάρχουν τα αντίστοιχα κονδύλια για την πληρωμή των υπερωριών των εκπαιδευτικών ανακοίνωσε σήμερα στη Βουλή ο υφυπουργός Παιδείας Θ. Παπαθεοδώρου , απαντώντας σε  επίκαιρη ερώτηση του Βουλευτή   Αλέξανδρου Μεϊκόπουλου , σχετικά με τις υποχρεωτικές αναθέσεις υπερωριών σε εκπαιδευτικούς.
Παράλληλα ο υφυπουργός Παιδείας υπογράμμισε τα εξής:
Α. Στις περισσότερες των περιπτώσεων υπάρχει προαιρετική υπερωριακή διδασκαλία .
Β. Μετά την ολοκλήρωση των διορισμών, μετά την εξάντληση των πιστώσεων που ήταν διαθέσιμες και μετά την ολοκλήρωση των αποσπάσεων χρησιμοποιήθηκε η κείμενη νομοθεσία, η οποία προβλέπει ότι σε περίπτωση έκτακτων αναγκών μπορεί να υπάρξει αυτό που ονομάσατε «υποχρεωτική υπερωρία».
Γ. Κατά τη διάρκεια της σχολικής χρονιάς , μπορούν να προκύψουν λειτουργικά κενά λόγω εκπαιδευτικών αδειών, αναρρωτικών αδειών, αδειών κύησης. Μπορούν να προκύψουν κενά επίσης, όπως προέκυψαν και το τελευταίο διάστημα, λόγω πρόωρης συνταξιοδότησης. Αυτά είναι έκτακτες ανάγκες. Δεν σας λέω ότι το σύνολο των κενών που αναφέρατε ανταποκρίνονται σε έκτακτες ανάγκες, αλλά κατά την άποψή μας, έκτακτη ανάγκη δεν είναι απλά η συμπλήρωση του ωραρίου. Έκτακτη ανάγκη είναι η παροχή της εκπαιδευτικής υπηρεσίας στους μαθητές εκεί που με άλλο τρόπο δεν μπορεί να αναπληρωθεί αυτή η ανάγκη.
Δ. Αυτό κρίνεται αναγκαίο μόνο όταν δεν υπάρχει εθελοντική προσφορά, που στις περισσότερες των περιπτώσεων -και το έχουμε δει κι εγώ το αναγνωρίζω βαθιά- υπάρχει εθελοντική προσφορά από τους εκπαιδευτικούς και αυτό το γνωρίζουν όλοι.
Ε.Επομένως, δεν είναι νέα πρωτοβουλία του Υπουργείου Παιδείας. Αυτό συνέβαινε πάντα. Προσπαθούμε να το περιορίσουμε μόνο στις απολύτως αναγκαίες καταστάσεις. 
Ζ.Πιστεύω ότι θα πρέπει να ξαναδούμε το σύστημα. Δεν είναι οι δυνατότητες κάθε φορά που συρρικνώνονται, που είναι το συγκεκριμένο πρόβλημα, εκτός και αν κάποιος βρεθεί στην Ελλάδα και κόβει λεφτά από εδώ και πέρα έτσι ώστε να παίρνουμε συνεχώς αναπληρωτές. Θα πρέπει να ξαναδούμε το σύστημα από την αρχή και πιστεύω ότι σε αυτή την κατεύθυνση θα συμφωνήσουμε όλοι πώς ανάγκες και προσωπικό θα πρέπει να είναι σε μια προοπτική συστοίχισης αυτών των δύο μεγεθών.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΜΕΪΚΟΠΟΥΛΟΣ: Ευχαριστώ, κυρία Πρόεδρε.
Κύριε Υφυπουργέ, είναι προφανές για εμάς ότι το το βάθεμα των μνημονιακών επιλογών της συγκυβέρνησης απαξιώνει όλο και περισσότερο τη Δημόσια Εκπαίδευση και σε όλες τις βαθμίδες.
Στα μισά του σχολικού έτους τα προβλήματα, κυρίως σε σχέση με τα κενά των εκπαιδευτικών, αυξάνονται μετά τις αποσπάσεις που ανακοινώθηκαν στα τέλη Νοεμβρίου 2012. Αυτή τη στιγμή υπάρχουν πανελλαδικά χίλια εξακόσια λειτουργικά κενά, σύμφωνα με την ΕΛΜΕ Μαγνησίας, τα οποία το Υπουργείο αποφάσισε να τα καλύψει με την ανάθεση υπερωριών στο μόνιμο προσωπικό.
Η ανάθεση υπερωριών στο μόνιμο προσωπικό προβλέπεται για να αντιμετωπίσει έκτακτες και προσωρινές ελλείψεις σε διδακτικό προσωπικό. Οι νόμοι 1566/85, 3848/10 και 4024/11 προβλέπουν ότι σε περίπτωση που υπάρχει λειτουργικό κενό, αυτό καλύπτεται με την πρόσληψη αναπληρωτή ή αναπληρωτή μειωμένου ωραρίου.
Το Υπουργείο εκμεταλλευόμενο την διάταξη για τις υποχρεωτικές υπερωρίες του ν.1566/1985 καθώς και την τροποποίηση που προβλέπεται από την παράγραφο 17 του άρθρου 6 του ν. 3027/2002 προχωρά μέσω των Διευθύνσεων Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης και των ΠΥΣΔΕ στον καθορισμό υποχρεωτικών υπερωριών, ώστε να καλυφθούν κενά, τα οποία στην πραγματικότητα είναι λειτουργικά και όχι έκτακτα.
Επειδή, λοιπόν, η υποχρεωτική ανάθεση υπερωριών γενικεύει το καθεστώς της ωρομισθίας, προωθεί τη μείωση των οργανικών θέσεων και ενός ευέλικτου μοντέλου εργασίας σε βάρος της Δημόσιας Εκπαίδευσης, επειδή, κύριε Υφυπουργέ, το μέτρο αυτό καταστρατηγεί τους νόμους που προβλέπουν τις προσλήψεις αναπληρωτών, ενώ υπάρχουν χιλιάδες αδιόριστοι και ωρομίσθιοι εκπαιδευτικοί, επειδή η επιβάρυνση του ωραρίου έχει σαν τελικό αποτέλεσμα να επηρεάζεται η εκπαιδευτική λειτουργία, σας ρωτάμε: Με ποιο νόμο προβλέπεται να καλύπτονται λειτουργικά κενά με υπερωρίες του διδακτικού προσωπικού και σε περίπτωση που προωθηθεί το μέτρο της ανάθεσης υπερωριών, υπάρχει κωδικός για την πληρωμή τους με χρήματα σε αυτόν;
Επίσης, σας ρωτάμε: Προτίθεστε να καλύψετε τα χίλια εξακόσια λειτουργικά κενά, καλώντας αδιόριστους ή και ωρομίσθιους εκπαιδευτικούς;
Ευχαριστώ πολύ.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΟΥΣΑ (Μαρία Κόλλια- Τσαρουχά): Ευχαριστώ κι εγώ, κύριε συνάδελφε.
Το λόγο έχει για να απαντήσει ο Υφυπουργός κ. Θεόδωρος Παπαθεοδώρου.
ΘΕΟΔΩΡΟΣ ΠΑΠΑΘΕΟΔΩΡΟΥ (Υφυπουργός Παιδείας και Θρησκευμάτων, Πολιτισμού και Αθλητισμού): Ευχαριστώ, κυρία Πρόεδρε.
Κύριε Βουλευτά, ξεκινώντας από την κατάληξη της ερώτησης σας θα σας έλεγα ότι βεβαίως υπάρχει πρόθεση όταν υπάρχουν τα μέσα.
Αυτό, το οποίο θα πρέπει να πούμε σήμερα είναι κατά πόσο τα μέσα είναι ανεξάντλητα για να καλύψουν συγκεκριμένες ανάγκες. Αυτό δεν έχει να κάνει σε τίποτα με το μνημόνιο ή με άλλου τύπου υποχρεώσεις της χώρας.
Να ξεκινήσω από κάτι, το οποίο πιστεύω ότι είναι κοινός τόπος: Και βαθειά αναγνώριση για το έργο του εκπαιδευτικού υπάρχει από πλευράς Υπουργείου και ο μεγαλύτερος δυνατός σεβασμός για τις προσπάθειες που καταβάλλει ο εκπαιδευτικός παντού στην Ελλάδα, έτσι ώστε το έργο του, το έργο που προσφέρει να είναι αντάξιο των αναγκών της δημόσιας παιδείας.
Τι έχει γίνει φέτος; Στη νέα σχολική χρονιά 2012-2013 γίνεται μια συντονισμένη προσπάθεια, έτσι ώστε να αντιμετωπιστούν τα προβλήματα, τα οποία προέκυψαν από κενά, τόσο στα σχολεία της γενικής εκπαίδευσης, όσο και σε αυτά τις ειδικής αγωγής.
Είχαμε, όπως ξέρετε, διακόσιους είκοσι πέντε διορισμούς εκ των οποίων οι εκατόν ογδόντα πέντε κάλυψαν ανάγκες της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης σε διάφορες ειδικότητες.
Εξαντλήσαμε τις δωδεκάμισι χιλιάδες πιστώσεις, οι οποίες είχαν προβλεφθεί από τον κρατικό Προϋπολογισμό για τους αναπληρωτές καθηγητές και κατόπιν για τους ωρομίσθιους καθηγητές.
Μετά την ολοκλήρωση των διορισμών, μετά την εξάντληση των πιστώσεων που ήταν διαθέσιμες και μετά την ολοκλήρωση των αποσπάσεων χρησιμοποιήθηκε η κείμενη νομοθεσία, η οποία προβλέπει ότι σε περίπτωση έκτακτων αναγκών μπορεί να υπάρξει αυτό που ονομάσατε «υποχρεωτική υπερωρία».
Θα σας έλεγα το εξής, ότι κατά τη διάρκεια της σχολικής χρονιάς -και αυτό το γνωρίζουν όλοι- μπορούν να προκύψουν λειτουργικά κενά λόγω εκπαιδευτικών αδειών, αναρρωτικών αδειών, αδειών κύησης. Μπορούν να προκύψουν κενά επίσης, όπως προέκυψαν και το τελευταίο διάστημα, λόγω πρόωρης συνταξιοδότησης. Αυτά είναι έκτακτες ανάγκες. Δεν σας λέω ότι το σύνολο των κενών που αναφέρατε ανταποκρίνονται σε έκτακτες ανάγκες, αλλά κατά την άποψή μας, έκτακτη ανάγκη δεν είναι απλά η συμπλήρωση του ωραρίου. Έκτακτη ανάγκη είναι η παροχή της εκπαιδευτικής υπηρεσίας στους μαθητές εκεί που με άλλο τρόπο δεν μπορεί να αναπληρωθεί αυτή η ανάγκη.
Υπ’ αυτήν την έννοια και ο νόμος του 1985 και του 1997 και του 2002…
(Στο σημείο αυτό κτυπάει το κουδούνι λήξης του χρόνου ομιλίας του κυρίου Υφυπουργού)
Κυρία Πρόεδρε, παρακαλώ την ανοχή σας για ένα λεπτό.
Η υπερωριακή διδασκαλία από το 1985 είναι, όπως είπατε κι εσείς, θεσπισμένη. Στους συγκεκριμένους νόμους προβλέπονται και ορίζονται τα όργανα και οι διαδικασίες, αλλά και οι προϋποθέσεις χορήγησης υπερωριακής διδασκαλίας. Για ποια υπερωριακή διδασκαλία μιλάμε σήμερα σ’ αυτές τις περιπτώσεις; Όχι παραπάνω από είκοσι ώρες το μήνα, δηλαδή πέντε ώρες την εβδομάδα.
Πιστεύω ότι αυτό κρίνεται αναγκαίο μόνο όταν δεν υπάρχει εθελοντική προσφορά, που στις περισσότερες των περιπτώσεων -και το έχουμε δει κι εγώ το αναγνωρίζω βαθιά- υπάρχει εθελοντική προσφορά από τους εκπαιδευτικούς και αυτό το γνωρίζουν όλοι.
Επομένως, δεν είναι νέα πρωτοβουλία του Υπουργείου Παιδείας. Αυτό συνέβαινε πάντα. Προσπαθούμε να το περιορίσουμε μόνο στις απολύτως αναγκαίες καταστάσεις. Και βεβαίως, επαναλαμβάνω ότι στις περισσότερες των περιπτώσεων υπάρχει προαιρετική υπερωριακή διδασκαλία και -για να απαντήσω στο ερώτημά σας- ναι, υπάρχουν τα αντίστοιχα κονδύλια για την πληρωμή τους.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΟΥΣΑ (Μαρία Κόλλια-Τσαρουχά): Ευχαριστούμε, κύριε Υπουργέ.
Κύριε Μεϊκόπουλε, έχετε το λόγο.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΜΕΪΚΟΠΟΥΛΟΣ: Κύριε Υφυπουργέ, άκουσα τι είπατε, αλλά εξακολουθώ να έχω την εντύπωση ότι αυτές οι επιλογές που δημιουργούν τεράστια προβλήματα σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης δεν είναι άσχετες από το μνημόνιο ούτε θεωρώ ότι αυτή τη στιγμή έχει γίνει πλήρης εκμετάλλευση όλου του επιστημονικού διδακτικού προσωπικού που υπάρχει και είναι αδιόριστο.
Θα σας πω το εξής: Στις 19 Νοεμβρίου του 2007 εστάλη σε όλες τις Πρωτοβάθμιες και Δευτεροβάθμιες Διευθύνσεις έγγραφο με αριθμό πρωτοκόλλου Φ 3611/857/131179/Δ1 και μάλιστα χαρακτηρισμένο ως «εξαιρετικά επείγον». Το συγκεκριμένο έγγραφο διευκρίνιζε το καθεστώς που προβλέπεται για τις υποχρεωτικές και προαιρετικές υπερωρίες των εκπαιδευτικών. Πράγματι, αναφέρεται στη συγκεκριμένη εγκύκλιο ότι ακόμη και σε περίπτωση που το κενό δικαιολογεί θέση, μπορεί προσωρινά το κενό αυτό να καλυφθεί από τους υπάρχοντες καθηγητές του ίδιου σχολείου, πράγμα το οποίο προβλέπεται από το ν.1566/1985 και συγκεκριμένα από το άρθρο 14 παρ. 16.
Στη συγκεκριμένη εγκύκλιο αναφέρεται πως σκοπός των διατάξεων που διέπουν το καθεστώς της ανάθεσης υπερωριών είναι η διαρκής παρουσία των εκπαιδευτικών στα σχολεία για την εξασφάλιση της ομαλής λειτουργία αυτών. Επίσης, όμως, αναφέρεται στη συγκεκριμένη εγκύκλιο ότι κάτι τέτοιο θα ισχύει και για τα λειτουργικά κενά σε περιπτώσεις που έχει εξαντληθεί ο πίνακας των αναπληρωτών ή δεν υπάρχουν υποψήφιοι προς πρόσληψη στην εκάστοτε περιοχή.
Κύριε Υφυπουργέ, σίγουρα ως χώρα, ως σύστημα εκπαίδευσης, δεν νομίζω ότι βρισκόμαστε σε μια κατάσταση όπου μας λείπουν καθηγητές ή δάσκαλοι για να διδάξουν. Αντιθέτως, όλοι οι νόμοι του μνημονίου αναφορικά με την εκπαίδευση μιλούν για λιγότερη παιδεία, για συγχωνεύσεις και καταργήσεις σχολείων με τμήματα τριάντα μαθητών, με χίλια εξακόσια λειτουργικά κενά και χιλιάδες αδιόριστους εκπαιδευτικούς, οι οποίοι, κύριε Υφυπουργέ, είτε αλλάζουν επάγγελμα είτε μεταναστεύουν και κυρίως οι νέοι εκπαιδευτικοί.
Αντί να καμαρώνουμε, κύριε Υφυπουργέ, για τους νέους εκπαιδευτικούς, γι' αυτό το άρτια καταρτισμένο επιστημονικό δυναμικό, που έχει αποφοιτήσει από πολύ αξιόλογες πανεπιστημιακές σχολές και έχει μεράκι να διδάξει τις νεότερες γενιές, η πολιτική που ακολουθείτε και εσείς και οι προκάτοχοί σας τους στέλνει ουσιαστικά μετανάστες. Άρα, οι επιλογές που κάνετε στο θέμα της εκπαίδευσης δεν είναι άσχετες από το μνημόνιο, όπως προαναφέρατε.
Θα σας αναφέρω ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα από την ιδιαίτερη πατρίδα μου, τη Μαγνησία. Ένας μαθηματικός στο 2ο ΕΠΑΛ της Νέας Ιωνίας με δεκαεπτάωρο ωράριο παίρνει απόσπαση για το εξωτερικό. Ένα λειτουργικό κενό των δεκαεπτά ωρών καλύτερα να καλυφθεί αυτή τη στιγμή από τους υπάρχοντες μαθηματικούς του συγκεκριμένου ΕΠΑΛ. Παρ’ όλα αυτά, με βάση το ν. 3848/2010 και το άρθρο 5 παρ. 1, προβλέπεται ότι αν το κενό είναι λιγότερο από δεκαέξι ώρες δεν θεωρείται λειτουργικό.
Για να μην θεωρηθεί ότι δεν υπάρχουν αδιόριστοι μαθηματικοί, δείτε μόνο ένα στοιχείο. Το 2010 παραιτήθηκαν χίλιοι εξήντα ένας μαθηματικοί και προσλήφθηκαν μόλις τριακόσιοι είκοσι επτά. Τέτοια παραδείγματα κύριε Υφυπουργέ, υπάρχουν πολλά και το λιγότερο που θα μπορούσατε να κάνετε είναι να καλύψετε αυτά τα κενά με κάποιους από τους χιλιάδες αδιόριστους εκπαιδευτικούς. Αλλά, ακόμη δεν έχετε προσλάβει τους επτακόσιους εξήντα τέσσερις από τους επιτυχόντες του διαγωνισμού του ΑΣΕΠ του 2008.
Φέτος μειώσατε τις θέσεις των αναπληρωτών κατά 60%, αλλά αυξήσατε το ωράριο των εκπαιδευτικών. Η λογική των υποχρεωτικών υπερωριών το μόνο που μπορεί να κάνει αυτή τη στιγμή δεν είναι να καλύψει τα κενά των σχολειών μας, αλλά να τα υποβαθμίσει ακόμη περισσότερο εισάγοντας ακόμη περισσότερες ελαστικές μορφές εργασίας.
Σας ευχαριστώ πολύ.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΟΥΣΑ (Μαρία Κόλλια-Τσαρουχά): Ευχαριστούμε και εμείς κύριε συνάδελφε.
Ο κ. Παπαθεοδώρου έχει το λόγο.
 ΘΕΟΔΩΡΟΣ ΠΑΠΑΘΕΟΔΩΡΟΥ (Υφυπουργός Παιδείας και Θρησκευμάτων, Πολιτισμού και Αθλητισμού): Ευχαριστώ, κυρία Πρόεδρε.
Κύριε Βουλευτά, πραγματικά είμαι ιδιαίτερα ικανοποιημένος γιατί μιλήσατε για την αξιοποίηση του προσωπικού της εκπαίδευσης. Νομίζω ότι δεν υπάρχει κανείς σε αυτή την Αίθουσα που να μην θεωρεί ότι κάποια πράγματα θα πρέπει να τα ξαναδούμε όχι απλά στο πλαίσιο ενός εξορθολογισμού του εκπαιδευτικού προσωπικού και των αναγκών, αλλά θα πρέπει να τα δούμε διότι παραβιάζουν την λογική.
Τα προηγούμενα χρόνια είχαμε πολύ περισσότερους διορισμούς                   -συμφωνείτε σε αυτό- είχαμε πολύ περισσότερες πιστώσεις, δηλαδή τετραπλάσιες ή πενταπλάσιες πιστώσεις αναπληρωτών από αυτές που έχουμε φέτος ή ενδεχομένως θα έχουμε του χρόνου και παράλληλα είχαμε κενά. Φέτος έχουμε διακόσιους είκοσι πέντε διορισμούς, δωδεκάμισι χιλιάδες αναπληρωτές και πάλι έχουμε κενά. Κάτι δεν έχουμε μετρήσει καλά τα τελευταία χρόνια. Δηλαδή, κάτι δεν έχουμε μετρήσει όταν λέμε ότι μπορούμε να έχουμε πλεονασματικές περιοχές από τη μία πλευρά, ελλειμματικές από την άλλη και απλώς να διαπιστώνουμε το φαινόμενο.
Σε αυτό που είπατε, ναι, έχετε δίκιο. Για ποιο λόγο; Όταν έχουμε ένα μαθηματικό ο οποίος παίρνει απόσπαση για το εξωτερικό το Μάρτιο, το κενό το οποίο αφήνει θα πρέπει να αναπληρωθεί. Τι θα μπορούσε να γίνει; Τρία πράγματα. Ένα, θα ήταν να πάρουμε αναπληρωτή, αλλά δεν υπάρχουν πιστώσεις. Το δεύτερο θα ήταν να μην πάρει απόσπαση ο εκπαιδευτικός για το εξωτερικό και το τρίτο θα ήταν να καλυφθεί το κενό από τους υπόλοιπους εκπαιδευτικούς της ίδιας ειδικότητας του σχολείου του. Αυτό που επιλέγεται είναι το τρίτο.
Θα σας έλεγα ότι υπάρχει και κάτι άλλο. Να ξαναδούμε όλες τις ειδικότητες, όλα τα κενά, όλες τις θέσεις που υπάρχουν στα σχολεία ανάλογα με το διαθέσιμο προσωπικό σήμερα. Διότι το πώς μπορούμε να αναπληρώσουμε τα κενά έχει να κάνει με το πώς κατανέμουμε το προσωπικό σε σχέση με τις ανάγκες. Και η ανάγκη δεν είναι απλά το λειτουργικό κενό. Η ανάγκη είναι –και πραγματικά πιστεύω ότι εδώ θα συμφωνήσουμε- η παροχή παιδείας και εκπαίδευσης στην πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση στα παιδιά τα οποία το έχουν ανάγκη.
Άρα, πιστεύω ότι θα πρέπει να ξαναδούμε το σύστημα. Δεν είναι οι δυνατότητες κάθε φορά που συρρικνώνονται, που είναι το συγκεκριμένο πρόβλημα, εκτός και αν κάποιος βρεθεί στην Ελλάδα και κόβει λεφτά από εδώ και πέρα έτσι ώστε να παίρνουμε συνεχώς αναπληρωτές. Θα πρέπει να ξαναδούμε το σύστημα από την αρχή και πιστεύω ότι σε αυτή την κατεύθυνση θα συμφωνήσουμε όλοι πώς ανάγκες και προσωπικό θα πρέπει να είναι σε μια προοπτική συστοίχισης αυτών των δύο μεγεθών.
Ευχαριστώ πολύ.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΟΥΣΑ (Μαρία Κόλλια-Τσαρουχά): Πάντως αν μου επιτρέπετε κύριε Υπουργέ, οι χαμένες διδακτικές ώρες δυστυχώς μέχρι σήμερα δεν αναπληρώνονται. Θα έλεγα ότι οι καλές προθέσεις είναι δεκτές, όμως δυστυχώς οι χαμένες ώρες των παιδιών μας δεν έχουν αναπληρωθεί.
Σας ευχαριστώ, κύριε Υπουργέ.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου